Grinesanger

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Det går bare ikke an å ha en grinesangtråd uten George Jones. Utelukket!

[video]kIEwgkcVWLk[/video]

mvh
Jeg nevnte vel George Jones som den som har gjort min favorittversjon av Good Year For The Roses lenger oppe, men valgte likevel Costello. Hvilken av de to som er favoritten er nemlig uklart, og jeg tenkte at videoen til Costello er mer underholdende for folket. Og egentlig høres den enda mer sørgelig ut i anglo-amerikansk tapning.

Pink_Panther skrev:
OK, ihjelspilt og dæinsbændfisert, men likevel. Når man tenker på historien bak og hører smerten i stemmen til Clapton så blir man rørt.
Isåfall bra dansband-musikk. Jeg har ikke noe begjær etter å eie denne platen, for den er ikke interessant, og totalt ihjelspilt i tillegg. Men at låten hører til her i denne tråden er det ingen tvil om. Dette er kanskje vår tids største tåreperse, spesielt på grunn av historien bak. Det er en slik historie som foreldre kan få evig angst av. Grusomt! :'(

Denne grinesangen hører til blant mine favorittlåter, helt i toppen. Minst topp 10.

Jeg har grått mine salte tårer i kjærlighetssorg til denne perlen.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Du nevnte George Jones, Baluba. En mann som det er umulig å komme forbi i Hjerte/smerte- sjangeren! Et bidrag til:

[video]SWqbazi67Uw[/video]

"If drinking won´t kill me (your memory will)"

mvh

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
Hva med denne? Her i en versjon som jeg faktisk liker:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Igjen en sentimental sang, men ingen grinelåt. Den handler ikke om noe trist eller vondt, men om en god følelse for sitt hjemsted. Historien starter med at han kommer hjem, og fortsetter med en beskrivelse av at alt er slik det engang var. I det hele tatt er det en svært glad sang, med en sentimental melodi. Absolutt (nesten) det motsatte av en grinelåt, hvis du ikke er spesielt knyttet til hjemstedet ditt, og bør vurdere å flytte hjem igjen. For griner du av denne så hører du ikke hjemme noen andre steder.

tkr, som oftest har du rett, slik som i dette tilfellet. Jones hadde mange låter som gjør ølet salt, for å si det slik.  ;)

Jeg synes det er litt sørgelig at folk sliter med å komme opp med skikkelige grinelåter. Det er sterkt behov for et grineseminar på sentralen, så dere ungsauer som ikke har mer å by på enn følelsen av å komme hjem til far og mor bør følge godt med denne tråden. Her kan dere lære noe om ekte hjerte-smerte, noe alle trenger en sunn samling av i hyllene. Eller hva sier du, tkr? Disse ungdommene trenger åpenbart litt undervisning i hva som er verdt å gråte for, og hva som bare bør skape en liten klump i brystet. ;)

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
baluba skrev:
Igjen en sentimental sang, men ingen grinelåt. Den handler ikke om noe trist eller vondt, men om en god følelse for sitt hjemsted. Historien starter med at han kommer hjem, og fortsetter med en beskrivelse av at alt er slik det engang var. I det hele tatt er det en svært glad sang, med en sentimental melodi. Absolutt (nesten) det motsatte av en grinelåt, hvis du ikke er spesielt knyttet til hjemstedet ditt, og bør vurdere å flytte hjem igjen. For griner du av denne så hører du ikke hjemme noen andre steder.

tkr, som oftest har du rett, slik som i dette tilfellet. Jones hadde mange låter som gjør ølet salt, for å si det slik. ;)

Jeg synes det er litt sørgelig at folk sliter med å komme opp med skikkelige grinelåter. Det er sterkt behov for et grineseminar på sentralen, så dere ungsauer som ikke har mer å by på enn følelsen av å komme hjem til far og mor bør følge godt med denne tråden. Her kan dere lære noe om ekte hjerte-smerte, noe alle trenger en sunn samling av i hyllene. Eller hva sier du, tkr? Disse ungdommene trenger åpenbart litt undervisning i hva som er verdt å gråte for, og hva som bare bør skape en liten klump i brystet. ;)

Har du hørt på teksten???? Det handler jo om en kar som skal henrettes. Det er for så vidt ikke stedet som er i sentrum her, men en dødsdømts tanker om de tingene som var gode i hans liv; Foreldrenes kjærlighet, barndommens uskyld og den første intense kjærligheten.
Dette er en skikkelig grinesang. :'(

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
High_def skrev:
baluba skrev:

tkr, som oftest har du rett, slik som i dette tilfellet. Jones hadde mange låter som gjør ølet salt, for å si det slik. ;)

Har du hørt på teksten???? Det handler jo om en kar som skal henrettes. Det er for så vidt ikke stedet som er i sentrum her, men en dødsdømts tanker om de tingene som var gode i hans liv; Foreldrenes kjærlighet, barndommens uskyld og den første intense kjærligheten.
Dette er en skikkelig grinesang. :'(
Ok, I stand corrected again. Faktisk så lyttet jeg ikke til videoen din, og har ikke noe sterkt forhold til låten. Derfor har en biten tydeligvis gått i glemmeboken min. Jeg forbinder den åpenbart med feil følelser. Bør ta en lytt da, slik at jeg får oppdatert minnebanken. Tekster fra tidligere liv går ofte i glemmeboken. :-[

Edit: Og som du skrive så handler siste verset om at han skal i galgen, og at det bare var en drøm. Tenk at jeg ikke husket noe slik? Vel, det betyr vel at jeg stort sett har lukket ørene for slikt når denne låten har blitt spilt på radio. For jeg har som sagt aldri hatt noe sterkt forhold til denne låten, sett bort fra som bevis på walisisk stemmeprakt (du vet hvilken versjon jeg mener). Den walisiske versjonen har jeg faktisk på cd, men den har jeg ikke rippet til HDD enda. Har ikke følt noe sterkt behov for å høre det enda.

Men jeg må igjen beklage min dissing av deg. Du er sikkert ikke noen ungsau heller. :-[ Men jeg synes fortsatt det er labert med eksempler på skikkelige grinelåter her. Så mange er innom diverse tråder om loudness-war og hvilken musikk de ikke forstår, men de har ingen skikkelige grinelåter å dele med oss. Følelsesløse svin! ;D

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
Hehe... Er nok innom loudnesstråden også. Men liker triste sanger.

Her er noen til:

Kjærlighetssorg (og en stadfesting av at jeg vokste opp for en god stund siden):

Jennifer Warnes - Joan of Arc. Igjen et dødsstraffmotiv...

Finnes det noe bedre sang for å "nyte" forsmådd kjærlighet:

Ingen trist sang i seg selv, men kunne vel vært en overskrift på tråden:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Er ikke helt ferdig med køntri ennå....Bare for å vise at det ikke bare er gamlegutta som kan hjerte/smerte, her er Dwight Yoakam:

[video]ZZMpaEqsuAA[/video]

mvh

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Er ikke helt ferdig med køntri ennå....Bare for å vise at det ikke bare er gamlegutta som kan hjerte/smerte, her er Dwight Yoakam:

[video]ZZMpaEqsuAA[/video]

mvh
Dwight er konge!

En tearjerker, med budskap, fra en som debuterte samme år:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Townes skrev:
Dwight er konge!
De som ikke forstår det har ikke forstått noe som helst i livet, og bør vurdere å levere seg selv inn til resirkulering. Et åndelig ubrukelig menneske kaller jeg slike. ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Townes skrev:
Dwight er konge!
De som ikke forstår det har ikke forstått noe som helst i livet, og bør vurdere å levere seg selv inn til resirkulering. Et åndelig ubrukelig menneske kaller jeg slike. ;)
Tiltredes. Dwight og Steve ruler!

mvh

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Denne versjonen til Lyle Lovett av Guy Clark sin Step inside this house er ikkje dum den heller:

Kanskje ikkje en grinesang per se, men den har noe veldig vemodig og vakkert over seg.
Knalllåt!

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Er langt fra kristen, men denne rører meg allikevel.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.609
Man trenger ikke nødvendigvis gråte kun av sorg. Denne får frem en klump i halsen på meg. Det er noe me`an

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Weltschmerz, søvnløshet, fremmedgjøring. En annen slags grinesang: Blues!

[video]QoU16KYRWZQ[/video]

mvh

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2