Godt tastatur!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Sitter nå og skriver på et billigtastatur på PCen - kostet vel 100 kroner eller noe slikt!

Hvor får man tak i et tastatur som er godt å skrive på - skriver ganske mye på jobb!
Hva anbefaler dere...? Er i utgangspunktet ikke behov for spesialfunksjoner og slikt!

Mvh
OMF
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
Kjøpte for mange år siden 2 stk. Tandberg Data tastaturer - UOVERTRUFFEN kvalitet. Sikkert ikke å få tak i lenger, men vær på utkikk. Skriver på det ene nå, og det er over 20 år gammelt og fungerer perfekt. Daglig bruk i så lang tid uten problemer sier vel sitt om kvaliteten... Meget behagelig dessuten, sort tekst på lys bunn, du VET når du har entret en tast, og tastene er lave (flate) og som ikke disse høye klossene som du finner på alle billigtastaturene.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
når det kommer til tastatur er det vel veldig varierende hva man liker?
Ta deg en tur på elkjøp eller lignende - de pleier å ha stående fremme en del så finner du muligens et som passer dine hender.
Selv sverger jeg til Logitech diNovio - kjøpte opp 8 sett de det begynner å bli gammelt og sikkert ikke mulig å få fatt på når jeg trenger nytt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sekretærene på jobb hos meg skiftet alle tastaturene på alle pc'ene (Win XP) til Apple USB-tastaturer, og de er storfornøyde. De kjøpte Mighty Mouse (usb) samtidig også. Selv skriver jeg også på Apple tastatur både på jobb og hjemme, byttet fra et IBM/Lenovo på jobb, og det nye er en sann fryd å skrive på, de beste tastaturene jeg har hatt.
Relativt rimelig også, og no-nonsense. Eneste er jo at det er etpar taster man ikke får brukt i Win da, men det spiller liten rolle.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har eit ergonimisk utforma Microsoft-tastatur, som eg fekk ein vanvittig skrivefart (bikka 400 trykk i minuttet innimellom på testar), men ettersom eg vart tillært desse standardtastatura, har eg i grunnen droppa dette (og no kjem eg ikkje over 360 trykk, sjølv ikkje med øving og god vilje). Trur det beste ville vore to halve tastatur, slik at ein kunne slappe av med hendene på kvar side av kroppen, men slikt har eg ikkje sett så langt...
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.791
Antall liker
5.338
Sted
oslo
selv synes jeg fullsize apple keyboardene er ganske gode, men kan forstå at noen kanskje vil ha mer tilbakemelding når de skriver.

de gammeldagse mekaniske keyboardene er på full fart tilbake, og noen er har taster designet utelukkende for skriving.
her er en guide med litt nærmere forklaring GUIDE: Mekaniske tastaturer - Brytere - Hardware.no

kanskje verdt bryet å finne et tastatur med cherry mx blue taster?

 
N

nb

Gjest
jeg bruker et gaming-light-tastatur fra Logitech jeg er godt fornøyd med. Ditto med Gamig-mus (Razor ett-eller-annet). Særlig gaming-musene synest jeg er snasne siden det som regel følger med lodd til å sette vekten til akkurat det man ønsker. De er også meget responsive og presise.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Er selv i IT bransjen. Bruker mitt 10 år gamle KeyTronic hvite tastatur da ingenting slår brukskvaliteten. Med kabel sf, trådløst er av og til noe herk.
 

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
1.005
Antall liker
477
Med Macbook Pro som jobbmaskin likar eg godt Apple sine tastatur om eg skal koble til ein ekstern skjerm (eksternt tastatur tilnærma likt det på laptop).
 
V

vredensgnag

Gjest
Ville vært færre tastaturrelaterte skader om man brukte Dvoraks forslag:

dvorty_2001dqe.jpg
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takk for gode svar!

Ser flere henviser til eldre tastaturer, og må si at de gangene jeg har skrevet på litt gamle tastaturer hvor man hadde de litt tyngre og myke knapppene så likte jeg det veldig godt. Dette er til jobben, så bør vel kanskej kjøpe noe nytt . Ser på brukererfaringene på Komplett at det tilsynelatende er mye trøbbel med mekanisk tastaturer!

Er det noen som har erfaring med mekansike....denne klikkingen - er den så høy at man driver alle andre til vanvidd..?
Ut i fra testen - så synes det som det er "clear" som er mest passende for meg...., men vanskelig å oppdrive!

Mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
Ville vært færre tastaturrelaterte skader om man brukte Dvoraks forslag:
Det festlige med den layouten tastatur har i dag er at de i sin tid ble utviklet for omtrent å skrive så langsomt som mulig slik at hammerene på mekaniske skrivemaskiner ikke skulle slå i hverandre. Om det er riktig eller en urban legend aner jeg ikke, men for å maksimere skrivehastighet sier det seg selv at dagens layout er svært langt fra optimal.
 
Topp Bunn