Gratis CD-supertweak

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Problemet er at mange av disse triksene, ikke i dette tilfellet, gir "dramatiske forbedringer"
Når nær sagt alt fra vater via maling til kabler gir dramatiske forbedringer må jo anleggene være dårlige i utgangspunktet.
Dette blir nok vanskelig å svelge for noen ;) Dersom drivverk etc er så dårlig at man må gå på med vater for å få det til å spille bra, ja da kan de bare kaste "skiten" etter meg. Nå ser vi bort fra platespillere, da man her har med andre faktorer og masser å gjøre.
Utrolig om servomotoren, som drar laseren, skal slite i den VOLDSOMME oppoverbakken* det blir når spilleren står slik at blæra er 1/4 ute av posisjon.....

* eller nedover bakke eller på skrå, eller........
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
En platespiller er akkurat like avhengig av å være i vater som en CD-spiller. Begge bruker faktisk mye av de samme prinsipper mtp. mekanikk og bevegelse...
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
En platespiller er akkurat like avhengig av å være i vater som en CD-spiller. Begge bruker faktisk mye av de samme prinsipper mtp. mekanikk og bevegelse...
Kjære deg, vi snakker om beveglige deler med vesentlig masseforskjell! Jo større masse, jo større innvirkning har gravitasjonskraften. Samtidig snakker vi om fysisk avlesing på en vinylspiller. Her skapes det friskjon mellom plate og tonearm. Massen til en tonearm er relativt stor, sett i sammenheng med nålarmen. Dersom spilleren her ikke står i vater, vil gravitasjonskraften ha stor innvirkning.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Mener du at motoren som flytter linsen er dimensjonert annerledes på slike drivverk? VET du dette, eller synser du?
En som har tatt drivverket til ytterpunktet er vel Birger Lund Andersen. Til informasjon så har servomotoren til laseren på drivverket mitt (når det kommer tilbake fra oppgradering) en liten million mikrofahrad i strømforsyningen.

Mvh
OMF
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Problemet er at mange av disse triksene, ikke i dette tilfellet, gir "dramatiske forbedringer"
Når nær sagt alt fra vater via maling til kabler gir dramatiske forbedringer må jo anleggene være dårlige i utgangspunktet.

Akkurat DER traff du spiker'n så j...li bra på hodet Jekri !
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Kan noen hjelpe meg med følgende forståelse? Er det ikke slik at et legeme(CD-plate) som roterer, faktisk kan bevege seg ut av det vertikale plan fordi sentrifugalkraften vil holde plata i stabil rotasjon rundt senter, inntil et punkt hvor tyngdekraften blir mer avgjørende? Når spiller er i gang, så kan den settes på sidekanten og fortsette å spille like supert som ellers? Kanskje på tide med et forsøk, igjen.................
Altså er skjevheten et problem KUN når plata skal inn/ut av skuffen?



