Gradient Helsinki

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Synes det har stått lite om "nyheten" Gradient Helsinki Series 1.5 både her og der!! Er det noen av Hifisentralens brukere som eier (eller i det minste har hørt i kontrollerte former) den nevnte Gradient høyttaleren? Kom da gjerne med lytteinntrykk og erfaringer.....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har fått inntrykk av at P.M.Audio nylig har mottatt sine første eksemplar. Du må nok smøre deg med tålmodighet med tanke på lytteinntrykk. Eller, kanskje de blir å høre i Horten?
 
C

Cyber

Gjest
Så dem hos Paul for 1 mnd siden, men har ikke hørt på dem. Utrolig små, hadde sett bilder før jeg så dem og trodde de var SVÆRE, men de var søren meg noen knøtter, kanskje mindre enn Galloene mine også og de er ikke veldig svære. Spesielt design på helsinkiene, men kan godt tenke meg det spæller.

:)
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Ups, noen "småtasser" mindre enn Galloene dine??!! Jeg trodde også ut fra de bildene jeg så på hjemmesiden til Gradient at de var større enn dette ja!! Bilder kan som statistikk lyve med andre ord....
 
C

Cyber

Gjest
Sammenlignet med Gradient Rev vil jeg si max 2/3 av størrelsen.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Som sagt er den mye mindre i virkeligheten enn den ser ut på bilder.

Live så synes jeg faktisk den så svært så elegant ut, og kunne matche bra inn i en designerstue (ikke min da vel å merke ;D ). Høy WAF-faktor ville jeg tro.
Lydmessig skal den visstnok være bedre Revolution, men fikk desverre ikke en lytt slik at dette kunne bekreftes.

Muligens får vi høre den på messen i Horten.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hadde vært morro å hatt en lytt til disse ja, men fikk tilbakemelding om at PM ikke kommer til å delta på TrHeim messa, noe som jeg syns er synd (siden jeg kun kommer meg dit i år).
mvh
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Her er noen interessante kommentarer til høyttaleren og lyden, og fra en som virker nokså kompetent.

http://tmallin.spaces.live.com/blog/cns!2E9B8218A1747C9D!1272.entry

Pussig nok virker det som han er en privatperson, advokat
og "evangelical christian", samtidig som han et par steder liksom henvender seg til forhandlere, f.eks her:
Sonically, I imagine the M40.1s - han sammenligner med sine Harbeth- will have more bass extension. They will also sound spatially more like other speakers your customers may have heard on their familiar recordings. The Gradients are, I think, more spatially true to what's on the recording, but your customers may well be turned off when they hear the seams the Gradients will often reveal in what they thought were good recordings.

Vel, det er vel en forklaring et sted hvis man bare ser etter ordentlig.

No ( Falsk doktor, atheist og 75% vegetarianer).
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Uansett hvordan det der låter, det der så rimelig kult ut.

Bjørn
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Skal bli spennende å se de første anmeldelsene av disse, gjerne med in room målinger. Jeg begriper ikke hvordan dem får dette til å spille med sideveis montert dipol. Hva er hemligheten?
 

Bjarild

Bransjeaktør
Ble medlem
18.03.2005
Innlegg
144
Antall liker
13
Torget vurderinger
12
Jeg fikk faktisk høre dem i Paul's lille lytterom, ikke innspilte og koblet sammen med en Audio Analogue 70 watter, og dette låt utrolig bra. Veldig lik til Revolution egentlig, bare disse er ENDA mere plasseringsvennlige. Han demonstrerte dette ved å plassere dem nesten direkte mot hverandre, og fremdeles var lyden nesten lik.. Jeg trodde virkelig ikke dette kunne være mulig!
Utseende derimot.. Vel, jeg synes de var skikkelig stygge, men da også i en grusom farge. Enten så elsker men dette spesielle utseende, eller så hater man det. .Vil jeg tro:) Og som tidligere nevnt i tråden, så var de mindre enn forventet. Stod rett på siden av Gallo'ene, og var vel noe lavere ettersom om jeg husker riktig..

Bjarild
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
EiK skrev:
Muligens får vi høre den på messen i Horten.
Zomby_Woof skrev:
Eller, kanskje de blir å høre i Horten?
That's an affirmative.

