|
har lest meg opp på den pågående debatten referert til i #1, og gjentar det over for å minne på meg selv, hva denne tråden handler om. (trådtittel er passe malplassert, hvis den ikke inviterer til en generell diskusjon da)finner jeg det betimelig å spørre hva folket her inne mener om at kvinner er praktisk talt fraværende her inne.
Med tanke på at Jenny Hval baserer store deler av artikkelen sin på Simone de Beauvoir så må du bare unnskylde at jeg ikke klarer å ta det så tungt at du har en litt mer banal forklaringsteori.Ikke mye, heldigvis, for jeg vet litt om musikksmaken til et par av dem. Men vår venn LarsC trenger litt virkelighetsorientering som motgift mot den feministiske propagandaen han synes å ha internalisert.som beviser hva i musikklivet? Glad jeg slipper den jentegjengen der en lørdagskveld. No offend, har møtt og hilst på nesten hele bøtteballeten.
Hvis han slutter å komme med generelt feministsprøyt kan vi godt diskutere innholdet i Jenny Hvals artikkel. Jeg observerer at mye av det hun tilskriver en eller annen form for kjønnsbias like gjerne kan tilskrives det å bli voksen. Man er ung og usikker, trenger å etablere sin egen stemme og bli trygg på egne evner, i en verden preget av knallhard konkurranse om penger og berømmelse. Hun og noen milliarder andre mennesker. Det blir bare dumt å skylde på institusjonell kjønnsdiskriminering som bortforklaring av egen senpubertet.
Det er det jo mange feminister som gjør.Selv hadde jeg hatt langt større respekt for "kvinnebevegelsen" om de hadde tatt tak i den faktiske undertrykkelsen av kvinner som er en realitet i visse deler av verden.
Poenget var at den debatten kanskje kunne projiseres til HFS, men nå i etterpåklokskapens grelle dagslys er det ganske åpenbart for meg at det er andre mekanismer som styrer medlemsmassen her. Jeg kjenner jo til endel av de båndene du har til bransjen og må si jeg er litt overrasket over at du avfeier debatten så enkelt, kanskje er det bedre stelt i dine kretser enn det er langs andre og mer opptråkkede stier? Om det er så enkelt som at Knut Schreiner rett og slett tar feil så ville det vel ikke blitt noen debatt i media i det hele og store?har lest meg opp på den pågående debatten referert til i #1, og gjentar det over for å minne på meg selv, hva denne tråden handler om. (trådtittel er passe malplassert, hvis den ikke inviterer til en generell diskusjon da)finner jeg det betimelig å spørre hva folket her inne mener om at kvinner er praktisk talt fraværende her inne.
I musikklivet, i hovedsak Oslo, møter, og har jeg møtt mye folk oppgjennom. Stor kvinnelig deltagelse, være seg som dørvakter, i baren, barsjefer, lyd/lysteknikkere, arrangører, bookere, artister (på minussiden dog) osv osv. På grasrotnivå er det bare noe som skjer naturlig, befriende kjønnsnøytralt, et ikketema, handler bare om å delta, interessere seg for det samme.= musikk.
Denne tråden handler om sentralen, og kvinnelig deltagelse. Skjønner det godt jeg, mangelen altså. Henger vel sammen med den generelle mangelen på HFS med folk fra aktivt musikkliv. Med unntak av en håndfull, er det veldig få utøvende eller aktivt deltagende her, ihvertfall av de som flagger det. Sentralen er ikke akkurat fluepapir for de som holder musikkinteressen noen hakk høyere enn hifijuggelet. Det kan ikke akkurat være noen brannfakkel kjære vene.
Høyst tvilsomt! Uten å ha tall tipper jeg antall lydteknikere og antall damer ligger på omtrent samme nivå her inne. Temmelig nær null.Så. Hvorfor finnes det så få kvinnelige hifinisser? Er det ikke nøyaktig samme lidenskapen for teknikk og lydgjengivelse som gjør at man blir feks lydtekniker?
Vel, jeg leser innleggene til Audiomix, Asbjørn, Rudi m fl med stor interesse og ærefrykt.Høyst tvilsomt! Uten å ha tall tipper jeg antall lydteknikere og antall damer ligger på omtrent samme nivå her inne. Temmelig nær null.Så. Hvorfor finnes det så få kvinnelige hifinisser? Er det ikke nøyaktig samme lidenskapen for teknikk og lydgjengivelse som gjør at man blir feks lydtekniker?
