Guns'n ammo..!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.223
Torget vurderinger
1
Jeg har meldt meg inn i pistolklubb, der jeg har drevet å skutt en del i det siste. Er fra før "passivt" medlem i et skytterlag, og eier noen geværer og en eldre hagle. Har i grunnen skutt ganske mye, mest med militære våpen, men også hagle (jegerprøven tatt i 8. klasse en gang i 1989), og miniatyrskyting. Men nå altså mer aktivt med pistol. Av hovedinteresse er det i hovedsak feltpistol jeg liker best, og har skutt mye (mye) med Glock, litt Beretta M9, Sig Sauer P210 (falt veldig i smak).

Vet vi har diskutert dette før, men er det andre skyttere her?

Mvh. Bjørn

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Bare til selv-forsvar... 8)
Hvor får en forresten bly-hagl rimelig?

Arne K

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.223
Torget vurderinger
1
...i Sverige? Jeg får vel ta en tur over og handle litt på grensa. De hadde 22. Hornet billig et sted der...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Cobra2 skrev:
Bare til selv-forsvar... 8)
Hvor får en forresten bly-hagl rimelig?

Arne K
Amatør!! Du skulle ha lagt opp et lager mens det var mulig å kjøpe!!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.223
Torget vurderinger
1
Hehe. JA men jeg har nok ikke mer 100 skudd igjen av den sorten nå. Gyttorp for det meste.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Søren heller Bjørn,

Jeg trodde denne tråden skulle handle om det kulørte magasinet av samme navn. Skyttersportens svar på Hustler Magazine! ;D ;D ;D

Guns'n ammo er "hjemmet" til min favorittspaltist Colonel Cooper. Har er et hjertevarmt medmenneske som får det mest markedsliberalistiske og fremmedfiendlige FRP medlem til å framstå som en filantropisk sosionom med begge beina trygt plantet i SV. ;D

Men til topic. Her skytes også, alt som smeller. Jo kraftigere smell jo bedre, med unntak for subsonic ladninger og demper. 308Win "Katzenjammer" er en subsonic du burde prøve. :eek:

Men for det meste går det i pistolskyting, ikke noen ambisjoner, kun rekreasjon.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.223
Torget vurderinger
1
Har en Husquerna (kverner bra den..) 308 winchester eller NATO om man vil. De var ganske dyre sist jeg så dem i salg. Burde ha fyrt av noen skudd med den nå, men ser ikke helt behovet enda. Var opprinnelig ment for isbjørn (fatter'n som kjøpte den -og han var en stund på Bjørnøya) men har blitt stående uskutt. Kragen min er mest en kuriositet. Vintage, om man vil.

Men jeg har tenkt meg over på noe nytt, og det blir i første runde en pistol (eller to, en med mye smell i og en litt lettere en). Jeg tror nesten det må bli en feltpistol, de er så mye morsommere enn 22. LR.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.223
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Søren heller Bjørn,

Jeg trodde denne tråden skulle handle om det kulørte magasinet av samme navn. Skyttersportens svar på Hustler Magazine! ;D ;D ;D

Guns'n ammo er "hjemmet" til min favorittspaltist Colonel Cooper. Har er et hjertevarmt medmenneske som får det mest markedsliberalistiske og fremmedfiendlige FRP medlem til å framstå som en filantropisk sosionom med begge beina trygt plantet i SV. ;D
Hehe. Ja, BB hadde vel fremstått som den reneste søndagsskolegutten der ja ;D

-Altså, jeg har sansen for en del artigheter borte i statene, men noen av de guncrazye folka er så fjerne fra virkeligheten at det er kjekt å slippe å ha dem hengende på hjørnet... :p

Jeg for min del sitter inne med et par ekte "Soldiers of Fortune" fra 1985 jeg fikk fra broder'n. De er litt mer radikale enn dagens utgaver, må jeg få tillegge. Annonsene bak i bladet får "kontaktannonsene" i Dagbladet til å virke riktig så uskyldige. ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.223
Torget vurderinger
1
Den ser kul ut, kan skyte mye, men er ikke min yndling. Senest i dag er det blåst av gårde 50 skudd med Ruger 22.

