Sport, sykkel og trening Gull i et friidretts VM...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Den totale brattheten på hele løypen er 27%. Det bratteste punktet 87%. Topphastighet er målt til 149 km/t.Gjennomsnittsfart : 103 km/t. Lengste hopp : Mausefalle - 81 meter.
    Dette er tydeligvis helt normalt. Men om du henger i et tau i et innendørs klatreanlegg, driver du plutselig med ekstremsport.

    Forstå det de som kan.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Nix, Gooner. Hvis du hadde tatt øya vekk fra det organiserte gressbarbariet og sett deg om i verden, ville du skjønt at håndball er kjempesvært. Tøffeste vinteridretten er forressten curling. Snooker på is:cool:
    Bare europeiske lag som er gode og vinner stort sett alt som er?
    I tillegg Brasil som er gode blant damene samt Qatar i herrehåndball. Og der er det bare østeuropeere som spiller?

    Jaja, det er lett å overse at det spilles fotball på enhver løkke i hele verden....
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Det er en løpsøvelse i et friidretts-VM, men 400 hekk er vel likevel en forholdsvis marginal øvelse ?

    Siden man nå insisterer på å sammenligne med andre idretter, og jeg er ingen friidrettsekspert:
    Ikke er distansen skikkelig sprint, og spektakulært som 100 meter, selve formel1.
    Ikke er det skikkelig mellomdistanse, der den store bermen av verdens løpere hører hjemme.
    For så å gjøre det skikkelig sært slenger man på noen hindre.

    Er det så bare en øvelse for de som ikke lykkes i andre løpsøvelser og har omtrent like mange utøvere som skihopping ?

    For øvrig synes jeg Warholm er skikkelig flink, jeg.
    De løper 4 x 100 m hekk med snitt på drøyt 12 sek.
    Det kaller jeg å sprinte 4 100 m på rappen, med hindringer.
    Tror de fleste vil være enig i at her det vel kanskje de som har et utvidet talent som stiller og vinner, ikke de som ikke er gode nok til noe annet?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Enhver person som presterer på øverste nivå i ett-eller-annet er selvsagt veldig, veldig flink og har lagt ned utallige treningstimer for å komme dit. Norske idrettsfolk har dog, rimelig nok, en tendens til å drive med hva man nå driver med i Norge. Det kan godt tenkes at de som er best på bortoverski også kunne gjort det svært skarpt i andre utholdenhetsidretter (Bjørn Dæhlie hadde vel inntil svært nylig det høyeste VO2 max som noensinne er målt - uten at det betyr alt).

    Sånn sett synest jeg forsåvidt det er mer imponerende at en nordmann eller nordkvinne hevder seg i verdenstoppen i eksempelvis friidrett. Ikke bare fordi det stort sett er noe hele verden driver med, men fordi det stort sett ikke finnes noe miljø for det her i landet. Så noen har valgt bort langrenn, foppal på ekstremt lavt nivå og andre ting som gir utsikter til å kunne leve av å drive sin sport. Warholm er vel fra Ulsteinvik, men har utover talent sikkert tilfeldigvis hatt en flink trener i de formative år.

    Når jeg tenker over det er jeg strengt tatt mest imponert over de som satser fullt i en idrett absolutt ingen utenfor miljøet bryr seg om. Som orientering. Ellers har folk flest en merkelig fascinasjon for akkurat de som driver med idrett - som om det var mer imponerende enn å vie sitt liv til hvasomhelst ellers.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Gooner: Jeg overser null og niks. Men ikke alle legger opp livet etter den evige jakten på hvite lærkuler, der et ytterst fåtall har årslønner tilsvarende et statsbudsjett for en mindre Stillehavsnasjon.

    Weld: Det er noe som henger igjen etter tidligere tider. Religion og idrett har i så måte flere likhetstrekk.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Gooner: Jeg overser null og niks. Men ikke alle legger opp livet etter den evige jakten på hvite lærkuler, der et ytterst fåtall har årslønner tilsvarende et statsbudsjett for en mindre Stillehavsnasjon.

    Weld: Det er noe som henger igjen etter tidligere tider. Religion og idrett har i så måte flere likhetstrekk.
    Du snakket om håndball som en verdensidrett. Noe som er bare tull.