Uten å påstå noe som helst om årsakssammenhenger. Hifi-hobbien er stort sett preget av kjærlighet til dingser, og en sterk aversjon mot kunnskap om hvordan de virker. Kompetente folk møtes med skepsis, om ikke ren aggresjon. Unntakene finnes, naturligvis.
Jaha, så var ikke den artikkelen fra Jenny Hval så vektig likevel? Bare en repetisjon av de Beauvoir? Vel, det illusterer min meta-feministiske teori: At feminisme er et autoritært system hvor det viktigste er å jatte med de rådende autoriteter, heller enn å forholde seg til virkeligheten omkring seg. Jeg nevnte hvordan makt ser ut i dagens Norge. Vi kan ta med Bundeskanzler Merkel og IMF-sjef Lagarde også. Min uærbødige påstand er at i en verden hvor kvinner kan innta alle roller de måtte ønske, med mulig unntak av katolsk pave og al-Qaida-leder i Irak, blir feministisk teori bare et maktmiddel som kvinnelige kandidater kan benytte seg av for å delegitimere kritikk mot seg selv. Et eksempel er skattesnyteren og alkoholikeren Gudrun Schyman, som aldri ville blitt tatt seriøst på noen annen politisk plattform. Dette er en politiker som mener at menn har et kollektivt ansvar for vold mot kvinner og derfor bør betale høyere skatt enn kvinner, og som slipper unna med å kalle det "jamställdhet". Feministisk teori er også et hendig virkemiddel for å bortforklare egen fiasko hvis man likevel ikke lykkes. OK, så det finnes kvinnelige artister som ikke ble rike og berømte. Men jeg fikk heller aldri platesuksess og #1 på VG-lista, selv om jeg ikke er kvinne. Det kan derimot ha noe å gjøre med at jeg ikke kan synge og heller aldri prøvde å gi ut plate.Med tanke på at Jenny Hval baserer store deler av artikkelen sin på Simone de Beauvoir så må du bare unnskylde at jeg ikke klarer å ta det så tungt at du har en litt mer banal forklaringsteori.
Jeg gikk kompromissløst inn i denne diskusjonen fordi jeg hadde en anelse om hva svaret kom til å bli. Ikke noe vits i å holde igjen. Men jeg merker at det blir for slitsomt til at jeg kommer til å gidde. En diskusjon som domineres av bisarre fordommer, angst og mangel på kjennskap til teorien bak er håpløst fortapt fra starten av.
Schyman er en skummel type - ble oppmerksom på henne for en god del år siden da hun holdt et flammende innlegg på TV. Huff.
Edit; godt HUN ikke er på HFS..![]()
Og, til topic: Jeg tror ikke det er noe poeng å fundere for mye over hvorfor det er få kvinnelige deltagere på HFS. Som Sluket var inne på er dette ganske nerdete greier, og det er relativt få kvinner som er bitt av hifi-basillen.
Sikker ?....på at hun ikke er her ?Schyman er en skummel type - ble oppmerksom på henne for en god del år siden da hun holdt et flammende innlegg på TV. Huff.
Ja, ref. det jeg tidligere skrev om kabeldebatter!Sikker ?....på at hun ikke er her ?Schyman er en skummel type - ble oppmerksom på henne for en god del år siden da hun holdt et flammende innlegg på TV. Huff.
Håper du tar feil.I Sverige er galskapen tatt enda lengre, da de i enkelte skoler og barnahager har sluttet å kalle gutter for gutter og jenter for jenter. "Hen" eller intetkjønn er nå det som gjelder.
Neida, det er en realitet i Sverige. Mulig jeg tar feil i at det brukes i skoler, men enkelte ekstreme barnehager og privatpersoner har tatt det i bruk. Søk på hen + sverige så kommer det opp en masse. Det har vært en del diskusjon i Norge også.Håper du tar feil.I Sverige er galskapen tatt enda lengre, da de i enkelte skoler og barnahager har sluttet å kalle gutter for gutter og jenter for jenter. "Hen" eller intetkjønn er nå det som gjelder.
Lenge siden jeg har hørt om noe så dumt.
Dessverre tar ikke Polkagrisen feil! Men svensker jo noen rare dyr!Håper du tar feil.I Sverige er galskapen tatt enda lengre, da de i enkelte skoler og barnahager har sluttet å kalle gutter for gutter og jenter for jenter. "Hen" eller intetkjønn er nå det som gjelder.
