Nåja, heeelt så ensidig er det nå ikke.
Har vi noen dokumentasjon på at de framtredende objektivister i denne tråden har høyere formell kompetanse enn subjektivistene?Slik har det jo vært i flere tiår... alle med fagutdannelse er automatisk svartelistet av "tenke sjæl"- folket, som inkompetent til å uttale seg.
Nevner gjerne Nils Lofgren igjen - ingen skal fortelle meg at kassegitaren hans på Keith Don't Go fra Acoustic Live låter som den gjør fordi han synes det er sånn en kassegitar skal låte. Den låter huggorm, og det skyldes begrensninger i utstyr (i dette tilfellet piezo-pickup) som ble brukt.

Store og små feil kan oppstå i en forbindelse med en såpass enkel greie som kabel/terminering. Jeg har vært utsatt for det selv, og jeg beviste også en tilsvarende feil i måleoppsettet til Amir på ASR når vi hadde en forsterker inne til test der. Han målte økt forvrengning på ene kanalen (rosa kurve)Jeg spilte lenge på mine nåværende høyttalere med en singlewire høyttaler-kabel og jumperen som fulgte med. Etter en stund byttet jeg til ekte biwiring med en ekstra høyttaler-kabel. Dette blir jo ikke helt parallelt med eksempelet med switche-boksen, men er av lignende karakter da begge situasjoner involverer en passiv komponent. (I tillegg vil jo biwiring her doble tverrsnittet på kabel)
I mine ører var dette en vesentlig oppgradering av lyden. Hvis det er slik at man mener at slike justeringer i et anlegg er av mikroskopisk karakter lurer jeg på om vi bedriver samme hobby. Jeg har rett og slett vanskelig for å forstå denne type argumenter da min egen erfaring er så vidt forskjellig.
Da jeg fjernet jumperen for å biwire, fant jeg ut at den besto av en liten kabelstump som var av-isolert i endene. Så det kan jo hende at den ikke gav den beste kontakten.Store og små feil kan oppstå i en forbindelse med en såpass enkel greie som kabel/terminering. Jeg har vært utsatt for det selv, og jeg beviste også en tilsvarende feil i måleoppsettet til Amir på ASR når vi hadde en forsterker inne til test der. Han målte økt forvrengning på ene kanalen (rosa kurve)
Vis vedlegget 1172282
Jeg kontrollmålte etter at forsterkeren kom hjem, og begge kanalene var kliss like. Noe senere kom det frem at han hadde termineringsproblemer på ene kanalen i måleoppsettet sitt.
Man skal altså være forsiktig med å avvise at folk ikke har opplevd forbedringer etter en kabel-service på anlegget. Men hva var det egentlige problemet?
Korrosjon og termineringsproblemer er helt vanlige feil, og single-core er kanskje ekstra utsatt.
Synes du ikke det er rart det fremdeles etter alle disse årene ikke er noen som vil demonstrere hvor lett det er å høre forskjell på to kabler?
Jammen jeg er kjempenysgjerrig på dette!Det forbauser meg dog litt at når det fremheves hvorfor vi såkalte subjektivister ikke er nysgjerrig nok på målemessige forklaringer på lytteopplevelsene våre, så synes ikke nysgjerrigheten å gå så mye den andre veien. Men avfeies ofte som lyttebias. For min del spiller det ingen rolle hva andre måtte mene, men jeg tenker det er noe man kan gå glipp av.
Du er vel etter hva jeg forstår involvert i flere av MI oppgraderingene. I vennetråden virker det som om alle endringer gir nye grader av englesang og kvantesprang i veien mot hifi-himmelen. ABX tester dere disse oppgraderingene, eller kan man gå ut fra at alle de opplevde forbedringene ikke handler om utstyret, men sitter mellom ørene på kjøperne?Jeg er 100% åpen for at både anlegget og lytterne i denne testen ikke var gode nok til å avdekke nyanser andre ville klare å peke på, så siden den gang har jeg med ujevne mellomrom spurt om noen som opplever store forskjeller på kabler kunne være interessert i å demonstrere dette for meg. Selvfølgelig uten at de har anledning til å se hvilken kabel som benyttes. Det har ikke skjedd så langt.
Hvorfor er ikke en av spørsmålene noe med måling? Måleutstyret har jo blitt bedre de siste årene, det også. Som gjør at man kan måle i enda større oppløsning med enda lavere støygulv.Du er vel etter hva jeg forstår involvert i flere av MI oppgraderingene. I vennetråden virker det som om alle endringer gir nye grader av englesang og kvantesprang i veien mot hifi-himmelen. ABX tester dere disse oppgraderingene, eller kan man gå ut fra at alle de opplevde forbedringene ikke handler om utstyret, men sitter mellom ørene på kjøperne?
Synes du det gir mening å sammenligne en kabel med et helt apparat?Du er vel etter hva jeg forstår involvert i flere av MI oppgraderingene. I vennetråden virker det som om alle endringer gir nye grader av englesang og kvantesprang i veien mot hifi-himmelen. ABX tester dere disse oppgraderingene, eller kan man gå ut fra at alle de opplevde forbedringene ikke handler om utstyret, men sitter mellom ørene på kjøperne?
Så bra - nå er LC30 bestiltJammen jeg er kjempenysgjerrig på dette!
Jeg har seriøst prøvd å høre forskjell på kabler.
.......så siden den gang har jeg med ujevne mellomrom spurt om noen som opplever store forskjeller på kabler kunne være interessert i å demonstrere dette for meg. Selvfølgelig uten at de har anledning til å se hvilken kabel som benyttes. Det har ikke skjedd så langt.
Tenkte vel at siden du sitter tålmodig og venter på at noen vil ABX teste kabler hos deg, ville det med din kompetanse og nysgjerrighet være naturlig å fått ABX testet de ampene du hadde vært involvert i oppgraderingen av…….gitt de panegyriske tilbakemeldingene fra kjøperneSynes du det gir mening å sammenligne en kabel med et helt apparat?
Og så må jeg presisere at selv om jeg var innom kretsløpene der for mange år siden så er det RM som designer og oppgraderer MI.
Det er RM som designer den, som må regne på verdiene og balansere at det er rett spenning og strøm over alle komponentene som avgjør om de komponentene han bruker lever mer enn 2 sekunder, selv om komponentene er etter spech og testet og til og med til å stole på fra leverandører. RM er jo også en veldig dyktig fyr på teori, en dyktig ingeniør.Tenker at komponenter brukt til dette bestilles etter speck og er testet fra leverandør. Hvis ikke det er å stole på ville jeg ikke installert dette i noe som skulle selges
Jeg tror du har misset at jeg allerede ABX-tester. Både på filer (Foobar ABX) og med et rele-basert ABX-oppsett for forsterkere. Jeg skrev det tidligere i tråden.Tenkte vel at siden du sitter tålmodig og venter på at noen vil ABX teste kabler hos deg, ville det med din kompetanse og nysgjerrighet være naturlig å fått ABX testet de ampene du hadde vært involvert i oppgraderingen av…….gitt de panegyriske tilbakemeldingene fra kjøperne![]()
Men det er godt å se at Dan også er opptatt av nøyaktig volumstyringIkke alle ingeniører har samme tilnærming til målinger og lyd
Synes diskusjonen spriker i mange retninger. Sier ikke det er deg. Men første bud er jo å få rom til å spille på lag før man begynner med andre ting. Som kabler, amper, dac DSP og gud veit hva. DSP kan gjøre att men får den signaturen man ønsker.Jeg er selv litt usikker på hva som alltid er riktig strategi, tune lyden til noe man liker, eller stole på at det finnes et objektivt riktig svar?
For eksempel har en del DAC'er digital volumkontroll. Hvis det kan vises at denne volumkontrollen ikke degraderer lydkvaliteten (innenfor et visst område), men samtidig er det noen som likevel foretrekker å sette en pre imellom, og hevder at dette gir bedre lyd. Hvem har da egentlig rett?
Er svaret at noen liker den egenlyden som en gitt pre gir? Mens andre liker mest mulig ufarget lyd?
Jeg liker reglene på ASR hvor man er nødt til å gi litt kontekst og forklaring når man poster noe. Tenker du at alle som er aktive i tråden skal bruke tre kvarter på å se denne? Hva med å forklare hvilket poeng du ønsker å belyse i videoen + å lenke til et tidspunkt hvor det skjer noe relevant relatert til dette? Det hadde spart litt tid + gjort at flere faktisk sjekket det ut.Ikke alle ingeniører har samme tilnærming til målinger og lyd
Poenget er at historia blir utrolig mye bedre hvis den faktisk ikke er en vandrehistorie. Hvor kan jeg lese mer om det?^ Tror nok ikke det, da det går frem flere steder - og da gjennom kilder som bør ansees å være troverdig.
