Gorms anleggstråd - Nada "trønderrock"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Flott tråd!! De høyttalerene dine er jo så fantastisk fine!!!
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    ambiance skrev:
    Målingene dine minner om L formet rom, ene høyttalerene nermere sidevegg kontra den andre, eller at du har en trappoppgang i rommet som trekker til seg enkelte frekvenser, og som kan skape den utjevne målingen du har mellom høyttalerene.

    Har du noen tegninger med mål av lytterommet ditt?

    A.
    Ingen trapper, dørene lukket, men en åpen løsning inn til kjøkkenet. Diverse sofaer stoler etc som ikke vises på bildet, men som stort sett er i stoff. Glassbordet på bilder gjorde intet utslag på målingene, prøvde både med og uten. Vanlig takhøyde, 2.37m. Bredde 5.30m. Lengde 7.0m (til kjøkkenvegg). Høyttalerne er trukket lenger ut fra bakvegg (1.20m) og tettere sammen (2.10m) enn på bildet. Preferert lytteposisjon ca 2.60m fra bakvegg.

    Kreative ommøbleringsforslag vil sikkert ha mye for seg, men etterleves neppe :)
     

    Vedlegg

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Ut i fra tegningen, så kan problemet ditt være bakveggen. Den korte veggen som er vinklet i 45 grader skaper problemer, og med en delvis åpen kjøkkenløsning som også kan bidra i negativ rettning. Vanskelig rom, men om du snur å vender på lytterettning så kan du få bukt med noe av problemene.

    A.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    ambiance skrev:
    Ut i fra tegningen, så kan problemet ditt være bakveggen. Den korte veggen som er vinklet i 45 grader skaper problemer, og med en delvis åpen kjøkkenløsning som også kan bidra i negativ rettning. Vanskelig rom, men om du snur å vender på lytterettning så kan du få bukt med noe av problemene.

    A.
    Den korte veggen du beskriver er antagelig en pipe som fremgår dårlig av bildet. Den er firrkantet som en hvilken som helst annen pipe og skaper nok noen problemer, men ikke så ille som det kan se ut som da høyttalern står lenger unna enn på bildet. Har tro på at en 90 grader vinkling hadde vært optimalt, men nokså umulig pga sofaplassering i forhold til en flott utsikt. (Luksusproblemer!)

    Nok et bilde:



    Klaging på stæsj rettes direkte til Kvinnen.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Noen som vet hvilket filter Audiolense benytter for default-innstillinga? 1/12-oktav kanskje? 1/24?
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Her har jeg merket av to problemomeråder hos deg, hvor #1 er det største problemet. Denne delen av rommet kan suge til seg bassen. Hvis du går med en db måler i rommet, så vil du se hvor du har boost, og dip.
    #2 vil skape et skjevt lydbildet hos deg, da refleksjonene fra høyrevegg vil gi noe gain, og venstre side er nermest ingen gain. Fasene mellom høyttalerene vil også være noe "off" ved en slik plassering. "Rommet" i lydbildet vil også kolapse når oppsettet ikke er sentrert mellom to sidevegger.

    Hva med å spille fra veggen hvor #2 er skrevet. Sentrere oppsettet mellom sideveggene, så kanskje du får bukt med noe av de skarpe sibilantene, samtidig får du bedre utbytte av oppsettet. Men du vil mest sansynlig ha noe problemer med bassresponsen i rommet fortsatt.
    En annen ting, noe som jeg gjorde med mine 8871 BEII, var å gå for Ayon Spitit II rørforsterker. Jeg ble svært fornøyd med diskanten, og enda mere fornøyd med mellomregisteret. Hissig diskant forsvant, og uten å miste detaljer ble det mere "fylldig" diskant. Som en pekepinne på hva matching angår, så hadde jeg nylig Opera Cyber 800 på mine nåverende høyttalere, og Cyber rotet til toppregisteret veldig med hissige sibilanter, og tilbaketrukket mellomregister. En stund etter satte jeg opp Trafomatic Elegence med hell, stort lydbildet, og frempå mellomregister. Det kan virke som mellomregister og diskant har en sammenheng i form av mangel av det ene vil rote til det andre? Er mellomregisteret ikke fullgodt, vil diskanten virke hard.

