Høyfrekvent mekanisk støy fra CD-spiller ved avspilling - mulig å dempe?

P

parafinoksen

Gjest
Det er vel ingenting unaturlig ved mekanisk støy fra CD-spillere, særlig ikke i lavere prisklasser (min er en Cambridge Audio Azur 540) med plastskuffer, tynne kabinetter osv., men ved avspilling på lavere lydnivåer er det rett og slett irriterende. Jeg snakker om lyden av CD-en som snurrer. Laseren er forresten så og si ny.

Obs! Jeg har ikke sjekket om spilleren står i vater, kom jeg på nå, så skal sjekke om det hjelper.

Men generelt sett, er det noe man kan gjøre for å dempe dette? Spilleren står på myke, halve squashballer.

Jeg vurderer rett og slett å bygge et pleksiglasskabinett med hengsler og sette hele sulamitten inn i det.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.885
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Dempematte som brukes til karosseri på biler kan funke bra. Bare å kappe til og lime på innsiden av kabinettet.

P

parafinoksen

Gjest
Du mener det vil kunne hjelpe selv om støyen (tilsynelatende) kommer fra skuffen?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.885
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
364
Torget vurderinger
22
Vil det ikke kunne gi en viss varmgang hvis man propper kabinettet fullt av stoff?

P

parafinoksen

Gjest
Nå satte jeg en liten plate med kneunderlag for håndverkere, ca. 1,5 cm tykk, foran CD-spillerskuffen. Det hjalp ganske mye. Det er støy ved snurringen som er problemet, og den lekker rett ut fra skuffåpningen.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.885
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Vil det ikke kunne gi en viss varmgang hvis man propper kabinettet fullt av stoff?
Man bruker ikke de med stoff, men tynne plater av gummi/asfalt som demper vibrasjoner i kabinettet. Og man klistrer ikke over der hvor det er ventilasjon i kabinettet.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.885
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Nå satte jeg en liten plate med kneunderlag for håndverkere, ca. 1,5 cm tykk, foran CD-spillerskuffen. Det hjalp ganske mye. Det er støy ved snurringen som er problemet, og den lekker rett ut fra skuffåpningen.
Den vil du nok ikke kunne fjerne ved å dempe platene i kabinettet. Løsningen da er vel å sette den bak en dør / lukke den inn.

P

parafinoksen

Gjest
Den vil du nok ikke kunne fjerne ved å dempe platene i kabinettet. Løsningen da er vel å sette den bak en dør / lukke den inn.
Ja, det må bli det for å få gjort det skikkelig. Ser for meg et slags pleksiglasskabinett. Det hjalp som sagt en del å sette noe foran skuffen (som er laget i tynn drittplast).

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Antall liker
539
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hva skjer om du legger hånda oppå spilleren?
Blir det mindre støy?

P

parafinoksen

Gjest
Hva skjer om du legger hånda oppå spilleren?
Blir det mindre støy?
What, am I the Snåsa Man??? :)

Nei, det hjelper ikke. Det er ikke vibrasjoner i kabinettet, men lyden av snurringen. Er vel selve mekanismen som må dempes i så fall. Enkleste blir å stenge lyden inne.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Antall liker
539
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Å legge hånda på spilleren øker massen til "blekket" på spilleren.
Om det ikke hjelper å legge på hånda, vil det være tvilsomt om du kan hente noe på demping av kabinettet!
Som også andre har nevnt i tråden.

Så du har nok rett i at støyen faktisk kommer fra skuffa.

Kan fortsatt være interresant å dempe selve drevet (skru av topp plate og legg hånda på drevet for å øke massen).
Tror jeg ville startet der.
Om det hjelper kan noen strimler med dempematter hjelpe.

Det å dempe lyd som kommer ut av front åpningen er ikke enkelt (om man ikke kan bygge inn spiller i noe plexi eller lignende).

P

parafinoksen

Gjest
Å legge hånda på spilleren øker massen til "blekket" på spilleren.
Om det ikke hjelper å legge på hånda, vil det være tvilsomt om du kan hente noe på demping av kabinettet!
Som også andre har nevnt i tråden.

Så du har nok rett i at støyen faktisk kommer fra skuffa.

Kan fortsatt være interresant å dempe selve drevet (skru av topp plate og legg hånda på drevet for å øke massen).
Tror jeg ville startet der.
Om det hjelper kan noen strimler med dempematter hjelpe.

Det å dempe lyd som kommer ut av front åpningen er ikke enkelt (om man ikke kan bygge inn spiller i noe plexi eller lignende).
Jeg skal prøve å få til en 1,5 eller 2,0 cm tykk pleksiplate som jeg kan sette foran CD-spilleren. De røde linjene er myke tetningslister. Det burde hjelpe. Kanskje limer jeg på noe filt i området foran CD-skuffen også.

Pleksi.jpg

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Masse brukt å få kjøpt for en billig penge, se her på sentralen og på finn, der kan du sikkert finne en bedre spiller rimelig.

P

parafinoksen

Gjest
Joda, men spilleren er egentlig helt grei. Bruker den bare som drivverk, med Hegel HD11 som ekstern DAC. Orker ikke gå i gang med en teste/kjøpe-runde for å finne noe som støyer mindre. For å finne noe som er mer eller mindre støyfritt, regner jeg med en må opp i høye prisklasser uansett.

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Antall liker
1.848
Sted
Sandefjord
Jeg har en Marantz CD-63 mkII som jeg tok en runde med, der 1,5mm Bitumenplater fra Biltema ble plassert rundt om kring. Alle større flater av kabinett, alle ledige plasser på drevet fikk påklistret Bitumen. Det hadde et realt bidrag hos meg. Utgangspunktet mitt var bare å eksperimentere, hadde ikke all verdens drevstøy til å begynne med men det ble redusert (inn-/utmatingslyder).

Topp Bunn