Men, dette skal vel (som fra deg) forsøkes å sables ned og dementeres i biter - i god HFS ånd. For dette er jo ikke noe «gøy», og det passer nok ikke inn i…
Liker du ikke nysgjerrigheten til Armend? Lite synsing der i gården.Tenkte vel at siden du sitter tålmodig og venter på at noen vil ABX teste kabler hos deg, ville det med din kompetanse og nysgjerrighet være naturlig å fått ABX testet de ampene du hadde vært involvert i oppgraderingen av…….gitt de panegyriske tilbakemeldingene fra kjøperne![]()
So, how about that Michael Jackson connection?Poenget er at historia blir utrolig mye bedre hvis den faktisk ikke er en vandrehistorie. Hvor kan jeg lese mer om det?
Den frustrasjonen du har med "HFS-ånden" tar jeg ikke ansvar for.
sessionnotater.com
I beste mening: Når noen prøver å nærme seg noe som er verdiskapende i diskusjonen, så synes jeg du er rask til å sparke ballen tilbake med sånn kraft og i en sånn vinkel at du ikke bidrar til verdiskapningen. Spesielt synes jeg det som @JMM har skrevet noen innlegg tilbake her bør tas imot med en smule mer evne til å se det fra hans perspektiv. Det vil gjøre stemningen bedre, holde diskusjonen mer på sporet og kanskje sørge for litt mer læring? Tror jeg.Men se for deg en produsent som skal lage noe som er bredere enn alt som finnes fra før. De har ingen mulighet til å forestille seg hvordan dette høres ut, eller hvordan det skal høres ut. De kan ikke basere seg på en subjektiv preferanse som skal oppnås. De er nødt til å teste ulike objektive forbedringer og høre på det.
Først når de har oppnådd en klart hørbar forbedring vet de faktisk hvordan den høres ut.
Det er jo oppp til hver enkelt det om en gidder å se på og høre på filosofien til en av verdens mest anerkjente forsterkere opp igjennom (Krell) og hvordan han velger en helt annen vei med sine nye produkter ved oppstart av Dan D Agostino produktene. Så er det sikkert noen med ditt utgangspunkt som vil ha sterke meninger om at dette umulig kan høres bra ut med de dårlige målingene.Jeg liker reglene på ASR hvor man er nødt til å gi litt kontekst og forklaring når man poster noe. Tenker du at alle som er aktive i tråden skal bruke tre kvarter på å se denne? Hva med å forklare hvilket poeng du ønsker å belyse i videoen + å lenke til et tidspunkt hvor det skjer noe relevant relatert til dette? Det hadde spart litt tid + gjort at flere faktisk sjekket det ut.![]()
A- Ett eksempel er som @4-string har sakset inn.Poenget er at historia blir utrolig mye bedre hvis den faktisk ikke er en vandrehistorie. Hvor kan jeg lese mer om det?
Hehe, nå har jeg aldri trodd eller ment at jeg skulle stille @Armand i forlegenhet. Jeg trodde at han var involvert i flere av de nye modellene og oppgraderingene til MI. Der tok jeg feil. I forhold til vond vilje ligger vel den fra min side indirekte ift all forbedret englesang som skrives i MI tråden hver gang noen av dem har byttet amp, og det derfor hadde vært interessant å høre resultatene fra en ABX test på ferdige produkter på gammel og ny modellLiker du ikke nysgjerrigheten til Armend? Lite synsing der i gården.
Presenteres det målinger i videoen?Det er jo oppp til hver enkelt det om en gidder å se på og høre på filosofien til en av verdens mest anerkjente forsterkere opp igjennom (Krell) og hvordan han velger en helt annen vei med sine nye produkter ved oppstart av Dan D Agostino produktene. Så er det sikkert noen med ditt utgangspunkt som vil ha sterke meninger om at dette umulig kan høres bra ut med de dårlige målingene.
NeiPresenteres det målinger i videoen?
Jeg prøver å forstå hva jeg vil lære av å bruke tre kvarter på videoen.
Kanskje at tiden kommer, den går ikke.?Jeg prøver å forstå hva jeg vil lære av å bruke tre kvarter på videoen.