Gram Parsons

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Antall liker
0
Det er som regel singer/songwritere som står bak god country. Mennesker som har noe på hjerte og som har evnen til å formidle det både med gode tekster og sterke fremføringer.
Helt enig i dette, blir fort 13 på dusinet av disse syngedamene (av begge kjønn). Men det er umulig å trekke absolutte grenser, kremgutter som Guy Clarke og Jimmy Dale Gilmore låter jo som dårlige parodier på de mindre minneverdige innspillingene sine.

Kan f.eks nevne Dolly Parton, Kris Kristofferson og Johnny Cash som alle er fantastiske låtskrivere og artister men som har en del tvilsomme ting på merittlistene sine:)
Billy Joe Shaver - ingen tvilsomme ting på merittlisten sin ;)

BJ

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Helt enig i dette, blir fort 13 på dusinet av disse syngedamene (av begge kjønn). Men det er umulig å trekke absolutte grenser, kremgutter som Guy Clarke og Jimmy Dale Gilmore låter jo som dårlige parodier på de mindre minneverdige innspillingene sine.

Billy Joe Shaver - ingen tvilsomme ting på merittlisten sin ;)

BJ
Helt enig!! Billy er stor!! David Allan Coe er også vannvittig bra! Kanskje litt på kanten til tider men alltid ærlig. Kanskje den ærligste av dem alle:)

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Helt enig!! Billy er stor!! David Allan Coe er også vannvittig bra! Kanskje litt på kanten til tider men alltid ærlig. Kanskje den ærligste av dem alle:)
David Allan Coe deltar også på den omtalte DVD'en Lost Highways, veldig sterk karakter, men sliter kanskje litt med musikken hans.

Noen som kjenner til noen gode norske utøvere som er verdt å nevne blant disse store gutta, om ikke annet så ut ifra lokal interesse? Har intrykk av at det er litt magert?
(sjekket ut og likte dine ting, Alabama R. Star. Utrolig hva de godtar av navn etter forandringen av loven, forresten.)

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Hørt på makan til uttalelse...  :D

Legg ned alle musikkskoler, akademier, høyskoler og liknende, er det det du mener?

La meg minne deg på at nok de aller fleste av tidenes største musikere samt komponister er utdannet innen musikk...

Mvh Vidar P
Nei, man må ikke finne på å legge ned noen av disse. Men det er kanskje verdt å omdefinere Musikkhøgskolen fra vitenskapelig høgskole til kunstskole?
Musikkskolene er det beste som har skjedd innen norsk musikk noensinne, og vi begynner å se fruktene av det nå. Men de handler om kunst og ikke akademia, skjønner?

Noen som synes den amerikanske jazzen har gjort nevneverdige skritt fremover etter at man begynte å akademisere den rundt 1980?

Noen som synes den moderne klassiske musikken har blitt bedre, etter at den begynte å handle mer om retorikk, ideer og systemer(jmnf. serialisme, tolvtone teknikk, og de fleste retninger som fulgte)  enn hva det klingende resultatet faktisk skulle være?

Alle spiller jo god damn likt, jo.

Folk bruker mye tid på å definere hva kunsten sin skal være, eller snarere si: jeg sier dette er kunst, derfor er det kunst. (jmnf. Marcel Duchamp, John Cage, Yoko Ono m.fl.)med tildels kraftige retoriske, populistiske og trendanalytiske grep.

Har dette brakt oss nok eufoniske opplevelser til å forsvare den massive tiden lagt ned i den tankegangen.
Er det lov å håpe at folk snart slutter å tenke slik å begynner å fokusere på å få ting til å svinge igjen?

EDIT; Litt av noen greier å diskutere på en tråd om Gram, forresten

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.292
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Noen som kjenner til noen gode norske utøvere som er verdt å nevne blant disse store gutta, om ikke annet så ut ifra lokal interesse? Har intrykk av at det er litt magert?
For mange år siden kom det ut en skive med Peyton Place. Peyton PLace var Røy Lønhøiden og Kristin Solli (Fra bl.a Cohen på norsk). Sammen hedde de med seg Geir Sundstøl på strengeinstrumenter. Denne synes jeg svært mye om!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Roy Lønhøiden har en cd ute nå, som er bra. Egne låter og norske nytolkninger av Hank Williams. Veldig bra. Hør f.eks. "Toget hass far". Jeg hørte ham på Lillehammer for ikke så lenge siden, sammen med en amerikaner, Dale Watson.  Gode saker.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.292
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Må bare holde liv i denne tråden da den er full av ultimate redneck utgivelser.

I dag ble det sendt en bestiling til platekomapniet.

Billy Bragg & Wilco.
Kan og må bare anbefale begge skivene.

Ellers ser jeg at Richard Buckner er ute med ny skive, det samme Jimmie Dale Gilmore. Han hadde jo norsk gitarist en kort periode også. Såg han live på Down on the farm for en del år tilbake siden. Tror jeg liker The Flatlanders bedre.

Håvard

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Gram Parsons er stor, ingen tvil om det!

Roky Erickson: Kjøpte samlinga "I have always been there before" tidligere i høst og er blitt en av favorittene mine ("burn the flame" er jo helt fantastisk!).

Townes van Zandt: Kjøpte også boksen "texas troubadour" i samme rennet! Inneholder de 7 første LP'ene (på CD). Nydelig, tidløs musikk...

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Jeg vil anbefale John Prine som er en fremragende singer/songwriter og musikkmessig ikke så langt i fra Townes van Zandt. En grei plass å begynne kan være "Great Days - The Anthology", den selvtitulerte debuten eller "Sweet Revenge".

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.292
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg vil anbefale John Prine som er en fremragende singer/songwriter og musikkmessig ikke så langt i fra Townes van Zandt. En grei plass å begynne kan være "Great Days - The Anthology", den selvtitulerte debuten eller "Sweet Revenge".
Noen andre som fikk med seg konserten i konserthuset med Emmylou Harris, Steve Earle, John Prine og Nancy Griffith?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.292
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Løp og kjøp folkens

The Be Good Tanyas Har kommet med ny cd. Must. Blue Horse heter den vel.

Håvard

Topp Bunn