    *Klager ikke på stæsj, det hjelper på akustikken. ;)
    *Den korte veggen jeg tenkte på, var veggen inn til kjøkkenet.

    A.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Koser meg med 3D-opplevelsen etter at høyttalerne ble flyttet lenger fra bakvegg under seansen med slarssen, oalex og burnt for en tid tilbake. Pinpointing var svært bra tidligere, men da mer i 2D. Nå har lyden sluppet høyttalerne bedre.

    Prøvelytter for tiden med EQ'n på iTunes. Har denne blitt svært forbedret i løpet av de siste par årene? Tidligere ble lyden dau dersom man koblet inn iTunes EQ selv om den stod flatt. Får ikke samme opplevelsen lenger. Har ca +2dB på 125, 250 og 500 Hz. Den litt anemiske følelsen er borte, tilsyneltende uten store bivirkninger. Men EQ i iTunes er ingen varig løsning.

    Har en god følelse for at forsiktig EQ på mellomtonen er lavthengende frukt med eksisterende anlegg og rom. Bruker iTunes på Mac mini i dag, men er utvalget i gode avspillere med EQ-plugins eller andre muligheter for FIR-filtre bedre for PC? Finnes sikkert mange gode tips her på HFS.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Litt repetisjon, dette er hva jeg har å jobbe med i lytteposisjon (måling via Audiolense med deafult filtrering av kurvene):

    audiolense01.jpg



    Kjører iTunes på Mac Mini til daglig og leker nå med Hijack Audio Pro med 31 båds equalizer. Det er mulighet for å splitte høyre og venstre kanal med separat equalizer for kanalene. Oppsettet er akkurat nå slik:

    hijack01.jpg


    Må benytte Airfoil for å få lyden over til Airport express. Blir litt mørkredd av denne signalgangen:
    NAS disk -> iTunes -> HiJack Audio Pro -> Airfoil -> AirportExpress -> RakkDAC
    På den annen side er alt bit-korrekt unntatt demping og filtere i HiJack. Equalizern er en OSX-funksjon som man kan aktivere fra Hijack, (men ikke fra iTunes !!??) og benyttes etter sigende av mer seriøse applikasjoner og kvaliteten skal være god.

    Først la jeg inn en økning av nedre mellomtone men fikk da mye forvrengning som antagelig skyldtes digital klipping. Bruker istedet demping av diskantområdet og forvrengningen ble borte.

    Er mer usikker på hvor fornuftig det er å skille kanalene i forsøk på å bli kvitt suckout i bassen. Disse er ganske sikkert refleksjoner som neppe kan fjernes med EQ?

    Dette er en jungel!
     
    Sist redigert:

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Hvis du opplever klipping mens du fikler med EQ så har du sikkert muligheten til å justere ned 'gain' som helehet i EQ interfacet også? Det kan jeg i JR Media Center i allefall og da kan man jo justere denne noe ned hvis ønskelig. Du har kanskje også en eller annen form for monitor som viser signalet i dBFS som kan gi en pekepinn om det er 'digital' klipping.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Hvis du opplever klipping mens du fikler med EQ så har du sikkert muligheten til å justere ned 'gain' som helehet i EQ interfacet også? Det kan jeg i JR Media Center i allefall og da kan man jo justere denne noe ned hvis ønskelig. Du har kanskje også en eller annen form for monitor som viser signalet i dBFS som kan gi en pekepinn om det er 'digital' klipping.
    Takk for innspill. Jeg har benyttet dempeledd en stund, av frykt for klipping pga. heving av enkelte frekvenser i bassen. Vanskelig å se av figuren i innlegg #48, men de seks "boksene" i figuren er:

    eq-figur.jpg

    Jeg har for lite kunnskap av hvordan demping skjer i det digitale domenet. Det sies jo (og jeg har en viss intuitiv forståelse av) at dersom man kjører med lavt volum fra iTunes til Airport Express så reduseres oppløsningen (f.eks fra 16 bit ned til 15 bit). Vil ikke det samme skje dersom man f.eks kjører digital EQ opp 3dB for noen frekvenser og ned 3dB for andre frekvenser?

    Pedagogisk svar eller lenke mottas med takk.
     
