Hørselstest

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Var med minstemann til Øre-nese-hals spesialist i dag. Han hadde dyttet en bit av en legokloss inn i øret! ;D Doktormannen var snill og tok den ut igjen, og alle var glade.

Sånn for sikkerhets skyld tok de en hørselstest på poden. Den var litt interessant. Det var et par ørepropper som også registrerte om hjernen tok imot signaler. Slik kunne de registrere om han hørte noe eller ei uten at han trengte å si fra.

Slikt utstyr kunne man kanskje tenke seg brukt for å måle 'musikalitet' o.l. Her har man direkte adgang til hjernens reaksjon!

Revisor

Medlem
Ble medlem
03.11.2007
Antall liker
0
Ja da vil nok mange, som har kjøpt dyrt ekstrautstyr for å forbedre lyden, få seg en stor overraskelse. Eksemplevis så kan jeg ikke noe annet enn å le når jeg ser enkelte betaler 1000-vis av kroner for "dempeklosser" som de setter forsterkeren på. ;D Jeg klarer ikke engang å høre forskjell på en høyttalerkabel til 500,- kontra en til 5000,-. Kanskje det er jeg som trenger en hørseltast? Hmmm. :-\

K

kbwh

Gjest
Det virkelig fine med denne måten å teste barns hørsel på er at man kan fange opp problemer langt tidligere enn før og eventuelt komme i gang med alternative kommunikasjonsformer enn lydbårne slik at barnets utvikling bremses mindre enn hørende barns.

Phui! Det ble en flott setning, gitt.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
"Slikt utstyr kunne man kanskje tenke seg brukt for å måle 'musikalitet' o.l. Her har man direkte adgang til hjernens reaksjon!"

Jo da

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Revisor skrev:
Ja da vil nok mange, som har kjøpt dyrt ekstrautstyr for å forbedre lyden, få seg en stor overraskelse. Eksemplevis så kan jeg ikke noe annet enn å le når jeg ser enkelte betaler 1000-vis av kroner for "dempeklosser" som de setter forsterkeren på. ;D Jeg klarer ikke engang å høre forskjell på en høyttalerkabel til 500,- kontra en til 5000,-. Kanskje det er jeg som trenger en hørseltast? Hmmm. :-\
Ta det med ro, ingen andre klarer det heller , under kontrollerte forhold

Sleiven

G

Gjestemedlem

Gjest
Rhesus skrev:
Var med minstemann til Øre-nese-hals spesialist i dag. Han hadde dyttet en bit av en legokloss inn i øret! ;D Doktormannen var snill og tok den ut igjen, og alle var glade.

Sånn for sikkerhets skyld tok de en hørselstest på poden. Den var litt interessant. Det var et par ørepropper som også registrerte om hjernen tok imot signaler. Slik kunne de registrere om han hørte noe eller ei uten at han trengte å si fra.

Slikt utstyr kunne man kanskje tenke seg brukt for å måle 'musikalitet' o.l. Her har man direkte adgang til hjernens reaksjon!
Jeg er overbevist om at folks hørselskurve slett ikke er rett som en snor man at det er store individuelle forskjeller, og at dette har stor innvirking på folks lydmessige preferanser. Ofte mye mer enn tilsvarende kurver på høyttalere og komponenter og innvirkning av rommets akustikk.

S

slowmotion

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Jeg er overbevist om at folks hørselskurve slett ikke er rett som en snor man at det er store individuelle forskjeller, og at dette har stor innvirking på folks lydmessige preferanser. Ofte mye mer enn tilsvarende kurver på høyttalere og komponenter og innvirkning av rommets akustikk.
Folks hørselkurve ser ut som en middels berg-og-dal bane.
Og varierer fra person til person.
Dessuten forandrer den seg hele tiden.
Eller kanskje man skal si at hjernens tolkninger av hørselkurven forandrer seg hele tiden?
Kansje vi har noen høreleger her på Sentralen som kan fortelle?

;)

O

OldBoy

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Jeg er overbevist om at ikke alle snorer er like rette som mange vil tro, og at snorer derfor kan være godt egnet til å måle hørselen på folk. Det gjelder bare å krølle snoren slik at den passer til hørselen. Ullgarn bør unngås: Da blir lyden litt ullen.

:) :) :)

G

Gjestemedlem

Gjest
OldBoy skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg er overbevist om at ikke alle snorer er like rette som mange vil tro, og at snorer derfor kan være godt egnet til å måle hørselen på folk. Det gjelder bare å krølle snoren slik at den passer til hørselen. Ullgarn bør unngås: Da blir lyden litt ullen.

:) :) :)
Jeg savner en rød tråd i inngeggene dine.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
"Jeg er overbevist om at folks hørselskurve slett ikke er rett som en snor man at det er store individuelle forskjeller, og at dette har stor innvirking på folks lydmessige preferanser. Ofte mye mer enn tilsvarende kurver på høyttalere og komponenter og innvirkning av rommets akustikk."

Tror nok du kan være inne på noe vesentlig der. Det kunne være et interessant eksperiment da! Etterpå kunne vi predikert ut fra hørselskurven hvilken musikkpreferanse en sannsynligvis har....! :D :D

Topp Bunn