Grado og SME.

Alabama

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2023
Antall liker
31
Sted
Skåla
Heisann.
Jeg har ei 3009 serie 2 (ikke improved, men utskiftbart headshell) på drivverket mitt. Jeg har i skrivende stund lyst til å prøve meg på Grado Sonata Reference MM. Jeg hadde en slik p-u på ei Rega-arm for ca 10 år siden, pluss et helt annet oppsett enn jeg har i dag, så noen sammenligning blir litt feil. Uansett, jeg minnes at jeg likte lyden av Grado og har derfor aldri blitt glemt. Men så er det dette med compliance, match og det ene med det andre.
Er det noen som kan gi meg gode råd her inne (og det vet jeg det er) - finnes sikkert en manual ett eller annet sted også. Har søkt litt på nettet selv og det var et par steder det ble skrevet om at det var en fin match, men jeg spør likevel. 😁
Takker for svar og tips.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.146
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Gi gass..... compliance er ikke noe issue med MM eller Mi pickuper, i allfall ikke på 99,9% av de........ og comboen din er innenfor de 99,9%.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.501
Torget vurderinger
2
Google the «Grado dance»

Jeg hadde Grado Gold på SME 3009 II improved. Fungerte greit på flate plater. På SME V ble Gradoen helt sjøsyk -grado dance- om platen hadde en liten ujevnhet.

Gikk Gikk bort fra Grado da den var følsom og gav litt brum i mitt system og var for ullen og tam i lyden. Senere målinger viste en nedadgående frekvenskurve som ikke passer gamle folk som som meg dvs over 50.. en dal på -2db bed 5khz og hevet bass ble for varmt for meg , . Med et system med mer aggressiv diskant eller yngre ører kan Grado være en god match. Og har man tatt godt vare på platene trenger ikke følsomheten for ujevnheter bli et problem . Grado er noe for seg selv tror jeg , noen matcher det bra for andre ikke.

Her er forskjellen mellom Grado gjengivelse og CD.
Samme trend med dypt søkk ved 5-10kHz

Et slikt avvik må sies å være betydelig og gir en særegen karakter til gjengivelsen
IMG_5025.png

Sist redigert:
Topp Bunn