Høstprosjektet er spikret: Bottlehead Foreplay III

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.848
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Flotte bilder.Du hiver vel ungen(e)i seng kjapt i dag ;D gratulerer med vel gjennomført.håper lyden innfrir dine forventninger...
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Takker og bukker :)

Barnet sover.

Flyttet litt rundt i hylla, og foreplay er nå på plass:





Dette lover veldig bra! Den er absolutt på høyde med preampen i benchmark dac1 og det er etter bare 3 minutter spilling.

Det som jeg må gjøre noe med er at den er litt "hot" - kan ha den på første og andre nivå over dette så blir det alt for mye lyd. Men, her er det potensiale.





Nå blir det å få kjøpt litt sandpapir og en eller annen olje/lakk.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det OD3 røret tror jeg er en "rugget" type.
For meg ser det ut til at trafoen har fire tilkoblinger på primærsiden. Det er ikke to 110V viklinger vel?
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Det er bare en tilkobling på primærsiden og den er på 110V (terminal 1&2)



Så er det 6.3V på terminal 4&5, 150V på 6&7 samt 9&10. Jeg bruker en step-down trafo fra 220 til 110.
 

Vedlegg

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Fikk satt inn motstander med høyere verdi på den ene kanalen for å matche dac'en - det ble mye bedre! Nå har jeg 5-6 knepp før det begynner å bli høyt. Dette fristet mye mer enn ett dempeledd til 500,-.

Fant også ut at før denne blir for varm i trøya/racket så er det lurt å gjøre noe med finishen. Jeg gikk derfor til innkjøp av en flaske Liberon Finishing Oil.

Fra reklamen:

Liberon Finishing Oil for innendørs bruk gir en nydelig, silkematt glød og får frem treverkets vakre struktur. Oljen har et høyt innhold av kinesisk treolje, er sertifisert for bruk på barneleker og kan brukes på alt som er i kontakt med matvarer. Brukes også som treforsegler på beisete flater for å hindre skjolder...
Bingo!! Er ikke dette leketøy for store gutter - så vet ikke jeg ;D

Og nå har jeg tatt 3 strøk med lett pussing med N0 0000 polerull mellom lagene.





Og dette lover meget bra (smakebit til venstre i bildet ;))! For å toppe det hele så tenkte jeg at litt Antikkvoks burde gjøre susen for å få en glansfull overflate (eller tar jeg helt feil nå?)





Skal se om jeg ikke får satt den inn med dette i morgen. Nå har jeg snart lyst på lyd igjen... det sies man må lide for skjønnheten - nå forstår jeg ;D
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Når du nevner inngangsvelgerne, så tror jeg at jeg ville skiftet de ut til en mer holdbar type. Det har minimalt å si for lyden, men slike plastikkvendere har jeg veldig dårlig erfaring med. Jeg har måttet skiftet ut 3 slike vendere med mer holdbare saker. Problemene vil jeg tro bunner i termiske saker, jeg har brukt slike vendere for å lese av katodestrøm her og der, og problemet har vært at overgangsmotstanden i selve venderen har økt betraktelig over tid.



Jeg bruker bare vendere av typen ovenfor fra nå av. Slike gir meg ikke de samme problemene.

Jan E Veiset
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
mteinum skrev:
lett pussing med N0 0000 polerull mellom lagene.
Hei M. Artig å følge prosjektet ditt. Hva er den polerulla du nevner. Den har jeg ikke vært borti. Tenker også å olje treverket i den preampen jeg bygger.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
mteinum skrev:
lett pussing med N0 0000 polerull mellom lagene.
Hei M. Artig å følge prosjektet ditt. Hva er den polerulla du nevner. Den har jeg ikke vært borti. Tenker også å olje treverket i den preampen jeg bygger.
Det er ikke noe annet enn veldig fin stålull:





Før jeg la på olje så pusset jeg med 120, 240 og litt med 600.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
jane skrev:
Når du nevner inngangsvelgerne, så tror jeg at jeg ville skiftet de ut til en mer holdbar type.
Jeg ser det er flere på bottlehead forumet som anbefaler volum og kanalvelger fra Goldpoint;

http://www.goldpt.com/prices.html

De var jo ikke helt gratis, men det kan være en tanke.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
14 lag ble en for stor utfordring for min tålmodighet. Jeg strakk meg derfor til 4 og la på det siste laget før jeg la meg i går kveld. Hanen galer - og da er det å finne fram voks. ventet 4 timer - så litt gnikk, gnikk med en lofri fille. Og du verden! Dette ble bedre en jeg hadde håpet på:









;D
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Gratulerer! :) Meget pent resultat!