Lenge siden jeg har hørt om noe så dumt.
Helt sant, dessverre:I Sverige er galskapen tatt enda lengre, da de i enkelte skoler og barnehager har sluttet å kalle gutter for gutter og jenter for jenter. "Hen" eller intetkjønn er nå det som gjelder.
Helt enig "Polkagris". Feministene tror jo at likestilling og likeverd er og skal være det samme. Men det er det da over hodet ikke. En kvinne er da like mye verd som en mann, selv om de ikke er likestilte. Forskjeller er det, og det SKAL det være. En fersk undersøkelse viser at 7 av 10 kvinner ønsker å bli forsørget av sine menn, men det får du ikke høre mye om i media som er full av feminisme og mannsfobi. Får ordet "Penis-misunnelse" for meg. Har vi ikke nok menn som ikke får lov å stå og tisse lengre? Det er ungene det går ut over som blir hjernevasket og tvunget til og være mest mulig lik.Menn og kvinner har forskjellige interesser, så enkelt er det. Noen sinnsforvirrede "kjønnsforskere" tror at vi alle er 100% like fra fødselen. Noe som beviselig er feil. Med den logikken, så ville hvem som helst som hadde blitt byttet ut med Mozart spedbarnet, komponert like fantastisk musikk. For genene betyr jo ingenting, kun miljø. Mulig dette er en avsporing, men jeg synes kjønnskvoteringen og trangen til å få kvinner inn på alle arenaer begynner å bli ganske tåpelig. Se bare på NRK. Kvaliteten har sunket betraktelig etter at de har blitt helt fanatiske på å ha likt antall menn og kvinner som programledere. Gjelder også TV2. Kompetanse og kvalifikasjoner teller ingenting, det eneste som er viktig er at det skal være 50/50 menn og kvinner. Og for ikke å snakke om politikk...
I Sverige er galskapen tatt enda lengre, da de i enkelte skoler og barnehager har sluttet å kalle gutter for gutter og jenter for jenter. "Hen" eller intetkjønn er nå det som gjelder.
La menn være menn, og kvinner være kvinner. Men respekter at vi er forskjellige, og alle skal møtes med like muligheter og respekt. Men for meg vil det alltid være feil at kjønn skal gå foran kvalifikasjoner, interesser og kompetanse.
Hva som "skal være" er det ingen som egentlig vet. Det vi kjenner er påvirket av lange tradisjoner og vaner/uvaner. Hva som er naturlig er det strid om siden det ennå ikke har blitt noen særlig enighet om hva som er medfødt og hva som er tillært.Helt enig "Polkagris". Feministene tror jo at likestilling og likeverd er og skal være det samme. Men det er det da over hodet ikke. En kvinne er da like mye verd som en mann, selv om de ikke er likestilte. Forskjeller er det, og det SKAL det være.
7 av 10 sier ikke mye uten at man vet hva slags spørsmål som ble stilt og hvem som ble spurt. Undersøkelser referert i dagspressen er i 7 av 10 tilfeller meget fritt tolket av journalisten.En fersk undersøkelse viser at 7 av 10 kvinner ønsker å bli forsørget av sine menn, men det får du ikke høre mye om i media som er full av feminisme og mannsfobi. Får ordet "Penis-misunnelse" for meg. Har vi ikke nok menn som ikke får lov å stå og tisse lengre? Det er ungene det går ut over som blir hjernevasket og tvunget til og være mest mulig lik.
Virker som ei grepa dame hun der Linda Yuen.Voice of reason i Dagbladet i dag:
Politisk ukorrekt sannhet
Mer og mer tyder på at dette er en konstruert problemstilling og at vi muligens er velsignet med like muligheter.
Nei, men vi kan vel strekke oss så langt at vi medgir at kvinnen er menneskets beste venn?Som jeg alltid har sagt: Kvinnfolk er ikke som oss mennesker.
En ting skal dere feminister ha, og det er at dere prøver å vrenge og vri på alt som har vært naturlig til alle tider. Det er som en "feministisk historieforfalskning". Er ikke verden god nok for dere? Dette emnet skulle ha vært tatt opp i en annen tråd her på Sentralen! Men jeg sier bare; Stakkars unger i samfunnet i dag.Hva som "skal være" er det ingen som egentlig vet. Det vi kjenner er påvirket av lange tradisjoner og vaner/uvaner. Hva som er naturlig er det strid om siden det ennå ikke har blitt noen særlig enighet om hva som er medfødt og hva som er tillært.Helt enig "Polkagris". Feministene tror jo at likestilling og likeverd er og skal være det samme. Men det er det da over hodet ikke. En kvinne er da like mye verd som en mann, selv om de ikke er likestilte. Forskjeller er det, og det SKAL det være.