SOEDAL skrev:
Skal bli spennende å se de første anmeldelsene av disse, gjerne med in room målinger. Jeg begriper ikke hvordan dem får dette til å spille med sideveis montert dipol. Hva er hemligheten?
Revolution speler også med sideveis dipol om ein snur basseksjonen. Snodig indeed. JAE har god erfaring med dette (hjå han fungerte faktisk ikkje framovervendte basseksjonar meinar eg)

Mvh. Karl :)
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
SOEDAL skrev:
Skal bli spennende å se de første anmeldelsene av disse, gjerne med in room målinger. Jeg begriper ikke hvordan dem får dette til å spille med sideveis montert dipol. Hva er hemligheten?
Absolute Sound ga dem ganske nylig en Golden Ear, så det er åpenbart at den falt i god smak (<--underlig ord når jeg her snakker om det som kommer inn i øret) hos anmelderen som hadde denne til prøvelytt av finnen hos det amerikanske tidsskriftet. Kan ikke huske at testen er offentliggjort eller om det under Golden Ear utmerkelsen sto "review forthcomming"
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
SOEDAL skrev:
Skal bli spennende å se de første anmeldelsene av disse, gjerne med in room målinger. Jeg begriper ikke hvordan dem får dette til å spille med sideveis montert dipol. Hva er hemligheten?
Hemmeligheten er spredningskontroll :)

Dette var en store overaskelse, for en fantasktisk holografi Gradient Helsinki har! Her får man virkelig oppleve at artistene står og spiller i lytterommet ;D
Jeg har hørt svært mye dyrt/billig og noe bra som treffer mine preferanser! For å si det enkelt, jeg ble sittende i nesten to timer å nyte disse i dag! Disse må oppleves, gjerne på vinyl ;)

Gradient Helsinki minner meg litt om Respons Grand på et viktig parameter. Det låter musikk og ikke typisk hifi. Det gjengir lyden som du opplever den plassert midt i konserthuset. Hørte noen jazzplater hvor jeg opplevde trompeten gjenngitt med større realisme enn på Omega Trio. Nå skal jeg på konsert, det blir vel en nedtur tenker jeg etter å ha opplevd Gradient Helsinki ;)
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Hørte Helsinki @ Paul & Marions stand i dag i Horten.

Sit att med eitt positivt inntrykk. Minnar tildels om lydbildet frå Revolution. Mhp dynamikk var Helsinki hakket råare enn Revolution - engasjerande å høre på!

Mvh. Karl, som ser fram til neste anledning til å lytte til desse
 
J

JAE

Gjest
John_Harald skrev:
SOEDAL skrev:
Skal bli spennende å se de første anmeldelsene av disse, gjerne med in room målinger. Jeg begriper ikke hvordan dem får dette til å spille med sideveis montert dipol. Hva er hemligheten?
Hemmeligheten er spredningskontroll :)

Dette var en store overaskelse, for en fantasktisk holografi Gradient Helsinki har! Her får man virkelig oppleve at artistene står og spiller i lytterommet ;D
Jeg har hørt svært mye dyrt/billig og noe bra som treffer mine preferanser! For å si det enkelt, jeg ble sittende i nesten to timer å nyte disse i dag! Disse må oppleves, gjerne på vinyl ;)

Gradient Helsinki minner meg litt om Respons Grand på et viktig parameter. Det låter musikk og ikke typisk hifi. Det gjengir lyden som du opplever den plassert midt i konserthuset. Hørte noen jazzplater hvor jeg opplevde trompeten gjenngitt med større realisme enn på Omega Trio. Nå skal jeg på konsert, det blir vel en nedtur tenker jeg etter å ha opplevd Gradient Helsinki ;)


Hei


Er gledelig lesning,og må vel dra litt på smilebåndet ang. litt samme opplevelser,med det tonale som utgangspunkt,og litt grunnen til ikke å ha kjøpt horn,blir for klinisk hifi.(med forbehold til ikke å såre hornentusiaster)

Må vel igjen minne om hva jeg mener når jeg skriver at dette spiller "musikk",og var litt spent på hva De nye Helsinki kunne levere,mange likhetstrekk til De andre Gradienter,så kan jeg legge til at det aktive systemet spiller noen divisjoner over dette ;D,så retningen til å beholde det aktive systemet er forsterket.

Den godeste Karl har alldeles rett at mitt rom er litt vanskelig,og derfor spiller jeg med bassene i samme retning,som Dere ser på bildet av Helsinki,og fungerer glimrende

Revolusjonen lever
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Helsinki overbeviste på messa IMO.
Som nevnt over, en vannvittig holografi.
De låt best når jeg satt helt framme faktisk.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Kjem vel litt an på hvilket miljø dei blir ståande i. Her i heimen ville nok #1 glidd bra inn.

(ps, hvis nokre skulle lure: mine revolution skal ikkje ut til fordel for helsinki)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Ah, gratulerer med ny leilighet, John Harald, virkelig innbydande :)

Trur #2 visuelt sett hadde vore nydelege hjå deg altså. Svart/kvitt kombinasjon vil heller ikkje bli feil imo.

