Håndheving av regel 3 og 4

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Det har nettopp blitt stengt flere tråder med henvisning til følgende regler:

3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget.

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.

Jeg vil gjerne påpeke følgende:

- Regel 3) sier at ubegrunnet kritikk ikke tillates. Men i de nevnte trådene har kritikken vært begrunnet.

- Regel 4) sier at gjentagelser av samme tema fra samme bruker ikke er tillatt. Men de nevnte trådene har blitt startet av ulike brukere.

Er det bare jeg som synes at disse reglene har blitt håndhevet på en underlig måte?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.046
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det var i hvert fall moro så lenge det varte! ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fush skrev:
Er det bare jeg som synes at disse reglene har blitt håndhevet på en underlig måte?
Garantert ikke, men du og andre som synes dette er underlig er nok i mindretall.

Minner også om regel #1.
1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.
Her kommer også synsingen inn
Det er ihvertfall dårlig netikette å starte flere tråder om identiske tema. Mange flere av disse trådene burde vært stengt, slått sammen, slettet og lignende. Men det er en himla jobb. Det dukker jo stadig opp nye.

Og å provisere/kverulere uten å bidre konstruktivt er vi alle enige i at det er mange som gjør. De finnes i begge de nevnte leire.

Iflg. regelverket på forumet (som aldri kan bli idiotsikkert) så står det også:

Det foreligger nedenfor en rekke regler for bruk av Hifisentralen, og brudd på reglene kan medføre moderering eller sletting, samtidig som du risikerer å bli utestengt fra forumet. Det er moderatorene til enhver tid som avgjør om det foreligger regelbrudd eller ikke. Hvis du har kommentarer til en eventuell moderering som er utført kan dette tas opp under "Kommentarer til forumet", og det er ikke tillatt å kommentere slike saker under andre kategorier på forumet.
Dessuten stadige gjentakelser fra samme brukerne foregår i mange ulike tråder.

mvh
meg

Som begynner å bli rimelig lei av å hele tiden forklare ting som blir gjort på hfs...
Det er en grunn for at
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18799.0.html

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
De fleste "vennetråder" får leve i fred fra krangling og personangrep. Likesinnede får mulighet til å kose seg med sine ting.

For erfarne brukere er det ganske lett å se hvor en tråd bærer hen. Kanskje en liknende løsning som vennetrådene er verdt et forsøk ang. tråder som handler om prinsipper, som de fleste "subjektivist" og "objektivist"-tråder handler om. Hva med å opprette et eget hjørne for slikt? Dette gir anledning til å få skrevet fra seg frustrasjon og gitt uttrykk for meninger, det vil sannsynligvis bli lettere å moderere og regulere innleggene, med den mulige konsekvens at subjektivister og objektivister kan leve i litt mer fredsommelig sameksistens her ved HS. Jeg har tidligere tipset om dette, men det druknet (som vanlig) i forbindelse med en subjektivist/objektivist-krangel.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.046
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg synes ikke det er så gale. Utenom OT er 96% av trådene stort sett saklige og greie. Står det blindtester, målemafia, kabler osv i overskriften sklir det sannsynligvis ut, men som du sier, erfarne brukere ser dette lett og kan holde seg unna. Med erfaring vet man også hva folk står for, og et godt råd er å se det store bildet, telle til 10 før man poster, og kjenne debattene såpass bra at man unnlater å starte på argumentasjonskjeder hvor man på forhånd fra tidligere tråder vet at man ikke blir enige med den aktuelle motpart, uansett hvor sikre man enn måtte være på at en selv har rett. I hvert fall bør man da prøve å finne nye innfallsvinkler til diskusjonen. Men, det krever litt erfaring og at man (kanskje) har brukt for mye tid på forumet....

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
erato skrev:
Jeg synes ikke det er så gale. Utenom OT er 96% av trådene stort sett saklige og greie. Står det blindtester, målemafia, kabler osv i overskriften sklir det sannsynligvis ut, men som du sier, erfarne brukere ser dette lett og kan holde seg unna. Med erfaring vet man også hva folk står for, og et godt råd er å se det store bildet, telle til 10 før man poster, og kjenne debattene såpass bra at man unnlater å starte på argumentasjonskjeder hvor man på forhånd fra tidligere tråder vet at man ikke blir enige med den aktuelle motpart, uansett hvor sikre man enn måtte være på at en selv har rett. I hvert fall bør man da prøve å finne nye innfallsvinkler til diskusjonen. Men, det krever litt erfaring og at man (kanskje) har brukt for mye tid på forumet....
Vel, jeg tror at mitt forslag kan føre til mer ro, at fler vil bidra med sine erfaringer, og at det blir mulig å finslipe argumenter på hver side av "leirene" slik at tilnærmingene får mer indre konsistens. Morsommere å diskutere når debattantene er litt "skolerte". Begynner å bli rimelig lei av gamle poenger som gjentas i det uendelige, dessuten er det vel ingen som endrer "ståsted" etter runde på runde med slike tråder?

