Hørbar lydforskjell i coax???

OlePåG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.06.2020
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Gjerdrum
Byttet her om dagen fra Xindak FD-1 til Nordost Optix. Syntes da lyden ble mindre engasjerende og dynamisk, samt at soundstage virket til å snevre noe inn. Skal ikke hevde at forskjellen var voldsom, men signifikant nok til at (til og med) jeg merket meg det.

Hva kan dette handle om?

Har byttet tilbake så er ingen big deal, men ble litt nysgjerrig.
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Byttet her om dagen fra Xindak FD-1 til Nordost Optix. Syntes da lyden ble mindre engasjerende og dynamisk, samt at soundstage virket til å snevre noe inn. Skal ikke hevde at forskjellen var voldsom, men signifikant nok til at (til og med) jeg merket meg det.

Hva kan dette handle om?

Har byttet tilbake så er ingen big deal, men ble litt nysgjerrig.
Det er en her på hifisentralen som lager den beste digitale coax kabelen jeg har hørt og han tat 6-700 kr for den. Hb52 kaller han seg. Jeg byttet fra optisk til coax og opplevde en stor forbedring. :)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.401
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Testet for en stund siden Nordost Heimdall 2 vs Tyr 2 mot hverandre. Her er oppsummeringen jeg skrev da:

Det er små nyanser som skiller disse to kablene. Jeg synes det er enklest å høre det på oppløsningen i bassen og nedre mellomtone. Bedre definisjon på basstrengene i f.eks. Morph the cat med Donald Fagen og Birds med Dominique Fils-Aime. Cymbaler har også fått litt mer naturlig klang og overklang struktur. Mest hørbart på Tool, Schism. Heimdall 2 er kanskje litt mer livlig og har en mer imponator effekt. Ellers så føles alt litt roligere og det gir seg utslag i et litt større lydbilde. Det er vel kort oppsumert det jeg har lyttet meg frem til. Her er testsporene jeg brukte. Alle spor i hi-res (24 bit) borsett fra Dee Dee Bridgewater.

2236548A-0CBD-4549-A333-FD705497EECA.jpeg
 
Sist redigert:

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Det er en her på hifisentralen som lager den beste digitale coax kabelen jeg har hørt og han tat 6-700 kr for den. Hb52 kaller han seg. Jeg byttet fra optisk til coax og opplevde en stor forbedring. :)
Det er mange gode tilbakemeldinger på de ....
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Testet for en stund siden Nordost Heimdall 2 vs Tyr 2 mot hverandre. Her er oppsummeringen jeg skrev da:

Det er små nyanser som skiller disse to kablene. Jeg synes det er enklest å høre det på oppløsningen i bassen og nedre mellomtone. Bedre definisjon på basstrengene i f.eks. Morph the cat med Donald Fagen og Birds med Dominique Fils-Aime. Cymbaler har også fått litt mer naturlig klang og overklang struktur. Mest hørbart på Tool, Schism. Heimdall 2 er kanskje litt mer livlig og har en mer imponator effekt. Ellers så føles alt litt roligere og det gir seg utslag i et litt større lydbilde. Det er vel kort oppsumert det jeg har lyttet meg frem til. Her er testsporene jeg brukte. Alle spor i hi-res (24 bit) borsett fra Dee Dee Bridgewater.

2236548A-0CBD-4549-A333-FD705497EECA.jpeg
Du burde prøve den coax kabelen Hb52 lager
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Testet for en stund siden Nordost Heimdall 2 vs Tyr 2 mot hverandre. Her er oppsummeringen jeg skrev da:

Det er små nyanser som skiller disse to kablene. Jeg synes det er enklest å høre det på oppløsningen i bassen og nedre mellomtone. Bedre definisjon på basstrengene i f.eks. Morph the cat med Donald Fagen og Birds med Dominique Fils-Aime. Cymbaler har også fått litt mer naturlig klang og overklang struktur. Mest hørbart på Tool, Schism. Heimdall 2 er kanskje litt mer livlig og har en mer imponator effekt. Ellers så føles alt litt roligere og det gir seg utslag i et litt større lydbilde. Det er vel kort oppsumert det jeg har lyttet meg frem til. Her er testsporene jeg brukte. Alle spor i hi-res (24 bit) borsett fra Dee Dee Bridgewater.

