Grace 707 . Pick-up tips

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.575
Antall liker
1.312
Sted
Oslo
Som jeg skrev, se hvor dette tallet er målt, Denon bruker 100 hz så du må gange tallet 13 med 1,7 jo.....Denon DL301 MKII er meget bra.
Sorry . leste ikke godt nok der :) Blir 9,411Hz. Det er jo veldig bra :D
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.575
Antall liker
1.312
Sted
Oslo
mm eller mc er ikke så viktig . Har riaa med både mc og mm .

Er det forskjell i lyd signatur ? MM/MC
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Pickering XV-15 har 17 i compliance . Denne bør passe ganske godt også. Noen som har noen erfaringer med denne ?
Tja jeg har et par i skuffen og har benyttet de med stort hell i lette armer, der kvitterer den med et flott og sammenhengende lydbilde. Den spiller bra bass og mellomtone, det godt nyansert og overraskende stramt. Diskanten er også god men det kan mangle litt futt i forhold til de beste i klassen. Dette er en P.U det er veldig lett å like lyden av, men den har et utseende som selv ikke en mor kan like IMO.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Denon DL103 er jo meget stiv. Den er ikke en god match til en lett tonearm. Jeg tror kanskje 13 er korrekt compliance ved 10hz for denon 301mk2. Ser at det oppgis uten videre info flere steder som vanligvis er nøye på sånt. Har også lest en anmeldelse som sa at den hadde ganske like egenskaper som 103. Da rimer det egentlig at den også er temmelig stiv.


Hva med denne
Har en kamerat som bruker denne ,,,spiller flott IMO,:)
Mvh
www.turntableneedles.com/AT150Sa-Audio-Technica-Phono-Cartridge
Den er også veldig bra . 9.967 Hz. Står mellom den og denon dl103.
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Har en xv-15 i en sme 3009i nå og den er så god at jeg nettopp har kjøpt Jico-stifter til to til jeg har liggende.
Det er en moving Iron hvis jeg ikke husker helt feil, og det låter vanligvis fint !
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.642
Antall liker
58.415
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Denon 103 er en meget bra Pick-up.
Særlig til den prisen.
Den er stiv, og passer best i en tung arm.
Altså et lite egnet valg for Gracearmen din.

Utvalget er ikke all verden lenger fordi lettvektsarmer som Grace707, SME sIII, Formula 4, og ikke minst Infinity Black Widow ikke lenger anses som det beste for å oppnå best lyd fra en platespiller.
På 70 og 80 tallet var det ikke slik, og det var "lettest mulig" som var goal.
Idealer og trender skifter,-også innenfor haifai.
Det er likevel mulig å få en lett arm til å fungere godt, og bedre enn billig masseproduserte nye armer.
Disse lettvektsarmene jeg nevner over ble ansett som high-end.
De ble tross alt produsert i vinylens gullalder.:)

Jeg hadde holdt meg unna "gamle" pick-uper, for sjøl om en har ny nål, kan en risikere at opphenget til nålefanen er stivt pga tidens tann.
(Ofte bruk av gummimatriale), slik at plogen ikke vil spore bra. Da blir lyden deretter.
Det kan også være at de er defekt av andre grunner, fordi delene tørker ut, eller mister bevegelighet fordi det blir liggende ubrukt i mange år.

Jeg anbefalte Soundsmith, uten å eie det merket sjøl, men fordi de lager flere av sine godt renommerte modeller i ulik utførelse så det er mulig å velge mellom high, medium og low compliance.

Mvh

edit: -ser at Sst er ute før meg med bemerkning ang Denon.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.575
Antall liker
1.312
Sted
Oslo
Denon DL103 er jo meget stiv. Den er ikke en god match til en lett tonearm. Jeg tror kanskje 13 er korrekt compliance ved 10hz for denon 301mk2. Ser at det oppgis uten videre info flere steder som vanligvis er nøye på sånt. Har også lest en anmeldelse som sa at den hadde ganske like egenskaper som 103. Da rimer det egentlig at den også er temmelig stiv.


Hva med denne
Har en kamerat som bruker denne ,,,spiller flott IMO,:)
Mvh
www.turntableneedles.com/AT150Sa-Audio-Technica-Phono-Cartridge
Den er også veldig bra . 9.967 Hz. Står mellom den og denon dl103.
Det skulle stå dl 301 :) skrive feil. Den har høy compliance
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.575
Antall liker
1.312
Sted
Oslo
Denon 103 er en meget bra Pick-up.
Særlig til den prisen.
Den er stiv, og passer best i en tung arm.
Altså et lite egnet valg for Gracearmen din.