Hvis forumet blir slappere og uinteressant etter en slik endring kan man jo bare endre det tilbake til nåværende form.

K

knutinh

Gjest
atonal skrev:
Vel, jeg tror at mitt forslag kan føre til mer ro, at fler vil bidra med sine erfaringer, og at det blir mulig å finslipe argumenter på hver side av "leirene" slik at tilnærmingene får mer indre konsistens. Morsommere å diskutere når debattantene er litt "skolerte". Begynner å bli rimelig lei av gamle poenger som gjentas i det uendelige, dessuten er det vel ingen som endrer "ståsted" etter runde på runde med slike tråder?

Hvis forumet blir slappere og uinteressant etter en slik endring kan man jo bare endre det tilbake til nåværende form.
Jeg eksperimenterte med en strategi i denne tråden:
knutinh skrev:
...Premissene for å delta er som følger:
1. For å delta i denne tråden må du oppføre deg fint, følge forum-reglementet, og poste maksimalt en post pr dag. Dette for at de av oss som har et annet liv skal ha en mulighet til å følge med på diskusjonen.

2. Du må lese/skumme igjennom hele posten og gjøre deg kjent med noen "standard-argumenter". Hensikten er ikke å repetere argumenter som allerede er kjent og besvart, men å kritisere svaret, eller komme med nye. "Alle" har sett de samme gamle argumentene, og ingen av oss ønsker vel unødig repitisjon?

3. Hensikten med tråden er å komme med argumenter for et syn, og motargumenter. Det er ikke ønskelig å kritisere noen for at de deltar.
Resultatet ble en lavere konflikt-nivå og en betydelig kortere tråd. Jeg gjetter at ca halvparten av postene overholdt ønskene mine og leste første post.

Enkelte av de markante profilene som ofte deltar i slike debatter holdt seg unna, men det er ukjent om det skyldes at det var jeg som startet tråden, at første post var for spesifikk, eller at de ikke likte opplegget.

En mulighet er at moderatorene (eller trådstarter) kan sette tråder i "safe-modus", hvor man enten bes eller tvinges til å poste maksimalt en gang pr 24 timer.

-k

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har sansen for å utøve skjønn og denne gangen støtter jeg moderatorene. Ser ikke noe matnyttig i nye vinklinger av samme tema da det kan gis uttrykk for meninger i eksisterende tråd. Tråden som "anklager" moderatorer synes jeg var for tynn.

Støtter heller ikke forslag om nye kategorier/emner. Absolutt ikke.

Nå ble det for mye, men om noen vil debattere emnet i en tråd så er det bare å overse eller begrense til få innlegg for oss som er gått lei av temaet. Burde ikke være noe problem. Jeg har hatt noen ganske intense diskusjoner med Knut men ser det ikke kommer noen vei uansett så hvor sette alt på repeat? Skjønner ikke hvorfor noen må gjenta seg selv til det uendelige. Jeg har skrevet det før; jeg tror endel frusterasjon kommer av nettopp dette. De som har vært her lenge vet allerede ståstedet til andre aktive.

Alikevel et paradoks at et av de beste innlegg/emne etter min mening ble stengt :)

Xerses
Nå må dette slutte!
Det har ingen meningen å kritisere hverandre nord og ned på denne måten!

Vi bør drive konstruktiv diskusjon for om mulig å prøve å lære noe av hver andre!
Da må "synserne" tåle at vi som er teknisk orienterte stiller spørsmålstegn ved ledninger til en dullion kroner som er ekstra gode pga ekstra mye furp i trasserten ( i følge produsenten).
Målemafiaen (meg inkludert) må akseptere at alt ikke er målbart. Hadde det vært så enkelt hadde det jo bare vært å konstruere det perfekte anlegget, og spille musikk deretter. Men vi skulle ikke trenge å høre at dette skjønner dere ikke fordi dere ikke har råd til CD-puck som koster litt mer enn en Mercedes.