Hvor
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Anleggene er dårlige fordi vi hører forskjell på vatret/ikke vatret- det er like før jeg ber dere dra til h..ve..
Det koster ikke å prøve- hva er denne ignorante, innbitte intoleransen mot alt som gir bedre lyd som dere ikke har tenkt på selv? Det må være et virus som går og som enkelte har fått på permanent basis. Uttaler seg gjør de, men har de testet? Ofte blafrer kjeften med tøffe og påståelige kommentarer uten fnugg av erfaring i temaet-patetisk IMHO!
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Anleggene er dårlige fordi vi hører forskjell på vatret/ikke vatret- det er like før jeg ber dere dra til h..ve..
Det koster ikke å prøve- hva er denne ignorante, innbitte intoleransen mot alt som gir bedre lyd som dere ikke har tenkt på selv? Det må være et virus som går og som enkelte har fått på permanent basis. Uttaler seg gjør de, men har de testet? Ofte blafrer kjeften med tøffe og påståelige kommentarer uten fnugg av erfaring i temaet-patetisk IMHO!
Hissigpropp! ;) Prøv å kom med noe fakta selv! Hvorfor skal et bra drivverk la seg påvirke av at det er noe ute av vater?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Vet ikke, men jeg har blindtestet-ja faktisk blindtestet det i 4 oppsett. Hva har du av lignende erfaringer? Eller babler du kun ut i fra at du har hørt og lest om en eller annen teori om at det ikke er slik?
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Vet ikke, men jeg har blindtestet-ja faktisk blindtestet det i 4 oppsett. Hva har du av lignende erfaringer? Eller babler du kun ut i fra at du har hørt og lest om en eller annen teori om at det ikke er slik?
Alle mine uttalelser her på 'sentalen baserer jeg på egen erfaringer og kunnskaper opparbeidet gjennom noen år.
Vi må gå ut i fra at dine tester ikke dreier seg om på sette en spiller på kanten for så å sammenligne når den står vannrett ;)
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Mener du at motoren som flytter linsen er dimensjonert annerledes på slike drivverk? VET du dette, eller synser du?
nei det har jeg ingen formening om men jeg har et par sony discman som har innebygget ( sies å ha uten at jeg har operert dem) shockabsorbers og systemer som gjør at de spiller vertikalt under jogging. om dette er fysiske eller elektronisk memory, ja se det får de lærde strides om. det virker i alle fall, ergo er det en design feature.
jakr
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
nei det har jeg ingen formening om men jeg har et par sony discman som har innebygget ( sies å ha uten at jeg har operert dem) shockabsorbers og systemer som gjør at de spiller vertikalt under jogging. om dette er fysiske eller elektronisk memory, ja se det får de lærde strides om. det virker i alle fall, ergo er det en design feature.
jakr
Disse spillerene fungerer, fungerte, slik at laseren leser av platen X antall sekunder før lyden sendes ut. Skulle den få et støt, rekker laseren å korrigere, uten at du hører det. Men det finnes helt sikkert en fysisk del her også? Her kjenner jeg ikke dicmanen godt nok.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Nøyaktig vatring har ALLTID vært hørbart her også. Sjekker den minst en
gang pr. 14 dag ;)
Ikke noen diskusjon hvorvidt dette er hørbart eller ei, jeg har også vatret opp racket mitt.
Men hvorfor i huleste sjekker du hver 14 dag??

Huset på bevegelig grunn?

R
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Ikke noen diskusjon hvorvidt dette er hørbart eller ei, jeg har også vatret opp racket mitt.
Men hvorfor i huleste sjekker du hver 14 dag??

Huset på bevegelig grunn?

R
Bobil, og på rømmen fra myndigheten ;D

Kremt, nei det var useriøst det........ ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Spilleren står på myke Trisolators- har en tendens til å drifte ut på høyre side ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Vet ikke, men jeg har blindtestet-ja faktisk blindtestet det i 4 oppsett. Hva har du av lignende erfaringer? Eller babler du kun ut i fra at du har hørt og lest om en eller annen teori om at det ikke er slik?

Var det ikke sånn at du var prinsipielt i mot blindtesting?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Vi satte oss ned og prøvde dette også- uttaler meg kun om ting jeg har testet. Hørte forskjeller, det stemte overens med det som testlederen gjorde. Har alltid utført slike tester i mitt anlegg, det har jeg sagt tidligere OFTE om du hadde fulgt litt bedre med. At jeg er svært kritisk til blindtester betyr ikke at jeg ikke har gjennomført det.
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Har testet dette tweaket selv. Og jo, det funker det. Er ikke helt sikker på at jeg er fullstendig enig i forklaringen som er gitt. Jeg bruker, som sikkert mange av dere også gjør, Nordost pulsarpoints under alle komponenter i anlegget mitt. Også under driverket mitt. Når pulsarpoints ikke står i vater, kan toppdelen berøre bunndelen, den vil da ikke fungere optimalt. Tror dette kan være en god grunn til at det låt betydelig bedre etter vatring av stereobenken min.
 