Riktig så fancy som dette så den ikke ut, men dere tar tegninga...

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Skal man bli god til å treffe blink MÅ man ha en god konkurransepistol i 22. Den vil tvinge deg til å foreta korrekte avtrekk og riktig sikteteknikk. Cal 22 er veldig lite "tilgivende" overfor "basic" feil når man skyter. Derfor er det et veldig godt treningskaliber.

På feltskyting har jeg brukt både Husquarna M/07 i 9mm Browning Long, (vintage), og en CZ 75 i 9 mm Para. Felt er morro. CZ brukes til grovprogramet og militærpistol. Ellers har jeg en Ruger revolver i 32HR Mag som også brukes til grov og revolvefelt.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.223
Torget vurderinger
1
Det er denne her det går i for det meste: Walther GSP!

Et bedre våpen å holde og skyte med enn Ruger 22,men sistnevnte er kjekt som arbeidsvåpen i forhold til å jobbe med grep, sikting, avtrekksfeil mm.

Vedlegg

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Var litt aktiv hobbyskytter da jeg var i militæret (har tilsammen 2 år på baken derfra). Trodde et øyeblikk at denne tråden omhandlet bladet "Guns & Ammo" ( http://gunsandammomag.com/ ). ;)

Nå om dagen går det kun i luftgeværskyting når jeg og gamle studiekamerater treffes en helg i november for det årlige rakfisklaget. Så lite ambisiøst som det kan få blitt. ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg prøvde et av familiens klenodier; en Colt 45 (mkIV?), Kongsberg-produsert under krigen, tilhørte et Milorg-medlem/familie...
En grei hammer, med smell.
Skal du treffe en låve med en slik, bør du stå inni...

Arne K

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Cobra2 skrev:
Arne K
Ikke for å være frekk, men det er dårlig hådverker som skylder på verktøyet! ;D

Colten er slett ikke ille den, litt fintuning og den går helt greit til feltskyting. MEN man bør kunne litt "basic" pistolskyting først. ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kan ha noe med alder og slittasje å gjøre, samt ammo fra 50-tallet? ;D

Arne K

V

vredensgnag

Gjest
Colonel Cooper er vel nå salige Colonel Cooper, men hans skriverier lever videre, på godt og vondt.

Bodde i USA. Ønsket å dra på jakt i rismarkene i South Carolina, rådyr og fugl. "Let's go get you some guns," sa min jaktkamerat.
Gikk fra våpenbutikken (midt på 80-tallet), med både rifle og hagle, pluss ammo, etter å ha vist frem amerikansk førerkort. En jeg delte leilighet med i kort stund hadde en Walter PPK stukket inn i buksen, noe jeg mislikte sterkt, gitt min trening fra militæret. Den var ladd, med skudd i kammeret. Han stolte mye på den sikringen.

Leste nylig en kommentarspalte i Kansas City Star, der en ivrig skribent mente at den amerikanske forfatningen ga folk rett til å bevæpne seg så de kunne slåss mot landets militære styrker, og at dette var årsaken til at man burde ha ubegrenset adgang til å kjøpe grovkalibret skyts, og da tenkte han på 12.7 og opp. Fint det ikke er slik her.

Nå skyter jeg mest med hagle - jakt og lerduer. Sportingbanene på Løvenskiold blir min ruin, men jammen er det moro.
Rifle skyter jeg i kalibrene .243, 6.5x55, 30.06, 9.3x62. 9mm pistol har jeg lekt meg gjennom noen tusen skudd med, men det er noen år siden. Er opplært i Cooper's Modern Technique of Pistol Fighting med Model 1911.

(Jeg bruker alltid dobbelt hørselsvern.)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.196
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
MEN man bør kunne litt "basic" pistolskyting først. ;)
Sikte...Trykke....How hard can it get ? ::)

V

vredensgnag

Gjest
Trane skrev:
Spiralis skrev:
MEN man bør kunne litt "basic" pistolskyting først. ;)
Sikte...Trykke....How hard can it get ? ::)
Vel ... én av to er en god start. ;D

The Flash Sight Picture is a method of allowing the cognitive faculties of the shooter to align the target and the sights without the delay involved in the conscious alignment of sights, such as is used when slow-firing a rifle at a distant target. In Point Shooting, by contrast, the pistol is drawn from the holster and fired from the hip, or forward of the hip, without the sights being aligned at all.