    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    .......
    Pedagogisk svar eller lenke mottas med takk.
    Tegn på stormannsgalskap å sitere seg selv, men når det ikke er noe hjelp å få fra andre så...

    Fant et meget lesverdig notat. Se vedlegg. Dersom jeg har forstått dette rett, så er ikke problemstillingen vedrørende begrensning i oppløsning relevant, forutsatt at algoritmene jobber i høyere oppløsning enn 16 bit. Nokså opplagt bare man får tenkt seg litt om. EDIT: Hei, hvor er det blitt av overstrykingsfunksjonen, glem siste setning, jeg må lese mer! :).
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Digital EQ er kommet for å bli. Benyttet Audio Hijack Pro til formålet. Dette tvinger frem noen endringer i oppsettet. Før spilte jeg via en Mac Mini som stod koblet opp mot TVn i TV-stua. Koblingen mot stereoanlegget var via Airport Express. Nettbruk og forstyrrelser fører til at Airport Express-forbindelsen virker bare 99.5%. Når i tillegg Airfoil av ubegripelige årsaker sluttet å snakke med Audio Hijack Pro, var en flytting av Mac-en en nærliggende løsning.

    FØR
    anlegg_før.JPG



    Siden jeg ikke lenger har skjerm på Mac-en har jeg prøvd ut ulike løsninger for remote skjerm. De som er vist i figuren virker flott. Mac-en kjører Lion.


    anlegg_nå.JPG


    I fremtiden bør det komme en iPad i hus, ideell som fjernkontroll. En AppleTV muliggjør at Mac-en fortsatt kan brukes til å surfe på TV'n. I tillegg er det med dagens oppsett litt tungvint å kjøre lyd fra andre PC-er/Mac-er (Spotify ol.) til stereoanlegget. Jeg bør derfor lage en ekstra optisk inngang på RAKK-DAC slik at jeg kan opprettholde en tilkobling via Airport Express.

    FREMTID
    anlegg_fremtid.JPG
     
    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Lytter for tiden på denne innstilingen. Likt for høyre og venstre. Når EQ skrus av, åpner lyden seg noe, men samtidig høres det ut som blikkboks. Stemmer og piano blir mer naturlig med EQ. Det er dempingen i diskant og øvre mellomtone som gjør susen.Hevingen rundt 300 Hz har tilsynelatende mindre betydning.

    EQ-innstilling.jpg
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Har du forsøkt å legge inn noe EQ i bassen? Ikke at jeg tror det behøves.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Har du forsøkt å legge inn noe EQ i bassen? Ikke at jeg tror det behøves.
    Med unntak av et lite forsøk som er vist i #48 har jeg latt bassen være i fred. Kurvene varierer så mye med lytteposisjon at jeg er redd for å gjøre vondt verre. Det er først nå helt i det siste at jeg kan sitte i lytteposisjon og ratte. Hyggelig om du kan ta en svipptur innom en dag etter jobb. Tror du vil like lyden bedre nå :).
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Har du forsøkt å legge inn noe EQ i bassen? Ikke at jeg tror det behøves.
    Med unntak av et lite forsøk som er vist i #48 har jeg latt bassen være i fred. Kurvene varierer så mye med lytteposisjon at jeg er redd for å gjøre vondt verre. Det er først nå helt i det siste at jeg kan sitte i lytteposisjon og ratte. Hyggelig om du kan ta en svipptur innom en dag etter jobb. Tror du vil like lyden bedre nå :).
    Det vil jeg gjerne :)
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Frode og OAlex var på besøk for en tid tilbake. Frode har lyd som profesjon. Prøvde først på Frode en EQ-innstilling som var ganske heftig og utestet. Frode likte da lyden best uten. Når EQ ble skrudd av var førsteinntrykket hans at det ble for skarpt, men etter svært kort tid hørtes lyden uten EQ mer naturlig ut enn med EQ.

    Frodes råd var i korthet:
    - Vær forsiktig med å kompensere for rommet med EQ.
    - Bruk færrest mulig filtre
    - Vær obs på kvaliteten.

