Diverse Gudskjelov!!! Så er jeg likevel ikke "audiofil"!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
IMG_3405.jpg
IMG_3406.jpg
Da har fruen og jeg flyttet. Fra 285m2 leilighet med eget lytterom til 85m2, der "lytterommet " er familiestuen.

Anlegget - Mcintosh NOS/NIB McIntosh mc 2000 power, Lumin x1 steamer/dac/pre, Händelhorn. er pakket ned. Vi skal bo i den nye leiligheten noen uker for å planlegge oppussing. Så blir det airbnb i to-tre måneder, før vi flytter inn for godt - og anlegget kan pakkes opp.

Hva spiller jeg på i mellomtiden? Som bildene viser; en Geneva XS dab/bluetooth radio :) Finlyttingen foregår via iPhone/Oppo portabel dac/forsterker/Klipsch Heritage 3 hodetlf.

Lider jeg? Egentlig ikke - utrolig nok. Savner jeg gromanlegget? Mye mindre enn jeg hadde trodd. Spiller jeg musikk hele tiden`Jepp.

Det går mye i nrk jazz og nrk klassisk, to meget mangelfulle kanaler, men det hender de slår til. Mest som bakgrunnsmusikk. Radio vinyl hvis det skal gjøres noe arbeid samtidig. Ellers, bluetooth og mine 1900 lagrede album.

Og, det gledelige budskap er at jeg koser meg med musikken. Det er poenget med denne tråden. Hørte akkurat på et deilig Miles-potpourri mens jeg lå på sofaen og smilte. Så Glenn Goulds fantastiske Händel-cembalo innspillinger. Deretter Colosseums udødelige Valentyne Suite. Alt sammen musikk jeg har spilt hundrevis av ganger. Og når jeg hører den gjennom den lille Genevaen, tenker jeg ikke lydkvalitet (selv om den låter bemerkelsesverdig bra!). Det er musikken som beveger og begeistrer.

Gudskjelov. :)
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Vi skal alle være takknemlige for selvbedrageriets edle kunst! Lykke til med oppussing - bare hold Sigurd unna ;)

Med slik innskrenkning i areal øyner jeg faren for en viss ehh... nedskalering i eventuelle juleeventer..:eek:
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
På ingen måte, Jan! 12 retters julelunsj i beste Dickens stil med deg er et av årets viktige milepæler. Og høstlunsjinvitasjonen kommer jeg tilbake til - litt fordreid av jobb og flytting for tiden, så skal fruen og jeg til Cannes og ligge i stabilt sideleie på en solstol i en uke.

Men deretter kommer jeg til deg - på en 12-timerslunsj, inkludert Slob-klystér :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Jeg har klart meg uten store oppsett i en periode, ja faktisk. Men så fikk jeg et kraftig tilbakeslag og er på kjøret igjen. Og jeg syns jeg egentlig har det veldig fint som jeg har det. Audiofil som man er.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Jeg har klart meg uten store oppsett i en periode, ja faktisk. Men så fikk jeg et kraftig tilbakeslag og er på kjøret igjen. Og jeg syns jeg egentlig har det veldig fint som jeg har det. Audiofil som man er.
Som sagt; anlegget er pakket ned - ikke solgt!

Jeg gleder meg til å pakke opp, men klarer meg fint som det er. Men ikke for evig :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Jeg har klart meg uten store oppsett i en periode, ja faktisk. Men så fikk jeg et kraftig tilbakeslag og er på kjøret igjen. Og jeg syns jeg egentlig har det veldig fint som jeg har det. Audiofil som man er.
Som sagt; anlegget er pakket ned - ikke solgt!

Jeg gleder meg til å pakke opp, men klarer meg fint som det er. Men ikke for evig :)
Med hodetelefoner og andre "flyttbare" lydkilder så kan man klare seg lenge. :rolleyes:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
På ingen måte, Jan! 12 retters julelunsj i beste Dickens stil med deg er et av årets viktige milepæler. Og høstlunsjinvitasjonen kommer jeg tilbake til - litt fordreid av jobb og flytting for tiden, så skal fruen og jeg til Cannes og ligge i stabilt sideleie på en solstol i en uke.

Men deretter kommer jeg til deg - på en 12-timerslunsj, inkludert Slob-klystér :)
Meld fra i tide - så jeg rekker å få fløyet inn trøflene og temperere Ch. D'Yquem cool::cool:
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Jeg nyter musikk i bilen, med plugger på reise, og på kontoret med ganske enkel midler.

Hjernen er et fleksibelt verktøy og jeg har en teori om at det på dårligere avspillingsutstyr faktisk funker best med musikk man kjenner godt, hjernen legger til litt fra hukommelsen.

