HØY spenning

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Kan noen her hjelpe meg å finne et sted der det går å kjøpe en spenningsbegrensende sak? Saken er den at jeg har alt for høy spenning i veggen, noe forsterkeren min ikke liker. Det jeg derfor trenger er noe som kan fjerne den spenningen som strekker seg over 230v. Er det noen som har noen erfaringer eller råd rundt dette?

NB Det hadde ikke gjort noe om det ikke koster i bøtter og spann...

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.190
Sted
Nøtterøy
Motron v/Kvanlid i Vestfossen tror jeg kan hjelpe deg med dette.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.888
Torget vurderinger
1
staker skrev:
Kan noen her hjelpe meg å finne et sted der det går å kjøpe en spenningsbegrensende sak? Saken er den at jeg har alt for høy spenning i veggen, noe forsterkeren min ikke liker. Det jeg derfor trenger er noe som kan fjerne den spenningen som strekker seg over 230v. Er det noen som har noen erfaringer eller råd rundt dette?

Dersom spenningen er over 230V+10%, dvs. >253V, så er det en sak for strømnettselskapet ditt. Området 220V til 240 V er dog det «normale», mens maksgrensen er +/-10%, men dersom nettspenningen systematisk ligger mellom «normalen» og maksgrensen kan det være greit å snakke litt med nettselskapet likevel.

Dersom du ikke får hjelp fra nettselskapet kan du vurdere en nettspenningsstabilisator, feks. fra ELFA.

mvh
KJ

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
en variotransformator kan gøre jobbet - men koster omkring 2-3000kr i acceptabel størrelse..

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
KJ skrev:
staker skrev:

Dersom spenningen er over 230V+10%, dvs. >253V, så er det en sak for strømnettselskapet ditt. Området 220V til 240 V er dog det «normale», mens maksgrensen er +/-10%, men dersom nettspenningen systematisk ligger mellom «normalen» og maksgrensen kan det være greit å snakke litt med nettselskapet likevel.
Det er jo så sin sak at det er det normale med rundt 240v men rørforsterkeren min synes uansett ikke noe om det.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
845 skrev:
en variotransformator kan gøre jobbet - men koster omkring 2-3000kr i acceptabel størrelse..
Ingen god løsning sammen med effektforsterkere.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
staker skrev:
Kan noen her hjelpe meg å finne et sted der det går å kjøpe en spenningsbegrensende sak?
Andre her har fått endret nettspenningen ved å kontakte strømleverandøren (nett selskapet). Det er relativt enkelt og koster ikke noe. Men det må være så galt at de gir deg medhold :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.888
Torget vurderinger
1
staker skrev:
KJ skrev:
staker skrev:

Det er jo så sin sak at det er det normale med rundt 240v men rørforsterkeren min synes uansett ikke noe om det.
Dersom det er utstyret fra EAR det gjelder, så burde det være rimelig tollerant for høye nettspenninger. UK hadde før EU- harmoniseringen en nettspenning på 240V, og så vidt jeg forstår er de enda ikke helt i mål med å justere ned til 230V (de har en asymetrisk tolleranse ift. 230V ... trur eg). Et alternativ er alltids å høre med EAR om de evt kan levere traforer til 240V nominell spenning. Jeg hadde dog kontaktet nettselskapet først.

mvh
KJ

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det er nok ikke nødvendigvis bare rørforsterkere som har (kan ha) problemer med for høy spenning.

Siterer her et tidligere innlegg av RM.

<Problemet med Dussun / Korsun 6 & 8 amper er at de har transformatorer beregnet på 220V. Vi har som kjent ca 235V hos oss. Elektrolyttene i strømforsyningene er beregnet på 220V. Hos oss vil de gå med betydelig overspenning. V8 gå rmed ca 8-10V overspenning. V6 går med ca 6-8V overspenning. Kvaliteten på de elektrolyttene de benytter er vel heller ikke av alt for høy kvalitet, så resultatet er ganske nedslående. Jeg har hatt V8 forsterker på benken der ALLE elektrolyttene var defekte etter 12 mnd. Det må vel være en lite attraktiv rekord. Dette er egentlig synd, da både V6 og V8 er fine forsterkere, rent mekanisk er de flotte, og det skal ikke mye til at det blir helt imponerende resultater ut av disse fine boksene. De skal bare ha litt hjelp.>

En PPP er det første som slår meg, (om ikke billig), men som et godt alternativ da det også har en del andre "fordeler" (beskyttelse/ strømregenering/og som sagt "låsing" av spenningen til ønsket).

