Hørsel - ny forskning

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dette med D-vitamin har du førstehåndskunnskap om Oblivion :). Spennende at det kan settes i kontekst ifht hørsel as well. Da har jeg tatt dagens tran ;D

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.736
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
...Dette er et resultat forårsaket av D-vitamin mangel...Østrogen og testosteron nivået blir også direkte påvirket av D-vitamin nivået.
Interessant!
Hvis jeg har skjønt dette riktig, så forklarer det hvorfor jeg får lavere testosteron nivå av å lytte på klasse-D forsterkere? ::)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.342
Oblivion skrev:
..... gluten som har negative konsekvenser for også hørslen.

Det har jeg aldri hørt om. Det vil si at det er skadelig for hørselen og spise brød?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Dette var interessant! Har slitt med virusinfeksjon/betennelser i kroppen med påfølgende ovefølsom hørsel det siste halve året.

Kanskje en kraftig dose D-vitaminer er det som skal til... :)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
HCS skrev:
Dette med D-vitamin har du førstehåndskunnskap om Oblivion :). Spennende at det kan settes i kontekst ifht hørsel as well. Da har jeg tatt dagens tran ;D

Kanskje snake-oil likevel hadde noe for seg ???

Mvh. RS

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.474
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
slowmotion skrev:
Oblivion skrev:
..... gluten som har negative konsekvenser for også hørslen.

Det har jeg aldri hørt om. Det vil si at det er skadelig for hørselen og spise brød?
Skadelig er vel å ta i, men gluten reduserer tarmfunksjonen og reduserer dermed opptak av viktige næringsstoffer og vitaminer i tillegg til at gluten påvirker negativt kjemiske funksjoner i hjernen direkte.
Dette er et velkjent fenomen som har gitt opphav til skjellsuttrykket "brødhode".

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.827
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Kommer ikke lengre enn til det erkjennelsesnivået jeg heller, og min kone har lenge hevdet at jeg hører det jeg vil høre.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
coolbiz skrev:
Oblivion skrev:
Skadelig er vel å ta i, men gluten reduserer tarmfunksjonen og reduserer dermed opptak av viktige næringsstoffer og vitaminer i tillegg til at gluten påvirker negativt kjemiske funksjoner i hjernen direkte.
Dette er et velkjent fenomen som har gitt opphav til skjellsuttrykket "brødhode".
Personlig er jeg glad for at tarmen ikke tar opp alt jeg hiver innpå, så som fett o.l.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.342
Jeg går ut ifra at en daglig dose med tran gjør nytten?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det er andre ting man kan putte i seg for å beskytte hørselen mot skader:

"The supplements used in the research studies are composed of antioxidants - beta carotene and vitamins C and E - and the mineral magnesium. When administered prior to exposure to loud noise, the supplements prevented both temporary and permanent hearing loss in test animals."

Lurer på om de stappet ørene til de stakkars forsøksdyrene fulle av vitaminrike frukter? Eller babygulerøtter spes tilpasset øregangene ;D

Snart deler de vel ut gulerøtter på Rockefeller.................

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Alkohol lammer Stapidiusmuskelen. Derfor er det viktig å ikke skylle ned alle mineraler og vitaminer med børst. Lytte fluid må kun nytes i de lavere db-sfærer.

Sitat fra "Din hørsel"/nettet:

Stapidiusmuskelen er en slags liten "politimuskel" som sitter mellom stigbøylen og veggen i mellomøret. Den trekker seg sammen ved lydintensiteter på over 70 - 80 dB. Overføringen inn til det indre øret vil dermed kunne reduseres med 15 - 20 dB. Dette skjer for frekvenser opp til 1500 Hz. Samtidig vil muskler rundt trommehinna kunne strammes, slik at overføringen dempes her. Det er denne muskelstrammingen som gir smerter ved svært høy lyd. Stapidiusmuskelen blir mindre på vakt når vi drikker alkohol eller ruser oss. Rus og høy konsertlyd er altså ikke en veldig bra kombinasjon. En annet poeng å merke seg, er at vi kan få hørselsskader ved å bli utsatt for overraskende høye lyder, fordi stapidiusmuskelen ikke får tid til å trekke seg sammen.

Mvh
Sniff

Topp Bunn