Høyttalere greie aktive høyttalere (anbefallnger)

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2011
Innlegg
260
Antall liker
134
Torget vurderinger
27
Anbefaler deg å ta en titt på HRT Stage, fikk en demo av disse med medfølgende bakoversveis. De koster vel 11 hos OHC men kryper du over svenskegrensa så får du de et par lapper billigere før pruting (ser de blant annet selges av BRL, som vel ligger på Nordbysenteret om jeg ikke husker feil). Er du heldig så dukker det kanskje opp noe brukt enda billigere. Vet dette sprenger budsjettet ditt, men tenkte å komme med et "HiFi-forslag" blant alle studiomonitorene som foreslås her.
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Ta opp et lån hvis du ikke har nok penger, og kjøp disse, Event Opal hos Norsk Musikk

Har hatt Proac, Kef, Martin Logan, Dynaudio, Quad ESL, Spendor og mye rart i 40 år, men disse kommer jeg til å ha leeeeenge (så lenge de funker som de skal)
De har utømmelige kvalitetskrefter i ryggen (21kg) og transparanse og dynamikk er i high-end klasse. Denne kontruksjonen er unik og innehar flere "verdensrekorder"
Slemme slemme mannen, ikke friste med slikt nå som feriepengene nærmer seg og gjengen i heimen krever sol og varme!
Event Opal var en av høyttalerne som fikk meg til å stoppe og sjekke da jeg gikk gjennom sammenligningen hos SonicSense Studio Monitor Comparison | Sonic Sense Pro Audio Blog
Fin pris ja. Skal få hørt dem skikkelig.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ta opp et lån hvis du ikke har nok penger, og kjøp disse, Event Opal hos Norsk Musikk

Har hatt Proac, Kef, Martin Logan, Dynaudio, Quad ESL, Spendor og mye rart i 40 år, men disse kommer jeg til å ha leeeeenge (så lenge de funker som de skal)
De har utømmelige kvalitetskrefter i ryggen (21kg) og transparanse og dynamikk er i high-end klasse. Denne kontruksjonen er unik og innehar flere "verdensrekorder"
Slemme slemme mannen, ikke friste med slikt nå som feriepengene nærmer seg og gjengen i heimen krever sol og varme!
Event Opal var en av høyttalerne som fikk meg til å stoppe og sjekke da jeg gikk gjennom sammenligningen hos SonicSense Studio Monitor Comparison | Sonic Sense Pro Audio Blog
Fin pris ja. Skal få hørt dem skikkelig.
Hei, Popi. Ja, få arrangert deg en lyttetest. Men sørg for at det blir med kontroll over bassen. I et typisk lytterom på 20-30 kvadratm. kommer nivået på bassen fullstendig på avveie i forskjellige frekvensområder avhengig av hvor nodene/modene kommer. Dette er jo et normalt problem hos mange, men med opalene blir det ekstra kraftig og påtrengene i stua mi. Og grunnen til det er vel at det er holdt av så mye kraft til de lave oktaver. Her er det mye "headroom". Det er fullt nivå på venstre HT fra 29 Hz, og høyre starter på 31 Hz. (jeg har målemic)
Alle som hører opalene hos meg spør hvor subben står, men da skal de lete godt. Kjøpte ny REL-sub tidlig i fjor, så kom opalene på høsten og da forsvant REL'n i kjellerboden.

Jeg kan ikke, og vil ikke preppe stua mi med bassfeller opp til taket og hit og dit. Jeg har ligget i "hifi-dvale" i over 10 år (ikke kjøpt noe) og venta på at digital romkorreksjon skal bli stuerent og voksent. Det tror jeg det er i ferd med å bli. Kjøpte en lisens i fjor og har fått så gode resultater/erfaringer av det at det var grunnen til at jeg valgte å gå til innkjøp av opalene. Det er så god kontroll på bassen med drc. at jeg får gåsehud. Minner litt om bassen fra gode hodetelefoner, de er jo ikke påvirket av romakustikken.

Jeg er ikke teknisk begavet, men lar meg imponere av det jeg har lest meg til om opalene på nettet via forum(eks. gearslutz) og tester (SoundOnSound)
Jeg tror de brukte 3 år på utvikling/design med "ubegrensede" midler. Alt ved denne høyttaleren er kostruert fra scratch. Det gir en rekke fordeler når det kommer til kompromis-løsninger. For det er mye av det HT-design/kostruksjon handler om. Her er foreksempel ingen "boks"-lyd. Knocke-testen på toppen gjør bare vondt. Det er som å slå på en motor-blokk.

Det er sikkert noe negativt med opalene også, jeg vet om bitte litt, men det må du hale ut av meg ;-)
 
M

MusicBear

Gjest
Saklige entusiastiske innlegg som det finnes flere av i denne tråden her, bidrar sterkt til å gjøre dette nettstedet interessant.