Å snakke om "feministene" som en enhetlig gruppe er som å snakke om "folk" eller "kristne". Det er ingen enhetlig gruppe.
7 av 10 sier ikke mye uten at man vet hva slags spørsmål som ble stilt og hvem som ble spurt. Undersøkelser referert i dagspressen er i 7 av 10 tilfeller meget fritt tolket av journalisten.En fersk undersøkelse viser at 7 av 10 kvinner ønsker å bli forsørget av sine menn, men det får du ikke høre mye om i media som er full av feminisme og mannsfobi. Får ordet "Penis-misunnelse" for meg. Har vi ikke nok menn som ikke får lov å stå og tisse lengre? Det er ungene det går ut over som blir hjernevasket og tvunget til og være mest mulig lik.
Forøvrig så har opptil flere undersøkelser vist at det er utrolig mye sunnere å sitte når du tisser.
Er ikke det hunden? Men kvinnen er nok mer intelligent tross alt.Nei, men vi kan vel strekke oss så langt at vi medgir at kvinnen er menneskets beste venn?Som jeg alltid har sagt: Kvinnfolk er ikke som oss mennesker.
Og så kommer Zomby og er saklig! Saklighet kan drepe mange muligheter til en lang og god krangel!Vi kan ikke verken tie eller snakke oss bort fra at menn og kvinner er ganske forskjellige, men (tross alt) mest like.
Skal dette ende i noe annet enn forferdelse må vi bort fra at menn skal være sånn og kvinner sånn. Eller motsatt.
Få nå for pokker litt liberalisme inn i bildet. La folk være som de er, dyrke sine talenter og sine beste egenskaper, uavhengig av X- og Y-kromosomer, eggstokker og testikler.
En ting skal dere huleboere ha, dere er flinke til å ikke tenke.En ting skal dere feminister ha, og det er at dere prøver å vrenge og vri på alt som har vært naturlig til alle tider. Det er som en "feministisk historieforfalskning". Er ikke verden god nok for dere? Dette emnet skulle ha vært tatt opp i en annen tråd her på Sentralen! Men jeg sier bare; Stakkars unger i samfunnet i dag.
Mvh
Kjell
Er verden bedre nå, når f.eks. flere og flere både små barn og opp til voksne og eldre(flere enn vi forstår) proppes full av antidepressiva, angstmedisin og sovemedisin for og takle hverdagen? Er det en bedre verden når flere og flere unge og barn er begynt med narkotika? Er det en bedre verden når ungene har aldri vært så stresset som de er nå? Unger blir brukt som "skjold" i skilsmissesaker. Foreldre skiller seg som aldri før, fordi de skal overgå hverandre i karriere og alt annet. Kunne ha nevnt opp en hel bok om det "syke" samfunnet vi lever i. Dette må også feministene og kvinner ta en god del skyld i. Og media snakker aldri om dette, fordi media styres av kvinner og kvinner med mannlige kjønnsorgan, "ispedd" feminisme" og mye mannsfobi. Og å gi kvinner og feminister skylden for noe, det er det verste en kan gjøre, for da får en høre det. Ordet mann er blitt et skjellsord i samfunnet. Legg all skylden på de.En ting skal dere huleboere ha, dere er flinke til å ikke tenke.En ting skal dere feminister ha, og det er at dere prøver å vrenge og vri på alt som har vært naturlig til alle tider. Det er som en "feministisk historieforfalskning". Er ikke verden god nok for dere? Dette emnet skulle ha vært tatt opp i en annen tråd her på Sentralen! Men jeg sier bare; Stakkars unger i samfunnet i dag.
Mvh
Kjell
Undersøkelser viser at verden er bedre nå enn noensinne før. (De fleste ungene jeg møter er også smartere enn de ungene jeg kjente når jeg var ung. )
Enig. Men det var visst noe jeg hadde lest meg til i Vi Menn.Få nå for pokker litt liberalisme inn i bildet. La folk være som de er, dyrke sine talenter og sine beste egenskaper, uavhengig av X- og Y-kromosomer, eggstokker og testikler.