In slow-fire rifle shooting, the front-sight and rear-sight of the rifle are aligned with the distant target with great care, taking at least several seconds.

The Flash Sight Picture is a method which falls between these two methods. During a gunfight, waiting to align the sights as if on a rifle-range is too slow. However, more accuracy than point shooting from the hip can deliver is required to hit one's assailant reliably. It is physically impossible for the human eye to focus simultaneously on the rearsight, the frontsight and the target at the same time, and the focus must hunt between all three points the greatest adjustment of focus is required to view the rearsight. In the Modern Technique the shooter is taught to focus on the front-sight of the pistol alone. This prevents the focus of the eye from hunting between rear-sight, front-sight and target, which would waste time.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.531
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
Cobra2 skrev:
Arne K
Ikke for å være frekk, men det er dårlig hådverker som skylder på verktøyet! ;D

Colten er slett ikke ille den, litt fintuning og den går helt greit til feltskyting. MEN man bør kunne litt "basic" pistolskyting først. ;)
Enig med deg, Spiralis. Et presisjonsvåpen er det ikke, men jeg mener å huske at jeg ikke hadde problemer med å skyte serier på 8ere eller bedre på en helfigur på 30m, i hvertfall.

Dagens trivia: Den Kongsberg-produserte Colt .45" var det eneste amerikansk-designede våpen som var i bruk som regulært tjenestevåpen i Wehrmacht under krigen. De senere årgangene var tilogmed utstyr med hakekors.

V

vredensgnag

Gjest
coolbiz skrev:
Dagens trivia: Den Kongsberg-produserte Colt .45" var det eneste amerikansk-designede våpen som var i bruk som regulært tjenestevåpen i Wehrmacht under krigen. De senere årgangene var tilogmed utstyr med hakekors.
Pistole 657! Har du slike stempler?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.011
Sted
Holmestrand
Riktig en filosofisk høvding den gode oberst Cooper:
"The rifle is a weapon. Let there be no mistake about that. It is a tool of power, and thus dependent completely upon the moral stature of its user. It is equally useful in securing meat for the table, destroying group enemies on the battlefield, and resisting tyranny. In fact, it is the only means of resisting tyranny, since a citizenry armed with rifles simply cannot be tyrannized."

"The rifle itself has no moral stature, since it has no will of its own. Naturally, it may be used by evil men for evil purposes, but there are more good men than evil, and while the latter cannot be persuaded to the path of righteousness by propaganda, they can certainly be corrected by good men with rifles."
Det siste er vel det arbeidet de amerikanske væpnede styrker utrettelig utfører med så godt resultat rundt omkring i verden: Korea, Vietnam, Afgansistan, Irak etc etc. Særlig imponert over at ved å fastslå at det er flere "good guys than bad guys" er vi sikre på at våpen vil gi oss en bedre verden.

V

vredensgnag

Gjest
En morsom definisjon på kommunister og kapitalister.

"In capitalism, it's a relentless struggle man against man. In communism, it's the other way around."

God og ond er nok i betrakterens øye.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
vredensgnag skrev:
coolbiz skrev:
Pistole 657! Har du slike stempler?

Den har kongsberg merke og ørn m/hake-kors...ærlig stjålet av en tysk offiser...

Arne K

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.011
Sted
Holmestrand
vredensgnag skrev:
En morsom definisjon på kommunister og kapitalister.

"In capitalism, it's a relentless struggle man against man. In communism, it's the other way around."

God og ond er nok i betrakterens øye.
One man's ceiling is another man's roof. Det alltid spørsmål om ståsted.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Jeg har meldt meg inn i pistolklubb, der jeg har drevet å skutt en del i det siste. Er fra før "passivt" medlem i et skytterlag, og eier noen geværer og en eldre hagle. Har i grunnen skutt ganske mye, mest med militære våpen, men også hagle (jegerprøven tatt i 8. klasse en gang i 1989), og miniatyrskyting. Men nå altså mer aktivt med pistol. Av hovedinteresse er det i hovedsak feltpistol jeg liker best, og har skutt mye (mye) med Glock, litt Beretta M9, Sig Sauer P210 (falt veldig i smak).

