Diverse GPS nøyaktighet ??

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.883
Torget vurderinger
0
Hei,

Har innebygget GPS i bilen, og den funker helt OK, tror jeg??
Har også en liten løs Garmin som jeg benytter som speedometer. Greit å være på riktig side av "miste førerkortet" grensen.:rolleyes:

Her i natt oppdaget jeg noe merkelig ved at det var stor uenighet mellom GPSen i bilen og Garmin apparatet når det gjelder høyde over havet. Det varierte med mer enn 15 meter på det verste. Og ingen konsistens i variasjonen. En gang var bilen lavest og neste gang var Garmin lavest.

Når det gjelder posisjon er de merkelig enige, variasjonen er ikke mer enn 1/10 sekund når den står i grader, minutter, sekunder modus.

Det jeg begynte å undre på er hvor nøyaktig hastigheten vises? Kan man risikere at hastigehten i displayet er helt på bærtur??

N

nb

Gjest
GPS og høyde er problematisk. Er en grunn til at selv i år 2014 så beregner fly høyden ved trykk og ikke via satellitt. Kunne visstnok bommet med en kilometer med GPS.

I følge min GPS på sportsklokken ligger huset mitt forskjellig hver dag. Posisjonen er svært nøyaktig, høyden not so much.

Hastigheten stemmer nok bra, kan være litt feil i bakker muligens.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Så vidt jeg vet er kommersielle GPSer ikke spesielt nøyaktige. En kamerat av med som har jobbet med maritime GPSer med ekstreme nøyaktighetskrav i en årrekke fortalte meg i hvert fall det. Unøyaktigheten er i noen grad "lagt inn" for at kommersielle GPSer ikke skal kunne brukes til gufne oppgaver som guiding av cruisemissiler ol. Det som redder nøyaktigheten ved bruk i bil er at de "trekker deg inn" på nærmeste vei. 5-10 m avvik er ikke så viktig så lenge den vet at du må være på en vei, og dermed plasserer den deg på nærmeste vei. Antar at veidataene ikke har høyde over havet, bare bredde/lengdegrad. Dermed slår unøyaktigheten ut i full blomst.

Z

Zomby_Woof

Gjest
I følge min Garmin sykkelGPS starter jeg stadig vekk en god del under havnivå når jeg sykler hjem fra jobb. Det varierer også litt fra gang til gang. Dog ser det ut som alle bakkene er akkurat like lange og bratte fra gang til gang. Tror ikke det er så gærnt med presisjonen på farta heller.

Sist redigert av en moderator:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
Så vidt jeg vet er kommersielle GPSer ikke spesielt nøyaktige. En kamerat av med som har jobbet med maritime GPSer med ekstreme nøyaktighetskrav i en årrekke fortalte meg i hvert fall det. Unøyaktigheten er i noen grad "lagt inn" for at kommersielle GPSer ikke skal kunne brukes til gufne oppgaver som guiding av cruisemissiler ol. Det som redder nøyaktigheten ved bruk i bil er at de "trekker deg inn" på nærmeste vei. 5-10 m avvik er ikke så viktig så lenge den vet at du må være på en vei, og dermed plasserer den deg på nærmeste vei. Antar at veidataene ikke har høyde over havet, bare bredde/lengdegrad. Dermed slår unøyaktigheten ut i full blomst.
De proffe bruker:
Differential GPS - Wikipedia, the free encyclopedia
og
Real Time Kinematic - Wikipedia, the free encyclopedia

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har i lang tid sammenlignet en fotoboksvarsler som med gps viser reell hastighet mot PGS pusklokken min, Garmin Forerunner 310XT.

Disse viser det samme og min erfaring er at GPS viser reell hastighet. Sammen med cruisekontroll er man garantert å ikke få noen prikker på førerkortet eller fartsbøter. Det er bare å slappe av og stole på GPS og hastighet.

Når det gjelder høyde over havet med gps, er min erfaring som det har blitt kommentert tidlgere at den ikke er nøyaktig.

Topp Bunn