Jeg valgte å lakke min egen med skipslakk. Ble blank og grei nok, men når man skal gjøre slik selv er det ikke til å unngå at det blir litt støv ol i finnishen. Hadde jeg sett disse bildene før, så hadde nok også jeg valgt en slik løsning.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Støv var ikke noe problem med denne framgangsmåten, bare sørge for at overflødig olje ikke tørker inn.

Her er den på plass i racket sitt med logo på:



 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Vanvittig flott!
Gratulerer med gjennomført prosjekt!
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Flott og inspirerende tråd. Gjennomført illustrert. Gratulerer!
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Flott finish med den oljen må jeg si! Det skal jeg prøve ut neste gang! Gratulerer med resultatet!

- Stig
 
T

tst

Gjest
Ja, det må jeg si, den ble veldig fin. Anbefaler en eller to bedre volumkontroller og bedre velger.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Slenger meg på her, vel i havn! Den ble rålekker.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
BHO skrev:
http://www.upgradeaudio.com/
Har Elna inngangsvelgere til en helt ok pris ;)....bare for å ha det nevnt.
Nå har jeg hørt på julemusikk og lest en haug om inngangsvelgere...

Det er Elma du mener?

Det viser seg at Goldpoint bruker Elma i sin konstruksjon (http://www.goldpt.com/info.html)

volum (MV-1-10K):



selector (4P1D-3):



Prismessig så er ikke disse så gale: 2 x $79 + 1 x $67 + $25 frakt 25% moms + gebyr ~= 1800,-

Etter å ha sniktittet innom "Audio Note" tråden så hadde JanR funnet en fin side med disse:

http://www.hificollective.co.uk/components/shinkoh_stepped_attenuator.html



som ikke er annet en Elma 1 pole 24 way switch & 23 off Shinkoh resistors , til den nette sum av £90 pr stk. Her snakker vi fort om en 2 gang.

Andre man bør vurdere og hvor skal nå dette ende? ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har du sjekket priser på ELMA hos elfa?
Eller andre som ikke sikter seg inn mot HiFi?
ELMA er bra!
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
MEN lyden .. lyden.. hvordan er den? Har du fått spilt den inn?

Kan du sammenligne den med noe? Veldig fine bilder og godt gjennomført prosjekt.... men kan du anbefale den.. er den verdt pengene?

Hohoho...
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
easyrider skrev:
MEN lyden .. lyden.. hvordan er den?
Er det viktig da? ;D

Nå har jeg ikke så veldig mye å sammenligne med, men jeg har brukt preampen i Benchmark DAC-1 til nå og lyden har ikke blitt nedgradert med denne. Nå skal det sies at den har ikke fått så mange timer på seg mtp innspilling.

Idag så kom det noen sorte og hvite greier i posten som jeg skal prøve å få inn i kveld.





Om preampen er verd $400 + frakt - ja helt klart! Men den blir fort litt dyrere. Rør, kondensatorer og volum/inngangsvelger er veldig aktuelle kandidater mtp. utskifting. Dette for å forbedre både soniske kvaliteter og holdbarhet.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.163
Antall liker
4.331
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
...
som ikke er annet en Elma 1 pole 24 way switch & 23 off Shinkoh resistors , til den nette sum av £90 pr stk. Her snakker vi fort om en 2 gang.

