Grace Design m903

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Anonym skrev:
    Håper en av dere med ny Grace føler dere såpass misfornøyde at dere legger den ut på bruktbørsen til halv pris, jeg har lyst på en sånn.
    Jeg fikk det litt bråtravelt i går, og totte har ikke svart, så da forsøker jeg nå.

    Jeg begynner med å sitere totte som stadig glimter til med gode kommentarer (min utheving):
    totte skrev:
    Nuvel.

    Nå har også totte fått i gang JRiver/ASIO (ganske åpenbar forbedring fra WMP) og snart får han "done-right"-dacen sin (m903), og da skal det sammenlignes med HRTen. Dere kan bare se frem til hakesleppskildringer, for jeg har ikke tenkt å bli skuffet.
    [...]
    Deretter siterer jeg meg selv og min far. Det er mye godt bondevett i dette:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Til slutt er det antagelig på sin plass å referere min far som en påminnelse og stikke-fingeren-i-jorda-referanse. "Man vender seg til det (meste) etterhvert." Ofte gjør man et (mer eller mindre velbegrunnet) valg, og så lever man godt med og blir glad i (nettopp) det. De rastløse, vankelvorne og ubestemmelige har det formodentlig mere slitsomt(?)
    [...]
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke noe problem at man har både Asio4All og ASIO driveren som fulgte med lydkortet installert samtidig. Det er bare å velge en av de under playback options. Fungerer det ikke med direct sound heller, så må det være noe muffens. Kjipe greier.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    orso skrev:
    Fungerer det ikke med direct sound heller, så må det være noe muffens. Kjipe greier.
    Det fungerer med direct sound, men jeg mener å ha hørt litt hakking. Underlig.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Nå prøvde jeg med ASIO og direct sound uten Grace, men på de innebygde laptophøyttalerne, og det samme skjedde der: Lyd bare på "direct". Problemet er altå ikke Grace. Alt fungerte som tidligere nevnt fint på HRT på onsdag. Hm.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Betydelig fremskritt: Nå gir den lyd.

    Et lite problem: Med skiftende hyppighet kommer det små "tikk". Jeg har forsøkt en del ulike bufferverdier i ASIO og JRIver uten suksess. Med HRTen var dette aldri noe problem.

    Tips?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    totte skrev:
    Betydelig fremskritt: Nå gir den lyd.

    Et lite problem: Med skiftende hyppighet kommer det små "tikk". Jeg har forsøkt en del ulike bufferverdier i ASIO og JRIver uten suksess. Med HRTen var dette aldri noe problem.

    Tips?
    Du kan jo prøve med WASAPI for å se om det virker bedre.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    ErosLoveking skrev:
    Hvordan går det med dere som har fått en slik i hus?
    Når den omsider kom frem måtte jeg ganske umiddelbart på Norgesturne, så det er lite å melde, utover den allerede omtalte tikkingen. Låt ellers fint rett fra esken. Jeg skal forsøke med WMP og uten ASIO når jeg kommer hjem, og gjerne besøke noen med en maken 903 for å få avkreftet at problemet mitt sitter i DACen.Man får se, fortsatt stor optimist.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg testet litt:

    Som forsterker med HRT-II som DAC fungerer den utmerket på HD800. Jeg har dog ingen egentlig erfaring med andre forsterkere til HD800.

    Når jeg bruker DACen via USB-inngangen får jeg knepping og ikke imponerende lyd (daffere enn med HRTen), uavhengig av om jeg bruker JRiver med ASIO eller direct sound, eller WMP. Med HRTen er det ingen slike problemer når jeg bruker den ordinære USB-utgangen. Med SS-USB utgangene, derimot, så får jeg ubehagelige smell via HRTen. Kanskje er PCen problemet (HP Elitebook 8540w)?

    Jeg ser for meg noen alternativer:

    -Jeg har fått et mandagseksemplar.
    -PCen min er nådeløs og inkompatibel med ulike DACer (uten at jeg skjønner hvorfor)
    -Jeg har rotet det til med driverne (selv om jeg kjører driverløst...)
    -m903 har en USB-inngang som ikke er på stell ennå.

    Det neste blir å teste digitalutgangen i hodetelefonutgangen med S/PDIF-inngangen på m903. Da må jeg skaffe en liten kabel, så tips til hvor man får slikt raskest og billigst er velkomne. Dessuten vil det være interessant å teste PCen min på en annen m903 og min m903 på en annen PC. Noen interesserte i Oslo-området eller Bergen-Nordhordaland?

    Etterhvert får jeg vel også snakke med Prolyd, men jeg mistenker at dette ikke er et hardwareproblem med 903en, men heller et kompatibilitetsissue, driver-problemer e.l.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Last ned ubuntu LIVE CD, brenn ut og start PCen med denne, spill av et lydklipp via spotify/youtube/annet. Sannsynligvis fungerer det helt fint, og problemet ditt er ikke Grace M903.
    Hva mener du forresten med SS-USB???
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Det er ikke noe problem at man har både Asio4All og ASIO driveren som fulgte med lydkortet installert samtidig. Det er bare å velge en av de under playback options. Fungerer det ikke med direct sound heller, så må det være noe muffens. Kjipe greier.
    Dette er feil. Bruker man thesycon-driveren som tillater M903 å operere i 192khz i Windows, er denne driveren ikke kompatibel med ASIO4ALL, ei heller sameksistere med denne p.g.a underliggende konflikter e.l Den vil garantert også fungere bedre, og om mulig, låte bedre enn ASIO4ALL sammen med Windows native USB-drivere.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Man skrev:
    Last ned ubuntu LIVE CD, brenn ut og start PCen med denne, spill av et lydklipp via spotify/youtube/annet. Sannsynligvis fungerer det helt fint, og problemet ditt er ikke Grace M903.
    Hva mener du forresten med SS-USB???
    SS-USB er det det står på 2 av usb-utgangene på PCen, og står så vidt jeg vet for SuperSpeed.

    Hva er ubuntu LIVE CD??
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Man skrev:
    Last ned ubuntu LIVE CD, brenn ut og start PCen med denne, spill av et lydklipp via spotify/youtube/annet. Sannsynligvis fungerer det helt fint, og problemet ditt er ikke Grace M903.
    Hva mener du forresten med SS-USB???
    SS-USB er det det står på 2 av usb-utgangene på PCen, og står så vidt jeg vet for SuperSpeed.