    OAlex' preferanse:

    Frode måtte desverre gå tidlig, men Ola og jeg fortsatte å eksperimentere. Olas preferanse ble til slutt slik:
    ola_eq.JPG


    Min preferanse:

    OAlex har nok flaggermusører, og etter at han desverre måtte ta kvelden, endte jeg opp med litt mindre demping på filter 1 og kuttet ut filter 2. Synes filter 2 fjernet luft i toppen. Nå spiller jeg med dette ene filteret:
    gorm_eq.JPG

    Samme som over men under ser man bedre hvordan filteret virker:
    _uten_parametre.JPG


    I likhet med den grafiske equalizeren er disse parametriske filterne en del av Mac OSX og kvaliteten skal etter sigende være god.
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Det var en interessant lytteseanse. Jeg syntes etterhvert som de høyeste frekvensene ble justert kraftig ned, at diskantlyden ligna ganske mye på mine egne Scan Speak soft dome diskanter. Det fikk meg til å stusse litt.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Det var en interessant lytteseanse. Jeg syntes etterhvert som de høyeste frekvensene ble justert kraftig ned, at diskantlyden ligna ganske mye på mine egne Scan Speak soft dome diskanter. Det fikk meg til å stusse litt.
    Å stusse er bra! Det tvinger frem videre forskning og verden går fremover.

    Mens jeg kjøper inn deler til ombygging av effekttrinnene gjør jeg mitt for at ungdommene i huset skal bli fornøyd. De er lite lykkelige over å måtte sette himmel og jord i bevegelse for å kunne benytte Spotify på anlegget. I stedet for å utvide forforsterkeren med en ekstra optisk inngang, tester jeg nå ut en optisk splitter. Koster en iskrem og ser ut til å fungere helt fint. Jeg har ikke hørt forskjell til nå.

    En enklere, og på mange måter bedre, løsning hadde vært å benytte den analoge utgangen fra Airport Express til den ledige RCA-inngangen, men da fikk jeg brum. Ganske merkelig egentlig, da inngangen er en Lundahl-trafo. Jordsløyfe? Jeg stusser.

    Oppsettet ser nå slik ut:

    anlegg_nå_02.JPG
     
    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Enhver tråd med respekt for seg selv har jo omtale av edel drikke og eksotisk mat. Her er mitt bidrag i så måte:

    dennys_cheeseburger_hamburger_french_fries_coke-800w_600h.jpg


    Bare kødder. Dette er en teaser for å si at snart kommer storfint besøk. Kalenderluke 17 vil avsløre ... litt av hvert.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Besøk av Leikis, BurntIsland, OAlex, slarssen og Leikis slektning:

    Takk for hyggelig besøk! En spesiell takk til Leikis som kom fra langtvekkistad medbringende sine Holton 500-blokker og Holton DAC. Holton-blokkene til Leikis hardcore ittno tull. Ingen softstarter, høyttalerbeskyttelse eller av/på-knapp. 10A-sikringer ryker som varmt hvetebrød og en skjøteledning til kjøkkenets 16A-kurs måtte benyttes. Alle sammenføyninger var loddet. Omtrent samme størrelse på kondensatorbankene som i mine, men en rekke små i stedet for mine bøtter. Enkel diodebro i stedet for mine doble, og mindre trafo, 1000VA mot mine 1500VA.

    Vi testet ulike kombinasjoner av 500- og 800-blokker og RAKK-DAC og Holton-DAC. Mange mente at vinnerkombinasjonen var denne:

    IMG_0004.jpg

    Leikis 500-blokker og RAKK-DAC.

    OAlex mener min monoblokker lider av en lett forkjølelse og har en spennende teori om årsaken. Den må nok forfølges.

    Min personlige oppfatning var at på Holton-DAC-en låt "tørrere". Kanskje mer "korrekt". Jeg ville ha måttet lytte lengere til ulik musikk for å kunne gi en korrekt beskrivelse og si hva jeg foretrekker. Selv hørte jeg ikke en forskjell på monoblokkene, kun på DAC-ene. Det er godt å ha venner på besøk med mer lytteerfaring som raskere kan trekke konklusjoner, subjektive dog. og ikke alltid helt samstemte. Håper de vil dele noen av sine erfaringer i denne tråden.

