Medisin og helse Høreapparat? Hæ?

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.386
Antall liker
20.795
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I forgårs var jeg på hørseltest, og resultatet var som forventet nedslående nok:
-20 dB (ref. en normalthørende ung voksen vil jeg anta) opp til 500 Hz er forsåvidt som forventet for er 1965-modell, men så begynner til å gå utfor, slik at ved 5 kHz ligger jeg på -50 dB. Det blir et lavpassfilter på 9 dB/oktav, tjo hei. I tillegg har jeg en bredbåndet tinnitus som går fra ca. 4 kHz og til himmels. Skikkelig bra hifiører har jeg fått, gitt.
Nuvel. I februar skal jeg få tilpasset høreapparatur, og nå lurer jeg fælt på om det er noen her som vil dele erfaringer, eller om høreapparater er tabu i haifaikretser. :)
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Kondolerer, og gratulerer.

Det siste fordi det er et hjelpemiddel du kommer til å få mye glede av, garantert.

Jeg er i mitt 5.år med apparat nå og får vel da ifølge regelverket nytt apparat neste år.

Regel 1, hovedregel, kardinalrege
l: når du har fått dem tilpasset, bruk dem hele tiden.
Det er som med briller for de med nedsatt syn (ikke lese/databriller): de er din venn, bli vant til dem og tenk på det som en dings som virkelig kan hjelpe deg.

Lykke til og forsett gjerne å spørre, evt sjekk https://www.hlf.no/

ps! høreapparat og musikk går veldig bra. Men over-ear headset og høreapparat er litt verre - blir ofte feedback :)
In-ear hørepropper og høreapparat er i trangeste laget - haha
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.554
Antall liker
15.582
Torget vurderinger
2
Min mor aksepterte til slutt at hun trengte høreapparat, men ønsket at det skulle være så usynlig som mulig og valgte propper som går inn i øret. De har plaget henne en masse, øregangene tåler ikke at de er der tydeligvis, og dermed har hun ikke brukt dem (var selvfølgelig også langt dyrere enn vanlig høreapparat).

Så med henne er det mye goddag mann økseskaft.

Hørselen bør man nok sjekke innimellom. Årene går jo.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.386
Antall liker
20.795
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Legen nevnte at en tynnslangeløsning kunne være det riktige for meg, siden bass og nedre grunntone er i orden. Man med en slik løsning kan kjøre dette frekvensbåndet ubehandlet etter hva jeg forstår. Lærte litt her:

Høreapparater – hva skal du velge
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Jeg har en BTE-løsning fra ReSound, og med tre lydgeneratorer ("signaturer", "EQ"): normal - "musikk" - motlyd
I tillegg er det volumkontroll - veldig nyttig.
 
S

Slubbert

Gjest
Så lenge de er cryobehandlet og har påkostet internkabling er det ikke så viktig hvilken teknologi som ligger i bunn.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.554
Antall liker
15.582
Torget vurderinger
2
Legen nevnte at en tynnslangeløsning kunne være det riktige for meg, siden bass og nedre grunntone er i orden. Man med en slik løsning kan kjøre dette frekvensbåndet ubehandlet etter hva jeg forstår. Lærte litt her:

Høreapparater – hva skal du velge
Min mor kjøpte ITE, ser jeg. De plaget øregangene hennes slik at hun nesten ikke har brukt dem. Jeg setter denne på henne når jeg vil hun skal forstå hva vi sier. Bare å skru opp følsomheten på mikrofonene.

Skjermbilde 2019-12-06 kl. 10.10.40.jpg
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Hun skulle prøvd med litt matolje.
Øregangene blir selvfølgelig "irritert" når det kommer et fremmedlegeme inn, men de er tilpasningsdyktige.
Kløen/irritasjonen går bort etter hvert - hvis man bruker apparatene slik man skal, dvs hele tiden :)
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.554
Antall liker
15.582
Torget vurderinger
2
Hun skulle prøvd med litt matolje.
Øregangene blir selvfølgelig "irritert" når det kommer et fremmedlegeme inn, men de er tilpasningsdyktige.
Kløen/irritasjonen går bort etter hvert - hvis man bruker apparatene slik man skal, dvs hele tiden :)
Godt å vite. Jeg skal fortelle henne det!