Mvh.KW

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
gin skrev:
Når jeg kjøpte mitt Monster HTS 5100 nettfilter hos Stereofil, påsto selgeren at så lenge denne var koblet til en jordet kurs, så ble all spenning over 230V ført til jord (??). Om dette er reelt eller ikke vet jeg ikke, men uansett funker HTS 5100 "Signature" meget bra :)
http://www.stereofil.no/produkter/nettstoyfilter/monster_hts5100.html
Det er nok ikke reelt nei. Tror ikke selgeren skjønte så mye av hvordan slikt fungerer.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
gin skrev:
Når jeg kjøpte mitt Monster HTS 5100 nettfilter hos Stereofil, påsto selgeren at så lenge denne var koblet til en jordet kurs, så ble all spenning over 230V ført til jord (??). Om dette er reelt eller ikke vet jeg ikke, men uansett funker HTS 5100 "Signature" meget bra :)
http://www.stereofil.no/produkter/nettstoyfilter/monster_hts5100.html
Dette er vel heller at det er et innebygget overspenningsvern..., men det virker først når spenningen blir mye mye høyere enn nettspenning.

Mvh
OMF

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.400
Torget vurderinger
29

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Fosse skrev:
Rhesus skrev:
Problemer med for høy og for lav nettspenning løses med nettspenningstabilisator. Det er en transformator, som f.eks. denne http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=213103.htm .
Introduserer ikke det lett en del andre problemer? Jeg brukte en isolasjontrafo på mitt effekttrinn, det funket dårlig IMHO.
Kan ikke dette lett gi samme effekt?
Jeg har aldri brukt en stab-trafo på hifiutstyr, så jeg vet ikke, men det er stor forskjell i måten den og en iso-trafo fungerer på. En stab-trafo regulerer innenfor 1%, så i prinsippet skulle dette gi utstyret meget gode arbeidsbetingelser.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Jeg kan ikke tenke meg noen løsning som ikke vil bidra til en økning i impedansen mot 230V nettet. Slikt vil samtidig ødelegge de dynamiske egenskapene til forsterkeren.
Spesielt ille vil en Variac (variabel autotrafo) være dersom den er justert til noe annet ut enn inn. Da vil en få en induktans i serie med nettet. Alle vet hva induktanser og vekselspenning betyr ;)

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
fra en nabo (som hadde hatt elektriker på besøk) fikk jeg høre at det måtte påregnes en del lyspæreskift noe oftere enn normalt i byggefeltet jeg bor i. Grunnet høy nettspenning.

Dette må jeg si plager paranoiaen min, som ligger der og ulmer.
Grunn til bekymring, få det målt?

O

OldBoy

Gjest
Det er bare å måle, det.

Et helt vanlig multimeter holder lenge til å finne ut av dette. Har du ikke et multimeter, er det bare å kjøpe et. Nå som jeg omsider kjøpte meg et multimeter for et par år siden, skjønner jeg ikke hvordan enkelte mener å kunne klare seg uten. Det nyttigste tilskuddet i verktøykassa siden jeg kjøpte mitt første skrujern.

:) :) :)

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Biltema bør vel ha sånt, jeg får sjekke på fredag når jeg skal i nærheten av den sjappa likevel

J

Jurassic

Gjest
E en hundrelapp på biltema og det funker bra med et rimelig et til hobbybruk

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Jeg ville tatt ut trafoen og dratt noen få viklinger av sekundæren. Det er trosss alt bare en trafo! (vanligvis helt enkle greier). Det kan være lurt å måle spenningen før tråden klippes. No

Topp Bunn