Grafisk visning av frekvenser

Leo

Medlem
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
Er det noen som vet om et program som relativt nøyaktig kan vise frekvensene jeg spiller av på pc'en? Jeg er litt nysgjerrig på hvor langt ned i frekvens lydeffektene i filmer går. Dette mest for å finne ut hvor langt ned jeg skal tune subben.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.337
Sted
Nadadouro, Portugal
Hvor langt ned du skal tune subben ? Ja, fly-by scenen fra TopGun er ca. 30 hz, har det på papir et-eller-annet sted, husker ikke helt, men uansett, jeg ville sige du må ha bra niveau ned til ca. 18 hz for å få litt "head-room". hvor du da bør tune vet jeg ikke, men du må regne med en del gain fra rommet, kanskje tråden om HFS subben kan hjelpe...?

T

theStig

Gjest
Det du trenger er en software som kan vise et spektrogram. De fleste litt bedre audio-program har dette innbygget, f.eks Audacity.

Jeg har sett på dette selv. Fant vel ut at det skjer lite under 22-23 Hz.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Er det noen som vet om et program som relativt nøyaktig kan vise frekvensene jeg spiller av på pc'en? Jeg er litt nysgjerrig på hvor langt ned i frekvens lydeffektene i filmer går. Dette mest for å finne ut hvor langt ned jeg skal tune subben.
Installere BearShare og last ned CoolEdit Pro. Med denne kan du bl.a plukke ut lydeffektene fra film som egen lydfil. Programmet har en egen frekvensanalysator. Programmet er imidlertid tatt over av Adobe, og heter nå Adobe Audition 1.5.

Mvh.

Vidar

Leo

Medlem
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
Takker for svar folkens. Får litt å leke med når jeg er hjemme igjen etter påske ser jeg. Foreløpig sitter jeg å pusler med et design som skal spille relativt anstendig ned til 15Hz. Subben sitter nå i en midlertidig kasse og begynner å gi seg rundt 30Hz, det er ikke godt nok.

Topp Bunn