Må bare få hørt disse Opalene ved passende anledning, det samme om de JBL monitorene jeg nevnte i tidligere innlegg her.
 
M

MusicBear

Gjest
Til deg Bergfinn; tviler ikke på opplevelsen du har hatt med disse Opalene, også nedover i frekvens.

Men, bass gjengitt av små elementer, kan UMULIG bli like "tørt & uanstrengt" som over store elementer. Jeg snakker av (min egen subjektive) lytte erfaring, og heller meg samtidig litt til fysikkens lover.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Kvaliteten på bassen bestemmes av langt mer enn størrelsen på driverelementet. Excursion, plassering og størrelsen på rommet er like viktig. Dersom en 8" bass med god excursion plasseres smart kan den fint ut-prestere en 12" bass som er mindre optimalt plassert i rommet.

Jeg tror man betaler mye for PEQ mulighetene som er i hardwaren til Event Opal, og tror man kan spare mye på å heller kjøpe et eksternt DSP delefilter og et sett rimeligere monitorer uten at det går nevneverdig ut over lydkvaliteten.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Til deg Bergfinn; tviler ikke på opplevelsen du har hatt med disse Opalene, også nedover i frekvens.

Men, bass gjengitt av små elementer, kan UMULIG bli like "tørt & uanstrengt" som over store elementer. Jeg snakker av (min egen subjektive) lytte erfaring, og heller meg samtidig litt til fysikkens lover.
Fysikkens lover gjelder men med svært kraftige forsterkere og aktiv deling er man sikret rett motor noe man ikke nødvendigvis er med konvensjonell hifi og 'matching'.

Jeg har like store monitorer som Bergfinn og selv om jeg kjører med 4-6 dB løft i bunn så spiller det uforskammet høyt og uanstrengt.
 
M

MusicBear

Gjest
Ikke prinsippilet uenig med dere, MatsGyver og Anonym. Men jeg vedder en sixpack uten at dere trenger vedde i mot, på at hører dere bass på store elementer av god kvalitet, ja så starter dere (som meg selv) ny tidsregning hva bassgjegivelse angår.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg har en ide om hvor langt man kan strekke strikken etter å ha lyttet til anlegget til 8x12....

Men så er det jo plass, pris og topic...
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Fikk testet JBL-høyttalerne nevnt i denne tråden, både 308 og 305. Låt overbevisende. Så overbevisende at jeg endte opp med et par LSR305, styrt av et Steinberg UR22 eksternt lydkort (24Bb/192khz). Suverent nr 2 anlegg, som nå står ved PCen.
Det låter jo helt utrolig til den prisen. Detaljert, punchy, avslørende men likevel god fylde og bassen går suverent dypt for 5" elementer. Har ikke hørt noe slikt uten å passere 30 - 40000kr i Hifi-markedet.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
Har noen nevnt Rokit?
Låter som "20.000 og koster 2.000"

Junior har et par av dem, 6,5" varianten, og jeg spurte meg selv om hva HiFi egentlig går ut på?............Bare tull alt sammen???
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Et annet "sukkertøy" : Geithan RL 906. Disse små eskene tror jeg er en killer-kombo
med et par vellydene subber som assistanse.
Men da begynner kronene å rulle...


Mine 7,1 tommere har "uendelig" headroom ned til 35 hz. Jeg hører dem klart og tydelig ned til 30 hz.
(det slår hardt i kroppen når du spiller over 120 db)
Det jeg ønsker meg senere er et sub-system som kan spille fra 20 til 35/40 hz.
Jeg vil gjerne beholde den dypbassen som er på opalene, fordi den er....forførende... ;-)
Bør jeg likevel ha 2 subber da?
 
Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Tja, det kan fungere fint med 1 sub også. Spesielt hvis den deles lavt. Selv foretrekker jeg 2 - ved siden av hver høyttaler - men det har kanskje like mye med psykoakustikk og det visuelle å gjøre + at jeg deler høyere i frekvens.
 
M

MusicBear

Gjest
Flere som måtte ha erfaring med disse Event Opal aktive studiemonitorer?

Nesten så jeg tør spørre hvor du bor, Bergfinn (dersom du fortsatt bruker disse) om jeg evt. kunne banket på dør di en eller annen ettermiddag, "lånt" et kvarter med lytting hos deg. For det tar ikke mer enn en låt eller to før man hører hvordan saker & ting låter, som en start.

Tenker at dersom disse er bra, ned til sub-nivå, så er det faktisk billige saker når man tenker at det er aktiv drift, som bl.a. muliggjør lengre kabler.
 
Topp Bunn