Groove Note vs Classisc Records

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
190
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Kjøpte nettopp to LP'er (i Tyskland) med Holly Cole.

Den ene er hennes siste, se
http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=TMLP80808SD
Bra musikk, knallgod lyd. "Elusive Disc recommneded"

Så kjøpte jeg "Don't smoke in bed" som ble anbefalt i HC-tråden forleden.
Denne er utgitt på Groove Note (GRV1024-1), og er ifølge informasjonen trykket (i USA) for salg i Singapore, Malaysia, Thailand og Hong Kong. "Premium Vinyl Pressing HQ-180", dvs 180 gram. Kjempeplate, men ikke helt på høyde med overnevnte rent lydmessig.
På Elusivedisc ligger den som 200 g pressing fra Classic Records
http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=JP5006QP
og skal visstnok være ansett som en audiofil godbit.

Noen som kjenner til forskjellen på Groove Note og Classic utgivelsene for denne spesielt, og evt generelt for andre utgivelser?

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg skjønte ikke helt om det var i en spøkefull tone....? Uansett; Groove Note er standard utgivelser på fin nok vinyl, de dyre er dyr pga samledilla for enkelte hva angår OOP i så fall, de har pleid å koste type 99,50,- i norske butikker siden siste halvdel av 90-tallet; Classic er audiofile masteringer av en helt annen klasse, og tradisjonelt i en helt annen prisklasse.

BlueNote har solgt rettigheter til Classic for endel album; de dubletter jeg har på GrooveNote (som har vært en vinyl-revival serie fra BlueNote i mange år, minst 10-12 år) og Classic kan jo ikke sammenliknes hva masteringkvalitet og lydmessig resultat angår. Man får hva man betaler for.. :)

PS: "Import" Groove Note på Elusive bør vel ringe visse bjeller :D
Det blir som (UK) EMI's 100-års jubileumsplater; kostet det dobbelte og vel så fra US som på en vanlig norsk platebutikk :-\

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
190
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Jeg skjønte ikke helt om det var i en spøkefull tone....? Uansett; Groove Note er standard utgivelser på fin nok vinyl, de dyre er dyr pga samledilla for enkelte hva angår OOP i så fall, de har pleid å koste type 99,50,- i norske butikker siden siste halvdel av 90-tallet; Classic er audiofile masteringer av en helt annen klasse, og tradisjonelt i en helt annen prisklasse.

BlueNote har solgt rettigheter til Classic for endel album; de dubletter jeg har på GrooveNote (som har vært en vinyl-revival serie fra BlueNote i mange år, minst 10-12 år) og Classic kan jo ikke sammenliknes hva masteringkvalitet og lydmessig resultat angår. Man får hva man betaler for.. :)

PS: "Import" Groove Note på Elusive bør vel ringe visse bjeller :D
Det blir som (UK) EMI's 100-års jubileumsplater; kostet det dobbelte og vel så fra US som på en vanlig norsk platebutikk :-\

Mvh Vidar P
Hei og takk Vidar :)
Nei, det var slett ingen spøk, bare uvitenhet..........
Hadde på forhånd registrert at prisene på Elusivedisc var som følger:
Holly Cole (T(radition)&M(oderne) 180 gram Import): $33
Don't smoke in bed (Classic Rec 200 gram): $30
Temptation (Classic Rec Double LP 200 gram): $40

De jeg kjøpte i Tyskland kostet:
Holly Cole (T&M 180 gram): 24 Euro
Don't smoke in bed (Groove Note 180 gram): 38 Euro

Gikk vel dermed kraftig i fella mht den siste, tok den solide prisen som tegn på at det var en god pressing, og hadde glemt at den på Elusive var fra Classic Records.
Ser at den pr dd er utsolgt på Elusive, men den bestilles nok sammen med Temptation (som jeg har på CD)!
Den første var derimot noe billigere enn hva den koster hos Elusive, det får være "dagens trøst" ;)

mvh

PS
Ser at både "Temptation" og "Don't smoke...." er tilgjengelig hos acousticsonds :)
Da blir det bestiilng av både disse og diverse Patricia Barber :) :)

Topp Bunn