Forsterkere Gryphon Tabu 2 one hundred

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Antall liker
590
Sted
Askøy
Torget vurderinger
27
Hei,

Har kjøpt en Gryphon Tabu 2 one hundred effektforsterker, er det noen som vet vis den fungere i klass A eller bare AB?

Noen som vet noe mer om den og hvordan den spiller?

Tror den blir en god match til min Ruark equinox.

Takk,

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Antall liker
84
Om ikke specs ligger på siden til Gryphon er det mulig de ligger på NADs sider.Feks NAD 300s er en Gryphon Tabu Century med NAD chassi vise versa.
Tviler på om den er ren klasse A.
ps. Mye NAD som låter bra.
Interessant om du finner ut av det...

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.364
Dette er en klasse A/B forsterker. For å levere 100W i klasse A ville den hatt kjøleprofiler av helt andre dimmensjoner. ;)

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.509
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Korrekt som yngvejos sier, det er A/B. Hele Tabu serien kjører A/B.

Som sammenligning: Gryphons 2x100W klasse A-alternativ fra samme tidsperiode veide 90 kilo.

Rockefot: du har nesten rett når du sier at NAD S300 er en Tabu Century. For å spikke litt flis, så er en NAD S300 ikke den samme forsterkeren, men de har brukt tegningene fra Tabu Century og laget en lik forsterker, men med andre komponenter. Tabu Century bruker en del dyrere enkeltkomponenter innvendig, men designet er helt likt, så i praksis er NADen å regne som en Gryphonklone fremfor en Gryphon i NAD-boks.

Edit: Jeg har hatt en slik Gryphon forsterker selv (kombinert med Pre/One) og likte det SVÆRT bra. Behagelig spillestil, men med trøkk nok til å ikke oppfattes som for snilt. Brukte de selv sammen med B&W N804 med stort hell.

Sist redigert:

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Antall liker
84
Lenge siden jeg gjorde research på dette, men fritt etter hukommelsen mener jeg konklusjonen ble at de var tilnærmet identiske under panseret. Fant i farten en tråd fra 2004 der de ihvertfall innledningsvis mener de er like bortsett fra ulike trafoer.

NAD S300 integrated = Gryphon Tabu Century? | Audio Forums

Mulig du har rett AndersR.

Og, ja. Gryphon var først ute.

Det som jeg synes er vel så interessant er at på tester så får Gryphon bedre kritikk enn NAD! Kan det være journalisten er blendet av lyset i Gryphon logoen😯?

Bare ett skudd fra hofta i farten ☺

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.509
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå har jeg ikke lest igjennom tråden du linker til, men om man ser på printkortet til en NAD S300 står det sammen med NAD-logoen "Designed by Gryphon Audio" eller noe i den stilen. Så det er en autorisert klone, hvor man bare har vært litt mindre prippen på enkeltkomponentene for å få ned prisen. Men designet (koblingsskjemaet) skal altså være identisk.

Logoen har nok litt å si, men da jeg sammenlignet disse to for maaange år siden fikk jeg en følelse av at stereoperspektivet (og spesielt dybdeperspektivet) var litt større på Gryphon, selv om jeg visste at disse er likt oppbygget. Kan være ren placebo grunnet logoen, men det kan også tenkes at Gryphon med sine dyrere komponenter klarte å få et lavere støygulv og dermed fikk skapt en illusjon av større perspektiv. Jeg vet ærlig talt ikke. Men bra var de, begge to. Og til prisen var S300 uslåelig. Den ble introdusert for 9995,- tror jeg det var. Burde ha vært allemannseie egentlig til den prisen.

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Antall liker
84
Mener det var litt hemmelighetskremmeri fra Gryphon og/ eller NAD rundt dette også av en eller annen grunn. Uansett spiller begge forsterkerne supert. Har hørt begge, men ikke A/B sammenlignet.
Vi kan vel eniges om at NADs er undervurdert og Gryphon Tabu Century er et greit kjøp til dagens brukt pris.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.509
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Absolutt enig!

Jeg fikk ikke med meg at det var noe hemmeligheter der, men mulig man ikke snakket så mye om det siden Centuryen var så mye dyrere og at det kunne virke litt rart ovenfor sluttkundene.

For ordens skyld kan det nevnes at det kun er S300 fra S-serien som var Gryphon-klone. S100 (pre) S200 (Power) og S500 (cd spiller) hadde ingen koblinger til Gryphon så vidt jeg vet. Disse var basert på tradisjonelle NAD-design, bare kraftig oppgradert. Om det fantes en S400 (tuner) så var jo naturlig nok ikke denne heller relatert til Gryphon. For det ville jo vært litt rart.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Som sammenligning: Gryphons 2x100W klasse A-alternativ fra samme tidsperiode veide 90 kilo.
Den var vel helt passivt kjølt?
Luxman M05 med 105W Klasse A veide under halvparten.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.509
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja. Massivt med kjøleribber som sørget for kjøling.
Gryphon Antileon:

Gryphon_20Antileon_20PowerAmp_1_s65.jpg

Tallene i displayet er den faktiske nettspenningen. Den sank dramatisk dersom den ble satt til å kjøre 100% klasse A. Man kunne derfor velge å kjøre den kun på 50% om man heller ville.

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
815
Stadigvæk den flotteste effektforstærker der er lavet :)

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Antall liker
590
Sted
Askøy
Torget vurderinger
27
Kan det være at den spiller i klasse A til et punkt og så i AB ?

Forsterker er ganske stor og blir ganske varm.

Første inntrykk var at den spilt litt i det "varm" side med masse krefter. Litt som EC kanskje.

Mange god egenskaper, er veldig fornøyd med forsterker.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.509
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kan det være at den spiller i klasse A til et punkt og så i AB ?
Her er du inne på grunnkonseptet med klasse A/B.
Alle A/B forsterkere har et visst klasse A-nivå (som vanligvis ikke er spesifisert). Når man trenger mer effekt enn det som tilbys i det bittelille klasse A-nivået går forsterkeren over til klasse B. Men det lille klasse A-nivået ligger alltid og lurer i bunnen og gjør at alt spiller betydelig bedre. Det er hovedsaken til at det ikke er klasse B forsterkere å oppdrive. A/B konseptet er ganske enkelt svært velfungerende.

Desto høyere klasse A-nivå, desto høyere strømforbruk, varmeutvikling, vekt og pris (vanligvis).

Sammenligningen med EC er ikke så dum. Kan minne litt om en AW120. Personlig syntes jeg Tabu 2/100 var bedre enn AW100.

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Antall liker
590
Sted
Askøy
Torget vurderinger
27
Har hatt ec aw-75, aw-100 og aw-120 og syns gryphon var en del bedre enn alle disse. Men er litt likt i spillestil, behagelig og litt på varm side. Bedre 3d egenskaper, bedre realisme og mere muskler enn de EC forsterkere jeg har hatt syns jeg.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.509
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
nma skrev:
AndersR skrev:
Det er hovedsaken til at det ikke er klasse B forsterkere å oppdrive.
Joda, Naim er klasse B, kanskje med unntak av Statement(?).
Yikes, her røyk jeg på en smell. Beklager! Jeg som trodde jeg stod trygt planta på fjellstø grunn nå... makan!

Topp Bunn