K

kbwh

Gjest
Det kan umulig skade at en sølvplatespiller står i vater?

Jeg er av den formening at saker som er stilt pent opp ser bedre ut og fordi det da gir større eierglede lyder det også bedre.

Jeg har tweaket endel i min tid som hifinerd, og avfunnet meg med at alle tweaks gir en opplevd forbedring av lydkvaliteten. Det er viktig å ha troen ;D
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Jeg regner med at vateret som følger med EMC-1 i alle fall delvis skyldes at skiven som ligger under og holder drivverket på plass, veier rundt 8 kg.
Ingen har hittil nevnt gyroeffekten av et legeme som roterer rundt sin egen akse. Det skal ikke all verden til før den begynner å merkes. Det er for eksempel det tidspunktet du har fått stor nok fart på sykkelen, slik at du kan slippe styret uten å vingle. Det er på en måte gyroeffekten som holder deg på sykkelen, så farten ca 30 km/t trengs bare for å oppnå denne. Jeg gidder ikke å anslå radius på sykkelhjulet for å regne ut antallet rpm, men det er jo uansett lite i forhold til en cd som spinner.
Hvis man tar et fremhjul og henger det opp i to tau (et på hver side), kan man ved håndkraft gi det nok fart til at det går fint å hekte av det ene tauet. Hjulet vil fremdeles stå rett opp og ned en stund. Et kult triks å vise ungene forresten.:)

Uansett, et roterende disk vil holde seg i den vinkelen man setter den i så lenge farten er stor nok.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Det har blitt borte noen tråder på dette emnet, mange av poengene var gode og saklige? ? ?
 
K

kbwh

Gjest
Grei forklaring av gyroeffekt. Jeg har vondt for å se at gyroeffekt skal være et argument for vannrett plassering av drivverket.

Men jeg må få korrigere:
Det er ikke gyroeffekten som holder deg på sykkelen, Aksnes!
Sykkelen blir enklere å balansere fordi forhjulets kontaktpunkt mot bakken ligger bak den linjen du kan trekke gjennom styrerøret og ned til bakken (forhjulet "sleper", kan man si) Jo kortere avstanden mellom de to punktene er jo mer nervøs blir styringen, gitt at akselavstanden mellom for og bakhjul er uendret. Som syklist foretrekker jeg hjul med minst mulig inerti (inertien skaper gyroeffekten), slik at jeg kan akselerere, bremse og svinge kjappere, eller bruke mindre energi på det.
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Mulig det... Så lenge du holder deg på sykkelen, så er vel dét det viktigste. :)
Uten at jeg egentlig har nok kunnskap til å uttale meg om drivverk i cd-spillere generelt, må jeg si at gyroeffekten intuitivt vil virke MOT argumentet for vatring. Men da ser jeg altså bort fra slitasje påført motorikken av den raske rotasjonen.

Ta en titt på denne!

https://gama.no/catalog/images/produkt/gyro_sm.wmv
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Mener den går med ca 200 rpm, og det leses av ca 150 kbps.

Når det gjelder den siste videoen, må det nevnes at det slett ikke skal mye til for å holde gyroen i ro. Å vri på den derimot...
Jeg kjøpte den uten "musikk".

Kanskje vil ujevnheter på platene vil være av større betydning i denne sammenhengen?
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Kan noen FORKLARE hva som er forskjellen mellom en spiller som står LITT ute av vater og en som er perfekt vatret?
Alt står jo likt i forholt til hverandre selv om spilleren står litt (og vi snakker vel millimetre her.....) ute av vater.
Lys beveger seg like godt sidelengs.... ;) ;)
Så da må det eventuellt være tyngdekraften som draaaaar fotonene skeivt....hmmm, kan vanskelig forestille meg att noe med SÅ lite masse, over en SÅ liten distanse, skulle påvirkes slik att det skulle forandre lydbilde.

