- Ble medlem
- 26.02.2013
- Innlegg
- 4.536
- Antall liker
- 4.424
Påstand: Plassere mellomtone midt mellom gulv og tak øker illusjonen av at høyttaleren forsvinner i lydbildet.
Som overskriften sier kunne det vært artig å høre om andre har lignende erfaring med høyde plassering av høyttaler i stue uten demping på gulv eller tak.
Første gangen jeg erfarte fenomenet var rent tilfeldig ved å plassere en fulltonehøytaler på toppen av et annen høyttalerkabinett. Når samme fulltone ble flyttet ned til ørehøyde slik mange brukerveiledninger sier ble illusjonen mindre og man fikk mer normal punktkilde opplevelse.
Samme erfaring er gjort med to andre fulltonekonstruksjoner. Så det har vært på planboken å teste dette med tradisjonell 2 veis høyttaler.
Brukermanualen til ATC SCM19 mkII presiserer at optimal plassering er diskantdome i høyde med ørene. Og det er slik man da har spilt på dem i all tid.
Med hjelp av innhold fra bokskapet og et stort tallent for å ballansere objekter blir nå SCM19 hevet slik at bass/mellomtone kommer midt mellom gulv og tak med diskant øverst som vanlig.
Og igjen skjer det samme. Illusjonen av at høyttaleren forsvinner økes betydelig.
Siden det ble et litt risikofylt prosjekt fikk jeg ikke tid til å måle eller lytte til om det er andre ting som blir skadelidene før jeg måtte dele stua med andre. Men helt umiddelbart var det ikke noe jeg savnet.
Jeg spilte i mange år med BG RD75 som er 190 cm lange fulltonebånd og spekulerer på om mye av grunnen til at jeg likte dem så godt kan skyldes lignende fenomen med plassering mellom gulv/tak.
Er det andre som har lignende erfaringer?
Som overskriften sier kunne det vært artig å høre om andre har lignende erfaring med høyde plassering av høyttaler i stue uten demping på gulv eller tak.
Første gangen jeg erfarte fenomenet var rent tilfeldig ved å plassere en fulltonehøytaler på toppen av et annen høyttalerkabinett. Når samme fulltone ble flyttet ned til ørehøyde slik mange brukerveiledninger sier ble illusjonen mindre og man fikk mer normal punktkilde opplevelse.
Samme erfaring er gjort med to andre fulltonekonstruksjoner. Så det har vært på planboken å teste dette med tradisjonell 2 veis høyttaler.
Brukermanualen til ATC SCM19 mkII presiserer at optimal plassering er diskantdome i høyde med ørene. Og det er slik man da har spilt på dem i all tid.
Med hjelp av innhold fra bokskapet og et stort tallent for å ballansere objekter blir nå SCM19 hevet slik at bass/mellomtone kommer midt mellom gulv og tak med diskant øverst som vanlig.
Og igjen skjer det samme. Illusjonen av at høyttaleren forsvinner økes betydelig.
Siden det ble et litt risikofylt prosjekt fikk jeg ikke tid til å måle eller lytte til om det er andre ting som blir skadelidene før jeg måtte dele stua med andre. Men helt umiddelbart var det ikke noe jeg savnet.
Jeg spilte i mange år med BG RD75 som er 190 cm lange fulltonebånd og spekulerer på om mye av grunnen til at jeg likte dem så godt kan skyldes lignende fenomen med plassering mellom gulv/tak.
Er det andre som har lignende erfaringer?