Google Chrome

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Må nok testes ja. Google pleier å komme med fine produkter.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Sjekkes ut.
Først en matbit så teste :)
Takk for linken Deph.

edit: Funker jo 8)

/jan
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Denne er sykt kjapp i forhold til de andre litt mer etablerte nettleserne. Positivt overrasket. Men de sliter litt med Java enn så lenge ser det ut til... Det blir nok fikset i løpet av beta-perioden.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Og vips så var maktbalansen endret - meget lovende nettleser!
Bare de kunne få ut mac-betaen nå så...

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er i såfall godt gjort Parelius!

O.
Du burde besøke dem ved leilighet, fascinerende gjeng!
 
K

KindOfBlue

Gjest
Dog skrev:
Det er i såfall godt gjort Parelius!

O.
Du burde besøke dem ved leilighet, fascinerende gjeng!
Tja - ingen tvil om at de skaper interessante ressurser, og heller ingen tvil om hva målet er.
Bryr jeg meg om at de lagrer informasjon om min nettbruk? Jeg har aktivert valg for å kunne bruke deres programmer best mulig, og da leverer jeg også data til dem som de kan bruke.

Lyst til å prøve?

Skriv inn et søk på google - f.eks. på en musikkartist.

Vent til svarsiden kommer opp.

Gå så til Amazon.com

Legg merke til at anbefalingene du ser på åpningssiden er knyttet til ditt google-søk.

Er du komfortabel med dette?
 
I

ijustpop

Gjest
De har akkurat de samme betingelsene for gmail også. De kan bruke alt i gmail-kontoen til h.. f.. de vil.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Wergeland skrev:
De har akkurat de samme betingelsene for gmail også. De kan bruke alt i gmail-kontoen til h.. f.. de vil.
Og Facebook!! Facebook eier alle bilder og historier du legger opp og kan bruke det til akkurat det dem vil.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Wergeland skrev:
De har akkurat de samme betingelsene for gmail også. De kan bruke alt i gmail-kontoen til h.. f.. de vil.
Jeg har gmail, og jeg liker faktisk ikke det der. Skriv en e-post, og legg merke til hva som skjer til høyre for boksen...
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja...faktisk. Ikke misforstå, jeg ser store fallgruver for misbruk. Men også store oppsider med tanke
på integrasjon på kryss og tvers. Eksemplet du nevner er direkte nyttig i mine øyne.

"To make all information universally accessible and usable for everyone" eller noe som ligner er visjonen til Google, de jobber hardt med det! :) Og langs den veien ligger det en mengde utfordringer på åndsverksiden selvsagt...men for meg personlig ser jeg ikke de store farene. Hverken her eller på Facebook. Folk som utleverer seg ukritisk på nett har en større utfordring, men det bør man jo ikke gjøre.

Det er fortsatt tidlig, så det er bra det er mange kritiske røster. Men noia har jeg ikke fått ennå.

O.

KindOfBlue skrev:
Dog skrev:
Det er i såfall godt gjort Parelius!

O.
Du burde besøke dem ved leilighet, fascinerende gjeng!
Tja - ingen tvil om at de skaper interessante ressurser, og heller ingen tvil om hva målet er.
Bryr jeg meg om at de lagrer informasjon om min nettbruk? Jeg har aktivert valg for å kunne bruke deres programmer best mulig, og da leverer jeg også data til dem som de kan bruke.

Lyst til å prøve?

Skriv inn et søk på google - f.eks. på en musikkartist.

Vent til svarsiden kommer opp.

Gå så til Amazon.com

Legg merke til at anbefalingene du ser på åpningssiden er knyttet til ditt google-søk.

Er du komfortabel med dette?
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
KindOfBlue skrev:
Skriv inn et søk på google - f.eks. på en musikkartist.

Vent til svarsiden kommer opp.