    Hva er ubuntu LIVE CD??
    USB 3.0 Utgangen altså. Det finnes ikke native USB 3.0-drivere enda, men det finnes en eller flere leverandører av USB 3.0 Chipset som bruker en eller flere forskjellige typer drivere. Og disse er ikke alltid 100% kompatible med diverse USB-DAC'er og/eller annet USB-utstyr.
    Tenk HDMI, hvor det spesielt tidligere var flere tilfeller av at utstyr ikke var inkompatible med hverandre. Kanskje var de alle innenfor HDMI-spesifikasjonen, men på hver deres ytterpunkt. Kanskje de ikke overholdt 100% av spesifikasjonen. Hvem vet.
    Rent konkret er det rapportert inkompatibilitet mellom USB 3.0 og asynkrone DAC'er som bygger på kode fra Wavelength.
    Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å sette USB-DAC'en i Class 2.0 modus og bruke Thesycon-driveren, bruke USB 2.0-portene, samt fjerne alt som lukter ASIO4ALL e.l.

    Men først ville jeg prøvd Ubuntu. Husk at USB 3.0-portene ikke vil fungere under Ubuntu.

    http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
    Brenn ut og velg Try ubuntu når du starter opp CDen.

     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Er Ubuntu et operativsystem? Jeg skal ha m903en til å virke på jobb-laptopen også, så jeg må finne en løsning som ikke forutsetter at jeg slutter med Windows. Hvilket problem er det i tilfelle Ubuntu løser?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    totte skrev:
    Man skrev:
    Last ned ubuntu LIVE CD, brenn ut og start PCen med denne, spill av et lydklipp via spotify/youtube/annet. Sannsynligvis fungerer det helt fint, og problemet ditt er ikke Grace M903.
    [...]
    [...]
    Hva er ubuntu LIVE CD??
    totte skrev:
    Er Ubuntu et operativsystem?
    Ja, dvs. det er en Linux-distribusjon, og dermed altså en variant av operativsystemet Linux.

    Jeg skal ha m903en til å virke på jobb-laptopen også, så jeg må finne en løsning som ikke forutsetter at jeg slutter med Windows. Hvilket problem er det i tilfelle Ubuntu løser?
    Ubuntu-forsøket er et forslag til et steg i ditt feilsøk. Hvis det virker bra med Ubuntu, er det noe galt i eller knyttet til ditt Windows-oppsett/-konfigurasjon, f.eks. selve Windows, avspillerprogramvare, drivere eller samspillet mellom dette og maskinvaren. Hvis det virker like dårlig kan (du foreløbig) utelukke disse potensielle feilkildene.

    Du kan dessuten ha problemer i en eller flere av følgende:
    • PCens maskinvare inkl. USB-port(er)
    • Grace Design m903

    Det kan også være et samspillproblem av typen: Problemet er kun synlig/slår ut hvis betingelse 1 + 2 + 3 + 4 alle er oppfylt samtidig. Hvis kun én av betingelsene fjernes/rettes, forsvinner symptomene/problemene. Slike problemer kan være vanskelige å komme til bunns i. Det kostet meg bl.a. en 1. mai el.l. for en god del år siden.

    Redigering:
    Reskrevet og utvidet innlegget i håp om at det blir tydeligere og bedre.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.236
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    Er Ubuntu et operativsystem? Jeg skal ha m903en til å virke på jobb-laptopen også, så jeg må finne en løsning som ikke forutsetter at jeg slutter med Windows. Hvilket problem er det i tilfelle Ubuntu løser?
    CDWMcInSpots glemte å nevne at "Try Ubuntu"-valget vil i praksis si at Ubuntu kjører fra CD uten å røre din eksisterende operativsysteminstallasjon i det hele tatt. Dette kan ofte være nyttig for å skille hardwareproblemer fra windowsproblemer, under feilsøking.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    coolbiz skrev:
    totte skrev:
    Er Ubuntu et operativsystem? Jeg skal ha m903en til å virke på jobb-laptopen også, så jeg må finne en løsning som ikke forutsetter at jeg slutter med Windows. Hvilket problem er det i tilfelle Ubuntu løser?
    CDWMcInSpots glemte å nevne at "Try Ubuntu"-valget vil i praksis si at Ubuntu kjører fra CD uten å røre din eksisterende operativsysteminstallasjon i det hele tatt. Dette kan ofte være nyttig for å skille hardwareproblemer fra windowsproblemer, under feilsøking.
    Bra at coolbiz supplerte.

    Ja, det var vel såpass implisitt/underforstått i mitt hode at jeg dessverre glemte å nevne og redegjøre for akkurat det. Det er jo faktisk et viktig poeng ved denne metoden. Man slipper installasjon med dual-boot o.l. Når man er ferdig med testingen er PCen akkurat som før man startet uten behov for deinstallering o.l.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.712
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    m903 virker veldig interessant! Fikk høre m902 i helga og det låt meget bra. Er det noen som har noen lytteinntrykk de vil dele?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Initielle observasjoner og erfaringer

    Innledning
    Deler av dette innlegget er ganske detaljert fordi enkelte andre brukere har hatt startproblemer med sin Grace Design m903. Jeg har så langt ikke hatt problemer.

    Grace Design m903 stod uoppakket i vel 2 uker etter at jeg mottok den. Deretter stod den oppakket, men uprøvd i 2 uker.

    Jeg har eksperimentert med og funksjonstestet deler av Grace Design m903 denne helgen. Så langt har jeg kun testet digitale kilder og lyttet med hodetelefoner.

    Benyttet utstyr er beskrevet på slutten av innlegget.

    Fysiske observasjoner
    Førsteinntrykket av utseende i skrå formiddagssol var: Industriell. I annet lys oppfatter jeg den som helt OK, men den kan vel neppe kalles en skjønnhet(?) Pozidrivesporet i en av topplokkskruene er delvis skadet p.g.a. uforsiktig tiltrekking av skruen ("stripped").

    Den er tung i forhold til størrelsen. De fleste vil antagelig synes den er for tung til å tas med på reise.

    Frontplate:
    • Informativ tekst og lamper
    • I normalmodus viser displayet volum i ca. 200 trinn
    • Displayet er lyssterkt
    • Lampene avgir en god del lys
    • Hodetelefonuttakene virker meget mekanisk presise og solide (á la dyre bildører)

    Hele Grace Design m903, inkl. sider og knotter, blir etter en stund ganske varm. I varme rom blir den meget varm. Hele enheten virker da som kjøleflater. Man bør derfor være observant ved plassering og hvis man setter noe oppå den. Dette bemerket også "NA Blur" i sin testomtale på Head-fi.org:
    Generell bruk
    Bryterne er gode.

    Volumreguleringen har godt spenn med mange findelte hakk (0-99,5 = ca. 200 hakk). Displayet viser normalt volumet. Dette er praktisk.