Hun og ørelegen har prøvd alt. Hun har veldig trange og tydeligvis ømfintlige øreganger og får lett øreinfeksjon.
Forfengelighet gjorde at hun kjøpte høreapparat hun ikke får brukt.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Jeg skal ta det opp med audiografen!
Noen erfaringer du vil dele med oss? Jeg er på trappene til å anskaffe selv, da jeg begynner å bli litt sliten og lei av å si "hæ" i annenhver samtale....
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.112
Det er nok riktig at man bør bruke høreapparatene hele tiden, men det kommer også litt an på om man som person kan tolerere ulempene. Som trådstarter har jeg også tinnitus og diverse høreskader. Er nå på mitt tredje sett med høreapparater, men bruker de kun på jobben og ved sosiale sammenkomster for bedret taleforståelse. De er håpløse til musikklytting og fritid, etter min mening. Etter å ha silt uttalelsene til lege og audiograf ( legen veldig positiv, audiografen mer realistisk ), kommer det frem at høreapparater kan virke veldig godt for enkelte, men ikke så bra for andre. Det kommer litt an på hva slags høreskader man har. Briller er mye enklere.

Men jeg ønsker trådstarter lykke til! Og hvis du finner noe som virker så fortell oss hva løsning ble, så jeg kan videreformidle det til min audiograf. Jeg står også for tur til nye høreapparater snart.
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.386
Antall liker
20.795
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det ble BTE/tynnslange.

Jeg begynte med en Widex-modell som jeg ikke likte. Spesielt det superfunky nymotens prosesseringsprogrammet (PureSound my ass) var en lidelse. Låt komplett urealistisk, og fuglekvitter sendte dem i klipping. Svært ømfintlige for vind også
Byttet til Phonak Marvel Audéo M-R (alle syklister elsker Phonak, et av hurralagene fra EPO-gullalderen) og de synes jeg låter svært naturlig.
Veldig fornøyd. Bruker dem hele tiden*, også når jeg lytter til musikk på høretelefoner, eller fra dipolene eller på akustiske konserter.
*Har ikke brukt dem mens jeg sykler enda, litt fordi de er forsikret for 15000,- og fordi at jeg ikke har lekt meg med støydemping og slikt enda. Blir en del vindstøy når man sykler landevei.

Tillegg:
En sykkelkompis som av forfengelighetsgrunner hadde valg en ITE-løsning som hen brukte svært lite fordi de plaget ham har konvertert til en (Phonak selvfølgelig) BTE/tynnslange-løsning etter mengder lyrisk voksing (nynorsk!) fra meg. Han har for så vidt i likhet med meg et ganske så typisk HF-aldershørselstap.

Tillegg 2:
Min audiograf sier at Phonak låt pingpong i gamle dager, men har beveget seg til et mer realistisk lydideal. Hun har forøvrig et sett Phonak-sykkeltøy hun aldri har brukt.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: pp

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Da legger jeg meg Phonak Marvel Audéo M-R på minne. Er svært avhengig av headset på jobb, både til musikk og telefonsamtaler.

Hva er egenandel på apparatene?
 

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
688
Antall liker
624
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Medisinsk begrunnet behov for høreapparat dekkes fullt og helt av trygden, likeledes reparasjon av apparat(ene).

mvh. Ole G
 
  • Liker
Reaksjoner: pp

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.112
Phonak Marvel Audéo M-R er notert! VI får se hva det blir til når jeg skal få nye apparater.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.386
Antall liker
20.795
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Høretelefonene jeg bruker er noen digre Sennheisere. Forøvrig låter musikk like godt eller bedre på blåtann fra telefonen som noen ite-øretelefon jeg har prøvd.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Du må ha som langsiktig mål å få emballasjen eller noe annet signert av Floyd Landis.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Hmm ja vi har næsten flere opslag ovre i Shy sin tråd end her. Der bliver vist ikke flere fra mig.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.386
Antall liker
20.795
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har ikke fått den signert enda. Må by ham å en skikkelig røyk for å få det til trur eg.