    Ingen her som har snakket om å legge opp livet etter eller hvor mye penger man tjener.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Gooner: Ikke like utbredt som fotball kanskje, men en verdensidrett likevel. Det er nok av nordmenn som dessverre har omtrent skrapt malinga av veggen i påvente av noe de kaller Premier League..Kanskje du har fått med deg det? Utfra signaturen ser det sånn ut. Og de foregående overgangene begynner å bli opphav til svimlende summer, du. Så..en mindre Stillehavsnasjon, ja.. Kan vel tenke meg noe bedre å bruke sånne summer på, men hver har sin lyst. Skal være såpass ærlig å si at jeg ikke er forballmann, iallefall. Og det er MILDT sagt...
     
    Sist redigert:

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Gooner: Ikke like utbredt som fotball kanskje, men en verdensidrett likevel. Det er nok av nordmenn som dessverre har omtrent skrapt malinga av veggen i påvente av noe de kaller Premier League..Kanskje du har fått med deg det? Utfra signaturen ser det sånn ut. Og de foregående overgangene begynner å bli opphav til svimlende summer, du. Så..en mindre Stillehavsnasjon, ja.. Kan vel tenke meg noe bedre å bruke sånne summer på, men hver har sin lyst. Skal være såpass ærlig å si at jeg ikke er forballmann, iallefall. Og det er MILDT sagt...
    Jeg er generelt sportsinteressert og liker både håndball og fotballen, men skjønner at målet ditt mest er å kverulere. I rest my case.....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Da har du ikke skjønt, Gooner. Målet mitt er å formidle at det faktisk er mulig for Norge å fokusere på andre idretter enn det som omfatter ski og lærkuler. på gressbane Og gjøre seg GODT bemerket uti verden med det. Overraskelsesmoment, ville man kalt det i militær taktikk. Og verden har behov for sånne. Det holder oppe interessen, skaper spenning og rekrutterer for framtidig satsing- dersom talentene, budsjettene og tida håndteres riktig kan det slå ut i folk som Trine Hattestad, Karsten Warholm, Alex Dale Oen og Thor Hushovd/Alex Kristoff/ Edvald Boasson-Hagen. For ikke å snakke om alle norske gullmedaljer i kvinnehåndball og EM-sølv til gutta våre nå sist. Evt Stig André Berge, Jon Rønningen, Tor Heiestad, og Bartosz Piasecki.. pluss pluss..Vår egen konge har seilermedaljer i fleng..
    DET er norsk idrettshistorie på et plan som vil huskes av langt flere enn OL-gullene på vinterstid. (Sorry, Vegard og Bjørn..( Selv om jeg også er stolt av å være nordmann i sånne øyeblikk, er tilsvarende i verdensidrettene imo langt større. Selvfølgelig skal paralympierne, fotballjentene våre (OL-gull i Sydney, 2000) , samt visse iterasjoner av herrelandslaget ha sin del av æreskaka, noe annet ville vært feil. Men det får være grenser for overfokus..
     
    Sist redigert:

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Dette her er stort, ja. Friidrett, svømming, håndball og sykkel er såkalte verdensidretter.
    Her er innlegget ditt jeg kommenterte. Du påstår håndball er en verdensidrett noe som er bare tull.

    Du må gjerne diskutere andre ting, men det er ikke nodvendig å dra det inn ifm mine kommentarer. Og det at det er hinsides alt av pengebruk i fotball er egentlig ikke nødvendig å diskutere en gang. Det skjønner vel enhver fornuftig person er idioti. Kanskje med unntak av russiske oligarker og oljestater i Midtøsten.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Gooner: Sålenge det er organiserte proff håndballligaer på 3 av fem kontinenter anses det altså som verdensidrett. Lev med det.
    I tillegg kommer alle de andre ballspillene som ikke involverer kontakt mellom føtter og ball. Maaseide/Horrem er en solid påminnelse på akkurat det.
     
    Sist redigert:

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det så seriøst ut basert på kommentarene :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Joda, det gjør ofte det. Men det finnes en verdensidrett til som ikke står på den lista: Snooker:cool: Som ikke bare er en av Englands/Europas mest populære på TV , men har millionvis av utøvere også- bla i Asia. Spør dere meg, verdens råeste spill.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Er ikke cricket den største da? Var sikker på å ha sett det et sted.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    tah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    115
    Antall liker
    38
    Morsom finale på 4x100m.
    Chohei Tada tok bronse med Japan. Flott navn!