Hvorfor flytte ? Ble det for mange trapper ? Eller for mye støvsuging ?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hjernen er uhyre fleksibel, ja, iaf så lenge man har selve musikkinteressen i bunn.

Men, K, du kan jo prøve å fortelle den gjengse ørepropperbruker - de er det mange av - at dette oppsettet har ikke noe med hang etter god lyd å gjøre ;)

iPhone/Oppo portabel dac/forsterker/Klipsch Heritage 3
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Hjernen er uhyre fleksibel, ja, iaf så lenge man har selve musikkinteressen i bunn.

Men, K, du kan jo prøve å fortelle den gjengse ørepropperbruker - de er det mange av - at dette oppsettet har ikke noe med hang etter god lyd å gjøre ;)

iPhone/Oppo portabel dac/forsterker/Klipsch Heritage

Tihi!?????? Klipschene er vanligvis koblet til en Ayon hp3 45 forsterker, foret rett fra x1, så i så måte er det en stepdown løsning. Men det låter fint.

Jeg tror dere skjønner greia... :)
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Jeg nyter musikk i bilen, med plugger på reise, og på kontoret med ganske enkel midler.

Hjernen er et fleksibelt verktøy og jeg har en teori om at det på dårligere avspillingsutstyr faktisk funker best med musikk man kjenner godt, hjernen legger til litt fra hukommelsen.

Hvorfor flytte ? Ble det for mange trapper ? Eller for mye støvsuging ?
Litt det også. Men egentlig et ønske om å flytte litt nærmere the action (Majorstuen :) ) - og også et ønske om et litt enklere liv...
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg ukespendler pga jobb for tiden, musikklytting foregår med en bærbar pc og Audio Technica ATH-M50, ikke noe jeg klager på. Ligger i kortene at det blir en hodetelefonforsterker og dac med tider og stunder, men det har vært et ønske ei stund alt. :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Fra 285m2 leilighet til 85m2 leilighet ? Mente du 285m2 HUS?

Her er anlegget jeg har hørt på de siste månedene, plassert bak sofaen
62A7BC18-F56D-4C40-89D0-91FD3773EB5F.jpg
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Joda. Selvaags første terrasseleiligheter, på håpløs, bratt, nordøstvendt tomt på Ullern. Men svært skulle det være :) Spøk til side, vi har kost oss der i 7 år. Men nå har barn flyttet ut og vi nedskalerer. Og det er både fint og riktig.
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.635
Antall liker
4.246
Sted
Bartistan
Musikkglede avhenger heldigvis ikke av prislapper.
Jeg har denne hengende i stroppen under overskap på kjøkkenet og den er aldeles strålende når det ikke passer å fyre opp rørriggen.
Kosta vel ca 2k da den kom og har attpåtil har en alu fjernkontroll som bør få maaange hi-end produsenter til å skjemmes godt og grundig :cool:

T10.JPG


PS: En gammel og hullete (men ren) sokk i bassrefleksporten er et møst :p
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Den audiopro-dingsen er digg. Har hørt den og ble overrasket! Ellers er Touring-serien til Geneva små ulvunger i fåreklær.

En morsom tilleggshistorie. Vi har sommerhytte i Sandefjord, som vi overtok for et par år siden. Det første jeg tenkte på var - selvsagt - hva slags anlegg jeg skulle ha der.

Først prøvde jeg en geneva xl. Det låt altfor svært og brumlete. Så kjøpte jeg en huldra 10 og et par Tandberg system 11. Låt fint, men krevde plassering som ødela litt i en liten stue.

I mellomtiden kjøpte jeg en touring L (reiseradioen som er inspirert av Tandbergs gamle). Og vips, der falt alt på plass. Lyder mer enn bra nok til at musikken gleder og begeistrer, fyller den lille stua fint med godlyd. Tas med til grillen, kjøkken, strand, utestue osv ved behov.

Og deilig med litt fri fra audiofilia nervosa i noen uker ;)

Samme med hytta på fjellet. Der står et Tivoli-anlegg, med sub. Låter varmt og deilig og helt på trynet ift alle hifi-kriterier. Funker det også :rolleyes:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Alle distingverte levemenn har minst tre-fire Tivoli rigger pluss et antall Geneva...:cool:

tivoli 1.jpg
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Gjorde samme erfaring for 20+ siden. Opplevde at en singelspeaker reiseradio ga mere liv til musikken enn daværende hifianlegg. Det ble en bråvåkning. Alt daværende anlegg er borte og nåværende anlegg er sirlig tatt ut i grenselandet mellom livet jeg hørte i musikken i den reiseradioen og lommebokens gjennomtrekk.
På hytta er det vintage som gjelder. Lommeboka puster ut samtidig med at jeg stresser ned med den deilige lyden.
 
Topp Bunn