Mvh. Bjørn
Jeg gjentar meg selv fra forrige gang, jeg... ::)

Har 22 års medlemsskap i en og samme klubb. Skyter mest baneskyting inne på 25m og luftpistol 10m.
Bruker en Sako Conversion 22/32 og en Steyr LP10 luft samt en Glock 17 når jeg en skjelden gang skyter felt.

Haha; jeg benytter anledningen til å skryte uhemmet av meg selv: 8)

Innehar kretsrekord på finpistol i mitt fylke på 586p. Den har stått siden 1992!
Er midtnorsk mester i standardpistol fra 1991.
Var på "10 på topp i Norge"-listen for finpistol i 1992.
Innehar over 20 kretsmesterskap og et utall klubbmesterskap!

Det var herlig å få brife litt! ;D

Denne presterte 586 i min hånd!

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Kabeldragern skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn

Har 22 års medlemsskap i en og samme klubb. Skyter mest baneskyting inne på 25m og luftpistol 10m.
Bruker en Sako Conversion 22/32 og en Steyr LP10 luft samt en Glock 17 når jeg en skjelden gang skyter felt.

Innehar kretsrekord på finpistol i mitt fylke på 586p. Den har stått siden 1992!

Tørker støv av pannen etter å ha bøyd meg!

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Gikk fra våpenbutikken (midt på 80-tallet), med både rifle og hagle, pluss ammo, etter å ha vist frem amerikansk førerkort. En jeg delte leilighet med i kort stund hadde en Walter PPK stukket inn i buksen, noe jeg mislikte sterkt, gitt min trening fra militæret. Den var ladd, med skudd i kammeret. Han stolte mye på den sikringen.
I Sveits har (hadde i alle fall...) stort sett hele den mannlige befolkningen under 43 (tror jeg det er) en militær automatrifle hjemme. De har også en boks med 20 skudd tror jeg det er som er foreglet, den skal man ha med på rep hvert år og er forseilingen brutt, så er det rett i kasjotten. Våen, ammo og sluttstykke skal oppevares separat, men man hadde neppe trengt å være veldig begavet innen letefaget for å finne alle 3 delene på 10 kvadratmeter hybel hos en av mine studiekompiser.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.223
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn

Denne presterte 586 i min hånd!
Sako Conversion 22/32, hva koster den for tiden?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
For de som er mere enn litt interessert i pistolskyting:
Dette skrev jeg som en oppsummering og til bruk som nybegynnerkurs i pistolskyting.
Les den som vil - ta det for det det er; personlige erfaringer...

Ønsker du å hanke inn 5-6 kanskje 10 poeng mer på trening og konkurranser kan følgende tips kanskje hjelpe…

Forhistorie
Jeg hadde min store dag og store opplevelse sommeren 1992 i Stjørdal på DM-Finpistol da jeg stod side om side med Pål Hembre, mangeårig norgesmester. Jeg hadde slike serier:
Pres: 45-48-50-50-48-48 Duell: 49-49-49-48-50-48. 582 p. Hembre slo meg med 2 poeng; 584 p. Aldri hadde en 45-serie avgjort så mye for meg… Det ble 2. plass i distriktsmesterskapet.

Samme år, i januar, hadde jeg disse seriene i Molde: Pres: 48-47-49-48-48-48 Duell: 50-48-44-47-49-46. Dette ble 572 p. og jeg havnet på 10.plass på ”10-på-topp”– lista i Norge… og var heldig med at det var tidlig på året…

Min personlige rekord var med denne serien: Pres: 47-49-50-47-50-49 Duell: 50-50-46-49-50-49. Det er 586 p. og ble gjort på trening sommeren 1992 en måned før DM. Jeg var visst på en ”høydare” dette halv-året…

De som synes dette bare er skryt behøver ikke å lese lengre. Er du fortsatt nysgjerrig kan du lese videre. Det var følgende tips som ga meg min opptur.

Hovedregel
Sett deg alltid mål, både på trening og konkurranse.