Andre man bør vurdere og hvor skal nå dette ende? ;D
Et annet ferdigsydd alternativ er DACT/NLE, også den basert på ELMA. Den leveres med valgfri totalresistans på hhv. 10K, 20K, 50K, 100K, 250K, og 500K ohm, med 0,1% mostander/toleranse. Jeg tro den koster omtrent det samme som foregående alternativ, dvs rundt 1 frognertier her på berget.

mvh
KJ
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Christoffer Schau fikk en forhud mindre etter dagens operasjon, dette er hva forsterkeren min "mistet" etter den måtte på bordet:





Nå ble det jo i denne sammenheng også tilbakeført noe bedre da...





Og den virker enda!
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
Og den virker enda!
Her er det noe som ikke er helt som det skal være... Det suser. Konstant sus (hvit støy, øvre mellomtone?) konstant lavt volum selv om jeg endrer volumet på volumkontrollene og/eller kobler fra signalkilden.

Hva kan dette være da? Er det rørene som er problemet eller er det kondensatorene? Nå kommer det noen nye rør i posten snart (håper jeg), men her må det handling til.

Tenker at jeg prøver å bytte tilbake på den ene kanalen for å se om problemet forsvinner. Så kan jeg jo prøve de jeg fikk fra jane for å se om de er bedre. Men, dette var rart.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Har hørt at store kondiser kan plukke opp mer støy enn små (fysisk størrelse), men jeg er ikke sikker på hvorfor det skjer. Har du mulighet til å folde en jordet kobberplate rundt dem så kan du se om det demper støyen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Andreas skrev:
Har hørt at store kondiser kan plukke opp mer støy enn små (fysisk størrelse), men jeg er ikke sikker på hvorfor det skjer. Har du mulighet til å folde en jordet kobberplate rundt dem så kan du se om det demper støyen.
På en nesten evigvarende søken etter større Signal / Støy forhold gikk mistanken til noen koblingskondensatorer. Jeg pakket de inn i kobber og jordet skjermen. Det hjalp ingen ting :(



Når du setter fingeren på kondensatoren (uten skjerm) vil du høre at brum nivået øker. Men ikke sus. Det er fort gjort å sjekke om slik skjerming har noen effekt. Hvis du plages med sus, vil jeg heller mistenke et rør.
Jeg målte kondensatorene mht kapasitet mellom selve kondensatorterminalene og skjermen. Helt ubetydelig. Tror det var <20pF.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Hvis du plages med sus, vil jeg heller mistenke et rør.
Nei ikke vet jeg. Det rare var at det var samme suset i begge kanaler. Nå lot jeg den stå på og spille smoothjazz hele dagens mens jeg var på jobb - og når jeg kom tilbake så var støynivået tilbake til normalen. Fikk følgende beskrivelse av sonicap på bottlehead forumet:

Finally, caps like the Auricap tend to be a little euphonic. They lack a little in resolution, but make up for it by sounding generally nice. The Sonicap Platinum is not one of these. It is a garbage in/garbage out sort of cap.
Åpenbart - disse kondensatorene er kresne på musikk. Her er det ikke bare å komme med "10 i skuddet" ;D Rare greier, jeg tok iallefall sjansen på å bytte ut electro-harmonix rørene med noen nye som kom i posten idag, rørene er et par Mazda 12AU7 NOS rør:





Fikk en ørliten smakebit av disse, og selv med tegnefilm på TV'en - så var det ikke vanskelig å høre at her er det kvaliteter. Nå fikk jeg også en liten .1uF sonicap platinum som skal erstatte den røde som står over OD3 røret.





Så da blir det litt lodding også idag.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Sukk - det var da ikke store jobben...





Da er det leggetid for den minste, og deretter så blir det å sette seg ned og nyte god musikk resten av kvelden ;D
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Hei,

Kan du klarifisere for meg...
Den susingen du nevnte , kom den etter at du byttet kondensator?
Og ble den borte etter en tids drift?

Har selv ForplayIII, kombinert med transistor effekttrinn er det et bittelite sus i diskanten,mens med rør sluttforsterker suser det mer, men ikke hørbart 1 m fra høyttaleposisjon . Jeg har tolket det som normalt rørsus...