2236548A-0CBD-4549-A333-FD705497EECA.jpeg
Jeg har prøvd Nordost Heimdall 2 og den coax kabelen Hb52 lager er bedre enn den, men jeg har ikke prøvd Nordost Tyr2
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Jeg vet egentlig ikke hvorfor det er de forskjellene som trådstarter spør om
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Lager den lengden man ønsker
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Ca 8 mm inkl pyntestrømpe.
Er myke .
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Du kan se bilde i min annonse
 

OlePåG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.06.2020
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Gjerdrum
Ok, men bare så en rookie som meg ikke har ordlagt seg på en måte som kan misforstås:

75ohm digital coax. RCA plugger.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Det stemmer
 

OlePåG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.06.2020
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Gjerdrum
Er i dag på dag 2 med VD coaxial. Virker til å ligge en ytterligere tyngde/dybde i bass og (sub-bass) område ift xindak FD1. Ift nordost optix kan ikke lydbilde sammenliknes engang. VD oppleves generelt MYE bedre. Vet ikke hva dette kommer av, har i utgangspunktet ikke tillit til kabel(dyrkingen), men det er soleklare forskjeller. Har kun lyttet, ikke målt.
Rommet mitt "akkumulerer" en del bass, så kan være jeg på sikt ønsker å bytte tilbake til FD-1, men må høre litt mer først. Dynamikk og soundstage er i hvertfall ivaretatt. Det samme gjelder detaljer i diskant.

Må presisere at disse observasjonene kun er gjort i mitt oppsett, i mitt rom, med mine ører og er nødvendigvis ikke representative hos andre😆
 
Sist redigert:

Vessel56

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.03.2015
Innlegg
122
Antall liker
65
Sted
Sørlandet
Lurer på om det er noen som bør lese regel nr 1 litt nøyere før man påstår noe som i beste fall kan oppfattes som en "usann" subjektiv lytteopplevelse? Nå er jo subjektive lytteopplevelser "sanne" for den enkelte lytter, men er det beviselig sant eller usant?
 
I

Ikke33206

Gjest
Lurer på om det er noen som bør lese regel nr 1 litt nøyere før man påstår noe som i beste fall kan oppfattes som en "usann" subjektiv lytteopplevelse? Nå er jo subjektive lytteopplevelser "sanne" for den enkelte lytter, men er det beviselig sant eller usant?
Man vil ikke komme frem til bevis om sannhet i en sånn diskusjon. Noen vil gjerne tilby seg å gjøre blindtester for å bevise at antagelser om forskjeller ikke stemmer. De fleste gidder ikke bruke tiden på sånne tester og da brukes det som retorisk virkemiddel til for å diskreditere lytteopplevelser. Been there done that.
Det er interessant å diskutere coax-kabler, men ikke nødvendigvis på hifisentralen.
 
I

Ikke33206

Gjest
Da er ordlyden endret slik at det ikke kan misforstås at dette utelukkende er min subjektive mening.
Det er en bra ting det, det bare det at kabeldiskusjoner ofte har en egen tyngdekraft her uansett.
Jeg har lagt hode på blokka her mange ganger, og har funnet ut det ikke gir meg noe å fortelle om erfaringer med kabler her.
Jeg hører greit forskjell på coax-kabler, og jeg mener valg av den er svært viktig, men at også kan være verdt å tenke på at det kan ha forskjellig utslag i forskjellige anlegg. Hvis for eksempel kilde er litt farget i lyden fra før så kan det ha noe å si.
Jeg byttet fra Nordost til Lessloss, og er mer fornøyd med den kabelen.
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Hvordan sammenligner man optisk og coax?
Jeg byttet fra optisk til coax og opplevde en veldig stor forbedring. Alle coax kablene jeg har prøvd er bedre enn optisk kabel hos meg og VD coax kabelen Hb52 lager er den beste jeg har prøvd. Har også prøvd Nordost Heimdall 2 coax, Wireworld gold starlight 8, Lilleeng, Albedo digital og Nordost blue heaven
 