Tips
1. Forberedelse:
Forbered deg mentalt og tenk gjennom / simuler et par serier dagen før skyting finner sted. Spesielt før konkurranse! Ingen kaffe, røyk eller kraftig måltid før skyting.

2. Ladning:
Påse at du legger riktig antall patroner i magasinet. Sjekk at magasinet låser og sitter som det skal. Husk for all del å ta ladegrep / slipp fram sleiden.

3. Grepet:
Ta et godt og solid grep om våpenet. Tommel og lillefinger skal hvile mot våpenet, ringefinger og langfinger skal holde våpenet fast. Pekefinger skal ligge an mot avtrekkeren slik at en tilfører trykket rett bakover. Løft våpenet med lukkede øyne for å sikte. Åpne øynene og se om siktemidlene er riktig i forhold til hverandre. Om ikke, korriger grepet om våpenet. Gjenta til siktemidlene er riktige.

4. Skytestilling:
Innta en stilling som gjør at siktemidlene peker mot din skive. Kontroller at det virkelig er din skive! Skytestillingen justeres ved at du lukker øynene, hever våpenet for å sikte, åpner øynene og ser om siktemidlene peker midt i skiva sideveis (om du er over eller under spiller ingen rolle). Om ikke, korriger med den bakerste foten. Når dette er i orden, kontroller at du står støtt. Den ledige hånden skal i lommen.

5. Pusten:
Trekk pusten dypt, (helst gjennom nesen fordi dette gir større undertrykk i lungene og bedre oksygenopptak) pust rolig ut og prøv å oppnå likt trykk i lungene som i rommet (lungene i ”tomgang”). Ikke hold pusten når du avgir skuddet. Riktig pusteteknikk er meget viktig i forberedelsene til et riktig skudd.

6. Sikting:
Løft våpenet opp mot skiva mens du puster inn og rolig ut. Hold ikke pusten, la pusterøret være åpent. Sikt med begge øynene åpne (dette forutsetter selvsagt at du har funnet ut hva ditt sikteøye er). Fokuser på kornet, ikke skiva. Skiva skal være tåkete. Om det baller seg med hvilket øye som ”tar kontrollen” over siktingen, har du ikke noe utpreget sikteøye og trenger skytebriller. Ikke bruk muskulatur på å holde ett øye igjen…

7. Skuddet:
Ikke trekk av, ikke rykk av men PRESS avtrekkeren jevnt og rolig bakover. Bestem deg ikke for at skuddet skal gå av. Du skal ikke vite når skuddet går av. Fra du løfter til skuddet går av skal det max gå 6 – 10 sek (Presisjon). Om det tar lengre tid; ta ned og hvil (du har god tid).

PANG !!!!

Om skuddet kom uventet og du fikk følelsen av å bli vippet ut av balanse rett bakover, var det et korrekt avgitt skudd (ja, selv cal .22 kan vippe deg bakover om du har korrekt grep og skytestilling). Etter skuddet, finn riktig siktebilde på nytt før du slipper avtrekkeren og senker våpenet.

8. Hviletid:
Etter at våpenet er senket, pust vanlig, løsne litt på grepet om våpenet og ”hvil” øynene på et punkt som helst har motsatte kontraster enn skiva (dvs. lys flekk i mørk bakgrunn). Dette ”lurer” hjernen til å oppfatte skiva som sterkere og klarere ved neste skudd. Bruk hviletiden godt og husk at du har hele 5 min. på 5 skudd. Om du oppdager at du begynner å tenke på andre ting, skyter du for sakte.
Behold konsentrasjonen. Gjenta fra pkt. 5. Konsentrer heretter bare om en ting: GJØR DET SAMME HVER GANG!!

9. Blink eller…Det er også viktig med en analyse av skuddene. Til det er det bare og si: Bry deg ikke om bom, 1-ere, 2-ere, 3-ere, 4-ere, 5-ere, 6-ere, 7-ere, 8-ere eller 9-ere. Det som er viktig er å analysere 10-ere! Hvorfor fikk du 10-er akkurat i denne serien? Hva gjorde du nå når alt gikk rett? Til de som skyter slike skudd vil jeg spørre: Kan det hende du var en smule ”bortreist” da skuddet gikk av?? …. Dette til ettertanke…..

