Gravesen høytaler

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
94
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Sommeren 2018 fikk jeg endelig ut fingeren og fikk bestilt deler til jenzen seas Er. Det skulle imidlertid gå 1 år før bygging av kasser ble satt i gang.
Vinteren 2018/19 ble brukt til å bygge om garasje til lydrommet. Så fort rommet ble ferdig gipset, begynte bygging av kasser til jenzen seas Er.
I skrivende stund er jeg kommet langt i prosessen, og må si jeg er overasket over hvor krevende det er å bygge strøkne kasser. Jeg er selv snekker og tilgang på bordsag, skinnesag, kappsag, fres etc. Selv med dette verktøyet ble den ene toppkasse så ute av vinkel at den måtte kastes. Jeg mistenker at det billige fresdtålet fra jula kan ha spilt en rolle.

Kassene er bygget i 22 og 19 mm mdf. Kassene er bare limt, men alle interne avstivninger er forsenket inn i sidene 5mm.

Finish blir valnøttfiner (dekoflex) limt på alle sider unntatt front. Fronten blir matt svart.


url=https://postimg.cc/ygJWXkC1]
[/url]















 
M

MusicBear

Gjest
Å bygge høyttalerkasser - litt av en jobb dersom de skal bli helt tette og ha topp finish. Takk for at du deler, og forhåpentligvis inspirerer det flere til, enn det skremmer folk bort fra, det å bygge selv :)
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
94
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Ikke meningen og skremme noen. Men skal man bygge seg en høytaler av litt størelse bør man hvere klar for å sette av en god del kvelder. Og jeg annbefaler alle som ønsker å bygge seg en høytaler til å kaste seg ut i det. Jeg har lært masse og skjønt hvor flinke mange diyere er.

Det kommer til å komme egene innleg med litt tekst til flere av bildene over. kansje en liten video snutt av finering (noe jeg grudde meg veldig til, men som faktsik har gått ganske greit.)
 
Topp Bunn