I

Ikke33206

Gjest
Jeg byttet fra optisk til coax og opplevde en veldig stor forbedring. Alle coax kablene jeg har prøvd er bedre enn optisk kabel hos meg og VD coax kabelen Hb52 lager er den beste jeg har prøvd. Har også prøvd Nordost Heimdall 2 coax, Wireworld gold starlight 8, Lilleeng, Albedo digital og Nordost blue heaven
Jeg har også prøvd Nordost Blue Heaven, Heimdall 2 og Tyr 2. Det er er markant steg fra Heimdall 2 til Tyr 2,
Lessloss C-Marc digital låter bedre enn også Tyr 2. Hadde vært litt kult å sett (hørt) om Hb 52 sin slår den og.
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Jeg
Jeg har også prøvd Nordost Blue Heaven, Heimdall 2 og Tyr 2. Det er er markant steg fra Heimdall 2 til Tyr 2,
Lessloss C-Marc digital låter bedre enn også Tyr 2. Hadde vært litt kult å sett (hørt) om Hb 52 sin slår den og.
Ja det er jeg enig i. Har du ikke prøvd Hb52 sin?
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Jeg har også prøvd Nordost Blue Heaven, Heimdall 2 og Tyr 2. Det er er markant steg fra Heimdall 2 til Tyr 2,
Lessloss C-Marc digital låter bedre enn også Tyr 2. Hadde vært litt kult å sett (hørt) om Hb 52 sin slår den og.
vi kan byttelåne en uke hvis du vil? De VD kablene jeg kjøpte av Hb52 har riktignok dyre sølvplugger etter eget ønske :)
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Jeg byttet fra optisk til coax og opplevde en veldig stor forbedring. Alle coax kablene jeg har prøvd er bedre enn optisk kabel hos meg og VD coax kabelen Hb52 lager er den beste jeg har prøvd. Har også prøvd Nordost Heimdall 2 coax, Wireworld gold starlight 8, Lilleeng, Albedo digital og Nordost blue heaven
Heimdall koster vel også litt....mer ...
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Heimdall 2 koster vel ca 9000kr
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Husker ikke helt prisen på din, men ca 700 kanskje
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
354
Antall liker
81
Jeg har testa både coax, optisk og aes mot hverandre.

Kjørte alle inn i dacen, bryston bda 1, så kunne switche mellom input raskt, med tidal som kilde.

Jeg klarte ikke høre forskjell.

Er det noen forklaring på hvorfor det skal være forskjell på to coaxkabler om de er konstruert riktig?
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Jeg har testa både coax, optisk og aes mot hverandre.

Kjørte alle inn i dacen, bryston bda 1, så kunne switche mellom input raskt, med tidal som kilde.

Jeg klarte ikke høre forskjell.

Er det noen forklaring på hvorfor det skal være forskjell på to coaxkabler om de er konstruert riktig?
Det er det helt sikkert, men jeg vet ikke hvorfor. Hos meg er det stor forskjell
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Jeg har testa både coax, optisk og aes mot hverandre.

Kjørte alle inn i dacen, bryston bda 1, så kunne switche mellom input raskt, med tidal som kilde.

Jeg klarte ikke høre forskjell.

Er det noen forklaring på hvorfor det skal være forskjell på to coaxkabler om de er konstruert riktig?
Nei, da vil kabelen har korrekt 75 ohm impedans. Men...

Ikke alle drivverk og DAC er konstruert optimalt for S/PDIF overføring over coax hvor man da benytter en transformator både på sendersiden og mottagersiden.
Spesielt sendersiden synder og da vil jordplan til CD drevet gå over skjerm i kabelen. Men er det isolator på mottager er man likevel vel i havn.

Men selv om man har isoleringstrafo kan man likevel feilaktig ha koblet jordplan til RCA kontakene hvor man da kan intrudusere støy i jordplan til DAC som da kan forstyrre audiodelen.

Studerer man disse to bildene ser man kabelen kun kobler sammen to transformatoer uten noe elektronik i signalbanen.
1609966908979.png

1609966945998.png


Virker som du har en bra implementering av alle kontakttyper på din DAC. På min DAC er det hørbar forringelse ved Toslink. Får samme signaturlyd uansett kilde jeg benytter. Men det kan jo selvsagt like gjerne være coax som gjør feil, men at jeg foretrekker denne :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nex
I

Ikke33206

Gjest
Jeg har testa både coax, optisk og aes mot hverandre.

Kjørte alle inn i dacen, bryston bda 1, så kunne switche mellom input raskt, med tidal som kilde.

Jeg klarte ikke høre forskjell.

Er det noen forklaring på hvorfor det skal være forskjell på to coaxkabler om de er konstruert riktig?
Var slags kabler var det. Samme merke alle?
 
Topp Bunn