Utvalget er ikke all verden lenger fordi lettvektsarmer som Grace707, SME sIII, Formula 4, og ikke minst Infinity Black Widow ikke lenger anses som det beste for å oppnå best lyd fra en platespiller.
På 70 og 80 tallet var det ikke slik, og det var "lettest mulig" som var goal.
Idealer og trender skifter,-også innenfor haifai.
Det er likevel mulig å få en lett arm til å fungere godt, og bedre enn billig masseproduserte nye armer.
Disse lettvektsarmene jeg nevner over ble ansett som high-end.
De ble tross alt produsert i vinylens gullalder.:)

Jeg hadde holdt meg unna "gamle" pick-uper, for sjøl om en har ny nål, kan en risikere at opphenget til nålefanen er stivt pga tidens tann.
(Ofte bruk av gummimatriale), slik at plogen ikke vil spore bra. Da blir lyden deretter.
Det kan også være at de er defekt av andre grunner, fordi delene tørker ut, eller mister bevegelighet fordi det blir liggende ubrukt i mange år.

Jeg anbefalte Soundsmith, uten å eie det merket sjøl, men fordi de lager flere av sine godt renommerte modeller i ulik utførelse så det er mulig å velge mellom high, medium og low compliance.

Mvh

edit: -ser at Sst er ute før meg med bemerkning ang Denon.
Det skulle stå denon dl 301 :) De får man jo fortsatt kjøpt nye /ubrukt . Er det stor forskjell mellom mm og mc når det kommer til lyd / kvalitet ? Soundsmith blir litt for dyrt. 1000 $ for den billigste pickupen , men sikkert veldig bra :D
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Dette tror jeg ikke på:

"Jeg hadde holdt meg unna "gamle" pick-uper, for sjøl om en har ny nål, kan en risikere at opphenget til nålefanen er stivt pga tidens tann.
(Ofte bruk av gummimatriale), slik at plogen ikke vil spore bra. Da blir lyden deretter.
Det kan også være at de er defekt av andre grunner, fordi delene tørker ut, eller mister bevegelighet fordi det blir liggende ubrukt i mange år."

Har noen erfaring med at en pickup eller stift har blitt ubrukelig på grunna av alder?

Jeg har ALDRI opplevd problemer med stifter på grunn av alder. Slitte stifter er noe annet.
Pickupen jeg bruker nå er en mc pickup som er 60 år gammel!
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.642
Antall liker
58.415
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
^^
Tro det eller ei pekaill;)
Dette gjelder først og fremst pick-uper som har ligget ubrukt, og lagret uegnet.

Du finner lignende utsagn som dette på nettet:

"- Cantilever rubber surround gets old, dries out and becomes brittle. Typical of old carts found on TTs not used since the 70s or 80s. Poor tracking, requires excessive or over-spec'd tracking weight to get it to work just ok. Replacement is in order, if possible."

(Hentet fra Steve Hoffman Music Forums.)


@Trikkern89.
Jeg vet ikke om du har sagt noe om budsjett, men jeg tror ganske sikkert at du får en Soundsmith rimeligere hvis du kontakter Audioaktøren.

Mvh
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
En finner alltid en eller annen som er enig med en selv på nettet uansett hvilket syn en vil forfekte, men det gjør det ikke mer sant for det.
Spørsmålet var om noen hadde opplevd problemer som dette?

Hvis du leser test på audiophile.no om gamle Shurepickuper ser du at de sporer bra og har bra lyd selv om de er 40 år gamle.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Bytter du stift på en mm bytter du samtidig alle bevegelige deler.
Kan være utfordrende å kjøpe nos stifter såklart.
Altså ikke kjøpe stift med morken gummi selvfølgelig

Så vi snakker kanskje begrepsforvirring tenker jeg.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.642
Antall liker
58.415
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
En finner alltid en eller annen som er enig med en selv på nettet uansett hvilket syn en vil forfekte, men det gjør det ikke mer sant for det.
Spørsmålet var om noen hadde opplevd problemer som dette?

Hvis du leser test på audiophile.no om gamle Shurepickuper ser du at de sporer bra og har bra lyd selv om de er 40 år gamle.
Poenget mitt var å belyse at dette er en faktor/risiko ved kjøp av eldre pick-uper.
Sjøl har jeg mest erfaring med nye, men har hørt at problemer med f.eks gummimatrialer i årskomne pick-ups har relevans.
For all del,- den som vil, må gjerne kjøpe og bruke gammelt.

Mvh
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Ikke for å kludre til diskusjonen altså, men. Jeg har brukt Benz Micro Silver i en Grace 707 tidligere. Den satt på en velspillende men ikke helt up to date Linn LP12. Kombinasjonen spilte helt utmerket, og hvis jeg skulle vurdert pick-up til den armen så ville Silver stått på min liste.
 
Topp Bunn