Dette behøver ikke å bety at kritiske kommentarer, en ironisk bemerkning eller en morsomhet ikke skal tåles. Vi må gi hverandre litt spillerom. Senk skuldrene og prøv å se hva de andre faktisk mener. Husk at f eks et komma kan spille stor rolle:
Heng ham, ikke vent!
Heng ham ikke, vent!
Mange av oss sliter på forskjellig måte med skriftlig språk, og meninger kommer ikke alltid ut slik vi hadde tenkt.
Bra!

K

knutinh

Gjest
Lyngen skrev:
Nå ble det for mye, men om noen vil debattere emnet i en tråd så er det bare å overse eller begrense til få innlegg for oss som er gått lei av temaet. Burde ikke være noe problem.
Jeg er helt enig. Det er litt som å klage over at det er for mye usunn mat i butikkene. Så lenge det finnes hylle opp og ned med gulrotsaft og flerkorn, så er det egentlig egen viljestyrke man gremmes over.
Jeg har hatt noen ganske intense diskusjoner med Knut men ser det ikke kommer noen vei
Diskusjonen (for de som har vært med en stund) dreier seg vel mer rundt å finne huller i hverandres argumentasjon enn noen store nyvinninger. For de som har ankommet mer nylig tror jeg derimot det kan være mer spennende (og utslagsgivende) informasjon.
Skjønner ikke hvorfor noen må gjenta seg selv til det uendelige. Jeg har skrevet det før;...
Jeg fant bare sammenstillingen av de to setningene litt morsom :)

Mange av oss sliter på forskjellig måte med skriftlig språk, og meninger kommer ikke alltid ut slik vi hadde tenkt.
Jeg skrev i en annen post (som nå vel er 10 sider bak i tråden) at språk er makt. Jeg har i tidligere metadiskusjoner lansert teorien om at folk blir mer forbannet over å diskutere med noen som greier å holde seg saklig og argumenterer godt. Er det slik?

Jeg tror at jo "høyere sigarføring" man har, jo større er motivasjonen for å vise en person feil. Dette gjelder meg, og de fleste andre. Hvis du viser tydelig at dette er du skråsikker på, så er det menneskelig å vise deg feil hvis man er uenig. Hvis du skriver på et språk som ligner på det de fleste av oss bruker med venner og familie så er ikke dette et problem.

-k

U

utgatt60135

Gjest
knutinh skrev:
Lyngen skrev:
Nå ble det for mye, men om noen vil debattere emnet i en tråd så er det bare å overse eller begrense til få innlegg for oss som er gått lei av temaet. Burde ikke være noe problem.
Jeg er helt enig. Det er litt som å klage over at det er for mye usunn mat i butikkene. Så lenge det finnes hylle opp og ned med gulrotsaft og flerkorn, så er det egentlig egen viljestyrke man gremmes over.
Jeg har hatt noen ganske intense diskusjoner med Knut men ser det ikke kommer noen vei
Diskusjonen (for de som har vært med en stund) dreier seg vel mer rundt å finne huller i hverandres argumentasjon enn noen store nyvinninger. For de som har ankommet mer nylig tror jeg derimot det kan være mer spennende (og utslagsgivende) informasjon.
Skjønner ikke hvorfor noen må gjenta seg selv til det uendelige. Jeg har skrevet det før;...
Jeg fant bare sammenstillingen av de to setningene litt morsom :)

-k
He, he...

Jeg ser absolutt at dine bidrag kan være matnyttig for mange, men du har endel å gå på når det gjelder å ha tillit til andres erfaringer (gjelder sikkert mange andre også, meg inkl.). Jeg har skrevet det før;.... ;D

Nok OT....(sorry mod.)

K

knutinh

Gjest
Lyngen skrev:
Jeg ser absolutt at dine bidrag kan være matnyttig for mange, men du har endel å gå på når det gjelder å ha tillit til andres erfaringer.
Og som sagt har jeg ingen skepsis til folks erfaringer, men derimot modellene de bruker for å forklare erfaringene :)

Selvsagt kunne jeg ha bukket og nikket og vært tjommien til alle her inne, men hva skulle vi ha snakket om da?=)

-k

U

utgatt60135

Gjest
knutinh skrev:
Lyngen skrev:
Jeg ser absolutt at dine bidrag kan være matnyttig for mange, men du har endel å gå på når det gjelder å ha tillit til andres erfaringer.
Og som sagt har jeg ingen skepsis til folks erfaringer, men derimot modellene de bruker for å forklare erfaringene :)

Selvsagt kunne jeg ha bukket og nikket og vært tjommien til alle her inne, men hva skulle vi ha snakket om da?=)

-k
Hva med musikk og HiFi opplevelser? Begeistring for musikk og komponenter som gir økt musikkopplevelser?

