Hørselvern - forslag til, for bruk v/skyting

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Noen forslag til ekstra godt hørselvern? Er vel noen skyttere her?

Kanskje ikke den lureste hobbyen å ta opp ved siden av HiFi-interessen (eller i disse tider!)...men men. Skyter nå litt cal .22 pistol for tiden, men de som står rundt meg kommer gjerne med grovere skyts - som smeller noe infernalsk (spesielt svartkrutt) – og da ville det jog være gunstig å ha noe som beskytter ørene ekstra godt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Peltor har jeg brukt. Helt fint. Også mulig å ha "skumpropper" under.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Takker for forslag. Ser de har ok priser både for Peltor og Sordin hos magasinet.no. Skal se litt rundt, og om det kommer flere forslag her. Når jeg ser hva som finnes så tenker jeg at det kanskje hadde vært gunstig med en type hvor man må trykke på en knapp for å "slippe inn" tale. Har jo ellers erfart å løfte opp/av de passive klokkene bare for å høre hva sidemannen sier til meg, akkurat i det han på andre siden av meg smeller av. Ikke gøy.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Har brukt Peltor aktivt hørselvern i forsvaret. Koster en liten slant, men ikke avskrekkende mye. Demper smellene bedre enn vanlige klokker og propper. Man hører tydelig hva folk rundt sier. De har sikkert blittt både bedre og billigere enn de var for ti år siden. Hadde jeg hatt skyting som hobby ville jeg spandert på meg et par.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Takk igjen for innspill. Fant en tråd på et annet forum <http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=8077> der en kar skriver "at Peltor er mer behagelige, spesielt for folk med store ører, mens elektronikken i Sordin kan være en anelse bedre". Hmm, har jeg store ører mon tro? Kanskje bør jeg vente til neste skyting for se om jeg kan få prøvelånt et par der før jeg kjøper. Sist gang var det en som hadde et et par aktive hørselvern av merket Peltor, tror det var SportTac, men han forsvant før jeg fikk spurt/prøvd de (de fleste her (vi er ikke så mange) ser ut til å bruke klubbens egne, passive hørselvern). Fant ellers en omtale av Peltor SportTac på <http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article510255.ece>.

PS: Grunnen til at jeg nå spør her på dette forumet er jo at jeg vil tro at hifi-interesserte vil være en anelse mer opptatt av å beskytte hørselen sin enn folk flest - for å si det slik. :)

Karlsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
7
Både peltor och sordin är fina. Men Sordin passar i vart fall mig bättre och dom är en aning mindre i vägen vid gevär/hagel skytte.
Och dom har hög IP grad. IP 67 om jag kommer ihåg rätt. Med andra ord ganska vatten tåliga. Något som är väldigt viktigt för mig då vi är ute i alla sorters väder.

Mvh
O

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Både Peltor og Sordin er helt ok. Særlig disse "tactical" eller "pro"-utgavene..men jeg sliter med å bruke sånne under aktiv småviltjakt, d.v.s. for det meste rypejakt. Har hørt veldig bra omdømme av sånne aktive, formstøpte ørepropper.

Topp Bunn