10. Stressfaktorer:
Stressfaktorer må unngåes:
- Bry deg ikke om sidepersonene. La dem holde på med sitt
- Gå rolig til og fra skivene. Behold roen og en lavest mulig puls.
- Glem skivekikkert. Den ødelegger rytme, konsentrasjon og skaper unødvendig press på deg selv. Husk at skivekikkert kun fokuserer på allerede avgitte skudd; altså historie!
- Behold din emosjonelle selvkontroll ved dårlige skudd, følelsesutbrudd hos sidepersoner, feilaktig og forstyrrende informasjon fra ledere samt våpenfeil.
- Om du er seriøs og ikke en kaffeskytter så prat ikke med andre. Vær i din egen verden.

Til ettertanke:
Gjør på trening det du ønsker å gjøre på konkurranse.
Gjør på konkurranse det du gjorde på trening.
Aldri forandre noe rett før en konkurranse!
Tenk sikkerhet, alltid!

Kabeldragern

V

vredensgnag

Gjest
Som du skriver - vær sikker på at det er din skive.

Matthew Emmons ga bort to gullmedaljer, i to forskjellige mesterskap, på sisteskuddet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.223
Torget vurderinger
1
Hehe. Det med feil skive: var på bane forrige uke, og plutselig hadde skytteren til venstre for meg åtte skudd i skiva og jeg seks -til tross for vår serie på 5 skudd! ;D

Hvis dette er et utslag av personlig effektivitet, så kan Forsvaret ringe meg..!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.223
Torget vurderinger
1
Jeg skal søke om våpentillatelse nærmere jul. Jeg lurer enda på hva jeg da skal se på.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kretsmesterskap i feltpistol i helga. Vår klubb var arrangør så det ble mere jobbing enn skyting. 111 starter!

Feltløypen hadde en max poengsum på 101. I finpistol greide jeg bare 99 poeng siden naboskytteren drev og foret meg med tomhylser, hvorav den ene kom innom t-skjorten og satt spor av seg der. Blir litt forstyrret av sånt...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
Kretsmesterskap i feltpistol i helga. Vår klubb var arrangør så det ble mere jobbing enn skyting. 111 starter!

Feltløypen hadde en max poengsum på 101. I finpistol greide jeg bare 99 poeng siden naboskytteren drev og foret meg med tomhylser, hvorav den ene kom innom t-skjorten og satt spor av seg der. Blir litt forstyrret av sånt...
En god, meget god grunn, til å satse på revolverfelt. ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.223
Torget vurderinger
1
I kveld blir det ut og skyte igjen. Håper været holder seg, men det er ikke varmt.

V

vredensgnag

Gjest
Morsomt på skytebanen i går.
Før sommeren kom jeg over en Carl Gustaf fra 1986 som var i "as new" tilstand - dette er egentlig et Sauer-våpen, lettere modifisert før det ble solgt under CG-navnet. Så den kjøpte jeg, fikk tillatelsen i forrige uke og stakk opp på skytebanen i går.
Kikkertsikte fra 80-tallet (gammel Leupold 1,5x5, 20mm). Satte på kikkertsiktet (kom med EAW sving), kikkerten har ligget i kofferten sammen med riflen i gud vet hvor mange år, la an mot bønneposen og skjøt fem skudd på 100 meter ...

Noen har stilt inn den bøssa rett for noen år siden.

Vedlegg

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
coolbiz skrev:
Kun 1945 har Waffenamt merking. WaA84 for å være eksakt. Det ble i 1945 laget 920 pistoler på Kongsberg som alle fikk denne merkingen.
Våpennummer fra 29615 til 30534. Våpennummer utenom dette og WaA merkede våpen med andre årstall er desverre forfalskninger.
For dem som er interesserte så er boka Kongsberg-Colten av Karl Egil Hanevik ett must. (se også hans bok om Norske Militærgevær etter 1867)

Blyhagl, om man kan lade selv, får man på dykkerforetninger og også hos XXL.

K

Kaldkarsk

Gjest
@VG.

Et trefoldig hurra for EAW.

Til alle andre; bruk minst så mye penger på montasje..

Topp Bunn