Bare noen tips i farta :)..

K

knutinh

Gjest
Lyngen skrev:
Hva med musikk og HiFi opplevelser? Begeistring for musikk og komponenter som gir økt musikkopplevelser?

Bare noen tips i farta :)..
Må det være enten eller?

Sjekk gjerne uti denne tråden:
"Målemafian - noen feiginger ?" som ble til "Kirkeorgler, kirke-akustikk, vestlig og ikke-vestlig skala-bruk, klassiske komponisters improvisatoriske tendenser m.m."

Jeg er interessert i hele kjeden fra det å lage og spille musikk, spille den inn, transportere den, gjengi den, og å glede seg over den.

Grunnen til at jeg skriver så mye i tråder som dette er at det er så sterke meninger som i mine øyne er dårlig begrunnet. At andre mener det samme om meg må jeg godta. På et diskusjonsforum må man regne med at det som er størst uenighet om blir diskutert mest, jeg ser ikke problemet med det.

I diskusjoner om musikk er ikke frontene like harde, og da er det ikke behov for å trekke inn dype filosofiske underfundigheter i argumentasjonen. Ingen benekter f.eks at C# er 12te-rota av 2 multiplisert med frekvensen til en C i et temperert system, og at skala xyz derfor "egentlig" er bedre/dårligere enn en annen, bare at måleinstrumentene ikke er i stand til å måle det. Skalaer er godt definert, fysikken er godt kjent, hørbarheten er varierende, og smaken er som baken: delt og man snuser ikke for mye i andres :-D.

mvh
Knut

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Når det gjelder regel 3, så legg merke til følgende: når moderatorer (og derved admin; Høvdingen) trekkes inn som part gjennom emnets overskrift, hvilket gjelder 2 av de stengte trådene, når det eneste vi gjør er å fjerne debatters personangrep, usakligheter osv. så beskyldes vi direkte gjennom trådens overskrift for å være partiske.

Dette må ærlig sies å være et fåfengt og dårlig forsøk på å presse oss inn i de pågående debatter her på Hifisentralen mellom fraksjonene som er overforenklet til "målemafiaen" eller "subjektivistleiren". Det er sverting, og uakseptabelt.

Utdrag fra Hifisentralens regel 3:

Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner...

Legg merke til hva jeg har understreket. Høvdingen eller moderatorene har ingenting med dette å gjøre, annet enn at vi fortsatt gjør den jobben vi frivillig er satt til. Forsøket på å ansvarliggjøre oss som representanter for den ene eller andre gruppen er fullstendig urimelig, og uten rot i virkeligheten.

Det er også flere debatter som er gjenstand for regel 4. Ellers er Bambadoo berettiget i å henvise her til regel 1, noe jeg gir ham min fulle støtte i.

bjornh, moderator

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
bjornh skrev:
Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner...
Da skjønner jeg ikke hvorfor det er et par tråder under hifi generelt som lever i beste velgående.
Jeg mener av førsteinnlegget at en gruppe mennesker enkelt kan identifiseres.

Men dette gikk ikke ut over stakkars moderatorer eller subjektivister, så den får stå..

Samtidig som det er rimelig off topic.

Veldig seriøs moderering gett.. Samt idiotiske unnskyldninger.

PK

K

knutinh

Gjest
Dere kan velge å ta mine kommentarer til etterretning eller ikke.

Sett ifra mitt ståsted så virker ikke alle modereringer så lett å forstå. For å ta et eksempel som fungerer "mot meg", slik at jeg ikke kan mistenkes for å være partisk: Det var en teit avstemning på off topic hvor man skule kåre hvem av måledustene som kjempest taprest. Jeg var en av kandidatene, men på spørsmål om jeg ønsket den fjernet sa jeg nei. Den er nå fjernet.

