Grunner for og fortsette?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
For å gjøre det litt seriøst, kanskje:

Hvorfor gjør vi dette? Jeg gjør det for musikken sin del og fordi jeg kommer nærmere og får mer ut av den musikken jeg er glad i. Og det anlegget jeg har nå (inkl. kabelsalaten til Andreas som sparka det en solid divisjon oppover) er det beste jeg har hørt i egen stue og det som har gitt meg mest lytteglede.

Som i går kveld, etter å ha jobba på dagen, dro jeg hjem, spiste middag og dumpa nedi sofaen (etter å ha skrudd på anlegget). Der ble jeg sittende å spille plate etter plate i 4-5 timer før jeg vaglet meg til sengs, trøtt, sliten og like blid som om jeg hadde vært på en jækla bra konsert - noe jeg forsåvidt hadde vært da den siste plata jeg spilte var Allmann Brothers "Live At Fillmore East".

Samtidig vet jeg at store deler av den gleden jeg får ut av anlegget mitt nå, fikk jeg også ut av det aller, aller første anlegget jeg kjøpte for snart 10 år sia. Selv om anlegget mitt nå spiller fletta på alle parametere av det gamle.

Så hva har forandret seg? Det jeg hørte i går. Følelsen av å være tilstede på en konsert, av å kjenne drivet, svetten, følelsene i The Beta Band, Miles Davis, Femi Kuti, Allmann Brothers, James Carr. Og den følelsen er så mye mer reell enn tidligere - som sagt, jeg følte det som om jeg hadde vært på konsert. Ingen av mine tidligere anlegg har vært i nærheten av å gi meg den følelsen. Og den følelsen, den betaler jeg gjerne for.

Hi-fi er for meg en salig blanding av mye rart, men kanskje de tre viktigste delene er disse:

1. Den klarte viktigste er musikken - jeg har etterhvert en del cd'r og noe vinyl og jeg er hemningsløst forelsket i musikk som formidler av følelser, stemninger, rett og slett: kunst.

2. Det tekniske: det er uendelig fascinerende at når jeg legger en cd i skuffa eller en plate på vinylriggen så kommer det musikk ut av høyttalerne. Og at jeg kan påvirke hva som kommer ut av høyttalerne, med å prioritere ulike komponenter foran andre og forhåpentligvis ende opp med det anlegget som spiller slik jeg vil - det er en herlig valgfrihet. I tillegg er det spennende å lese og lære om hi-fi og alle de rare duppedittene.

3. Fellesskapet: jeg har vært aktiv her på sentralen av og på i noen år etterhvert. Jeg har noen venner som jeg møter med jevne mellomrom og hører på musikk med, tester ut nye komponenter. Det betyr også noe for meg, fordi det gjør at jeg treffer på bra folk og får delta i gode diskusjoner.

Men, jeg begynte med det fordi jeg skjønte at det gikk an å få større opplevelser ut av musikken og det er derfor jeg fremdeles driver på med det. Drømmen? Aner ikke. Jeg vet hvordan drømmen høres ut, men jeg har lite erfaring med hi-end og aner ikke hvilke komponenter som realiserer den. Veien blir til mens man går. :)

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei!

Vi som er litt på "kjøret" er vel enige om at lytteopplevelsen står i fokus. Selv om det koster litt i ny og ne så er det jo veldig spennende å forske litt i denne lyden. Lese litt, lære nye ting og utforske lyduniverset. Det er jo veldig spennende spør du meg og gir utrolig mye glede. Nå er jeg i en alder hvor det ikke er nødvendig å imponere kompisene. Noen driver med veteranbiler andre med båter eller motorsykler. Det er ikke småpenger som går med der i gården heller. Så får vi andre kose oss med musikken og lyden. Selv om det koster litt så er det tross alt en helårshobby og ikke blir vi skitne på hendene heller.

Mvh

Elektron

Topp Bunn