    Stakkar Bolt, men det blir vel mykje støy av det.....
    TA
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Defacto: En av de største, ja..Pakistan, India, Sri Lanka, NZ, AUS, UK...you name them..
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Bronse er pokker meg ikke verst det heller! Kanskje til og med enda mere imponerende?

    Gratulerer med bronsen, Filip!
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Bronse er pokker meg ikke verst det heller! Kanskje til og med enda mere imponerende?

    Gratulerer med bronsen, Filip!
    Absolutt. En stor prestasjon.

    Igjen så glemte NRK dama å gratulere den norske medaljevinneren i intervjuet......
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bronse er pokker meg ikke verst det heller! Kanskje til og med enda mere imponerende?

    Gratulerer med bronsen, Filip!
    Absolutt. En stor prestasjon.

    Igjen så glemte NRK dama å gratulere den norske medaljevinneren i intervjuet......
    I stedet snakket hun ham ned ved å trekke fram en mulig protest før hun sa noe annet....en protest som bare var rykter og ikke ble reell.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ingeniøren: Fordi det var snakk om en høyere medaljevalør til Ingebrigtsenklanen.

    Gratulerer, Filip!

    Dette mesterskapet har i det store og hele slått MEGET bra ut for vår lille istapp av et land, med det store hjertet..
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Snedig at bronsen til Filip er en større prestasjon enn gullet til Warholm.

    Eller er Henrik kanskje en smule inhabil i den uttalelsen?
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Jeg tror ikke det er mange som tar den uttalelsen seriøst, ikke habil i det hele tatt som du sier. I tillegg så er han jo den han er...

    Tror ikke Warholm sover dårlig pga dette.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Snedig at bronsen til Filip er en større prestasjon enn gullet til Warholm.

    Eller er Henrik kanskje en smule inhabil i den uttalelsen?
    I tillegg så er ikke innholdet helt som click-bait overskriften indikerer heller, noe som irriterer grenseløst.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Nå har vi jo lært at friidrett er annen idrett overlegen, hva måling av prestasjonsnivå angår. (kanskje med unntak av sjakk)
    Da kan det jo hende at det er en større prestasjon å løpe fort uten hekk enn med også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Tja. Det finnes nok enormt mange flere mellomdistanseløpere enn 400m hekk - løpere i verden.

    Det er ikke et utsagn som er prinsipielt mer merkelig enn at det er en større prestasjon å ta sølv på 10.000 meter i OL enn det er å vinne 10km på langrenn i OL. Begge deler er utholdenhetsidretter og begge tilsvarer sånn ca 1/4 av den lengste distansen (og tiden) det konkurreres i når det er store mesterskap. Det første er potensielt mer imponerende fordi det er enormt mange flere om beinet mens kun en liten håndfull nasjoner konkurrerer i det andre. Det er jo ikke slik at friidrett er en stor, homogen masse der det er ca like vanskelig å hevde seg i alt.

    Jeg skal ikke mene veldig mye om hva som er best av relativt klart gull på 400m hekk og såvidt berge 4. plassen på 1500 uten å være i nærheten av sølv eller gull, men det er jo ikke bare valøren på medaljen som sier noe om man først skal rangere det ene mot det andre.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.320
    Torget vurderinger
    0
    Synes det blir en avsporing å sammenligne idretter. Å rangere bronse over gull er bare rart.

    Selv synes jeg Warholms gull er ekstra stas fordi det er en kort distanse som stort sett har vært dominert av mørke menn med store muskler og korte muskelfibre.
    Det er vel kun Fabrizio Mori og Dai Greene av hvite europeiske menn som har vunnet 400 meter hekk i VM siden 83. At europeere får medaljer på mellomdistansene er ikke så uvanlig. Hadde han tatt gull derimot...
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    På 10km langrenn i OL så har man sannsynligvis de samme folka på pallen som i det Trønderske kretsmesterskapet.

    Det er noen vesentlige forskjeller der ute.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.978
    Antall liker
    81.794
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Hadde vært mer imponert om han hadde med seg et egg på en skje i mål
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Når det gjelder innsatsen lagt med og hvor godt trent man er (O2 opptak, ol.) så antar jeg at langrenn ikke er noe bak friidrett.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg er enig i at det er ekstra stort når norske utøvere gjør det bra i friidrett. Men jeg ser ingen grunn til å snakke ned langrenn av den grunn.