Gå så til Amazon.com

Legg merke til at anbefalingene du ser på åpningssiden er knyttet til ditt google-søk.
Hmm. Prøvde dette, men det fungerer ikke hos meg. Må man være innlogget på amazon?
 
K

KindOfBlue

Gjest
Mulig du må være registrert hos amazon. Jeg er det.

Jeg er ikke motstander av google. Det var personopplysninger i telefonkatalogen vi brukte før! Og det jeg får fra google er ekstremt nyttig -- bare søketjenesten er gull verdt. Men det er ingen tvil om at selskapet også er i ferd med å bygge seg en ekstrem makt ved å være "logget inn" i samtlige av verdens computere på denne måten.

Det lagres en cookie i din computer, med utløp tredve år frem i tid (som om datamaskinen varer så lenge - men nå som man overfører system og innstillinger ved kjøp av ny datamaskin så blir også cookien med, og man kan på den måten fortsette å følge en bruker.)

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/08/09/AR2006080901487.html
http://www.freenet.org.nz/misc/google-privacy.html
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Man skal helt klart være våken, på den annen side: Google har skapt et voldsomt marked(for annonsører og andre) ved å gi forbrukere "gratis" tjenester og produkter med høy kvalitet. Det er en dristig filosofi med mange dilemmaer, men foreløpig syntes jeg de forvalter det svært bra. Det var ikke mange som skjønte at dette kunne bli noe for noen år siden...

Jeg syntes sensuren på Hifisentralen er langt vanskeligere å svelge(med unntak av når det går på folkeskikk og personer løs), enn at systemer utveksler informasjon om mine preferanser når jeg skal handle noe...

O.
 
P

Parelius

Gjest
Google sier: "Don't be evil"

Kurtz sier: "The horror! The horror!"

Parelius sier: "Who do you trust?"
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Med Kurtz (alltid) friskt i minne - her må jeg gå for Google! ;)

O.
Parelius skrev:
Google sier: "Don't be evil"

Kurtz sier: "The horror! The horror!"

Parelius sier: "Who do you trust?"
 
P

Parelius

Gjest
Dylan sier: "You don't need a weather man / To know which way the wind blows"

(Parelius, nettopp startet på sin "Arguments from poetry tour")

KindOfBlue skrev:
Det er fortolkningsrom i "Don't be evil!"
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4645596.stm
Google censors itself for China

Dog skrev:
Med Kurtz (alltid) friskt i minne - her må jeg gå for Google! ;)

O.
Parelius skrev:
Google sier: "Don't be evil"

Kurtz sier: "The horror! The horror!"

Parelius sier: "Who do you trust?"
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
En nøtt selvsagt, med en forferdelig bismak. Helst skulle vi alle boikottet Kina(jeg går i hvertfall med Activist-skjorter!) fullstendig. Men ikke lett om dagen...og da tenker jeg ikke bare på alt vi konsumenter kjøper som er produsert der, ref et OL som aldri burde vært gitt til Kina.(men som de fleste deltok i og så på - mer eller mindre ukritisk)

Googles take: "While removing search results is inconsistent with Google's mission, providing no information... is more inconsistent with our mission"

Jeg skjønner den, men skulle ønske de sa blankt nei. Men en fot i døra kan kanskje være katalysator til noe annet.

O.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Det ser ut som om Google Chrome ikke liker Opera!
Eller i en opera leser dukker ikke muligheten opp for å laste ned chrome...
Her er man ikke venner nå om dagen tror jeg!
Ellers, Chrome er bare mozilla i bunn og grunn, med ideer rappa fra opera...
Dette er meget snodig dette synes jeg!!! Her er det virkelig noe som ikke stemmer synes jeg!!
Rask er den da og den ser ut til å tandemkjøre med IE og Mozilla så fillene suser her!
Men de som har fulgt utviklingen av Opera ser med en gang at her har man rappa alt for mye ideer!!!

Dette er barnslig av Google!!! :mad:

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Men duverden!
De er frekk med stil må man si!
Chrome er jo meget bra!!!
Jeg har oppdaget et sql php og slike bugs, copy/paste er helt på trynet!!!
Hm... bra dette er en Beta!!

mvh
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tok en liten test på hva google legger inn av cookies i browseren min.

Jeg slettet alle cookies i Opera. Så gikk jeg inn på gmail kontoen uten å gjøre noe annet.

Nå lå det plutselig cookies fra over 40 forskjellige nettsteder der...

Setter man "Accept only cookies from the sites i visit" i browseren nekter gmail engang å la meg logge på og lese posten min...

Tror det blir litt vel mye av det gode å begynne å bruke Chrome.

There's no such thing as a free lunch...

Google kan bli en svært alvorlig trussel mot menneskers frihet. Hva skjer når det ikke lenger er noen godmodige teknonerder som driver selskapet, men de blir kjøpt opp av mindre vennligsinnede krefter?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Lastet ned Chrome for å sjekke, så låste maskinen seg etter noen timer.......fikk den i gang igjen etter mye om og men...slettet Chrome, og nå er den gulle god igjen.
Noen som vet hva dette kan skyldes? :-[ ;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
...Chrome er fortsatt en beta. Kan være mye rart.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Har brukt chrome ca en uke nå. ingen problemer av noe slag. Synes den er både oversiktlig og ikke minst RASK. :)
 

lofi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2008
Innlegg
53
Antall liker
1
Imperial skrev:
Det ser ut som om Google Chrome ikke liker Opera!
Eller i en opera leser dukker ikke muligheten opp for å laste ned chrome...
Her er man ikke venner nå om dagen tror jeg!
Ellers, Chrome er bare mozilla i bunn og grunn, med ideer rappa fra opera...
Dette er meget snodig dette synes jeg!!! Her er det virkelig noe som ikke stemmer synes jeg!!
Rask er den da og den ser ut til å tandemkjøre med IE og Mozilla så fillene suser her!
Men de som har fulgt utviklingen av Opera ser med en gang at her har man rappa alt for mye ideer!!!

Dette er barnslig av Google!!! :mad:

mvh
Chrome er basert på WebKit (Safari) "motoren" og ikke Mozilla i "bunn og grunn".

Tror Opera ligger litt svett an nå, det er ikke plass til så mange forskjellige nettlesere og Safari tar vel snart over som mest brukte nettleser for håndholdte dingser (iPhone) og da forsvinner forretningsgrunnlaget for Opera.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men de siste versjonene har ikke fungert godt hos meg. Har gått helt over til Chrome men nå vurderer jeg det igjen. Fryser av og til. Systemet ellers blir tregt. Ble plutselig veldig uklar tekst (måtte tweake skrift og skriftstørrelse manuelt). Til og med IE "fryser" dersom chrome "fryser". Så å åpne f.eks. HFS skaper gjerne 90% cpu i ei stund.
Har også gjort de vanlige tingene for å sjekke forskjellig.
Deaktivere extensions
Slette cookies, cache etc.
Sjekke for virus, malvare og slikt.
etc.

Finnes endel info om dette på nett og ingen klar løsning. Ikke alle dette skjer med. Lurer på om det er forskjell på 64 bit og 32 bit OS.

Så opera 11 ble innstallert for 10 minutt siden og foreløpig ser det bra ut. Må bare tweake snarveier og slikt.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men fanken. Brukte Opera i en halvtimes tid. Så veldig fint ut. Så brukte jeg IE9 beta en stund. Fyrte så opp opera igjen og jaggu var den samme "uklare" teksten kommet der også. Hva er det som skjer? Kanskje alt dette har med innstallasjon av IE9 å gjøre?

googler litt på "blurry rendering" text etc. og finner mange med problemer men ingen ensartet løsning...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok - så har jeg deaktivert windows aero theme og da ser ting bedre ut.

Men hvorfor denne endringen i det siste?
 
Topp Bunn