    Displayet viser 2 tegn, og menystrukturen er dermed ikke lett å forstå uten å ha lest brukerhåndboken. Det skal visstnok være mye enklere å betjene den med fjernkontroll enn med frontpanelknotten. Fjernkontroll må kjøpes separat. Jeg venter fremdeles på min. Ny leveringsdato er oppgitt til 09.04.2011. Wes Phillips skrev om dette da han skrev om Grace Design m902 i Stereophile:
    http://www.stereophile.com/content/...a-headphone-amplifier-wes-phillips-grace-m902

    [...]
    My first experience of the m902 was of its multifunction volume control. Grace Design has jammed a ton of connectability and functions into a very small package, and the multifunction control does the job, but—a big but—it requires that you scroll through various levels of submenus to do anything other than, well, change the volume. I hated this. The m902's optional remote control ain't optional, in my opinion.
    [...]
    Logitech Squeezebox Touch
    Jeg hadde ingen problemer. Se seksjonen "Utstyr" på slutten av innlegget.

    Den ble vesentlig testet med:
    • S/PDIF RCA, men også litt med Toslink
    • AKG K 271 MK II, men også litt med AKG K 701, Sennheiser HD 25-1 II Basic og Sennheiser HD 380 Pro

    Grace Design m903s lamper markerte "Lock" og 44,1 kHz.

    PC
    Jeg hadde ingen problemer. Se seksjonen "Utstyr" på slutten av innlegget.

    Den ble testet med:
    • USB-kabel
    • Sennheiser HD 380 Pro (p.g.a. PCens viftestøy), men også så vidt med beyerdynamic T 1

    Grace Design m903s lamper markerte "Lock/USB" og 44,1 kHz.

    Jeg koblet Grace Design m903 til PCen før PCen ble startet. Etter innlogging fant Windows XP ny maskinvare og startet "Found New Hardware Wizard". Den fant ingen relevant programvare. Man kan få feilmeldinger ang. dette bl.a. i Windows' Device Manager. Dette kan man trygt overse, hvilket er kommentert både av Ayre og Wavelength:
    http://www.usbdacs.com/Windows/Windows.html

    When you plug in any of the USB DAC’s it will say that you are installing new hardware. It will ask you if you want to go to the internet for drivers or search locally. Search locally as all the available drivers for any of these DAC’s should be already installed in your operating system.
    http://www.ayre.com/usb-windows.htm

    When connecting your Ayre D/A converter to the computer while in Class One Audio mode, you may see a failed driver installation notification.



    If you click on that window, you will see that it is for the Ayre DFU.



    It is important to note that this is not the USB Audio Device and this failed installation notification may safely be ignored. Instead this notification refers to the Device Firmware Upgrade (DFU). The DFU functions only in Class Two Audio mode and is used to update firmware for the Ayre USB D/A converter if required. Instructions on how to do this will be made available should firmware updates become necessary.
    Grace Design m903 dukket automatisk opp som Default device i Control Panel -> Sounds and Audio Device Properties -> Audio -> Sound playback -> Default device.

    Jeg testet deretter med foobar2000 og det virket uten problemer.

    Grace Designs Windows USB 2 Driver (for sampling rates above 96kHz) v1.26 virker ikke for Windows XP 32 bit.

    Jeg forsøkte deretter 2 konfigurasjoner beskrevet av Ayre:
    Begge virket uten problemer.

    Utstyr

    Hodetelefoner
    • AKG K 271 MK II
    • AKG K 701
    • Sennheiser HD 25-1 II Basic
    • Sennheiser HD 380 Pro
    • beyerdynamic T 1

    Kilder
    Logitech Squeezebox Touch:
    • Hardware version: 5
    • Firmware version: 7.6.0 r9400
    • Squeezebox Server version: 7.6.0 r32197
    • Ikke tilkoblet nettverk
    • 16 GB Sony USB-minne
    • Musikk: Apple Lossless rippet fra CD med Apple iTunes
    • S/PDIF-kabel: Synergistic Reasearch Alpha, 1 meter, RCA
    • Toslink-kabel: Ukjent fabrikat, 1,5-2 meter, plastplugger
    • Strøm fra standard skjøteledning med bryter

    Egenbygd stasjonær PC:
    • Hovedkort: MSI 875P Neo(MS-6758)
    • Prosessor: Intel Pentium 4 2,4 GHz, 1. generasjon med Hyper-Threading Technology
    • Minne: 1 GB
    • Andre lydkort: SoundMAX integrert på hovedkortet og Terratec DMX 6fire
    • USB-port montert på hovedkortet i hovedbakplate/-spjeld
    • USB-kabel som ble levert med Grace Design m903
    • Strømfilter m.m.:Norsk Datatilbehør LYNVERN DATA - iTX
    • Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional Version 2002 Service Pack 3, engelsk, oppdatert med Windows Update
    • Musikkavspillingsprogramvare: foobar2000 v. 1.1.5 med DarkOne v. 3.0.1, diverse plug-ins, konfigurert iht. balubas "Foobar innstallasjon - guide (Windows)", Ayre
      Acoustics' Charles Hanson
      og ASIO4ALL Instruction Manual (se variasjoner beskrevet i teksten)
    • ASIO4ALL Universal ASIO Driver For WDM Audio v. 2.10 - English (se variasjoner beskrevet i teksten)
    • Musikk: Apple Lossless rippet fra CD med Apple iTunes, FLAC lastet ned fra tsjekkisk radios D-dur og Ultrasone CD, samt 256 kbps vbr mp3 rippet fra CD med EAC

    Grace Design m903:
    • Standard apparatstrømkabel (typisk for datautstyr)
    • Andre kabler og strømtilkobling er beskrevet under de digitale kildene
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Bra og informativt innlegg CDWMcInSpots. (som vanlig)
    Har overvunnet de startproblemene som mest skyldes min manglende fortåelse og kunnskap digital "kabelsalat" og formater. ::)

    Dessverre ikke så mye i bruk i starten som jeg håpet på, mest pg.a jobb og annet.
    Førsteinntrykket mitt er solid, god i bruk (m/fjernkontroll). Hodefon-delen sparker virkelig mine AKG701 godt igang, så denne delen har jeg virkelig trua på. For øyeblikket fungerer den som pre, forhåpentligvis er kommende friuke i musikkens tegn og mer brukererfaring tilegnes.

    Er nok en langt mer avansert boks enn hva jeg får utnyttet, så begrensningene ligger uten tvil meg.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Slutter meg til skryt av CDWMcInSpots for innsatsen i hodetelefonsegmentet.

    Pga av en del reising og ymse å gjøre har jeg ikke fått testet ut min skikkelig ennå, men det kommer, det kommer. Kompatibilitetsproblemene med laptopen blir det sikkert en råd med. Trua er der fortsatt.

    totte
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.712
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @CDWMcInSpots
    Takk for veldig utførlig beskrivelse :)

    @ErosLoveking
    Ser at du har HD 650 og lurer på om du har gjort deg opp noen mening om matchen med m903 er god?
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    Støtter opp om skryten av innlegget ditt CDWMcInSpots. Veldig informativt og nyttig, samt generøst av deg å legge så mye arbeid i å informere oss øvrige HFSere.

