Høydeskrekk

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Jeg vurderer å kjøpe meg ei leilighet med balkong i 6. etg. Den eneste ulempen er at jeg ikke er så glad i høyder. Er ikke så redd for å ramle ned, det er mere det at jeg kjenner en trang til å fly hver gang jeg kommer høyt nok. :) Noen som kjenner seg igjen?

Jeg er glad i utsikt, men ikke at det bare er et lite gjerde mellom meg og det frie fallet. Men nå sies det jo at å "face your fear" skal være den beste terapi. Noen kommentarer/tips? Leiligheten forøvrig er tipp/topp.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.608
Torget vurderinger
0
Ikke prøv LSD og slike saker. Det sies at det forsterker tendensen til å ville fly. ;D ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Du kan jo montere en fotlenke som festes når du skal ut på altanen. Ellers merker du sikkert lite til høyden når du er inne i leiligheten da. Og utsikten blir du sikkert bare glad i.

Appropos fly, jeg så en fantasisk dokumentar om noen basehoppere som brukte flygedrakter og hoppet fra høye fjell. De fløy mange kilometer. Så morro ut om enn noe skremmende.

Litt som denne gubben:

http://www.dailysportsvideo.com/index.php/base-jumping/base-jump-from-helicopter-with-flying-suit/

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Inni granskauen å det var der villt!!

V

villov

Gjest
Det er en grunn for at jeg bor i 1. etasje for andre gang.

Hvis det begynner å brenne i gården så er det alltids greit å kunne hoppe ut av vinduet, sånn bortsett fra høydeskrekken.

Er vel heller ingen ulempe at ingen under seg klager over høy og dunkende bass.
Hadde jeg bodd høyere opp så ville jeg kviet meg for å se ut av vinduet.

Har du høydeskrekk så kjøp en annen leilighet rett over bakkeplan.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Forholdene for radiomottak er jo gode i høyden da, det veier jo opp for alt annet! :)

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Har du høydeskrekk så kjøp en annen leilighet rett over bakkeplan.
Skulle gjerne gjort det. Men det er vanskelig å finne noe på bakkeplan med gode solforhold her i storbyen.

U

utgatt60135

Gjest
"face your fear" skal være den beste terapi.
Uten tvil! Jeg har kurert meg fra både vannskrekk og høydeskrekk på denne måten.

Høydeskrekken ble så og si borte etter fotooppdrag på en adventure dokumentar om is/-fjellklatring. I tillegg til å bli heist ned i store høyder ble det mye helikopteropptak med beina dinglende ut over norges tak. Regisøren ble litt sur for å jeg ikke sa noe om at jeg redd for høyder men pytt pytt...

Men "face your fear" bør gjentas flere ganger. Du blir vant til det. Stå mye på balkongen å se nedover i begynnelsen. Lenge... til du får en indre ro.

S

slowmotion

Gjest
Jeg har også høydeskrekk, så jeg tror jeg forstår problemet,
men tror nok at du kommer til å venne deg til å bo i 6. etage ganske raskt.
Etterhvert kommer du til å nyte utsikten og sola.

Jeg får spader hvis jeg står på en stige over 3m,
men for et par år siden var jeg med på og montere vinduer
i 4. etage på et hus som hadde fått hevet loftet og laget en ekstra etage.
Ruslet rundt oppe på stillasjet og jobbet, i begynnelsen var det
"høydeskrekkelig" så det holdt og vel så det, men på slutten av uka tenkte jeg ikke noe på det i det hele tatt.
Stillasjet satt jo fast i huset, så det var ingen fare.
Og balkongen i 6. etage sitter også fast, så det er heller ingen fare.

Stiger , derimot......

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har også høydeskrekk, men det er kun i situasjoner hvor jeg vet jeg vil skade meg alvorlig om jeg detter ned, og har aldri hatt problemer med å være inne i høye hus. Men ble litt dårlig en gang jeg så på en som satt i vinduskarmen på et åpent vindu i 8. etasje..
Det verste var en gang jeg var på omvisning på en boligseksjon som skulle på en oljeplatform, "gulvet" var bare gitter og det var mange etasjer ned, så måtte man gå opp en trapp på utsiden av hele seksjonen for å komme seg opp på helikopterdekket... uff...
Men jeg liker ikke å sove i hus hvor jeg ikke kan hoppe ut av vinduet om det skulle bli brann, en natt på hotell går, men vet tror ikke jeg ville bodd sånn.

Har aldri hatt trang til å fly nei.... ;)

S

slowmotion

Gjest
Selve flyinga er vel grei nok, det er verre med den jævla bråstoppen.....

;)

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Selve flyinga er vel grei nok, det er verre med den jævla bråstoppen.....

;)
Ja, det er ikke farten som dreper, det er smellen. Eller som de sier på engelsk: It's not the fart that kills, it's the smell. :)

Men det er altså ikke høyden i seg selv som er ubehagelig, det er den dragningen mot kanten som er slitsom. Det er ikke balkongen og bygningen jeg ikke stoler på, det er meg selv... Faren min har det på samme måten, så det er kanskje arvelig. :)

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Vel, da har jeg kjøpt den, så nå er loddet kastet, som det heter. :) Så får vi se hvordan det går...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg føler trang til å fly når jeg sitter i sweetspot, men det hindrer meg ikke å sitte der. Heller tvert i mot. ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Det høres jo ut som om det er mangelen på frykt snarere enn frykt som er problemet her.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Det høres jo ut som om det er mangelen på frykt snarere enn frykt som er problemet her.
Hehe, kanskje! Men etter å ha googlet det litt, så ser det ut til at "en trang til å hoppe" visstnok er et relativt vanlig symptom på akrofobi. :)

Topp Bunn