Grov solid kabel - totalt uegnet til horn og rør ?

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Morro at det er flere som prøver.
Gode kabler til prisen er dem uten tvil ;)
Synes de fungerer gjennomgående godt
både i bass, mellomtone og diskant.
Samt bra lydbilde og holografi.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Noen som har prøvd noe slikt i haifi'n?





Har liggende noen meter av disse, til PA-bruk riktignok, men de koster jo ikke stort så man skulle kanskje prøve.

Nå er vel fokuset til PA-produsentene på soliditet, tilkoblinger og bruksvennlighet (les: ikke for stive), men kanskje.......
 

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.169
Antall liker
4.340
Torget vurderinger
1
trex skrev:
Noen som har prøvd noe slikt i haifi'n?





Har liggende noen meter av disse, til PA-bruk riktignok, men de koster jo ikke stort så man skulle kanskje prøve.

Nå er vel fokuset til PA-produsentene på soliditet, tilkoblinger og bruksvennlighet (les: ikke for stive), men kanskje.......
De Neutrikpluggene (SpeaKon) er noe av det beste som finnes til å koble HT med - sikker, sollid og stabil kobling hver gang (både elektrisk og mekanisk)- i motsetning til nesten alt som finnes av «vanlige» HT-terminaler. Det er egentlig ganske forunderlig at de ikke har fått noe gjennomslag i HiFi-kretser - men «vi» er vel muligens for opptatt av glitter og stas kontra funksjon og ytelse. Resten av kabeluren fungerer sikkert fint den også.

mvh
KJ
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
PA kabler har fine tilkoblinger... Men som kabel til sensitive høytalere med laveffekt rørforsterkere har jeg lite tro på disse..
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
HCS skrev:
PA kabler har fine tilkoblinger... Men som kabel til sensitive høytalere med laveffekt rørforsterkere har jeg lite tro på disse..

Hvorfor ikke? De kan vel fungere minst like godt som andre typer terminaler, og soliditeten får du jo med på kjøpet.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
audionut skrev:
HCS skrev:
PA kabler har fine tilkoblinger... Men som kabel til sensitive høytalere med laveffekt rørforsterkere har jeg lite tro på disse..

Hvorfor ikke? De kan vel fungere minst like godt som andre typer terminaler, og soliditeten får du jo med på kjøpet.
Er ikke snakket om terminering som gjør at de ikke er aktuelle til nevnte bruk.. ;)
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.549
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
KJ skrev:
De Neutrikpluggene (SpeaKon) er noe av det beste som finnes til å koble HT med - sikker, sollid og stabil kobling hver gang (både elektrisk og mekanisk)- i motsetning til nesten alt som finnes av «vanlige» HT-terminaler. Det er egentlig ganske forunderlig at de ikke har fått noe gjennomslag i HiFi-kretser - men «vi» er vel muligens for opptatt av glitter og stas kontra funksjon og ytelse. Resten av kabeluren fungerer sikkert fint den også.

mvh
KJ
Diskuterte disse med en konstruktør i går - og konklusjonen var vel som vanlig - kvalitet koster - da er det bedre å sette på noe som koster 20-30 kroner fremfor noe som koster 10 gangen. Skal til å implementere slikt i oppsettet selv av samme grunn som du nevner her
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Er en sikker på at det er noe særlig med kobber i ymse hifi-terminaler?

Jeg innbiller meg at det kan være ymse.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Anonym skrev:
Er en sikker på at det er noe særlig med kobber i ymse hifi-terminaler?

Jeg innbiller meg at det kan være ymse.
Mye ymse sikkert..Men noen lager gode terminaler...Nevnes kan være Michell, WBT, Cardas bla..
 
L

larkus

Gjest
Kobber i terminaler kan neppe være bra så lenge det ikke lenger er brukbart som ledermateriale i ht-kabel ;)
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
HCS skrev:
audionut skrev:
HCS skrev:
PA kabler har fine tilkoblinger... Men som kabel til sensitive høytalere med laveffekt rørforsterkere har jeg lite tro på disse..