Sleiven
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Jeg har liten eller ingen tro på at kondensatorer genererer sus. I så fall må det være en produksjonsfeil i dem. Hvis du med sus, mener sus som lyden av en foss så snakker vi om en aller annen form for hvitstøy og det finnes det mange kilder til i forsterkeren. De mest dominante er rørene inkludert stab-røret. Det produserer ganske mye støy (det er bare å scope B+ så vil du se en tåke av støy) men denne har relativt høy frekvens og vil bli redusert i et forhold som tilsvarer PSRR for kretsen, om du hører noe til dette er vanskelig å si. Ellers så har du en lysdiode som har en PN-overgang som også produserer støy og siden denne sitter i katoden på inngangstrinnet vil denne støyen bli forsterket opp tilsvarene gain i inngangstrinnet. Motstander produserer også støy men på dette nivået (linjetrinn) tviler jeg på at du vil høre noe det akkurat det. Så da står du tilbake med 12AU7 og egenstøyen til disse. Alle signalrør produserer mer eller mindre støy og graden kan variere stort fra rør til rør i samme serie. På linjenivå vil denne støyen være hørbar, men normalt ikke i en slik utstrekning at det er noe du hører i svake partier i musikken. Den er mer av en art som du hører hvis du stikker øret en cm fra diskantelementet.
Jeg vet sannelig ikke hva som kan være årsaken til problemet men hvis støyen ikke endre seg hvis du skifter rør tror jeg nesten du må frem med et måleinstrument eller to.

Jan E Veiset
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Den susingen du nevnte , kom den etter at du byttet kondensator?
Det stemmer.

Sleiven skrev:
Og ble den borte etter en tids drift?
Det var relativt mye sus fredags morgen. Med sus så mener jeg noe ala en foss, hvit støy / fm-radio støy (ikke trafo støy). Nivået på susingen endret ikke lydstyrke dersom jeg endret volum. Satt derfor squeezebox til å spille nettradio hele dagen mens jeg var på jobb, og når jeg da kommer tilbake så er suset tilbake på "normalt" nivå. dvs. jeg må meget tett opp til diskanten med øret før jeg kan høre sus.

Nå er jo de electro-harmonix rørene helt nye så om dette er en tilstand nye rør kan ha - kan jo tenkes. Det var bare så rart at det kom etter at kondensatorene var blitt endret.

Etter å ha konstantert at suset var tilbake til normalen satt jeg inn noen nye Mazda NOS rør (som avbildet over) og støynivået ble hakket bedre. Byttet deretter kondensator over OD3 røret - hvilket effekt dette har er nok litt tidlig å si.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tror du julenissen har oppfattet at du trenger (ønsker deg) et oscilloscope :)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Audiomix skrev:
Tror du julenissen har oppfattet at du trenger (ønsker deg) et oscilloscope :)
aha, nå husker jeg hva jeg ønsker meg til jul...
Sleiven
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Vi får se hva nissen kommer med oscilloscope og nikon d80 står på ønskelista ;)

Nåvel. Idag kom neste oppgradering i hus - nå er det volum og kanalvelger som skal erstattes:

















Da har jeg noe å gjøre mellom julepakkeslagene.
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
Grattis med ny pre da:) Du frister meg med dette her. Har sett lenge på Bottlehead Foreplay og Paramount. Tror du ikke det kan spille bra med Cornscala da?

Har du tenkt på å montere remote på preen din?

Mvh
Torgeir
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
thorgir666 skrev:
Grattis med ny pre da:) Du frister meg med dette her. Har sett lenge på Bottlehead Foreplay og Paramount. Tror du ikke det kan spille bra med Cornscala da?

Har du tenkt på å montere remote på preen din?

Mvh
Torgeir
Det er nok en knall kombo - og det burde være krefter nok i dem til at du må sende nabovarsel ved hyggelige anledninger ;D Foreplay og Klipsch Heresy spiller meget pent sammen.

remote... mja... egentlig så trenger jeg vel den trimmen :)
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Kan vel egentlig putte dette bildet inn i denne tråden også - så har vi det samlet. Handlet rør (OD3) på eBay, og til alt hell så fungerte dette utmerket! Jeg synes at dette ble en pen "visual upgrade".







 
Topp Bunn