    Rekrutteringen til langrenn svært bra i Norge. Det spørs om det er noen andre idretter som når til knærne. Og det er mange talenter som satser beinhardt. Sist jeg sjekket var det over 100 herreløpere som drev langrenn på full tid i Norge. Det er også et støtteapparat rundt nasjonalidretten som holder et høyt nivå. Ser man slik på det, vil det bare unntaksvis dukke opp norske friidrettsutøvere som er i nærheten av nivået til de beste i langrenn...

    Jeg mener vel at det er umulig å sammenlikne. Synes vel egentlig at konkurranser (a la idrettsgallaen) mellom utøvere som ikke konkurrerer mot hverandre har lite for seg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    8X: Jeg har da ikke snakka langrenn ned. Der viser Norge verdensklasse i alle ledd- som det skal være. Men faktum er at - grunnet sommer-/verdensidrettenes globale utbredelse- vil norske topprestasjoner deri bli husket bedre enn langrennsmedaljene våre. Kanskje med unntak av hos oss nordmenn. Nettopp fordi resten av verden idrettsmessig forbinder oss med vinter og snø- og kun det. På samme måte huskes Jamaicas bobsleigh i OL- as seen in the film COOL RUNNINGS. Og Andrew Musgraves prestasjoner i skiløypa. Fordi deres egentlige hjemland forbindes med noe HELT diametralt motsatt mtp sport.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    På 10km langrenn i OL så har man sannsynligvis de samme folka på pallen som i det Trønderske kretsmesterskapet.

    Det er noen vesentlige forskjeller der ute.
    Det har dog vært perioder hvor løpeøvelsene i friidrett har sett ut som kenyanske kretsmesterskap :)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Så en litt trist dokumentar for en tid tilbake, om hvordan mesteparten av inntektene til de kenyanske utøverne havnet i lommene til de som forsynte dem med dopingmidler. Det var mange som ville gjøre nesten hva som helst for å komme ut av fattigdommen, og de fleste av dem endte bare opp med store lån og enda mer fattigdom, i forsøket.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    På 10km langrenn i OL så har man sannsynligvis de samme folka på pallen som i det Trønderske kretsmesterskapet.

    Det er noen vesentlige forskjeller der ute.
    Det har dog vært perioder hvor løpeøvelsene i friidrett har sett ut som kenyanske kretsmesterskap :)
    Ja og det er jo kanonsterkt all den tid en haug med land satser like hardt på løping.

    Appropos Kenya og løping....https://www.nrk.no/sport/post-kort-om-kenyas-lopesuksess-1.11681128
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    8X: Jeg har da ikke snakka langrenn ned. Der viser Norge verdensklasse i alle ledd- som det skal være. Men faktum er at - grunnet sommer-/verdensidrettenes globale utbredelse- vil norske topprestasjoner deri bli husket bedre enn langrennsmedaljene våre. Kanskje med unntak av hos oss nordmenn. Nettopp fordi resten av verden idrettsmessig forbinder oss med vinter og snø- og kun det. På samme måte huskes Jamaicas bobsleigh i OL- as seen in the film COOL RUNNINGS. Og Andrew Musgraves prestasjoner i skiløypa. Fordi deres egentlige hjemland forbindes med noe HELT diametralt motsatt mtp sport.
    Det var ikke myntet på deg - beklager hvis det fremsto slik.

    Jeg er usikker på hvor godt norske prestasjoner i store idretter huskes i utlandet - det deles jo ut så mange gullmedaljer. De som huskes internasjonalt er de som skiller seg ut fra "den gemene hop av gullmedaljører". Bolt, Edwin Moses, Serkey Bubka og en del andre. Hvis Warholm vinner det aller meste på 400 meter hekk noen år, så kan han bli den nye Edwin Moses. Da havner han i en meget eksklusiv gruppe....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Noen huskes kanskje litt i Sverige, men ellers er de fleste utlenninger nok like opptatt av egne prestasjoner som vi er, og få er opptatt av norske prestasjoner. Kanskje huskes fortsatt Solskjaers prestasjoner som innbytter på ManU på 90-tallet best.

    Den største spanske avisa skrev visstnok at Filip Ingebrigtsen er brite, etter bronseløpet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn