Grusomme mennesker eller bare tilbakestående?

De som ligger og sperrer i venstre fil på motorvei er:

• gjennomført usympatiske og grusomme mennesker

Stemmer: 0 0.0%
  • dysfunksjonelt tilbakestående

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    0
G

Gjestemedlem

Gjest
Super skrev:
Fylla har skylda
Usannsynlig, hadde det vært nattestid kunne man mistenkt promillekjøring men dette var begge gangene i 9:30 tiden. Dessuten er det rimelig å anta at ingen promillekjører ville våget seg på en slik manøver uansett. De vet godt at de gjør noe galt og det siste de ønsker er å blåse gjennom et rør.

Dette er nok bare kipe tomsinger.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Spiralis skrev:
BT skrev:
Noen må ta ansvar og sørge for at de andre holder seg under fartsgrensene.
Jeg pleier å finne den verste sinka som kjører i høyre felt og så legger jeg meg på venstre side av den og sperrer.
Utrolig morsomt å se hvor hissige de bak blir. Så når det blir ett felt sklir jeg rolig inn foran den andre og akselererer i fra med en god latter for dagen.
Du er OND !!! :eek:

Det finnes en helt spesiell avdeling nede i Helvete for slike som deg! Der blir du tvunget til å kjøre rundt i en rusten Peugeot sugediesel fra 1967, mens alle andre kjører moderne biler og gjør narr av deg! Så det så! ;D ;D
O gru! Jeg må skjerpe meg. ;D

Det var faktisk en som klagde på at jeg hindret trafikken en gang. Jeg fikk motorhavari et sted det ikke var mulig å komme forbi. Han som måtte stoppe i bilen bak syntes da det var veldig passende å bruke hornet uten stans. Etter en stund ble jeg en smule lei så jeg gikk bak og spurte han om ikke vi kunne bytte, så kunne han prøve å få start på bilen min mens jeg satt her og honket med hornet. Dette burde jeg definitivt ikke sagt, det var en gammel, korpulent kar som satt der og han fikk pustebesvær og et øyeblikk trodde jeg han fikk hjerteproblemer. Da han etter en stund klarte å snakke skulle han hente politiet. Vi sto rett utenfor en politistasjon. Stakkars kona hans krøp mer og mer sammen i setet og skulle visst ønske hun kunne forsvinne.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Føler meg hjemme i Italiensk trafikk! Spesielt i syd.
Der starter hele rekka på grønt signal, gjerne to eller flere i bredden og full gass uten at det blir trøbbel utav det.

Her på berget skal hver og en etter nærmere vurdering starte på tur og nærmer seg krysset som en katolikk inn i Peterskirken.
(forsiktig.. det kan jo bli gult, etterhvert..). Da vet du at du er blitt gammel!
Det eneste tilfellet gjennomsnittssjåføren her gir på litt gass er når de ikke vil slippe inn folk i glidelås-kjøring.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
wilbur-x skrev:
Der starter hele rekka på grønt signal, gjerne to eller flere i bredden og full gass uten at det blir trøbbel utav det.

Her på berget skal hver og en etter nærmere vurdering starte på tur og nærmer seg krysset som en katolikk inn i Peterskirken.
(forsiktig.. det kan jo bli gult, etterhvert..). Da vet du at du er blitt gammel!
Det eneste tilfellet gjennomsnittssjåføren her gir på litt gass er når de ikke vil slippe inn folk i glidelås-kjøring.
I mitt nabolag i Italia førte det til store problemer. Hver gang det ble rødt lys stod det biler overalt i krysset når det var rushtrafikk, slik at gjennomgangen i et enkelt lyskryss tok utrolig lang tid når busser var i nærheten. I det hele tatt en trafikkultur som jeg ikke opplevde som særlig effektiv når det var press i trafikken. Vi må ikke demonisere oss selv i forhold til andre kulturer helt unødvendig, for det er ikke fryd og gammen når ting gjøres på motsatt måte heller.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Huff har vært student og syklist i Trondheim... Det var med livet som innsats. Alle andre byer har det ikke vært noe problem. Men der....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
wilbur-x skrev:
Da kan man jo bare sette bilen i fri for å spare bensin...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
baluba skrev:
wilbur-x skrev:

I mitt nabolag i Italia førte det til store problemer. Hver gang det ble rødt lys stod det biler overalt i krysset når det var rushtrafikk, slik at gjennomgangen i et enkelt lyskryss tok utrolig lang tid når busser var i nærheten. I det hele tatt en trafikkultur som jeg ikke opplevde som særlig effektiv når det var press i trafikken. Vi må ikke demonisere oss selv i forhold til andre kulturer helt unødvendig, for det er ikke fryd og gammen når ting gjøres på motsatt måte heller.
Sånn?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
bambadoo skrev:
Huff har vært student og syklist i Trondheim... Det var med livet som innsats. Alle andre byer har det ikke vært noe problem. Men der....
Det er grunnen til at jeg aldri sykler lenger...

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
"At the front of every traffic jam or slow jack-off in the left lane is a minivan. They are the curse of our existence."

N

Nifelheim

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Super skrev:
Fylla har skylda
Usannsynlig, hadde det vært nattestid kunne man mistenkt promillekjøring men dette var begge gangene i 9:30 tiden. Dessuten er det rimelig å anta at ingen promillekjører ville våget seg på en slik manøver uansett. De vet godt at de gjør noe galt og det siste de ønsker er å blåse gjennom et rør.

Dette er nok bare kipe tomsinger.
Først; fylla hadde neppe skylda i dette tilfellet.

Det at det er lite fyllekjøring klokka 0930 er ikke sant. For de som har tatt 4-6 øl bruker mer enn ei natt på å bli kvitt promillen. Man må faktiskt vente til godt utpå ettermiddagen før promillen er under 0.2. Et klassisk eksempel er forretningsreisende som sitter i hotellbaren/puben utover kvelden og skal reise videre dagen etter. Husker jeg så et britisk program om dette her, hvor denne forretningsreisende måtte blåse før han fikk dra videre. Han ble mer og mer amper utover dagen og fikk ikke lov til å dra før klokka 15. Og britene har mye høyere promillegrense enn Norge. Tar du 4 øl en kveld så er det langt fra sikkert at du er kjørbar morgenen etter. Tar du 5 så er du ikke det.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nifelheim skrev:
Tar du 4 øl en kveld så er det langt fra sikkert at du er kjørbar morgenen etter. Tar du 5 så er du ikke det.
Det stemmer dårlig.

Her et ganske generisk eksempel på det:

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:
Det at det er lite fyllekjøring klokka 0930 er ikke sant. For de som har tatt 4-6 øl bruker mer enn ei natt på å bli kvitt promillen. Man må faktiskt vente til godt utpå ettermiddagen før promillen er under 0.2. Et klassisk eksempel er forretningsreisende som sitter i hotellbaren/puben utover kvelden og skal reise videre dagen etter. Husker jeg så et britisk program om dette her, hvor denne forretningsreisende måtte blåse før han fikk dra videre. Han ble mer og mer amper utover dagen og fikk ikke lov til å dra før klokka 15. Og britene har mye høyere promillegrense enn Norge. Tar du 4 øl en kveld så er det langt fra sikkert at du er kjørbar morgenen etter. Tar du 5 så er du ikke det.
Hvis man drikker 2L øl (4-6 stykk, avhengig av størrelse) så får man i seg ca 75g alkohol. Hvis man veier 80kg så har man ca 56kg vev å fordele dette på (knokler og fett tar opp lite, f.eks.). Altså skal en promille på 75/56=1,34 forbrennes fra man begynner å drikke (eller begynner å få alkohol i blodet). Med en forbrenningstakt på 0,15promille/time tar forbrenningen 1,34/0,15=8,9 timer. Promillen er under 0,2 etter 7 1/2 time. Det betyr at hvis du ikke skal være kjørbar kl 09:30 etter 4-6 øl må du begynne å drikke etter kl 02:00.

G

Gjestemedlem

Gjest
totte skrev:
Nifelheim skrev:
Hvis man drikker 2L øl (4-6 stykk, avhengig av størrelse) så får man i seg ca 75g alkohol. Hvis man veier 80kg så har man ca 56kg vev å fordele dette på (knokler og fett tar opp lite, f.eks.). Altså skal en promille på 75/56=1,34 forbrennes fra man begynner å drikke (eller begynner å få alkohol i blodet). Med en forbrenningstakt på 0,15promille/time tar forbrenningen 1,34/0,15=8,9 timer. Promillen er under 0,2 etter 7 1/2 time. Det betyr at hvis du ikke skal være kjørbar kl 09:30 etter 4-6 øl må du begynne å drikke etter kl 02:00.
Nifelheim har nok rett.

(dog opplyser han ikke at han refererer til tolitersflasker med elefantøl konsumert av en 18 år gammel anorektisk pike)

N

Nifelheim

Gjest
ikke alle som veier 100kg, Gjestemedlem.

Vognkortet i en bil sier at en bilsjåfør veier 75kg. Det gjør det også i heiser, så la oss bruke det.

Og det er ikke alle som legger seg klokka 10 når de drikker heller. Eller begynner å drikke klokka 17.

75kg
6 øl
3 timer drikketid

= 10 timer til under 0.2 ifølge kalkulatoren, for menn. Kvinner vil bruke 12 timer.

Da det er individuelle forskjeller på folk ville jeg ikke brukt en slik kalkulator som pekepinn på nøyaktig når jeg er kjøreklar.

Ja, jeg brukte 4-6 mens det reelle ifølge kalkulatoren er mer 5-7. Big deal!

PS!
en 45kg jente ville vært langt under bordet på 5 vanlige øl. 2.8 i promille.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nifelheim skrev:

Vognkortet i en bil sier at en bilsjåfør veier 75kg. Det gjør også heiser, så la oss bruke det.
Du er da på hifisentralen, forumet befolket av velfødde menn i 40-årene. :)

Uansett best å holde seg på den sikre siden. Har man vært på fylla så kjører man ikke på morgenen. Grei regel. Bilkjøring og alkohol hører ikke sammen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Nifelheim skrev:

Vognkortet i en bil sier at en bilsjåfør veier 75kg. Det gjør det også i heiser, så la oss bruke det.

Og det er ikke alle som legger seg klokka 10 når de drikker heller. Eller begynner å drikke klokka 17.

75kg
6 øl
3 timer drikketid

= 10 timer til under 0.2 ifølge kalkulatoren, for menn. Kvinner vil bruke 12 timer.

Da det er individuelle forskjeller på folk ville jeg ikke brukt en slik kalkulator som pekepinn på nøyaktig når jeg er kjøreklar.

PS!
det er tull!

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
65finger skrev:
Nifelheim skrev:

75kg
6 øl
3 timer drikketid

PS!
det er tull!
Selv det er individuelt ja, men dersom vedkommende til vanlig er totalavholdsmenneske så vil nok 5 vanlige øl slå godt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
vta skrev:
65finger skrev:
Nifelheim skrev:

75kg
6 øl
3 timer drikketid

PS!
det er tull!
Selv det er individuelt ja, men dersom vedkomende til vanlig er totalavholdsmenneske så vil nok 5 vanlige øl slå godt.
det vil nok slå godt men vi snakker i overkant av en flaske vin. de fleste spebygde kvinner tåler det over noen timers drikkeperiode

N

Nifelheim

Gjest
kilden er kalkulatoren til Gjestemedlem.

45 kg jente, 5 øl, 3 timer = 2.79 i promille og 18 timer innhenting.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nifelheim skrev:
kilden er kalkulatoren til Gjestemedlem.

45 kg jente, 5 øl, 3 timer = 2.79 i promille og 18 timer innhenting.
Moralen er å ikke skjenke 8-åringer eller anorektikere hvis de skal kjøre bil neste morgen. :)

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Moralen er å ikke skjenke 8-åringer eller anorektikere hvis de skal kjøre bil neste morgen. :)
En fantastisk leveregel. :D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
baluba skrev:
wilbur-x skrev:

Sånn?

Ja. Men i mye mindre format. Krysset er ikke akkurat det største i verden, men de klarer likevel å lage slike tilstander. ::)

vta skrev:
Gjestemedlem skrev:
En fantastisk leveregel. :D
Eneste regel jeg følger, faktisk. 8)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:

75kg
6 øl
3 timer drikketid

PS!
I de første postene dine om temaet hevdet du at etter 5 øl om kvelden er man ikke kjørbar morgenen etter. Det stemmer ikke, med mindre man begynner å drikke veldig sent eller er spesielt liten og lett. Angående engelskmannen din som ikke fikk kjøre før kl 15 på tross av, som du skrev, høyere promillegrense i England: Dersom han måtte under 0.5 før han fikk kjøre og avsluttet kl 02 hadde han 2,45 i promille da han ga seg. Det er noe annet enn å ta noen øl i hotellbaren om kvelden på forretingsreise. Han kan selvfølgelig ha hatt mye tregere alkoholforbrenning enn folk flest, men da er jo historien ubrukelig som illustrasjon på hvor betydelig problemet med dagen derpå-promille er. Det gjelder det meste av det du skriver om promille her.

N

nb

Gjest
Man kan vel stregt tatt drikke en sixpack 0.33 butikkøl mens man kjører fra Oslo til Trondheim/Bergen uten noensinne å være over promillegrensen på 0.2. Om man forbrenner 0.15 pr. time så må det gå en time og tyve minutter mellom hver gang man spretter korken på en ny øl.

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Ref første inlegg. Er dette de samme menneskene som kjører i 70 uansett fartsgrense? Jeg valgte dysfunksjonelle og tilbakestående da IDIOTER ikke var valgalternativ.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.362
Torget vurderinger
1
nb skrev:
En brite jeg kjenner slutter aldri å sjokkeres over hvor usedvanlig dårlige nordmenn er til å kjøre på flerfeltsvei. Når jeg og samboeren kjører på flerfeltsvei og noen som har sperret venstre fil i en evighet endelig skjønner tegningen og legger seg inn har vi en "dame eller eldre mann med hatt?" - konkurranse, men ofte stemmer ingen av delene.
Der er fordi flertallet av Norges befolkning aldri har sett en flerfeltsvei. Hvor mange meter flerfeltsveier er det her i landet?

G

Gjestemedlem

Gjest
Voff skrev:
Der er fordi flertallet av Norges befolkning aldri har sett en flerfeltsvei. Hvor mange meter flerfeltsveier er det her i landet?
381000 (hvis infoen her stemmer)

Statistisk burde de fleste bilister etterhvert ha vært innom en av dem.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Strekningen Trondheim-Værnes veksler mellom 2 og 3 felt, og en del tunneller.
Det er aldri kjedelig.

Sist måtte jeg nesten beundre kjøringen foran meg. Det var som å se en nøye innøvd lagtempo. Den første bilen kjørte ganske tregt. Så når det ble et ekstra felt kjørte alle bilene bak forbi. Men den som da havnet først kjørte like tregt så snart det ble ett felt igjen, så neste gang det ble to felt igjen kjørte alle forbi denne bilen igjen, og igjen kjørte den første like tregt etterpå. Dette skjedde faktisk på hver tofeltsstrekning fram til Værnes. Det var vemodig vakkert. Jeg hadde heldigvis god tid til flyet.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
BT skrev:
Det er aldri kjedelig.

Sist måtte jeg nesten beundre kjøringen foran meg. Det var som å se en nøye innøvd lagtempo. Den første bilen kjørte ganske tregt. Så når det ble et ekstra felt kjørte alle bilene bak forbi. Men den som da havnet først kjørte like tregt så snart det ble ett felt igjen, så neste gang det ble to felt igjen kjørte alle forbi denne bilen igjen, og igjen kjørte den første like tregt etterpå. Dette skjedde faktisk på hver tofeltsstrekning fram til Værnes. Det var vemodig vakkert. Jeg hadde heldigvis god tid til flyet.
Man har jo tross alt vunnet å komme først, har man ikke ? ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Det er aldri kjedelig.

Du bør vurdere flere innlegg på flere linjer.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
totte skrev:
BT skrev:
Det er aldri kjedelig.

Du bør vurdere flere innlegg på flere linjer.

;D
Jeg får krampe i fingrene hver gang....

Topp Bunn