Det virker som om henvisninger til merker, kommersielle aktører, fulle navn, brukernavn og moderatorer/høvding blir slått knallhardt ned på. Jeg kan forstå at dette er nødvendig i enkelte tilfeller, men ikke hvorfor det alltid er så kritisk.

Moderatorer er ikke vanlige mennesker men supermennesker (i alle fall her inne på HFS) derfor mener jeg at dere kan være nødt til å tåle noe som er i grenseland personangrep. Å moderere kommentarer til egen person er svært vanskelig, jeg er ikke sikker på om noen får det til.

Noen ganger blir en tråd drept etter 3 poster fordi moderator "ser at dette kommer det ikke noe godt ut av". Andre ganger får en tråd rase med 30 poster i timen med mer eller mindre samme tema.

Brukere får lov til å bryte reglementet jevnlig, og forsure forumet betydelig og på trass uten andre konsekvenser enn at sporadiske poster slettes. Den eneste brukeren jeg vet om som er blitt utestengt er snickers, som på tross av hva det nå var han egentlig ble dømt for var en ganske sympatisk deltaker.

Jeg tror det hele koker ned til at jeg personlig generelt ser minst mulig moderering fra moderatorene (men dere må gjerne delta aktivt i trådene som deltakere, jeg har sett opptil flere fornuftige innlegg fra dere). Aller minst vil jeg se moderering ved å låse eller endog slette hele tråder. Men jeg vil se fast og rask moderering av den enkelte bruker. Selv tråder som "den siste spikeren i kista til målemafiaen" kan ha nytte hvis de som deltar vet at personangrep og ukvemsord ikke aksepteres - selv om "noen andre begynte". Hvis det renner over for meg så vi jeg ha en slettet post, og hvis det ikke fungerer så får jeg ta en forumfri uke.

Jeg forstår godt at det er vanskelig å være moderator, og irriterende at de samme menneskene tørner sammen med verbale slag som vi har sett mange ganger før. Sannsynligvis får dere mer kjeft enn ros for jobben, og ville fått det uansett hvor godt dere gjorde den.

-k

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Det er litt som med trafikken: de fleste kommer seg unna med de små forseelsene. Noen av de store blir tatt, og da skrikes det om altfor harde eller urimelige sanksjoner. Men det er medlemmer her på HFS som har startet de debattene som foregår -ikke moderatorene, og det dreier seg vel rundt regnet om 7-8 debatter som er relatert til om målemafiaen dreper den audiofile interessen under "Hifi generelt" og "Off-Topic hjørnet". Noe av bakgrunnen for denne, ligger i noen av de mange kabel debatter som har pågått den senere tiden som har dreid seg om dokumenterbare sider av lyd kontra de subjektivt opplevde.

Jeg vet at det er flere her som mener vi har opptrådt partiske her, på begge sider. Men jeg lover dere at det ikke er slik. Vi får stadige klager som mener den ene eller andre parten i slike debatter får holde på uhemmet. Det bare kulminerer i perioder slik som nå. Dere er partiske, så da er det slett ikke overraskende. Vi forsøker å holde prinsippdebattene på et sindig nivå.

Og, vi har sett eksempler denne gangen på hvordan denne "trefningen" mellom "subjektivistleiren" og "målemafiaen" utarter seg i lite ønskelig retninger, med både personangrep, uthengning, stigmatisering, gjenstand for opphøyelse osv.

Men en ting som er typisk i slike saker (og det har vært noen slike før..) er at når dere ikke får drive en uregulert og uhemmet debatt (som svært ofte utvikler seg i negativ retning uten en eller annen grad av moderering) så skal dere ta moderatorene. Det er litt som fotball. Når det går litt skeis tar man mannen og ikke ballen. Uansett hva dommeren gjør kritiserer man avgjørelsene hans. Det er vanskelig å respektere avgjørelsene vi tar som moderatorer også. Tross at flere her gjør jo bruk av "rapporter til moderator" funksjonen. Men spillet går videre.

bjornh, moderator

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
knutinh skrev:
Sett ifra mitt ståsted så virker ikke alle modereringer så lett å forstå. For å ta et eksempel som fungerer "mot meg", slik at jeg ikke kan mistenkes for å være partisk: Det var en teit avstemning på off topic hvor man skule kåre hvem av måledustene som kjempest taprest. Jeg var en av kandidatene, men på spørsmål om jeg ønsket den fjernet sa jeg nei. Den er nå fjernet.

Denne kom det inn klage på.