    Ellers er det hyggelig å høre at OAlex, slarssen og BurntIsland som har hørt anlegget tidligere er fornøyd med bruken av EQ. Vi spilte med disse innstillingene:

    filter1.JPG

    +
    filter2.JPG


    Et -2dB highshelf filter som virker ved 700Hz og et -0.6dB 2Q filter ved 5kHz.
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Takker så meget for hyggelig hifi sammenkomst :)
    God utsikt i begge retninger, Usher Dancer er et skue for øynene. Meget kone venlig oppsett med div skjulte komponenter i klesskapet.
    Selv var jeg litt tett i øver etasjen så lyttingen var kanskje noe redusert, men jeg hørte noe. Lyden var ganske så forskjelig i forhold til i kjellern min, men det var fjellstøt og detaljert med godt perspektiv. Lydbildet var en del mindre en det jeg er vant til og fundamentet i bunn var et savn. Kanskje jeg har litt overdreven outputt nedover i frekvens :rolleyes:.
    Kunne heller ikke høre forskjeller på Holton blokkene våre, noe jeg er fornøyd med. Men tenker det blir montert softstart på mine en dag etter denne jula.
    På Rakk dac og Holton dac var det hørbare forskjeller, i dette oppsettet falt Rakk dac best i smak også for meg. Den hadde en noe snillere spillestil, som jeg antar hadde blitt litt for snill til kjellern min.

    Slike sammenkomster må jeg komme meg på oftere, vel verdt kjøreturen på ca 10 mil :) Derrick bilen min er en fryd å kjøre !
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Kul bil ja. Jeg så bare bakenden, men sønnen kommenterte med oppgitt blikk, "så du ikke at det var en 7-serie LI". Du har god grunn til å være fornøyd med blokkene dine ja :)

    Dine var jo kalde på tomgang, mine er lunkne. Jeg kjører 50mA pr transistor, dvs 300mA pr rail. Hva bruker du?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Kul bil ja. Jeg så bare bakenden, men sønnen kommenterte med oppgitt blikk, "så du ikke at det var en 7-serie LI". Du har god grunn til å være fornøyd med blokkene dine ja :)

    Dine var jo kalde på tomgang, mine er lunkne. Jeg kjører 50mA pr transistor, dvs 300mA pr rail. Hva bruker du?
    Bilen er en 94 mod E38 730 iL.

    Jeg husker ikke helt hva jeg satte bias til, men tror jeg har den litt over anbefalingen som er 40mA pr, totalt 160mA.

    Mine blir litt varmere når de får slite med Infinity, dine Usher er vel kanskje en ganske lett last for forsterkerne.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Hei, og takk for en interessant lytteseanse. Hyggelig å treffe flere av nickene på sentralen. Dog, mangel på søvn og hyper modus gjorde at jeg kanskje uttrykte meg mer kritisk om lyden enn jeg mente.

    For lyden hos deg har aldri vært så bra. Da du flytta høyttalerne bort fra vindussiden og til veggen de står nå syntes jeg at det oppstod noen problemer med ugjevnheter i bassen. Men disse er visst helt borte. Kanskje på grunn av mykere høyttalerunderlag. Slankheten som tidligere har vært mitt ankepunkt mot RAKK-DACen forsvant overraskende enkelt med litt EQ-justering. Det eneste som etter min mening holder systemet litt igjen er en anelse "rusk" i forsterkeren. Og jeg er ganske sikker på at det skyldes de interne skruforbindelsene du har brukt. Jeg syntes Leikis monoblokker var ryddigere og låt mørkere. Begge forsterkersettene er vel oppbygget med kvalitetskomponenter og forsterkerkort fra samme fabrikant, og bør være ganske likelydende. Men en forskjell er at Leikis har loddede forbindelser, mens du bruker kabelsko og ører som skrus sammen. Jeg gjetter at dette utgjør hovedforskjellen. Litt dårlig kontakt på kritiske steder vil være akkurat det samme som en dårlig festet høyttalerkabel. Liknende symptomer forsvant i mitt anlegg da jeg (i desperasjon) gikk fra sammenskruing av kabelsko til loddet forbindelse. Burnt_Island var tilstede under den seansen og var den som beskrev ulyden med at vokalisten var forkjølet. Din vokalist er riktignok ikke i så dårlig forfatning.

