Goldmund Mimesis 28 effektforsterker

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Siden jeg venter på ny forsterker har jeg fått låne litt ulikt utstyr fra forhandleren for å gjøre ventetiden lettere...
Akkurat nå har jeg en effektforsterker fra Goldmund hjemme, nærmere bestemt en Mimesis 28. Har de siste dagene brukt forforsterkere fra Swiss Physics (mod. 6?) og nå en Bryston BP25.

Jeg kan skrive litt om lytteinntrykkene imorgen men lurer på om noen her vet mer om den, kanskje har specs.?

Har klart å lese meg til at sveitsiske Goldmund er lite i Skandinavia, eller Europa generellt. Men er et stort high-end merke i Asia. Og ifølge Goldmund sine hjemmesider ble denne modellen produsert mellom 1997 og 2001 og kostet USD 5500,- i 2001 når den ble erstattet av Mimesis 28M.

Noen som vet noe mer eller kanske har eid/hørt Goldmund?

Ser OK ut også...
 

Vedlegg

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Virker som et spennende merke. Har ikke hørt det selv, men har lest flere positive tester i ulike blader/siter. Virker som om Goldmund liker å matches med seg selv og ikke så mye med annet utstyr. Bl.a. pre, effekt og kilde fra Goldmund spiller iht. jungeltelegrafen MYE bedre enn miks & match.

Er det norsk importør på disse sakene? WEB?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
De har forresten HTere med EQ og delvis aktiv drift også. Spennende.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.077
Antall liker
3.075
Torget vurderinger
2


Jeg ble først oppmerksom på de små JOB boksene som bruker Goldmund teknologi men nå visstnok selges utenfor systemet, formgitt etter mitt hjerte.

Intrvjuet med Michel Reverchon (sjæfen i Goldmund ) i Hifi + nr.51 er også interessant lesning.
Han er blant annet opptatt av mekanisk avkobling inne i kabinettene.

Har aldri hørt noe av det, men lækkert, det er det !
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Vet ikke om det finnes importør i Norge, den jeg låner er en brukt forsterker som forhandleren har tatt i innbytte og skal selge brukt. (jeg nevner ikke forhandleren siden dette ikke er noen annonse, så hvis noen er nysgjerrig får de sende meg en PM)

Har sett noen bildetråder fra asia de siste dagene der de har spilt på endel hårete Goldmund greier, så det er litt rart at det er såpass ukjent her på berget.

Det første som overrasket var hvordan lyden endret seg etterhvert som den hadde stått på noen dager... At utstyr kan trenge tid på å bli varmt er jo vanlig, og at forskjellen mellom kaldt og varmt utstyr er hørbar. Men jeg har aldri opplevd før å høre forskjell etter 36 timer. Så nå får den stå på hele tiden, den blir ikke uhorvelig varm så det er heldigvis ikke et problem. Jeg hørte på den ca. 2 timer etter den var slått på, og så på formiddagen dagen etter (ca. 12 timer senere) og så igjen etter ca. 36 timer. Og hver gang spilte den merkbart bedre. Etter 36 timer har jeg ikke hørt noen endring...
Noen som har lignende erfaringer med annet utstyr?

Jeg brukte først en Swiss Physics forforsterker som spilte OK, men var noe skarp i toppen. Men her var det dårlig match med tanke på gain etc. 3mm bevegelse med volumkontrollen fra off ga konsertlydnivåer. Og det ble vanskelig å stille inn lyden eksakt med så lite å gå på.
Så jeg satte inn Bryston BP25 isteden, og det ble bedre. Lyden ble roligere i toppen, men den mistet samtidig littegrann dynamikk eller kanskje heller litt dynamisk kontrast. Men overall så spiller det bedre med Bryston forforsterkeren.

Goldmund'en har en klangkarakter som heller litt mot det lyse, men ikke så mye som tidligere Hegel jeg har hørt. Bevares den har basstrykk nok (spesiellt etter at den har fått blitt skikkelig varm) men den høres ut som den har en liten hevning i øvre mellomtone nedre diskant.
Det som er rart er at det ikke gjør så mye fordi den er så utrolig oppløst. Jeg er vanligvis allergisk mot skrikete stemmer, men her høres det faktisk ut som den ganske så trofast mot det som er på platen. Som sagt muligvis med en liten hevning i øvre mellomtone.
Har hørt mye på musikk de siste dagene og uansett om det er lyse kvinnestemmer eller mørke mannstemmer så høres det veldig korrekt ut, og ikke minst veeeeldig oppløst og flott.
Sammenlignet med f.eks Chapter Audio (som jeg venter på) så har den ikke det drivet som Chapter har og er heller ikke fullt så nøytral.

Siden jeg ikke visste noe særlig om Goldmund på forhånd så var jeg uten forventninger når jeg koblet opp, men nå er jeg ganske imponert. Jeg tror likevel det er viktig at man matcher Goldmund'en mot utstyr med høy kvalitet, først da leverer den. Forforsterkeren Bryston BP25 virker som en grei match.
Vedr. den hevningen i øvre mellomtone, så kan det bety at den passer som hånd i hanske sammen med høyttalere med en mørkere klangbalanse men som samtidig har høy oppløsning... Sonus Faber eller kanskje Patos comes to mind...

Hadde vært spennende å høre fra andre som evt. har lyttet på Goldmund.

/C
 
K

kbwh

Gjest
Er ikke Goldmund et av disse selskapene som "ikke lytter", men bare måler, slik som LAMM? Sf-drivere sier du? Har sansen jeg...
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Har du $300.000 så kan du jo kjøpe Goldmunds Reference II platespiller. Med dagens dollarkurs er vel det grei skuring, og husker jeg rett så får du en digital utgang fra spilleren i tillegg til vanlige ... Du må ut med $65.000 i forskudd om du vil ha en.




Jeg har hørt et fullstendig Goldmund anlegg, fra kilde til høyttalere. Kunne ikke annet enn føle at dette var musikk så det sang etter, men så var også investeringen deretter. Selskapet har spesialisert seg på kompromissløse komponenter, og har klart å finne kunder til dette. Har operert mest i Asia i en rekke år, har også kunder i USA, virker som om det hoppet over Stillehavet fra Asia til LA ...

Goldmund bruker coax høyttalerkabler -- grunnen til at jeg startet en tråd med en enkel versjon av samme en tid tilbake.



Men jeg vet ikke om jeg kunne levd med de høyttalerne. Rommet jeg lyttet i var gigantisk, så da er det vel i orden. Forøvrig har de noen forsterkere som kjører ut 2500W på 1Ohm med tolv strømforsyninger i hver monoblokk:

 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
Goldmund bruker coax høyttalerkabler -- grunnen til at jeg startet en tråd med en enkel versjon av samme en tid tilbake.

Er dette OCOS som endel Dynaudioer ble levert med? (Sorry OT)
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Fant Hifi+ bladet hjemme, hadde ikke lest intervjuet med Goldmund sjefen. Han er ikke akkurat beskjeden heller da..."If you make the best sounding products with the best finish, you can ask the full price..." (fritt sitert)
;D

/C
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.945
Antall liker
8.245
Torget vurderinger
1
Goldmund lager definitivt sakene. Satt og lyttet på en Goldmund 100 watter for noen år siden, ukjent hvilken modell det var, på noen JM. Lab Mezzo Utopia og Meridian 508.24. Ble etter hvert lengre og lengre i maska... -DET var definitivt bra lyd. Og den forsterkeren kostet under 30 000 da...


Mvh. Bjørn
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Lurer på om Mimesis 28 er en 150 eller 200 watter. Nok guffe ihvertfall.

Nå har jeg hørt litt mer på den, byttet litt kabler og nå spiller det enda bedre.
Jeg har bare ett sett balanserte kabler, så jeg brukte den (Transparent) først mellom Bryston BP25 og Goldmund'en, og ett sett Harmonic Tech RCA mellom Chord Dac64 og Bryston. Som jeg skrev over så var lyden litt frempå i øvre mellomtone, så for ren morro så byttet jeg om på kablene. Så jeg har Transparent balansert mellom dac'en og forforsterkeren og RCA Harmonic Tech mellom for og effektforsterkeren.
Og nå spiller det faktisk enda litt bedre, føles som om den lille hevingen i øvre mellomtone/diskant er mindre fremtredende. Nå påkaller jeg antageligvis kabelskeptikernes vrede, men so be it...

Kan ikke skjønne annet enn at dette er en meget god forsterker... Hvis jeg skal sammenligne den med den effektforsterker jeg har hatt hjemme de siste 2-3 mnd. en Musical Fidelity MI7, så er Goldmund'en klasser mer transparent og oppløst. Kanskje har den ikke fullt så mye basstrykk helt ned, men bassen føles mer korrekt og bedre definert enn det MI7 kan levere.
Hadde jeg ikke allerede handlet forsterker (og bare venter på levering) så hadde jeg fint kunne leve med Goldmund'en... spesiellt med Bryston forforsterkeren, det virker som en flott match.

/C
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.735
Antall liker
3.338
Her er tekniske data på Mimesis 28


- Nominal power : 2 x 200 W RMS (2 - 8 Ohms).
- Maximum instantaneous power : 2 x 300 W RMS (8 Ohms).
- Maximum voltage swing : 62 V peak.
- Maximum current swing : 25 A peak.

These figures for both channels driven.

FREQUENCY RESPONSE
- +/- 0.1 dB, 0 - 300 kHz, +/- 1 dB, 0 - 800 kHz.
- +/- 3 dB, 0 - 1.5 MHz.

INPUT SENSITIVITY
- Nominal level : 1.45 V RMS.
- Voltage Gain : 30
- Input impedance : 51 kOhms.

DISTORTION
Figures valid for all levels from 0 to 25 V / 8 Ohms :
- Dynamic : TID < 0.01 % (- 80 dB).
- Static : THD < 0.01 % (- 80 dB).

SPEED
- Slew rate : > 200 V/us
- Rise time : < 300 ns.

NOISE
- Signal-to noise ratio : > 105 dB (0.01 Hz - 1 Mhz).
- Weighted ASA A : > 120 dB.

POWER SUPPLY
- Nominal line voltage : 117, 234 V (switchable).
- Input voltage range : +/- 10 %.
- Maximum power consumption : 1200 W.
- Power used in standby : 100 W.

SIZE AND WEIGHT
- 44 cm (17") W x 44 cm (17") D x 17 cm (7") H.
- Weight : 45 kg net.
 
Topp Bunn