Det virker som om henvisninger til merker, kommersielle aktører, fulle navn, brukernavn og moderatorer/høvding blir slått knallhardt ned på. Jeg kan forstå at dette er nødvendig i enkelte tilfeller, men ikke hvorfor det alltid er så kritisk.

Dette stemmer ikke helt. Personer som jobber i bransjen som står frem med bestemte syn/uttalelser kan debattereres jfr. HFS regel 1 og regel 3. Saklig kritikk tolereres generelt. Kritikk av Høvding og moderatorer tolereres i denne delen av forumet innenfor regelverket.

Noen ganger blir en tråd drept etter 3 poster fordi moderator "ser at dette kommer det ikke noe godt ut av". Andre ganger får en tråd rase med 30 poster i timen med mer eller mindre samme tema.

Gjeldende praksis nå er toleranse i størst mulig grad. Det har vært litt ulik praksis rundt dette, men nåværende stab har et mindre strikt regime på dette. Faktum er at det ikke er mange tråder som stenges.

Brukere får lov til å bryte reglementet jevnlig, og forsure forumet betydelig og på trass uten andre konsekvenser enn at sporadiske poster slettes. Den eneste brukeren jeg vet om som er blitt utestengt er snickers, som på tross av hva det nå var han egentlig ble dømt for var en ganske sympatisk deltaker.

Jeg har vært medlem her i mange år. Mange er blitt utestengt. Mange har valgt å enten "forsvinne" eller si opp sine medlemskap av ulike grunner. Jeg er enig med deg i at han er en sympatisk deltaker, men det er brudd på regelverket som førte til hans utestengelse. Når det gjelder poster, så er det ikke så rent få det gripes inn i. Mange pga. klager fra andre brukere, og de vi er i stand til å gå igjennom. Noen tråder blir overvåket mer enn andre.

Jeg tror det hele koker ned til at jeg personlig generelt ser minst mulig moderering fra moderatorene (men dere må gjerne delta aktivt i trådene som deltakere, jeg har sett opptil flere fornuftige innlegg fra dere). Aller minst vil jeg se moderering ved å låse eller endog slette hele tråder. Men jeg vil se fast og rask moderering av den enkelte bruker. Selv tråder som "den siste spikeren i kista til målemafiaen" kan ha nytte hvis de som deltar vet at personangrep og ukvemsord ikke aksepteres - selv om "noen andre begynte". Hvis det renner over for meg så vi jeg ha en slettet post, og hvis det ikke fungerer så får jeg ta en forumfri uke.

Det er lite moderering i bunn og grunn, og stor takhøyde her. Jeg får inn alt fra to til seks klager om dagen i e-posten min. Ikke alle tas til følge. Når det gjelder HFS regel nr. 1, så er netetikkete og folkeskikk grunnleggende. Det er tross alt mange brukere her, fra alle ulike deler av Hifi-verdenen.
bjornh, moderator

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
knutinh skrev:
Grunnen til at jeg skriver så mye i tråder som dette er at det er så sterke meninger som i mine øyne er dårlig begrunnet. At andre mener det samme om meg må jeg godta. På et diskusjonsforum må man regne med at det som er størst uenighet om blir diskutert mest, jeg ser ikke problemet med det.
Med all respekt.
Du skriver mye og bra, men etter min oppfatning er det aller aller meste veldig forutsigbart og varianter av gjentakelser. Dine (og selvfølgelig en del andres) ståsted er en kjent sak, så hvorfor gå på repeat når det strengt tatt ikke fører noen vei.

Kjernen i krigen ligger, tror jeg, i at veldig mange av synserne indirekte blir kneblet fordi de ikke tør diskutere kabler, tweaks, etc etc i frykt for å bli arrestert av målemafiaen (hvor vel du er gudfaren, he he ;) )

Syns du det er slik det skal være på ett diskusjonsfora som dette? At forutsigbarhet og "krav" til teknisk innsikt/kunnskap hindrer en stor gruppe brukere fra å bidra på sin måte og på egne premisser? For det er desverre slik situasjonen er tror jeg.

Må også huske at denne "kneblingen" er enveis. Målemafiaen har ikke samme problemstillingen. Dere har jo tilogmed en egen avdeling på forumet :)

K

knutinh

Gjest
thomand skrev:
Med all respekt.
Du skriver mye og bra, men etter min oppfatning er det aller aller meste veldig forutsigbart og varianter av gjentakelser. Dine (og selvfølgelig en del andres) ståsted er en kjent sak, så hvorfor gå på repeat når det strengt tatt ikke fører noen vei.