Dette med gyro-effekten er jo helt på jordet, den vil jo bare virke til å holde platens posisjon konstant!

Dette er ett klassisk eksempel på PLASEBO !!!
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Dette med gyro-effekten er jo helt på jordet, den vil jo bare virke til å holde platens posisjon konstant!
Ja, det er jo det jeg prøver å si.
For øvrig "bølger" cd-platene seg ganske mye når de roterer. I en cd-brenner hvor platene snurer opptil 52x hastigheten til en vanlig cd-spiller, hender det av og til at de "eksploderer", dvs pulveriseres og gjør da STOR skade på selve chassiset. Man da er det som sagt en del større hastigheter det er snakk om.
Jeg vil ikke påberope meg å ha svaret på denne tråden, men jeg mener at alle evt variabler må med, deriblandt gyroeffekten. :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Kan noen FORKLARE hva som er forskjellen mellom en spiller som står LITT ute av vater og en som er perfekt vatret?
Alt står jo likt i forholt til hverandre selv om spilleren står litt (og vi snakker vel millimetre her.....) ute av vater.
Lys beveger seg like godt sidelengs.... ;) ;)
Så da må det eventuellt være tyngdekraften som draaaaar fotonene skeivt....hmmm, kan vanskelig forestille meg att noe med SÅ lite masse, over en SÅ liten distanse, skulle påvirkes slik att det skulle forandre lydbilde.

Dette med gyro-effekten er jo helt på jordet, den vil jo bare virke til å holde platens posisjon konstant!

Dette er ett klassisk eksempel på PLASEBO !!!
Det heter plaCebo! Og det var vel et tidsspørsmål før noen slepte inn ordet i debatten. Skjønner ikke hvorfor du gidder å komme slepende med negativitet og ukunnskap når vi snakker om noe som alle kan teste ut selv UTEN kostnad. Skal ikke si hvor patetisk jeg egentlig mener slike kommantarer er. Og som jeg sa, jeg har blindtestet. Så du må komme med et ARGUMENT enn å slenge inn det latterlige argumentet placebo ;)
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Det heter plaCebo! Og det var vel et tidsspørsmål før noen slepte inn ordet i debatten. Skjønner ikke hvorfor du gidder å komme slepende med negativitet og ukunnskap når vi snakker om noe som alle kan teste ut selv UTEN kostnad. Skal ikke si hvor patetisk jeg egentlig mener slike kommantarer er. Og som jeg sa, jeg har blindtestet. Så du må komme med et ARGUMENT enn å slenge inn det latterlige argumentet placebo ;)
Vel altså, forrige gang du kom slepende med "blindtestene" dine kunne du jo ikke engang gjøre rede for hvordan de var utført. Selv om resultatet hadde 95,9% signifikans eller hva det nå var.
Prøv å slapp litt av.. Det tar seg ikke så godt ut å være så hissig.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
La nå "Viking" få leve i sin fantasiverden. Mener gutten at han hører forskjell får han mene det. Når gutten blir voksen, begynner han kanskje å forstå at predikanter er noen luringer ;)
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Det heter plaCebo! Og det var vel et tidsspørsmål før noen slepte inn ordet i debatten. Skjønner ikke hvorfor du gidder å komme slepende med negativitet og ukunnskap når vi snakker om noe som alle kan teste ut selv UTEN kostnad. Skal ikke si hvor patetisk jeg egentlig mener slike kommantarer er. Og som jeg sa, jeg har blindtestet. Så du må komme med et ARGUMENT enn å slenge inn det latterlige argumentet placebo ;)
Og du må ta meg på en skrivefeil....hvem er patetisk her?
Hvor er din forklaring?
Eller er vi over i religion her?

Nei, du driter deg ut nå  ;) ;)

PS: Måtte endre innlegg p.g.a. skrivefeil...
 
Topp Bunn