Audiografen min ville i vår at jeg skulle bytte Phonak-modell fordi hun og Phonak trenger bevisste brukere. Ikke mere tynnslange. Audeo P-R har høyttaleren i øret og bedre lydprosessering enn tynnslangemodellene jeg hadde. Anbefales.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kanskje litt på siden, meg har gode erfaringer med å få renset øregangene hos ørespesialist ca 1 x årlig. Jeg ble også lei av å si hæ?? hele tiden og fikk meg høreapparat. Så tok jeg en kveldstur til en privat klinikk som bokstavelig talt støvsugde ørene mine.......Resultatet ble så bra at jeg kunne parkere høreapparatet igjen. Kostet den fyrstelige sum av kr. 1700. Ville gladelig ha betalt det dobbelte.

Nå begynner det å bli mye hæ??? igjen, så jeg skal ta meg en tur til han ørestøvsugeren over nyttår.

Mvh
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Ikke helt ute og kjøre her enda heldigvis. Neppe verdens mest presise test men :)

1638987746511.png
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.554
Antall liker
15.582
Torget vurderinger
2
Kanskje litt på siden, meg har gode erfaringer med å få renset øregangene hos ørespesialist ca 1 x årlig. Jeg ble også lei av å si hæ?? hele tiden og fikk meg høreapparat. Så tok jeg en kveldstur til en privat klinikk som bokstavelig talt støvsugde ørene mine.......Resultatet ble så bra at jeg kunne parkere høreapparatet igjen. Kostet den fyrstelige sum av kr. 1700. Ville gladelig ha betalt det dobbelte.

Nå begynner det å bli mye hæ??? igjen, så jeg skal ta meg en tur til han ørestøvsugeren over nyttår.

Mvh
Morsom episode for min kone. Hun ble veldig misfornøyd med lyden på sin iPhone. Klagde over at noe var galt med den og begynte å bruke earbuds.

Blir oppringt en kveld.
"Jeg hører ikke noe på høyre øre."
Hun hadde besvart en samtale med iPhone mot venstre øre, fordi hun hadde noe i høyre hånd.
Det var ikke noe galt med hennes telefon.
Bekymring meldte seg. Akutt hørselstap kan skyldes meget alvorlige ting.
Bestilte time hos Aleris neste morgen.
Inspeksjon viste fullkomment igjentettet øregang, med ørevoks.
Utskuring fulgte.

Nå virker iPhonen meget tilfredsstillende, på begge ører.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Faktisk bedre enn forventet; jeg har jo vært aktiv skytter i hele mitt liv, og hørselvern var "kjerringaktig" i ungdommen:
øre.jpg
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Så tok jeg en kveldstur til en privat klinikk som bokstavelig talt støvsugde ørene mine....... Kostet den fyrstelige sum av kr. 1700. Ville gladelig ha betalt det dobbelte.
Nå begynner det å bli mye hæ??? igjen, så jeg skal ta meg en tur til han ørestøvsugeren over nyttår.
Kveldstur...?
Kjørte fra Arendal til Oslo Øre-Nese-Hals på Majorstua
Spesialisten støvsugde øregangene før Hørseltesten
Etter ferdig behandlig og test betalte jeg kun egenandel på kr. 365,-
Verdt hver krone...
PS! Ordnet først med rekvisisjon fra fastlegen....
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Vel hjemme ble det å bestille ørekamera m/innebygget lys og USB-kobling til mobilen for å kontrollere selv.....og bruker det fortsatt flere ganger i året :)
PS! Verdt hver Dollar på AliExpress ;)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hehe, nei, men det der så ut som om jeg bør opsøke en audiograf.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Har et kraftigt fald allerede fra 1 kHz. Sikkert grundet boring og skæring uden høreværn.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Ørerenhold skal man ikke kimse av, spesielt når man er middelaldrende eller mere. Som tkr og andre har jeg begynt med proff ørerens en gang i året. Siste hørselstest etter grundig rengjøring viste bare marginale endringer siden utsjekk fra førstegangstjenesten.
 
Topp Bunn