Hvorfor ikke? De kan vel fungere minst like godt som andre typer terminaler, og soliditeten får du jo med på kjøpet.
Er ikke snakket om terminering som gjør at de ikke er aktuelle til nevnte bruk.. ;)

OK. Jeg er ikke interessert i selve kablene som brukes i PA-sammenheng.
Men disse pluggene så fornuftige og solide ut. De må da være et utmerket alternativ til spader og bananer.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Bjarnetv ! Er det noen spessiell grunn for at du har flettet disse kablene fra Claes Ohlson ? Låter de bedre eller ? mvh.Erling.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
audionut skrev:
HCS skrev:
audionut skrev:
HCS skrev:
PA kabler har fine tilkoblinger... Men som kabel til sensitive høytalere med laveffekt rørforsterkere har jeg lite tro på disse..

Hvorfor ikke? De kan vel fungere minst like godt som andre typer terminaler, og soliditeten får du jo med på kjøpet.
Er ikke snakket om terminering som gjør at de ikke er aktuelle til nevnte bruk.. ;)

OK. Jeg er ikke interessert i selve kablene som brukes i PA-sammenheng.
Men disse pluggene så fornuftige og solide ut. De må da være et utmerket alternativ til spader og bananer.
Helt klart, disse neutrikene er geniale. Vært med å kobla opp endel PA for FotoPhono under konserter. Og de fungerer helt topp og er lettvinnte i tillegg.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
KJ skrev:
trex skrev:
Noen som har prøvd noe slikt i haifi'n?





Har liggende noen meter av disse, til PA-bruk riktignok, men de koster jo ikke stort så man skulle kanskje prøve.

Nå er vel fokuset til PA-produsentene på soliditet, tilkoblinger og bruksvennlighet (les: ikke for stive), men kanskje.......
De Neutrikpluggene (SpeaKon) er noe av det beste som finnes til å koble HT med - sikker, sollid og stabil kobling hver gang (både elektrisk og mekanisk)- i motsetning til nesten alt som finnes av «vanlige» HT-terminaler. Det er egentlig ganske forunderlig at de ikke har fått noe gjennomslag i HiFi-kretser - men «vi» er vel muligens for opptatt av glitter og stas kontra funksjon og ytelse. Resten av kabeluren fungerer sikkert fint den også.

mvh
KJ
Jeg bytter mine WBT Nextgen silver med de du nevner.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.299
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg har alltid lurt fælt på hvorfor hjemmehaifai ikke bruker speakon.
jeg er hypp på speakon.
men gidder liksom ikke å velge utstyr basert på om det er speakon eller ikke.
bananer er ok, spader er gal manns påfunn.

og, btw, ikke faen om det er noe lydmessig forskjell på bananer, spader, speakon eller bare wire.
i alle fall ikke i mine sløve ører.
derfor gidder jeg heller ikke å bytte fra de jeg har til speakon.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
larkus skrev:
Hvorfor er speakon bedre enn alt annet? Er det fordi de sitter godt? Gir de bedre kontakt enn andre tilkoblinger?
For meg er det først og fremst at de sitter godt
 
L

larkus

Gjest
Hvor i helsike ble det av innlegget mitt som 65finger siterer ???
 
L

larkus

Gjest
65finger skrev:
larkus skrev:
Hvorfor er speakon bedre enn alt annet? Er det fordi de sitter godt? Gir de bedre kontakt enn andre tilkoblinger?
For meg er det først og fremst at de sitter godt
Jeg mener at god kontakt (les stor kontaktflate) er særdeles viktig. Og da kommer en ikke uten kabelsko (spader) og gode skruterminaler :) Liten vits i ht-kabel med bra tverrsnitt hvis koblingene er innsnevringer i signalveien, slik som de fleste bananplugger er.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.299
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
larkus skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
Hvorfor er speakon bedre enn alt annet? Er det fordi de sitter godt? Gir de bedre kontakt enn andre tilkoblinger?
For meg er det først og fremst at de sitter godt
Jeg mener at god kontakt (les stor kontaktflate) er særdeles viktig. Og da kommer en ikke uten kabelsko (spader) og gode skruterminaler :) Liten vits i ht-kabel med bra tverrsnitt hvis koblingene er innsnevringer i signalveien, slik som de fleste bananplugger er.

tøv og sjøsprøyt.
hva er gærnt med kontaktflaten på speakon eller bananer av type nordost og eichmann?
stor nok i massevis, med mindre du driver med krell mra og jernbaneskinnner til kabler, da.

dessuten, ta en blindtest mellom spader og bananer, da vel.
du kommer ikke til å høre en dritt forskjell.
chuckling chuckling 8)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
hvalross skrev:
Bjarnetv ! Er det noen spessiell grunn for at du har flettet disse kablene fra Claes Ohlson ? Låter de bedre eller ? mvh.Erling.
Flettingen er hovedsaklig for å holde kablene sammen uten å måtte tre noen strømpe rundt... og for at de skal se litt fancy ut ;)

Om det har noen positiv eller negativ invirkning på lyden vet jeg ikke, siden det uansett ikke blir en ekte Litz-braid; men siden blandt annet kimber fletter kablene sine, ser jeg ikke for meg at det skulle være alt for skadelig.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Canales skrev:
jeg har alltid lurt fælt på hvorfor hjemmehaifai ikke bruker speakon.
jeg er hypp på speakon.
men gidder liksom ikke å velge utstyr basert på om det er speakon eller ikke.
bananer er ok, spader er gal manns påfunn.

og, btw, ikke faen om det er noe lydmessig forskjell på bananer, spader, speakon eller bare wire.
i alle fall ikke i mine sløve ører.
derfor gidder jeg heller ikke å bytte fra de jeg har til speakon.
Canales skrev:
tøv og sjøsprøyt.
hva er gærnt med kontaktflaten på speakon eller bananer av type nordost og eichmann?
stor nok i massevis, med mindre du driver med krell mra og jernabeskinnner til kabler, da.

dessuten, ta en blindtest mellom spader og bananer, da vel.
du kommer ikke til å høre en dritt forskjell.
chuckling chuckling 8)
Det var bastante saker........ :eek:
Men OK: Ta evt en blindtest mellom diverse spader!
Eller mellom ulike RCA-plugger på signalkabler!
Osv.......
En trent lytter vil som regel, på et godt anlegg, ikke ha problemer med å detektere tildels betydelige forskjeller!!
Min erfaring er at terminering til tider blir kraftig undervurdert!!

Mvh
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
olaps skrev:
Canales skrev:
jeg har alltid lurt fælt på hvorfor hjemmehaifai ikke bruker speakon.
jeg er hypp på speakon.
men gidder liksom ikke å velge utstyr basert på om det er speakon eller ikke.
bananer er ok, spader er gal manns påfunn.

og, btw, ikke faen om det er noe lydmessig forskjell på bananer, spader, speakon eller bare wire.
i alle fall ikke i mine sløve ører.
derfor gidder jeg heller ikke å bytte fra de jeg har til speakon.
Canales skrev:
tøv og sjøsprøyt.
hva er gærnt med kontaktflaten på speakon eller bananer av type nordost og eichmann?
stor nok i massevis, med mindre du driver med krell mra og jernabeskinnner til kabler, da.

dessuten, ta en blindtest mellom spader og bananer, da vel.
du kommer ikke til å høre en dritt forskjell.
chuckling chuckling 8)
Det var bastante saker........ :eek:
Men OK: Ta evt en blindtest mellom diverse spader!
Eller mellom ulike RCA-plugger på signalkabler!
Osv.......
En trent lytter vil som regel, på et godt anlegg, ikke ha problemer med å detektere tildels betydelige forskjeller!!
Min erfaring er at terminering til tider blir kraftig undervurdert!!

Mvh
Selv om jeg er Valhalla mann vil jeg si at pluggene har mer å si for lyden en kabelen.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
bjarnetv skrev:
hvalross skrev:
Bjarnetv ! Er det noen spessiell grunn for at du har flettet disse kablene fra Claes Ohlson ? Låter de bedre eller ? mvh.Erling.
Flettingen er hovedsaklig for å holde kablene sammen uten å måtte tre noen strømpe rundt... og for at de skal se litt fancy ut ;)

Om det har noen positiv eller negativ invirkning på lyden vet jeg ikke, siden det uansett ikke blir en ekte Litz-braid; men siden blandt annet kimber fletter kablene sine, ser jeg ikke for meg at det skulle være alt for skadelig.

Det er også for å motvirke "radio-moskva" effekten.
Altså opptak av høyfrekvent støy.
Alle vet jo at det er viktig at lederne i ht-kabler og signalkabler (jord)
ligger relativt tett inntill hverandre for å motvirke dette fenomenet,
så lenge kablene ikke er skjermet, som feks solid kaare er :)
 
Topp Bunn