For de som er mere enn litt interessert i pistolskyting:
Dette skrev jeg som en oppsummering og til bruk som nybegynnerkurs i pistolskyting.
Les den som vil - ta det for det det er; personlige erfaringer...
Ønsker du å hanke inn 5-6 kanskje 10 poeng mer på trening og konkurranser kan følgende tips kanskje hjelpe
Forhistorie
Jeg hadde min store dag og store opplevelse sommeren 1992 i Stjørdal på DM-Finpistol da jeg stod side om side med Pål Hembre, mangeårig norgesmester. Jeg hadde slike serier:
Pres: 45-48-50-50-48-48 Duell: 49-49-49-48-50-48. 582 p. Hembre slo meg med 2 poeng; 584 p. Aldri hadde en 45-serie avgjort så mye for meg
Det ble 2. plass i distriktsmesterskapet.
Samme år, i januar, hadde jeg disse seriene i Molde: Pres: 48-47-49-48-48-48 Duell: 50-48-44-47-49-46. Dette ble 572 p. og jeg havnet på 10.plass på 10-på-topp lista i Norge
og var heldig med at det var tidlig på året
Min personlige rekord var med denne serien: Pres: 47-49-50-47-50-49 Duell: 50-50-46-49-50-49. Det er 586 p. og ble gjort på trening sommeren 1992 en måned før DM. Jeg var visst på en høydare dette halv-året
De som synes dette bare er skryt behøver ikke å lese lengre. Er du fortsatt nysgjerrig kan du lese videre. Det var følgende tips som ga meg min opptur.
Hovedregel
Sett deg alltid mål, både på trening og konkurranse.
Tips
1. Forberedelse:
Forbered deg mentalt og tenk gjennom / simuler et par serier dagen før skyting finner sted. Spesielt før konkurranse! Ingen kaffe, røyk eller kraftig måltid før skyting.
2. Ladning:
Påse at du legger riktig antall patroner i magasinet. Sjekk at magasinet låser og sitter som det skal. Husk for all del å ta ladegrep / slipp fram sleiden.
3. Grepet:
Ta et godt og solid grep om våpenet. Tommel og lillefinger skal hvile mot våpenet, ringefinger og langfinger skal holde våpenet fast. Pekefinger skal ligge an mot avtrekkeren slik at en tilfører trykket rett bakover. Løft våpenet med lukkede øyne for å sikte. Åpne øynene og se om siktemidlene er riktig i forhold til hverandre. Om ikke, korriger grepet om våpenet. Gjenta til siktemidlene er riktige.
4. Skytestilling:
Innta en stilling som gjør at siktemidlene peker mot din skive. Kontroller at det virkelig er din skive! Skytestillingen justeres ved at du lukker øynene, hever våpenet for å sikte, åpner øynene og ser om siktemidlene peker midt i skiva sideveis (om du er over eller under spiller ingen rolle). Om ikke, korriger med den bakerste foten. Når dette er i orden, kontroller at du står støtt. Den ledige hånden skal i lommen.
5. Pusten:
Trekk pusten dypt, (helst gjennom nesen fordi dette gir større undertrykk i lungene og bedre oksygenopptak) pust rolig ut og prøv å oppnå likt trykk i lungene som i rommet (lungene i tomgang). Ikke hold pusten når du avgir skuddet. Riktig pusteteknikk er meget viktig i forberedelsene til et riktig skudd.
6. Sikting:
Løft våpenet opp mot skiva mens du puster inn og rolig ut. Hold ikke pusten, la pusterøret være åpent. Sikt med begge øynene åpne (dette forutsetter selvsagt at du har funnet ut hva ditt sikteøye er). Fokuser på kornet, ikke skiva. Skiva skal være tåkete. Om det baller seg med hvilket øye som tar kontrollen over siktingen, har du ikke noe utpreget sikteøye og trenger skytebriller. Ikke bruk muskulatur på å holde ett øye igjen
7. Skuddet:
Ikke trekk av, ikke rykk av men PRESS avtrekkeren jevnt og rolig bakover. Bestem deg ikke for at skuddet skal gå av. Du skal ikke vite når skuddet går av. Fra du løfter til skuddet går av skal det max gå 6 10 sek (Presisjon). Om det tar lengre tid; ta ned og hvil (du har god tid).
PANG !!!!
Om skuddet kom uventet og du fikk følelsen av å bli vippet ut av balanse rett bakover, var det et korrekt avgitt skudd (ja, selv cal .22 kan vippe deg bakover om du har korrekt grep og skytestilling). Etter skuddet, finn riktig siktebilde på nytt før du slipper avtrekkeren og senker våpenet.
8. Hviletid:
Etter at våpenet er senket, pust vanlig, løsne litt på grepet om våpenet og hvil øynene på et punkt som helst har motsatte kontraster enn skiva (dvs. lys flekk i mørk bakgrunn). Dette lurer hjernen til å oppfatte skiva som sterkere og klarere ved neste skudd. Bruk hviletiden godt og husk at du har hele 5 min. på 5 skudd. Om du oppdager at du begynner å tenke på andre ting, skyter du for sakte.
Behold konsentrasjonen. Gjenta fra pkt. 5. Konsentrer heretter bare om en ting: GJØR DET SAMME HVER GANG!!
9. Blink eller
Det er også viktig med en analyse av skuddene. Til det er det bare og si: Bry deg ikke om bom, 1-ere, 2-ere, 3-ere, 4-ere, 5-ere, 6-ere, 7-ere, 8-ere eller 9-ere. Det som er viktig er å analysere 10-ere! Hvorfor fikk du 10-er akkurat i denne serien? Hva gjorde du nå når alt gikk rett? Til de som skyter slike skudd vil jeg spørre: Kan det hende du var en smule bortreist da skuddet gikk av??
. Dette til ettertanke
..
10. Stressfaktorer:
Stressfaktorer må unngåes:
- Bry deg ikke om sidepersonene. La dem holde på med sitt
- Gå rolig til og fra skivene. Behold roen og en lavest mulig puls.
- Glem skivekikkert. Den ødelegger rytme, konsentrasjon og skaper unødvendig press på deg selv. Husk at skivekikkert kun fokuserer på allerede avgitte skudd; altså historie!
- Behold din emosjonelle selvkontroll ved dårlige skudd, følelsesutbrudd hos sidepersoner, feilaktig og forstyrrende informasjon fra ledere samt våpenfeil.
- Om du er seriøs og ikke en kaffeskytter så prat ikke med andre. Vær i din egen verden.
Til ettertanke:
Gjør på trening det du ønsker å gjøre på konkurranse.
Gjør på konkurranse det du gjorde på trening.
Aldri forandre noe rett før en konkurranse!
Tenk sikkerhet, alltid!
Kabeldragern