    Ser frem til lytterapporten når du har fått dannet deg et tilstrekkelig inntrykk og forhåpentligvis vil formidle dette her.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CDWMcInSpots skrev:
    Grace Designs Windows USB 2 Driver (for sampling rates above 96kHz) v1.26 virker ikke for Windows XP 32 bit.
    Det slo meg at ovensiterte avsnitt kanskje ble vel kort. Derfor skal jeg utdype. Jeg forsøkte å installere denne driveren, men (lite eller) intet skjedde:
    • Startet "setup.exe"
    • Startvindu med teksten "Welcome to the TUSBAudio Driver for XMOS Kits v1.26.0 Setup Wizard"
    • Trykket på knappen Next
    • Fikk feilmeldingen: "Setup requires that the device is plugged in. Please connect the device you want to install and make sure it is turned on. If your device is currently connected, please unplug and replug it."
    • Det hjalp ikke at Grace Design m903 var tilkoblet og påslått. Ditto med ny av- og påkobling eller av- og påslåing

    Jeg fant ingen dokumentasjons- eller hjelpfiler i den nedlastede filen "Thesycon1v26.zip".

    Derimot fant jeg årsaken i filen "tusbaudio.inf" (i "Thesycon1v26.zip"):
    ;
    ; Copyright (c) 2009-2011 Thesycon
    ;
    ; TUSBAudio Driver for XMOS Kits setup information file
    ;
    ; This file supports:
    ; Windows XP Windows XP x64 Edition
    ; Windows Vista Windows Vista x64
    ; Windows 7 Windows 7 x64
    og "tusbaudioks.inf" (i "Thesycon1v26.zip"):
    ;
    ; Copyright (c) 2009-2011 Thesycon
    ;
    ; TUSBAudio Driver for XMOS Kits KS setup information file
    ;
    ; This file supports:
    ; Windows XP Windows XP x64 Edition
    ; Windows Vista Windows Vista x64
    ; Windows 7 Windows 7 x64
    "setup.ini" (i "Thesycon1v26.zip") inneholdt riktignok motstridende opplysninger:
    ;
    ; Configuration of the driver setup wizard
    ;

    ; general settings that apply to both 32 and 64 bit systems
    [Setup]

    CompanyName=Thesycon

    ProductName=TUSBAudio Driver for XMOS Kits

    ProductVersion=1.26.0

    ShowLicenseText=0

    SoftwareRegPath=Software\Thesycon\tusbaudio\Setup

    DefaultDestDir=Thesycon\TUSBAudio_Driver

    CertificateFile=vendor.cer

    CopyFiles=tusbaudioapi.dll, custom.ini, TUSBAudioSpy.exe, dfucons.exe

    ShortCut1=$SM_PROG_ALL_USERS|Thesycon\TUSBAudio Driver for XMOS Kits|TUSBAudio Spy Tool.lnk|$INSTDIR\TUSBAudioSpy.exe||
    ShortCut6=$SM_PROG_ALL_USERS|Thesycon\TUSBAudio Driver for XMOS Kits|DFU Console Window.lnk|$SYSDIR\cmd.exe|/k "cd $INSTDIR&&dfucons.exe -h"|%HOMEDRIVE%%HOMEPATH%


    ; settings that apply to 32 bit systems
    [Setup_x86]

    CopyFiles=tusbaudio.sys, tusbaudioks.sys, tusbaudio.cat, tusbaudioks.cat

    InfUSB=tusbaudio.inf

    InfKS=tusbaudioks.inf

    RegisterFiles=tusbaudioasio.dll

    ControlPanelExe=TUSBAudioCpl.exe

    ShortCut1=$SM_PROG_ALL_USERS|Thesycon\TUSBAudio Driver for XMOS Kits|TUSBAudio Control Panel.lnk|$INSTDIR\TUSBAudioCpl.exe||
    ShortCut2=$SM_STARTUP_ALL_USERS||TUSBAudio Control Panel Autostart.lnk|$INSTDIR\TUSBAudioCpl.exe|-hide|


    ; settings that apply to 64 bit systems
    [Setup_x64]

    CopyFiles=tusbaudio_x64.sys, tusbaudioks_x64.sys, tusbaudio.cat, tusbaudioks.cat

    InfUSB=tusbaudio.inf

    InfKS=tusbaudioks.inf

    RegisterFiles=tusbaudioasio.dll,tusbaudioasio_x64.dll

    ControlPanelExe=TUSBAudioCpl.exe

    ShortCut1=$SM_PROG_ALL_USERS|Thesycon\TUSBAudio Driver for XMOS Kits|TUSBAudio Control Panel.lnk|$INSTDIR\TUSBAudioCpl.exe||
    ShortCut2=$SM_STARTUP_ALL_USERS||TUSBAudio Control Panel Autostart.lnk|$INSTDIR\TUSBAudioCpl.exe|-hide|
    Det samme gjorde andre deler av tusbaudio.inf og tusbaudioks.inf (utdrag fra tusbaudio.inf):
    ;******************************************************************************
    ; Install private class
    ;------------------------------------------------------------------------------
    [ClassInstall32]
    AddReg=_AddReg_ClassInstall

    [_AddReg_ClassInstall]
    HKR,,,,"%S_DeviceClassDisplayName%"
    HKR,,Icon,,"-5"
    ;******************************************************************************
    ; Install Sections x86
    ;------------------------------------------------------------------------------
    [_Install.ntx86]
    CopyFiles=_CopyFiles_sys_x86

    [_Install.ntx86.Services]
    AddService = %S_ServiceName%, 0x00000002, _AddService_x86, _EventLog_x86

    [_Install.ntx86.HW]
    AddReg=_AddReg_HW


    [_AddService_x86]
    ServiceType = 1 ; SERVICE_KERNEL_DRIVER
    StartType = 3 ; SERVICE_DEMAND_START
    ErrorControl = 1 ; SERVICE_ERROR_NORMAL
    ServiceBinary = %12%\tusbaudio.sys
    AddReg=_AddReg_Service

    [_EventLog_x86]
    AddReg=_EventLogAddReg_x86

    [_EventLogAddReg_x86]
    HKR,,EventMessageFile,%REG_EXPAND_SZ%,"%%SystemRoot%%\System32\IoLogMsg.dll;%%SystemRoot%%\System32\drivers\tusbaudio.sys"
    HKR,,TypesSupported, %REG_DWORD%, 7
    ;******************************************************************************
    ; Copy file sections
    ;------------------------------------------------------------------------------
    [_CopyFiles_sys_x86]
    tusbaudio.sys,,,0x00000004
    ;******************************************************************************
    ; Destination Directories
    ;------------------------------------------------------------------------------
    [DestinationDirs]
    DefaultDestDir = 12 ; %windir%\system32\drivers
    _CopyFiles_sys_x86 = 12
    _CopyFiles_sys_x64 = 12

    ;******************************************************************************
    ; Disk Layout
    ;------------------------------------------------------------------------------
    [SourceDisksNames.x86]
    1=%S_DiskName%,,0
    [SourceDisksNames.amd64]
    1=%S_DiskName%,,0

    [SourceDisksFiles.x86]
    tusbaudio.sys=1
    [SourceDisksFiles.amd64]
    tusbaudio_x64.sys=1
    ; service name, should be set to x86 binary executable name without .sys extension
    S_ServiceName="tusbaudio"
    Dette er altså noe snodig og motstridende.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fikk ikke den helt store omtalen i Lyd&Bilde Gracen. Hegel HD20 virker som et bedre D/A hvis vi skal stole på testen.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    orso skrev:
    Fikk den helt store omtalen i Lyd&Bilde Gracen. Hegel HD20 virker som et bedre D/A hvis vi skal stole på testen.
    Mangler det et "ikke" som ord nr. 2?