Kjernen i krigen ligger, tror jeg, i at veldig mange av synserne indirekte blir kneblet fordi de ikke tør diskutere kabler, tweaks, etc etc i frykt for å bli arrestert av målemafiaen (hvor vel du er gudfaren, he he ;) )
Hvis du ser på disse trådene som er omtalt så er noen av de startet av roysen eller Espen R. Jeg skal ikke spekulere i deres motivasjon, men vi kan være enige om at de ikke selv er "målemafia", at tråd-tittel kan oppfattes provoserende, og at roysen sine innvendinger mot blindtester er meninger han har utdypet tidligere.

Tråden til roysen hadde som tema hvorvidt en kollektiv gruppe ("målemafiaen") var ødeleggende for hobbyen. Er jeg synsepoliti hvis jeg svarer i en slik tråd? Av og til oppfatter jeg det slik at beskyldninger om dette "synsepolitiet" som griper inn i enhver troskyldig erfaringstråd er et taktisk grep for å fri seg fra å måtte diskutere. Kan vi være enige i at trådene som diskuteres her og nå slett ikke er erfaringstråder, men derimot tøffe diskusjoner hvor to tilnærmingsmåter settes opp mot hverandre? Hvis noen føler at de ikke kan skrive om kablene sine i det hele tatt bare fordi jeg kritiserer Espen R sine forklaringsmodeller i en tråd som heter "siste spiker i kista til målemafiaen" så kan man vel si at de overreagerer? Evt at de "faker" fordi de egentlig har lyst til å delta i krangletrådene og sende meg dit peppern gror, men opplever at de ikke greier å argumentere for sin sak på normalt vis?

Hvis du på død og liv må putte meg i en mafia-boks så er vel "blindtest-mafia" mer treffende enn "målemafia"? Jeg ser ikke helt hvordan man kan skrive med bred tusj og hevde at et oscilloskop og et menneske er samme sak idet man har bind for øya?

Aller best ville det være om du ikke kalte meg mafia i det hele tatt, men "knutinh", evt en med en "objektivistisk eller rasjonalistisk tilnærmng til hobbyen".
Syns du det er slik det skal være på ett diskusjonsfora som dette? At forutsigbarhet og "krav" til teknisk innsikt/kunnskap hindrer en stor gruppe brukere fra å bidra på sin måte og på egne premisser? For det er desverre slik situasjonen er tror jeg.
Jeg har velbesvart dette nå.

Jeg må få lov til å stille de krav jeg mener er nødvendige før jeg blir overbevist. Det du skisserer er regelverket på hydrogenaudio, hvor påstander som ikke er støttet med blindtester blir slettet. Jeg håper at du ser forskjellen på å argumentere mot noe, og å kreve det slettet?

Jeg tror at du misoppfatter situasjonen, på samme måte som du lar din partiskhetlure deg til å tro at jeg er "målemafia" når jeg har som største kampsak at man skal stole på ørene. Prøv å lese mine poster og andre poster med "3. persons" øyne. Støttes overbevisningen din? Kan d henvise til steder som underbygger det du sier?

Erfaringstråder og filosofiske debatter rundt tilnærmngsmåter er to fundamentalt forskjellige ting.

I blant så får jeg hyggelige PM fra mennesker som (ofte) ikke deltar i debatten, som er diametralt uenig med meg i sak, men som mener at det er ok å lese det jeg skriver. Noen mener tilogmed at det er bra for hobbyen at en "rasjonalistisk" tilnærming er representert som motvekt mot den brede hifi-kulturen, selv om de selv har dyre kabler. Dette oppveier den solide dosen hundkjeft (som jeg også får).
Må også huske at denne "kneblingen" er enveis. Målemafiaen har ikke samme problemstillingen. Dere har jo tilogmed en egen avdeling på forumet :)
Aktuelle problemstillinger for meg (satt på spissen) hvor jeg blir forsøkt kneblet, som jeg sikkert kan søke fram for deg hvis du ikke tror meg:
1. Du er måleteoretiker, derfor kan du ikke like musikk.
2. Anlegget ditt er for billig. Kom tilbake når du har fått dyrere komponenter.
3. Du må føle musikken, derfor er min mening om hvordan korreksjonskretsene i CD-spillere fungerer rett

-k

Topp Bunn