    En litt morsom situasjon oppsto da du ba meg justere EQ-en etter mine preferanser. Da spilte vi med Leikis effekter og din DAC. Jeg satt i sweetspot og flytta EQ og senka nivået i toppen litt, og plutselig slo det meg at dette spiller jo jævlig bra. Samtidig stoppa samtalen bak meg og det ble spurt hvilken musikk som ble spilt. Da tenkte jeg at der traff jeg blink med EQ-en. Men det kunne selvfølgelig skyldes at Minor Majoritys Premature Way er et flott stykke musikk :)


    Mvh Ola
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Absolutt ingeting å beklage Ola! Uten blant annet dine kritiske kommentarer hadde jeg ikke vært der jeg er nå.

    Det gøyale nå er jo å "skru" ennå noen hakk. Første gang du nevnte skruforbindelser og koblingspunkter har jeg tenkt at det kan da umulig være tilfelle, men da var jo ikke bias stilt som lovet fra Holton, så da hadde jeg forsåvidt rett. For de, i mine øre, små forskjellene vi snakker om nå, begynner jeg å ha litt mere godfølelse for teorien din. Du skal ikke se bort fra at en lengere loddehelg og kanskje neddimensjonering av 6mm2 internkabling står for tur. Det hadde vært fint å kunne måle dette problemet. Før og etter evt. endringer. Har du noen ide om hva man skal måle etter? FFT?

    Når det gjelder dine EQ-innstillinger har jeg tatt vare på dem, og skal finlytte mere selv, og dele innstillinger og lytteinntrykk her i tråden. Men vi kan nok ikke utelukke at Premature Way er et flott stykke musikk nei :).
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    .....
    Jeg husker ikke helt hva jeg satte bias til, men tror jeg har den litt over anbefalingen som er 40mA pr, totalt 160mA.
    ....
    .
    Med omtrent like store kondensatorbanker, men nesten dobbel bias-strøm, har jeg nesten dobbel rippel i forhold til Leikis. Jeg vet ikke hvor følsomme Hoton-forsterkerne er for rippel. Noe tilbakekobling er det jo, så svært følsomme er de neppe. Men kan forskjell i rippelspenning forklare forskjellen dere hørte?

    Jeg får gå etter det mest sannsynlige først.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    .....
    Jeg husker ikke helt hva jeg satte bias til, men tror jeg har den litt over anbefalingen som er 40mA pr, totalt 160mA.
    ....
    .
    Med omtrent like store kondensatorbanker, men nesten dobbel bias-strøm, har jeg nesten dobbel rippel i forhold til Leikis. Jeg vet ikke hvor følsomme Hoton-forsterkerne er for rippel. Noe tilbakekobling er det jo, så svært følsomme er de neppe. Men kan forskjell i rippelspenning forklare forskjellen dere hørte?

    Jeg får gå etter det mest sannsynlige først.
    Du har vel bare ca 10 mA mer pr transistor, den totale er delt på alle, du har flere transer en meg vuttu ;-)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.390
    Antall liker
    11.127
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Takk for invitasjon! Jeg er ikke verdens mest opplagte og fokuserte hifinerd like oppunder jul, så jeg sleit litt med å forstå/ sette ord på det jeg hørte, men en ting var sikkert. Det litt "ustabile lydbildet jeg har hørt hos deg før er rattet fint inn, og lar Usherne blomstre. All lyd jeg hørte denne kvelden var god lyd. Holton dacen til Leikis var spennende, og jeg skulle gjerne hørt den i fler oppsett, men hos gormj vant nok Rakk dac på hjemmebane; i et annet oppsett er det ikke sikkert det ville blitt slik. Jeg mener vel også at jeg hørte en marginal forskjell mellom effekttrinnene, uten at jeg klarte å sette fingeren på hva den bestod i. Kan jo være så mangt; annen kurs, annen strømforsyning, kobling/ kabling, temperatur m.m. men jeg mener likevel at den komboen jeg likte best var Rakk-dakk og Leikisblokker.
    Takk for meg, kommer gjerne tilbake.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hørte med Holton om max bias, 100mA !
    Grunn til att jeg hørte om dette var fordi jeg er sugen på klasse A.
    Men det problemet er løst, Holton kommer med to nye kort bassert på 500 og 800 korta som kan kjøres i klasse A.
    Jeg skal definitivt prøve det :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn