Grieg - Piano Concerto

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Jeg sitter og hører på Andsnes innspilling av Griegs pianokonsert (koblet med Schumanns pianokonsert), og må si at dette er forrykende saker.

Er det noen som kan foreslå andre tolkninger av Griegs pianokonsert som er på høyde med (eller bedre enn...) Andsnes innspilling. Jeg har lest fordelaktige ting om innspillingene til bl. a. Perahia, Kovacevich, Lipatti og Curzon, men funderer litt på hvordan de måtte tolke dette norske verket.

Schumanns pianokonsert har jeg allerede bestilt med Cortot + at jeg har en innspilling med S. Richter liggende. Jeg skulle gjerne også hatt en innspilling med Gieseking med den finnes bare på en dyr boks, så det får vel vente litt.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Sigurd Slåttebekk og Oslo Filharmoniske gjør en glitrende fremføring på en Simax-cd som heter 'norwegian heartland'. Den er atletisk og intens i forhold til Andsnes sin mer nøkterne tolkning, med et rytmisk driv, men også lyrisk der det kreves. I kadensen i førstesatsen tordner det virkelig fra flygelet.

Men klangen, både fra orkester og flygel er generelt slank og mer transparent enn det vi er vant til å høre i denne konserten, så detaljer trår klart frem.

Du kan høre utdrag her: http://www.simax.musiconline.no/shop/displayAlbumExtended.asp?id=29627
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Dette høres jo interessant ut, men er resten av CD'en verdt pengene? Må si at jeg foreløpig ikke har noe forhold til andre norske komponister enn Grieg (og selv der er det vel begrenset).
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg har faktisk ikke cden - kjøpte konserten som nedlasting for å stille nyskjerrigheten. Det var billig (ca 30 kr), men det er altfor mange begrensninger for hvordan filene kan brukes, så jeg anbefaler det ikke. Resten av cden er visst også bra, men det avhenger jo av om du er interessert i utpreget norsk musikk.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg sitter og hører på Andsnes innspilling av Griegs pianokonsert (koblet med Schumanns pianokonsert), og må si at dette er forrykende saker.

Er det noen som kan foreslå andre tolkninger av Griegs pianokonsert som er på høyde med (eller bedre enn...) Andsnes innspilling.
Jeg må si at jeg ikke har funnet noen versjon jeg liker bedre, selv om Clifford Curzon på Decca (50-tallet, jeg har den på SpeakersCorner vinyl) har et morsomt historisk sus over seg, og en snillere måte å anskue dramaet på.
Her er Andsnes helt konge, mektig og lyrisk på samme tid; og det kan være like greit å bruke pengene på et annet Grieg-verk, f.eks den komplette Peer Gynt.. istedet for å fylle opp hyllene med amollkonsert-versjoner som allikevel er svakere enn Andsnes's.

Mvh Vidar P
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
jeg må si at jeg er generelt skuffet over piano lyden man får fra grieg piano konserten spilt av Andsnes. Han er flink til å spille, ingen tvil om det, men det er jo ikke noen sjel og heller ikke noe god lyd fra pianoet. Derfor setter jeg meg heller forran flygelet når jeg vil høre grieg... :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
jeg må si at jeg er generelt skuffet over piano lyden man får fra grieg piano konserten spilt av Andsnes. Han er flink til å spille, ingen tvil om det, men det er jo ikke noen sjel og heller ikke noe god lyd fra pianoet. Derfor setter jeg meg heller forran flygelet når jeg vil høre grieg... :)
Merkelig at du skal synes det; jeg opplever en helt fabelaktig klaverklang i denne Andsnesinnspillingen (om vi snakker om samme innspilling); rik, dynamisk, fargefull, mangefasettet og dyp.. på mange måter bedre enn mitt eget (ellers utmerkede) Yamaha piano.
Jeg har også brukt bl.a Hegel CDP2A for å spille av denne, så det kan da neppe være noe galt med CD-spilleren..

Mvh Vidar P
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Merkelig at du skal synes det; jeg opplever en helt fabelaktig klaverklang i denne Andsnesinnspillingen (om vi snakker om samme innspilling); rik, dynamisk, fargefull, mangefasettet og dyp.. på mange måter bedre enn mitt eget (ellers utmerkede) Yamaha piano.
Jeg har også brukt bl.a Hegel CDP2A for å spille av denne, så det kan da neppe være noe galt med CD-spilleren..

Mvh Vidar P
Som det har blitt tatt opp mange ganger så er man kanskje litt EKSTRA kresen på lyden hvis man spiller piano flere timer i uka?"nå vet ikke jeg om du spiller mye" Anngående piano, Yamaha lyden "særlig fra flygelene" blir mye brukt til innspillinger pga klangen som jeg oppfatter som lys, nøyaktig og klar.(ja jeg liker yamaha) Men det er ganske stor forskjell mellom et piano og flygel. Har begge deler hjemme. For å sammenligne så vil jeg si at pianoet er som et billig annlegg kjøpt på l-kjøp mens flygelet er high end...Har sålangt ingen store forhåpninger om å virkerlig bli overbevist over pianolyden fra en innspilling, samme hvor god innspillingen er.

J-V S
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pianolyd i hifi er svært vanskelig, og ekstra vanskelig fra vinyl kanskje..
Oftest savnes kropp, kraft og klangrikdom. Jeg synes ikke Andsnes' amollkonsert er i noen særstilling i så måte, som sagt holder jeg den for en langt over gjennomsnittlig lydmessig innspilling... og joda, jeg vet godt hvordan flygel, piano og innspilling av de to låter i forhold til hverandre  ;)
Jeg var pianolærer på et tidspunkt i "karrieren", husker med skrekk de elendige elektriske pianoene enda.. blir forøvrig ikke akkurat imponert av dagens heller.. ikke mer enn noen uker siden jeg fikk bruke et helt nytt og angivelig godt Yamaha elektrisk piano... liksom-god lyd, men ikke i nærheten av den kraft og klangverden som et ekte godt piano byr på..

Forresten er det ikke rart at Yamaha akustiske pianoer har blitt mye brukt i endel sammenhenger; ikke minst til opplæring, innøving osv har de gjerne en veldig klar og transparent klang som gjør det lett å høre "hva man gjør".. selv om de ikke har den størrelsen og eufoniske resonans som man finner i endel andre. Men jeg synes det blir litt rart å kalle de "lyse"..

Dette ble veldig OT fra min side, beklager. Kibsgard får ha oss unnskyldt. Nyt din Andsnes kibsgard, du finner neppe noen veldig mye bedre versjoner av denne milepælen i norsk musikkhistorie.

Mvh Vidar P
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Pianolyd i hifi er svært vanskelig, og ekstra vanskelig fra vinyl kanskje..
Oftest savnes kropp, kraft og klangrikdom. Jeg synes ikke Andsnes' amollkonsert er i noen særstilling i så måte, som sagt holder jeg den for en langt over gjennomsnittlig lydmessig innspilling... og joda, jeg vet godt hvordan flygel, piano og innspilling av de to låter i forhold til hverandre  ;)
Jeg var pianolærer på et tidspunkt i "karrieren", husker med skrekk de elendige elektriske pianoene enda.. blir forøvrig ikke akkurat imponert av dagens heller.. ikke mer enn noen uker siden jeg fikk bruke et helt nytt og angivelig godt Yamaha elektrisk piano... liksom-god lyd, men ikke i nærheten av den kraft og klangverden som et ekte godt piano byr på..

Forresten er det ikke rart at Yamaha akustiske pianoer har blitt mye brukt i endel sammenhenger; ikke minst til opplæring, innøving osv har de gjerne en veldig klar og transparent klang som gjør det lett å høre "hva man gjør".. selv om de ikke har den størrelsen og eufoniske resonans som man finner i endel andre. Men jeg synes det blir litt rart å kalle de "lyse"..

Dette ble veldig OT fra min side, beklager. Kibsgard får ha oss unnskyldt. Nyt din Andsnes kibsgard, du finner neppe noen veldig mye bedre versjoner av denne milepælen i norsk musikkhistorie.

Mvh Vidar P
det jeg mente med "lys lyd" var ment som en beskrivelse av klarhet og lett å høre feil som du sier."fant kanskje ikke de rette ordene" De som er "mørkere" er ofte også de som det er vanskeligere å høre feil. hvis du skjønner hva jeg mener :)

anngående elektriske pianoer. Jeg HATER dem, de eier ikke sjel! klarer ikke å leve meg inn i musikken med el-pianoer...Ikke er de noe gode å spille på heller, selv om de "visstnok" skal være som å spille på det ordentlige og akustiske.

J-V S
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg synes generelt at det er både Grieg/Schumann- og Rachmaninov-cden ikke har helt topp lyd. Skulle tro EMI ville gjøre en bedre jobb med en av sine store profiler. Men siden begge er spilt inn Philharmonie i Berlin antar jeg at akustikken i denne hallen er en del av problemet.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her skylder jeg tydeligvis en oppklaring; ser ut som om jeg har blingset på hvilken innspilling det er snakk om... pga dårlig kvalitetssikring på lesingen.
Jeg har referert til den geniale amollkonserten Andsnes spilte inn for Virgin med Bergen/Kitayenko i Grieghallen juni 1990... koplet med Liszt.

Der kan man se, og jeg kan bare beklage. EMI-innspillingen står i et litt annet lys ja, og da har plutselig shaunv og bach_man min fulle tiltredelse.

Når det så er sagt, så er denne Virgin-innspillingen med Andsnes fortsatt slik jeg sa i innlegg over; helt utmerket. Og et verdig internasjonalt gjennombrudd for Andsnes.

Mvh Vidar P
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Her skylder jeg tydeligvis en oppklaring; ser ut som om jeg har blingset på hvilken innspilling det er snakk om... pga dårlig kvalitetssikring på lesingen.
Jeg har referert til den geniale amollkonserten Andsnes spilte inn for Virgin med Bergen/Kitayenko i Grieghallen juni 1990... koplet med Liszt.

Der kan man se, og jeg kan bare beklage. EMI-innspillingen står i et litt annet lys ja, og da har plutselig shaunv og bach_man min fulle tiltredelse.

Når det så er sagt, så er denne Virgin-innspillingen med Andsnes fortsatt slik jeg sa i innlegg over; helt utmerket. Og et verdig internasjonalt gjennombrudd for Andsnes.

Mvh Vidar P
endelig en oppklaring :)
men står fortsatt med mitt, vil aldri bli overbevist over piano spilt med hifi=)
Men for å snakke om det som faktisk duger litt. Har faktisk hatt glede av å høre på piano innspillinger som er live og som er spilt inn på den måten at de ikke skjuler noen ting: dvs du får både litt støy fra omgivelser og mekanikken i flygelet, samtidig som du får lyden fra det. Da er det mer sjel!=) Det virker som EMI prøver å dempe det ned det som er nevnt ovenfor, og da "etter min mening" ødelegger de i steden for å gi noe fint. Kanskje den vanlige lytter ikke bryr seg om nettopp de punktene ???
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Virgin-innspillingen er utmerket ja, og attpåtil med mitt hjemmeorkester. Desverre er jeg for ung til å ha sett Andsnes spille konserten live i Bergen, slik han ofte gjorde på sine yngre dager, og det er vel ikke mye håp om det nå, slik karrieren hans har utviklet seg.

Når det er sagt så foretrekker jeg faktisk Berlin-innspillingen pga litt friskere tempo og den uforlignelige klangen av dette superorkesteret.

Men jeg gjentar: Slåttebekk må høres!
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Er det noen som kan foreslå andre tolkninger av Griegs pianokonsert som er på høyde med (eller bedre enn...) Andsnes innspilling. Jeg har lest fordelaktige ting om innspillingene til bl. a. Perahia, Kovacevich, Lipatti og Curzon, men funderer litt på hvordan de måtte tolke dette norske verket.
For ordnes skyld, jeg har Andsnes/Jansons/BP (EMI 5 57486 2) som er en meget god innspilling. Det finnes imidlertid en innspilling med Zilberstein/Jarvi/Gothenburg (DG 437 524-2) som for meg overgår Andsnes sin versjon. Begge disse har jeg kun på CD. I tillegg vil jeg anbefale Sviatoslav Richter som sammen med von Matacic og det nasjonale operaorkesteret i Monte Carlo har spilt inn samme Grieg/Schumann kombinasjon som Andsnes/Jansons. Denne har jeg kun på LP (EMI 29 0292 1). Richters Grieg er "russisk", men uhyre velspilt. Mvh.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Av eldre innspillinger må ikke Dinu Lipatti glemmes - bedre kan det neppe gjøres.

Leif the second
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Et lite tips til Bach_man: sjekk omtalen her av Andsnes konsert 4. juni på festspillene i din by: http://www.festspillene.no/?CFID=1529717&CFTOKEN=42599094

Jeg har de siste årene tatt turen over fra Oslo for å få med det som for meg er høydepunkter, og denne konserten er en god kandidat i år.
Knut
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Har faktisk allerede billett til andsnes på 4 juni. Dog blir det vel helst Mozart på den datoen, noe som ikke er meg imot.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
889
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Joda, flott med Andsnes og andre norske utøvere på Grieg.
Jeg har selv også alltid ment at hvis jeg kjøper Polske innspillinger med Wieniawski, Tsjekkiske med Dvorak og italienske med Paganini, ja så vil jeg få en innspilling med forståelse av komponistens opprinnelige intensjon som andre lands utøver ikke vil ha.

Dette prinsippet ble forsterket av at jeg en gang hadde en ungarsk cellistinne til kone, som forlot Olavshallen i Trondheim midt i stykket da Symfoniorkesteret etter hennes mening radbrekket Bartok's Concerto for Orchestra.
Det lokale publikum reiste seg i jublende applaus ved konsertens slutt...

Prinsippet for cd-innspillinger har jeg likevel måttet forlate for mange, mange år siden da det ikke holdt vann i det hele tatt, untatt som en underordnet regel om at jeg SKAL ha en nasjonal innspilling av et verk for å kunne sammenligne evt opprinnelse/originalitet.....

Når BLINDEBUKK i NRK for et par år siden satte Griegs pianokonsert på programmet endte de til sin egen overraskelse opp med en hel-ungarsk innspilling som vinner.
Far og sønn Cziffra og Budapest Symphony Orchestra, innspillt i 1970 og fortsatt tilgjengelig på EMI Classics serien; 7243 5 74567 2 2

Alternative tolkninger som kan bidra til å sette dette ofte utslitte stykket i et nyttt lys finnes det flere av.
Sjekk ut Furtwangler og Gieseking som spiller pianokonserten med Berliner Philharmonkerne i Berlin 1944, denne finnes tilgjengelig på flere historiske labels.
Enkelte med barnlig fantasi i behold hevder de hører engelske og amerikanske bomber som detonerer utenfor innspillingslokalet.
Nerve finnes iallefall, og Furtwanglers maniske trang til tempovariasjoner holdes så vidt i sjakk av Gieseking, som selv viser et løslig, men kledelig forhold til timing.
En dramatisk innspilling som anbefales.

Den største overraskelsen fikk jeg når jeg på en reise plukket opp en Georgiansk innspilling av pianokonserten. Georgian SIMI Festival Orchestra med Vakhtang Badrishvili på piano, finnes på labelet PRISM for en ti-krone.
Jeg vil anta at hverken dirigent eller solist har sett en fjord i sitt liv, og at tilnærmingen til stykket er gjort på grunnlag vi bare kan gjette oss til.

Men for en lystig innspilling! De skaper helt nye rom av optimisme, livsglede og kraft i dette ellers så melankolske stykket. Denne cd'en er min største positive overraskelse når det gjelder Grieg ihvertfall.

Det er tydelig at man ikke trenger å skarre på r'ene eller ha saltvann i støvlene for å spille Grieg, eller kunne lage pasta for å spille Paganini....men kanskje det hjelper i noen tilfeller.
 
Topp Bunn