    Når publiserte Lyd & Bilde den testen? Finnes den tilgjengelig på verdensveven? Hvilke egenskaper testet de (Grace Design m903 kan jo en del mer enn Hegel HD20)?

    Redigering:
    Forsøk på å gjøre spørsmål tydeligere.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots skrev:
    orso skrev:
    Fikk ikke den helt store omtalen i Lyd&Bilde Gracen. Hegel HD20 virker som et bedre D/A hvis vi skal stole på testen.
    Mangler det et "ikke" som ord nr. 2?

    Når publiserte Lyd & Bilde den testen? Finnes den tilgjengelig på verdensveven? Hvilke egenskaper testet de (Grace Design m903 kan jo en del mer enn Hegel HD20)?

    Redigering:
    Forsøk på å gjøre spørsmål tydeligere.
    Mangler hva? ;D

    Du får ta deg en tur på Narvesen og sniklese litt i siste nummer. Det var en test med flere DACer. Mener Gracen fikk 4 av 6 stjerner. Hegel HD20 og en DAC av Musical Fidelity til 5k fikk seks stjerner. Ble skrevet at Hegel HD20 var en av de beste DACene skribentene noen gang hadde prøvd uavhengig av pris. Det tror jeg på. Hegel er flinke.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    orso skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    orso skrev:
    Fikk ikke den helt store omtalen i Lyd&Bilde Gracen. Hegel HD20 virker som et bedre D/A hvis vi skal stole på testen.
    [...]
    Når publiserte Lyd & Bilde den testen? Finnes den tilgjengelig på verdensveven? Hvilke egenskaper testet de (Grace Design m903 kan jo en del mer enn Hegel HD20)?
    [...]
    [...]
    Du får ta deg en tur på Narvesen og sniklese litt i siste nummer. Det var en test med flere DACer. Mener Gracen fikk 4 av 6 stjerner. Hegel HD20 og en DAC av Musical Fidelity til 5k fikk seks stjerner. Ble skrevet at Hegel HD20 var en av de beste DACene skribentene noen gang hadde prøvd uavhengig av pris. Det tror jeg på. Hegel er flinke.
    Er det normalt av deg å være så rask og lettvinn i din omgang med fakta? Dette var faktisk dårlig gjort overfor Hifisentralens brukere, Lyd & Bildes testomtaleforfatter, Lyd & Bilde, Grace Design m903 og Grace Design.

    Jeg har kjøpt Lyd & Bilde nr. 5 2011 og lest testen grundig. Selv en meget rask sniklesning hos Narvesen vil raskt vise enhver nogenlunde oppegående person at orso, for å være meget høflig, har vært alt for rask.

    Dette er et godt eksempel på en test der stjerner eller terningkast forteller lite, og der det er viktig å lese hele teksten og se den i sammenheng på tvers av enkeltproduktene, og helst også i sammenheng med annen kunnskap man bør ha.

    Lyd & Bilde nr. 5 2011 omtaler 6 ganske ulike produkter som alle har DAK-funksjonalitet. Produktenes egenskaper, bruksområder, målgruppe og pris varierer mye:

    Lyd & Bilde ser ut til å ha tildelt stjerner kun basert på DAK-delens ytelse og produktets pris. Dette gavner rene DAKer mens andre produkter med et videre egenskapsrepertoar dessverre ikke belønnes for sine øvrige egenskaper.

    Lyd & Bilde har i all hovedsak konsentrert seg om DAK-delen og behandler dessverre de øvrige egenskapene langt mer overfladisk. Dette taper leserne, Wadia 151PowerDAC mini og Grace Design m903 på. DAK-delen er så langt mulig testet via USB fra en ukjent datamaskin (<= 24 bit/96 kHz) og via S/PDIF RCA fra en "god CD-spiller". Jeg tror ikke øvrig utstyr involvert i testen er beskrevet.

    HRT iStreamer (for Apple iPod, iPhone og iPad) og Chord Chordette Gem (USB + Bluetooth) er i større grad spesialprodukter for en bestemt nisje og i mindre grad generelle DAK-produkter.

    Wadia 151PowerDAC mini får fortjent ros, men dens DAK-del er vanskelig å sammenligne direkte med andre DAK-deler fordi den kun har høyttalerutganger. Ditto for øvrig funksjonalitet.

    Musical Fidelity M1 DAC får ros og anses som en meget god DAK i sin prisklasse.

    Hegel HD20 omtales slik mot slutten: ”Dette er nemlig en av de beste DAC-ene undertegnede har testet, uansett pris!”.

    Grace Design m903: Man må lese delene om Musical Fidelity M1 DAC og Hegel HD20 i tillegg til delen om selve Grace Design m903 for å få et ordentlig inntrykk av hva testomtaleforfatteren mener. Noe av det han skriver fordelt over de tre produkttestomtalene kan allikevel oppfattes som noe motstridende. Slik jeg oppfattet testomtalen anses Grace Design m903 benyttet som ren DAK som bedre enn Musical Fidelity M1 DAC og dårligere enn Hegel HD20. Den taper dermed stjerner i denne sammenheng p.g.a. sin høyere pris.

    Dette er selvsagt ikke spesielt overraskende for en nogenlunde oppegående og informert person. Grace Design m903 er et godt, profesjonelt produkt som består av tre gode hoveddeler:
    • Hodetelefonforsterker med avansert crossfeedkrets
    • DAK med USB-, S/PDIF RCA-, Toslink- og AES-innganger som støtter alle relevante kombinasjoner mellom 16 bit/44,1 kHz og 24 bit/192 kHz inkl. 88,2 og 176,4 kHz
    • Forforsterker med analoge (ubalansert og balansert) og digitale innganger og to analoge utganger (ubalansert og balansert)
    Bruksanvisningen forteller grundig om en rekke tilleggsfunksjoner. Noen er nyttige for alle, mens andre formodentlig er mest nyttige for profesjonell bruk.

    Det er naturlig å sammenligne Grace Design m903 med Benchmark DAC1 HDR som er toppmodellen i den velkjente, profesjonelle Benchmark DAC1-familien. Det gjorde bl.a. Stereophile i sin testomtale av forgjengeren Grace Design m902 der de sammenlignet med Benchmark DAC1:
    http://www.stereophile.com/headphones/406grace/index.html

    Overall, I enjoyed my time with the Grace m902. While it doesn't sound significantly better than the cheaper Benchmark, merely different, the fact that it offers analog as well as digital inputs and a remote control puts it in a different product class. I didn't do any serious headphone listening, so I asked Wes Phillips to add some thoughts below, but I highly recommend the m902 as a D/A preamp. —John Atkinson
    Head-Fi.org's visualguy har sammenlignet hodetelefonforsterkeren og DAKen i Grace Design m903 og Benchmark DAC1 HDR:
    http://www.head-fi.org/forum/thread...lifier-dac-monitor-controller/30#post_7303357

    I got my m903 a couple of days ago. I compared the sound quality of both the DAC section and the headphones amp section to those of the Benchmark DAC1 HDR. I used HD800 and HE-6 headphones for the headphones amp comparison. I used an SR-007/KGSS combo and also Focal Twin6 powered studio monitors for the DAC comparison.

    Bottom line - no significant difference in sound between the DAC1 HDR and the m903. This applies to both the DAC section and the headphones amp section. This is a good thing and what I was hoping for since the DAC1 has excellent sound quality.

    Since the m903 offers comparable sound quality to the DAC1 at a comparable price, but a better feature set, I would highly recommend it.
    Jeg har tidligere lest sammenligninger av DAK-delen i Logitech Transporter og Benchmark DAC1-familien, og satt da igjen med inntrykket at de er rimelig likeverdige, men forskjellige. Utstyret man skal benytte den sammen med og smak og behag, avgjør om man foretrekker den ene eller andre (eller noe helt annet på samme nivå).

    Svenske HiFi & Musik nr. 11 2009 sammenlignet Hegel HD10 med Benchmark DAC1 USB og skrev:
    http://www.hegel.com/HD10_HifiMusik_Nov2009.pdf

    Nej, den här DAC:en låter alldeles sanslöst bra och det slutgiltiga provet blev så klart att ta sig an Benchmark DAC-1 USB. Jag vet att många tidigare sagt denna låtit lite hårt och kliniskt, vilket jag inte hållit med om, inte alls.

    Förrän nu, när jag för bortemot halva pengen får ett överlag mycket större ljud, mer kraft och mer sammanheng, ljudbilden liksom fylls ut. Men samtidigt som man får mer detaljskärpa, så låter Hegel-DAC:en också mjukare och väldigt mycket trivsammare.

    Jag vet, för många av oss är även 10.000 kronor mycket pengar, men med tanke på vad DA10 presterar, är det ett extremt bra pris, tro mig!
    Noen generelle observasjoner i(/fra) testomtalen i Lyd & Bilde:
    • S/PDIF RCA fra en god CD-spiller er bedre enn USB fra en datamaskin
    • Asynkron vs. adaptiv USB: Det er mulig at asynkron er den beste teknologien, men testen indikerer igjen at det er flere kurante veier til målet.


    Redigering:
    Endringer som resultat av at jeg har sjekket og stadfestet at det er Chord Chordette Gem og at oppgitt pris er 5000,-
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg har tidligere nevnt m903s lyssterke display og kontroll-LEDer:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Fysiske observasjoner
    [...]
    Frontplate:
    • Informativ tekst og lamper
    • I normalmodus viser displayet volum i ca. 200 trinn
    • Displayet er lyssterkt
    • Lampene avgir en god del lys
    • [...]
    [...]
    De gir tydelig informasjon, men kan bli både vel lyssterke og spraglete i dempet belysning.

    Da jeg nylig endelig fikk lest brukerhåndboken, fant jeg ut at man kan slå dem av slik at de kun tennes i 4 sekunder hver gang noe skjer. Utdrag fra Grace Design m903 Owner's manual Rev A side 11:
    Display dimmer mode
    The m903 features bright user interface designed to give you clear operational information. However, situations may exist when you want to turn off this display while keeping your unit running. This is possible with the display dimmer mode. With the display dimmer enabled, all the light on the front panel will extinguish after 4 seconds of inactivity. Any change made by the user or system change (sample rate or s-Lock status) will turn the displays back on for 4 seconds, then again extinguish. Note: the status of the display dimmer feature mode retained whenever the m903 is power cycled. To change this setting:
    1 Push and hold the rotary encoder to enter the setup menu. Now rotate the encoder until you reach the dd menu item.
    2 Push and release the encoder to toggle on (indicated by the decimal points in the d.d. symbol turned on) or off.
    3 Rotate the encoder to navigate to other setup menu items or push and hold to exit the setup menu.
    Jeg anbefaler for øvrig alle interesserte å lese brukerhåndboken. Grace Design m903 har en god del funksjoner som det er vanskelig å oppfatte at finnes, enn si forstå hvordan virker, uten å ha lest den.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bra du er påpasselig CDWMcInSpots, selv om jeg synes du trekker det litt langt.

    Musical Fidelity M1 DAC har også fått veldig god omtale i Stereophile. Og den måler nesten SOTA ifølge Atkinson.
     

    Vedlegg

    • 245.6 KB Visninger: 540

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    orso skrev:
    Bra du er påpasselig CDWMcInSpots, selv om jeg synes du trekker det litt langt.
    Det var du som trakk først.



    Musical Fidelity M1 DAC har også fått veldig god omtale i Stereophile. Og den måler nesten SOTA ifølge Atkinson.
    For ordens skyld:
    Jeg har i svar #69 ikke betvilt at hverken Musical Fidelity M1 DAC eller Hegel HD20 er gode produkter, snarere tvert i mot, hvilket bør være lett å se.

    Derimot mener jeg som allerede skrevet at DAK-fokuset i Lyd & Bildes testomtale og ikke minst stjernesetting, fører til at gode produkter med flere egenskaper enn DAK dessverre ikke belønnes for sine øvrige egenskaper. Dette rammer spesielt Wadia 151PowerDAC mini og Grace Design m903.

    Flere testomtaler av Musical Fidelity M1 DAC :

    Flere testomtaler av Hegel HD20:

    Musical Fidelity M1 DAC [...] måler nesten SOTA ifølge Atkinson.
    Forløperen Grace Design m902 målte også bra i 2006 med unntak av USB-inngangen (som siden er revidert):
    http://www.stereophile.com/content/grace-design-m902-reference-da-headphone-amplifier-measurements

    The idiosyncratic nature of our sample's USB input aside, the Grace Design m902 Reference offers excellent measured performance.—John Atkinson
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Test- og brukeromtaler

    Noen brukeromtaler av Grace Design m903:

    Noen tyske testomtaler av Grace Design m903.
    Komponentene i testomtale 3 er et rent subsett av komponentene i testomtale 1:
    Stereo
    Ausgabe 4/2011
    10 Produkte im Test (Testbericht über 10 Kopfhörerverstärker)
    ohne Endnote Preis/Leistung: „sehr gut“ (3 von 5 Sternen)

    • Chord Electronics Chordette Toucan
    • EternalArts OTL-Kopfhörerverstärker
    • Grace Design m903
    • Hifiman EF5 / DY-1
    • Lake People Electronic Violectric HPA V100
    • Lehmann Audio Black Cube Linear
    • Musical Fidelity M1 HPA
    • Naim Audio HeadLine / NAPSC
    • NuForce Icon HDP
    • SPL - Sound Performance Lab Auditor

    Grace Design m903:
    „... Der Titel ‚Deep Waters‘ von Incognito, der mit seinen massiven Höhen schon mal schrill und nervig rüberkommen kann, klingt hier supersauber und messerscharf! Aber auch Tracks mit Standard-CD-Auflösung bringt der M 903 attackig, frisch in den Höhen, aber keineswegs artifiziell oder zischelig. Der Bass kommt knorrig, und die Mitten, vor allem Männerstimmen, klingen markant und fest. Ein klasse D/A-Wandler.“
    einsnull
    Ausgabe 2/2011
    Einzeltest

    „‚Das ist klanglich und ausstattungstechnisch einer der empfehlenswertesten Wandler überhaupt.‘“

    Ausschnitte lesen
    Fono Forum
    Ausgabe: 5/2011, Seite: 56 - 59
    Titel: „Nachbars Lieblinge“
    4 Produkte im Test (Testbericht über 4 Kopfhörerverstärker)
    ohne Endnote

    • Grace Design m903
    • Lehmann Audio Black Cube Linear
    • Musical Fidelity M1 HPA
    • SPL - Sound Performance Lab Auditor

    Grace Design m903:
    „... Der Bass klingt knorrig und die Mitten, vor allem Männerstimmen, markant und fest. Auch für ‚leise‘ und hochohmige Kopfhörer verfügt der ‚M 903‘ über genug Lautstärkereserven. Hörvergnügen ist damit garantiert.“
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Jeg bor i et område som ikke gjør det så enkelt å bare stikke innom en butikk for å høre på nytt utstyr. Jeg er intr i en ny dac og derfor har jeg bl.a fulgt denne tråden som nå har rullet i 4-5mnd. Flere har tydeligvis anskaffet produktet og trådstarter har tydeligvis hatt dette i bruk i minst ett par mnd. Tråden og innholdet i seg selv har vært en gedigen innføring i produktets bruk og div tekniske funksjoner og må vel nærmest framstå som den ultimate "bruksanvisning" - fantastisk!

    Men - jeg personlig, som ikke er intr i alle mulige funksjoner (bruker ikke hodetelefoner - har forforsterker og vil fortsatt bruke denne m.m), venter fortsatt på en subjektiv tilbakemelding på selve lydkvalitetene til denne dack`en. Er Hegel HD20 og MF bedre enn Grace på dette området eller ikke (stoler def. ikke på Lyd&Bilde) - er det event andre enheter som dere muligens har testet som låter bedre/dårligere eller er det funksjonene i seg selv som har vært hovedårsaken til valget etc?

    Og til trådstarter spesielt og dere som bruker Grace til hverdags - dersom du/dere har en personlig mening om dette så hadde det vært fantastisk å lese litt om hva dere synes uten enda flere henvisninger til tests i diverse mag./nettsider/privatpersoner i Tyskland, USA eller hvor som helst - kun din egen personlige mening. På forhånd takk!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    kurtis skrev:
    Og til trådstarter spesielt og dere som bruker Grace til hverdags - dersom du/dere har en personlig mening om dette så hadde det vært fantastisk å lese litt om hva dere synes uten enda flere henvisninger til tests i diverse mag./nettsider/privatpersoner i Tyskland, USA eller hvor som helst - kun din egen personlige mening. På forhånd takk!
    Det kommer, det kommer. ;)

    Dette har dratt ut av flere grunner. Noen ganger driver man faktisk med helt andre ting (ikke får jeg betalt heller, tvert i mot koster det både tid og penger). Analog RCA inn og hodetelefon ut har nådd > 200 timer innspilling, antagelig > 250 timer (husker ikke akkurat nå). DAK-delen står til innspilling og runder 200 timer senere i uken.

    Mine evalueringsplaner (med ukjent tidsperspektiv):
    • Analog hodetelefonforsterker: Prøve flere hodetelefoner og sammenligne med en eller flere hodetelefonforsterkere
    • DAK-del: Sammenligne med Logitech Transporter og antagelig McIntosh MCD500 og kanskje OPPO BDP-83SE NuForce Edition
    • Analog ut: Mate annen hodetelefonforsterker og kanskje anlegget. Jeg skal etterhvert forsøke aktive høyttalere

    kurtis skrev:
    [...]
    Jeg er intr i en ny dac og derfor har jeg bl.a fulgt denne tråden som nå har rullet i 4-5mnd. Flere har tydeligvis anskaffet produktet og trådstarter har tydeligvis hatt dette i bruk i minst ett par mnd.
    [...]
    Men - jeg personlig, som ikke er intr i alle mulige funksjoner (bruker ikke hodetelefoner - har forforsterker og vil fortsatt bruke denne m.m), venter fortsatt på en subjektiv tilbakemelding på selve lydkvalitetene til denne dack`en. Er Hegel HD20 og MF bedre enn Grace på dette området eller ikke (stoler def. ikke på Lyd&Bilde) - er det event andre enheter som dere muligens har testet som låter bedre/dårligere
    Jeg har ikke hørt Musical Fidelity M1 DAC eller Hegel HD20 og har heller ingen umiddelbare planer om det. For øyeblikket har jeg (vel) nok bokser med DAK-funksjonalitet. Det er mer et spørsmål om å bruke det jeg har enn å lure på om noe kanskje er (litt) bedre.

    Jeg skal som nevnt ovenfor, etterhvert sammenligne DAK-delen med noe av det jeg allerede har. Disse komponentene er vel ansett i sine prisklasser og beskrevet grundig av mange. Dette bør derfor kunne være nyttig selv om man ikke er ute etter akkurat de komponentene jeg har. Jeg er spesielt spent på sammenligningen med Logitech Transporter fordi de koster/kostet omtrent det samme, og Transporter anses som en meget god DAK til prisen til tross for ekstra funksjonalitet (nettverksspiller ++).