Helsinki krever neppe, i likhet med sin bror Revolution, symmetrisk plassering i rommet. Vinkling på Rev. er veldig viktig, mulig det også gjelder Helsinki. Ellers meinar Paul Helsinki er lettare å plassere enn Rev.
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Hadde uten tvil gått for de i svart piano...

Hva med pris på disse?noen som vet?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.379
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
For oss som omgir oss med barn og fulle svigerfamilier: Er det nada elementbeskyttelse?
Den ser forøvrig jysla tøff ut. Får meg til å tenke på Picassos skulpturer laget av gamle barneleker (av en eller annen grunn).
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
45K?tror jeg
morsom liten sak med stor lyd
messas nest morsomste lyd
imo
mvh
Leif "Trio" Christensen
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
LMC skrev:
45K?tror jeg
morsom liten sak med stor lyd
messas nest morsomste lyd
imo
mvh
Leif "Trio" Christensen
De kan vel passe bra i et nr.2 annlegg på do ? :D
Spees design ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
vet ikke om jeg hadde turt å ha dem på do.....man kunne risikert at noen satte seg på feil "ramme" ;D
mvh
 
O

omholt

Gjest
Jeg stiller nå spørsmål med høyttaler konstruksjonen. Tenker da på sidemontert bass. Hadde den vært pekende andre veien, så kunne dette vært knakende bra saker i forhold til prisen. Har kommentert årsaken i tråden: Messens beste lyd. Legger til at det kan godt hende man får et annet resultat i et annet rom.
Høyttalerne virket ellers lettplasserte. De kan også plasseres inntil veggen ifølge Paul.
Svart var tøft.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
LMC skrev:
45K?tror jeg
morsom liten sak med stor lyd
messas nest morsomste lyd
imo
mvh
Leif "Trio" Christensen
I følge Paul vil de koste 47,5K ut.
Langt på vei enig med LMC her.
Totalopplevelsen av Helsinkiene blir kanskje litt "Mikke Mus" kontra dine "Mammuter" LMC ;)
Jeg (vi) satt faktisk en god stund og lyttet til GH høyttalerne via Coda elektonikk og Blue Note vinyl og CD spinner (selvfølgelig forspent Black Magic og Furutech fra inntak til uttak).
Som flere synes jeg det låt svært åpent, luftig, 3D (holografisk med godt perspektiv) med pen vektlegging av mikro og makrodynamikk.
Trøkk i bassen fikk vi også, men fremfor alt låt gjengivelsen av ekte instrumenter.
Dog tror jeg ikke "vikingstavnene" er noen "all rounder" (kanskje jeg må spise i meg det ved en senere anledning Paul ;))
Snedig prinsipp ved å bruke glassflaten i bak kant plassert helt inntil veggen (med basselementet utadvent), og bare vri/styre lydbildet (gjengivelsen) vha "toe in" utover eller innover. Skal de spille parallelt så skal bassene vende innover mot hverandre iflg konstruktøren og Paul.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Powerpoint skrev:
LMC skrev:
45K?tror jeg
morsom liten sak med stor lyd
messas nest morsomste lyd
imo
mvh
Leif "Trio" Christensen
Dog tror jeg ikke "vikingstavnene" er noen "all rounder" (kanskje jeg må spise i meg det ved en senere anledning Paul ;))
Hvorfor tror du ikke at Gradient Helsinki er noen "all rounder"?
Satt selv med det motsatte inntrykket.. Hadde forstillt meg at det uansett kildematrialet ville låte naturlig og behaglig, uten stor negativ påvirkning av rommet. Å suplert med dipolsuber i et hjemmekinooppsett, hadde vært spennende!
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
John_Harald skrev:
Powerpoint skrev:
LMC skrev:
45K?tror jeg
morsom liten sak med stor lyd
messas nest morsomste lyd
imo
mvh
Leif "Trio" Christensen
Dog tror jeg ikke "vikingstavnene" er noen "all rounder" (kanskje jeg må spise i meg det ved en senere anledning Paul ;))
Hvorfor tror du ikke at Gradient Helsinki er noen "all rounder"?
Satt selv med det motsatte inntrykket.. Hadde forstillt meg at det uansett kildematrialet ville låte naturlig og behaglig, uten stor negativ påvirkning av rommet. Å suplert med dipolsuber i et hjemmekinooppsett, hadde vært spennende!
Jeg liker av og til og fleske til med litt tyngre sjangre som Rammstein/Leibach som jeg tror kan bli litt mye for Helsinki.
Dette musikk materialet skal jo ikke låte behagelig, men sint, og rett i tryne.
Akkurat på det området er det mange høyttalere/systemer som sliter, så intet nytt under solen.
Så ja, jeg er usikker på om Helsinki ht. til Jorma klarer og formidle rå kraft/energi/aggresjon "on demand".
Men det er jo bare å prøve hos Paul.
På messa var stemningen så "lugn" på søndagen at jeg valgte og ikke "torpedere/torturere" forsamlingen med tyngre materiale enn EST - Strange Place for Snow.
Den satt til gjengjeld som et skudd.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Var det du som spilte EST, Powerpoint? Herlig musikk, den skal jeg kjøpe ved anledning.

Ellers må jeg bare slenge meg på skrytinga her. De hadde en trolig varm og organisk gjengivelse, samtidig som den var uvanlig definert og ryddig. Jeg skal ikke snakke så høyt om å spille høyt på Helsinki, men... Mine Revolution mangler litt der, selv om de har dobbelt opp av 12-ere i bassen. Ellers ligner de mye på hverandre.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
Zomby_Woof skrev:
Var det du som spilte EST, Powerpoint? Herlig musikk, den skal jeg kjøpe ved anledning.

Ellers må jeg bare slenge meg på skrytinga her. De hadde en trolig varm og organisk gjengivelse, samtidig som den var uvanlig definert og ryddig. Jeg skal ikke snakke så høyt om å spille høyt på Helsinki, men... Mine Revolution mangler litt der, selv om de har dobbelt opp av 12-ere i bassen. Ellers ligner de mye på hverandre.
Ja, det var jeg som spilte EST når du var der. Men hvem var så du mon tro ;)
Det du sier om Revolution er også min opplevelse av dem, og Helsinki ligner sitt opphav.
Nå har ei heller jeg "jordskjelv" drag i suboktaene med mine Quad ESL-63.
Mye vil ha mer vet du.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Fikk vel ikke helt tak på hvem denne .ppt var heller... Er hestehale og OAS/München på ryggen godt gjetta? I så fall var jeg rett bak ryggen din med svart T-trøye og sukat i øyekroken. Jeg var så trøtt på morran at jeg helt glemte at jeg eier en fin OVK-trøye. Takk for musikktipset, forresten.

:)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
EST er utrolig flott musikk! ;)
Når det kommer til Helsinki, så ble jeg ikke "mindbolwed" på messa, men de hadde potensiale.... Helt klart!
Synes allikevel at de designmessig ikke treffer meg i hjertet, og jeg ville nok fortrukket å finne tilbake til Revolution om jeg skulle hatt Gradienter en gang til. Men jeg ble litt imponert over hvordan disse kunnevinkles og plasseres uten at det gikk på bekostning av fokus og tonalitet.
Men nei.... Det blir nok ikke Helsinki på meg okke som!
Men det skal han ha den godeste Paul.... Messedemoer, det kan han! :)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
Zomby_Woof skrev:
Fikk vel ikke helt tak på hvem denne .ppt var heller... Er hestehale og OAS/München på ryggen godt gjetta? I så fall var jeg rett bak ryggen din med svart T-trøye og sukat i øyekroken. Jeg var så trøtt på morran at jeg helt glemte at jeg eier en fin OVK-trøye. Takk for musikktipset, forresten.

:)
Aha, så det var deg ;D
Jepp, det er godt gjettet. Vanskeligere var det ikke.
Bare hyggelig å kunne komme med et musikk tips.
Jeg fløy nå rundt der med en 10-12 CDer, men ente opp med å benytte:

EST - Strange Place for Snow
Marius Muller - Plugged Live
Hector Zazou - Songs from the Cold Seas (et spor med Bjørk hvor hun synger krystallklart og mykt på sitt morsmål i kjerka i Reykjavik)

...for det meste.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Powerpoint skrev:
Marius Muller - Plugged Live
Aaahhh... Plata som begynner med en overraskende høylytt gitarakkord og de udødelige ordene: "Oi! Den virka, gitt!" ;D
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
Zomby_Woof skrev:
Powerpoint skrev:
Marius Muller - Plugged Live
Aaahhh... Plata som begynner med en overraskende høylytt gitarakkord og de udødelige ordene: "Oi! Den virka, gitt!" ;D
Jepp, det er plata si det ;D
Inne hos gutta med de store lett priskrydrede Piegaene klappet lyden av Marius viiiiiiiiin og fussssssssss foruroligende sammen.
Spørs om ikke noe annet forsterkeri skulle drevet de små aluminiumskoffertene ;)
Ble en smule skuffet der og da når ting skal være så kostbart.
Men jeg må ha mer tid med dem i andre oppsett før jeg rynker bastant på nesa.
 
Topp Bunn