Gravlaks

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Jeg sitter og leser om svinekjaker og hamburgere ???
Blir rent sulten av dette. Nå har det seg slik, som mange vet, at jeg fisker laks. Det hadde derfor vært gøy å høre om noen av våre gourmeter har noen gode oppskrifter på gravlaks, som jo er bærre lækkert å spise. Utfold dere, og kom med deres oppskrifter.
Tenkte å begynne med denne;

Ingredienser
?1 lakseside
?2 ss salt
?3 ss sukker
?2 ts knuste hvite pepperkorn
?2 store bunter dill
?1 bunt dill til servering

Sennepssaus
?1 stor bunt finhakket dill
?ca 1 dl nøytral olje
?1/2 dl hvitvinseddik
?1/2 dl dijonsennep
?2 ss brunt sukker
? salt og pepper

Slik gjør du

Fjern beina fra laksen. Del fileten i to. Dryss kjøttsiden av begge delene med en blanding av salt, sukker og pepper og rikelig med finhakket dill. Husk å skylle og tørke dillen grundig.

Legg laksestykkene i et fat med kjøttsiden mot hverandre og dryss resten av dillen over. Dekk med plastfolie og sett noe tungt oppå.

La laksen trekke i kjøleskapet i to dager, snu på fisken et par ganger underveis. Skrap restene av dill av fisken og dryss over hakket fersk dill.

Serveres i tynne skiver på surbrød med hjemmelaget sennepssaus til.

Sennepssaus
Rør alle ingrediensene godt sammen. Smak til.

Vedlegg

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Begynner å bli en stund siden jeg lagde gravlaks..

Men jeg brukte :
salt
sukker
senepsfrø
dill
litt pepper
hakket paprika
sitronsaft.

Congac

Husker ikke hvor mye jeg brukte av hver. Men det var en oppskift på gravlaks med congac jeg modifiserte..
hadde to lakseskiver mot hverandre som kosa seg med kryddrene i mellom seg. Omringet av congac...

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Den så jo fantastisk god ut, miata :)
Den blir jeg nødt til å prøve. Bruke kanskje omtrent like mye salt og sukker som i den første oppskriften?

Topp Bunn