    Det vil ikke overraske meg om en ren DAK til samme eller noe lavere pris enn Grace Design m903 er en bedre DAK enn m903s DAK-del fordi m903 også er en god hodetelefonforsterker og forforsterker. Dette koster også penger. Spørsmålene blir da:
    • Hvor stor er kvantums-/énboksrabatten på Grace Design m903?
    • Har Grace Design gjort/fått til noe unikt slik at de gir høyere ytelse enn prisen skulle tilsi sammenlignet med andre hifikonkurrenter, slik Benchmark DAC1 og SlimDevices Transporter fikk rykte for?

    Det er etter min mening ikke opplagt at et multifunksjonsprodukt som Grace Design m903, er det rette (økonomiske) valget hvis man kun ønsker én av funksjonene.

    eller er det funksjonene i seg selv som har vært hovedårsaken til valget etc?
    totte og jeg har tidligere redegjort for (noen) av våre overveininger og grunner for å bestille Grace Design m903. Jeg husker ikke om ErosLoveking har gjort det samme.

    Kortversjonen for min del:
    Jeg ønsket en (enboks)sentral i et anlegg nr. 2 i et arbeidsrom/hjemmekontor/sekundærstue/bibliotek. Grace Design m903 passet utmerket fordi den (i hvert fall) dekker tre funksjoner med (forhåpentlig og bl.a. basert på omtale av m902) god kvalitet:
    • DAK med asynkron USB-, S/PDIF RCA-, Toslink- og AES-innganger som støtter alle relevante kombinasjoner mellom 16 bit/44,1 kHz og 24 bit/192 kHz inkl. 88,2 og 176,4 kHz
    • Hodetelefonforsterker med avansert crossfeedkrets
    • Forforsterker som kan fjernstyres, med analoge (ubalansert og balansert) og digitale innganger og to analoge utganger (ubalansert og balansert)

    Kilder i første omgang:
    • Logitech Squeezebox Touch
    • Datamaskin

    Den skal i første omgang drive dynamiske hodetelefoner, STAX hodetelefoner og aktive høyttalere.

    Mine (høyst) foreløbige lytteinntrykk for Grace Design m903 benyttet som analog hodetelefonforsterker, er beskrevet i følgende innlegg:
    • Denon AH-D7000: Egnet hodetelefonforsterker
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1136123.html#msg1136123Kort oppfølging ang. Denon AH-D7000

    • CDWMcInSpots skrev:
      [...]
      Det jeg nå skriver er basert på innledende forsøk på noen av dagene i løpet av godt og vel den siste uken. Jeg har (foreløbig) ikke gjort grundige sammenligninger med nøyaktig vouminnstilling, like kabler, notater osv. Hodetelefonforsterkerne var ikke nødvendigvis heller ferdig innspilt og jeg benyttet to delvis ulike kilder.

      Det begynte med Grace Design m903. Den gjorde noe med AKG K 701. (Jeg er rimelig sikker på at) den gir mer bunn, men kanskje også mørkere damevokal. Dette må sjekkes grundigere.
      [...]
      Det er ikke opplagt for meg at AKG K 271 MK II har bedre bass-/bunnegenskaper enn AKG K 701 når AKG K 701 får egnet forsterkning, snarere tvert i mot. Førsteinntrykket var (til min overraskelse) at AKG K 701 var bedre i bunnen enn AKG K 271 MK II med Grace Design m903 og Burson Audio HA-160.
      [...]

    Tillegg:
    La til teksten: " som kan fjernstyres,"

    Tillegg 2:
    Når man skal velge DAK, må man i tillegg til lydkvalitet, jitter, ordbredde, samplingfrekvens, USB-type, evt. volumkontroll, fjernstyring osv., tenke på antall og type inn- og utganger. Her varierer det ganske mye. Noen DAKer har f.eks. AES, men mange hifikilder har det ikke. For noen er AES et stort pluss, mens andre ikke kan bruke AES. Noen DAKer har digital ut og kan dermed konvertere mellom digitale inngangstyper, mens andre mangler digital ut. Osv., osv.
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Oj, oy - her gjøres det et grundig arbeid skjønner jeg! Blir veldig spennende å lese konklusjonene dine etterhvert så dette gleder jeg meg til!
    Har jo sett at det er flere produsenter som tilbyr "tilleggsfunksjoner" som bl.a volumestyring og dette gjør jo også Hegel som er en av de jeg foreløpig har tenk å teste ut, ikke minst pga gode tester og tilbakemeldinger fra div nettfora. Men vil bruke litt tid på valget mitt og det er enda rimelig åpent.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fjernkontroll

    Vi "plager" kurtis litt til ;)

    Vi har vært innom fjernkontrollen tidligere:

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Displayet viser 2 tegn, og menystrukturen er dermed ikke lett å forstå uten å ha lest brukerhåndboken. Det skal visstnok være mye enklere å betjene den med fjernkontroll enn med frontpanelknotten. Fjernkontroll må kjøpes separat. Jeg venter fremdeles på min. Ny leveringsdato er oppgitt til 09.04.2011. Wes Phillips skrev om dette da han skrev om Grace Design m902 i Stereophile:
    http://www.stereophile.com/content/...a-headphone-amplifier-wes-phillips-grace-m902

    [...]
    My first experience of the m902 was of its multifunction volume control. Grace Design has jammed a ton of connectability and functions into a very small package, and the multifunction control does the job, but—a big but—it requires that you scroll through various levels of submenus to do anything other than, well, change the volume. I hated this. The m902's optional remote control ain't optional, in my opinion.
    [...]
    [...]
    ErosLoveking skrev:
    [...]
    Førsteinntrykket mitt er solid, god i bruk (m/fjernkontroll).
    [...]
    Fjernkontroll må som nevnt kjøpes separat. Jeg fikk endelig min 20.05.2011 etter lang venting.



    Dette bildet skal vise fjernkontrollen til Grace Design m903, men avviker fra min. Form, farge, knapper osv. er likt, men mange av knappene har to funksjoner (kort og langt trykk) og min har tekst som viser dette med typisk to tekstlinjer per knapp.

    Knappene er mest sannsynlig av blankt metall. Man må skru opp to stjerneskruer på undersiden når man skal skifte batterier. Jeg er foreløbig noe usikker på om den er laget av solid plast eller lettmetall. Jeg har så langt ikke åpnet den. Den virker solid, men det bør den også være til kr. 1090,- Den er litt fremtung. Man må sikte ganske rett på Grace Design m903 eller benytte (vegg)refleksjon. Jeg har benyttet andre fjernkontroller som tillater mer vingling/dårlig sikting.

    Fjernkontrollen gjør det f.eks. mye lettere å slå av og på crossfeed, mono og mute. Fjernkontrollen kan styre alle funksjoner med ett unntak: kildevalg. Det er antagelig greit under vanlig bruk, men dumt ved testing.
     

    Vedlegg

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Takk - jeg lar meg gjerne "plage" på denne måten!
    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn