Godt nok tilbud?

Er dette et godt tilbud?

  • Knalltilbud - løp og kjøp!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Greit nok for de fleste

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg ville ikke hoppet på dette

    Stemmer: 0 0.0%
  • Er du gal mann? Styr unna!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Aner ikke

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Jeg har kanskje litt for lite angst for å åpne PCer. Jeg har jo drevet kunstig åndedrett på gammel-PCn noen år. Dekslet har nesten vært mer av enn på i det siste.

SSD er det en liten og rask harddisk?
 
N

nb

Gjest
BT skrev:
SSD er det en liten og rask harddisk?
Liten, dyr og veldig rask harddisk. Solid State Drive står det for, fin som systemdisk, men prisen pr gigabyte lagringskapasitet er veldig høy. Koster vel fra rundt 1500 kroner og oppover, men siden du kun lagrer OS og programmer på den trenger den ikke være så stor.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
SSD er en rent elektronisk innretning i motsetning til de elektromekaniske harddiskene. SSD er som regel basert på NAND-type flash-minne. De fleste SSDene på markedet er drop-in erstatninger til konvensjonelle hardisker og velges ofte der man har økte krav til hastighet og/eller lavt støynivå. Strømforbruket er omtrent det samme.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg kjører med SSD i samtlige maskiner nå og opplevelsen er ganske annerledes enn med vanlige mekaniske snurredisker. Kjøp en liten knert på 64GB så har du så det holder til system og programmer...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Hmmm
Denne så jo ikke dum ut...

Kabinett: Coolermaster Full Tower HAF 922M Black Black med to 200mm vifter og en 120mm vifte Strømforsyning: 500w med en stor, men stillegående, vifte som gir god kjøling.
Hovedkort: Socket 1156, DDR3, 7.1 surround, GbLan, raidmuligheter, USB 3.0 og intel P55 chipset.
Prosessor: Intel Core i7 Quad 860 med 4 kjerner, 2,8GhzX4, integrert minnekontroller, 8MB Cache, 64bit, 95W
Minne: 8GB DDR3 PC3-10666, 1333Mhz (4x2048MB), satt opp i Dual Channel DDR3.
Harddisk: 80GB Intel X25-M SSD disk som primærdisk, 1TB S-ATA, 7.200 RPM 32MB som lagringsdisk
Skjermkort: ATI Radeon 5870 med 1gb DDR5 minne, 2 DVI utganger og 1 HDMI utgang.
DVD-brenner: 24x +R/+RW/-R/-RW SATA
Nettverk: Gigabit Ethernet
Det er 2 ledige PCI spor i hovedkortet om det skulle være ønske for å sette inn trådløst nettverkskort, tv tuner kort eller andre PCI kort. Det er også ledige PCI-E spor som kan brukes til det samme.


Programvare
Windows 7 Home Premium 64bit for den ultimate ytelsen.
Microsoft Windows Defender
Vilkår

3 års garanti

Synd budsjettet ikke holder helt, men søren det er jo en gamer... og ikke har den blu-ray og ikke skjerm en gang.
 

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
306
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Jeg selv har vært i et minimalistisk humør i det siste. Derfor har jeg valgt ut til deg noe i den stilen.
I bildet ser du at det er 2 hovedkort, du tar vekk det ene alt etter hva du trenger (Zotac har wifi innebygd).



Det eneste som mangler her er vel kortleser, jeg fant ikke noen passende interne kortlesere på dustin. Men du kan velge å bruke en ekstern eller finne en intern (3,5") en annen plass.

PS: Ved bruk av intern kortleser kan det være et problem å feste 2,5" SSD'en, men den kan egentlig festes hvor som helst i kabinettet.
 

Vedlegg

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Nå har jeg satt sammen følgende sak på komplett:
(ja, det ble visst en gamer likevel, for å få både SSD og bly-ray r/w. Må gjenbruke gammel skjerm osv. for å få holde budsjettet)

Komplett Gamer - Mafia II edition

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort
Corsair TX 750W PSU
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-870
Gigabyte GA-P55-USB3, P55, Socket-1156
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
MagicView iMono CS-440 USB 2.0
MSI GeForce GTX 465 1GB PhysX CUDA
Corsair SSD Nova Series 2,5" 128GB
OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2
Lite-On Blu-Ray Writer IHBS112-37
MS COA Label Windows Pro 7
MS ROYALTY Win Pro 7 Nordic
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit
MS MANUAL Win Pro 7 NO
Garanti 3 år - Sende inn

Pris - 13k.
 
N

nb

Gjest
Bør sparke bra rompe, men den snurredisken din var latterlig liten - hva er vel 500GB i disse dager? Forsåvidt enkelt å dytte inn mer senere om du trenger det.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
nb skrev:
Bør sparke bra rompe, men den snurredisken din var latterlig liten - hva er vel 500GB i disse dager? Forsåvidt enkelt å dytte inn mer senere om du trenger det.
Et spørsmål om prioritering.
Har jo et budsjett å forholde meg til, samt noen disker fra gamlePCn. Det blir 2-3 TB til sammen.
 
N

nb

Gjest
Ok, da har du jo en del tilgjengelig. Jeg har introleranse mot norsk OS (og ekstremt sterkt utviklet allergi mot norsk Excel), men det er jo en smakssak. Bare noe å tenke over, siden medfølgende OS ofte er norsk om du egentlig vil ha engelsk.

PSUen din er nok overkill rent effektmessig, men det skader ikke, og Corsair går for å være veldig bra saker.

Skal du spare penger, kan du kjøpe en mindre SSD. Det skal mye til å fylle 128GB med OS og programmer. jeg har en på 160GB i nerde-PCen min og en på 80GB i HTPCen og ingen av de er i nærheten av å være fulle.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
nb skrev:
Ok, da har du jo en del tilgjengelig. Jeg har introleranse mot norsk OS (og ekstremt sterkt utviklet allergi mot norsk Excel), men det er jo en smakssak. Bare noe å tenke over, siden medfølgende OS ofte er norsk om du egentlig vil ha engelsk.

PSUen din er nok overkill rent effektmessig, men det skader ikke, og Corsair går for å være veldig bra saker.

Skal du spare penger, kan du kjøpe en mindre SSD. Det skal mye til å fylle 128GB med OS og programmer. jeg har en på 160GB i nerde-PCen min og en på 80GB i HTPCen og ingen av de er i nærheten av å være fulle.
Jeg må ha norsk fordi jeg har det på jobben og blir gal av å switche. Anskaffet norsk office pro 2010 hjemme også, så det er ikke tilfeldig.

Hvor stor SSD trenger jeg egentlig? 60GB? 80GB? Jeg aner jo egentlig ikke. Jeg har ikke noe i mot å presse prisen litt til ned. Sparer jo en drøy k på å ta den på 60 GB som sto som standard...

PSU er jeg rimelig blank på, vil gjerne ha et oppsett som støyer minst mulig. Valgene er:
Chieftec Smart Series 550W PSU ATX 12V V2.3, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 120mm Vifte [info] -330.30
Chieftec Super Series 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Vifte [info] -109.30
Chieftec Super Series 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 140mm [info] -0.30
Corsair VX 550W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin, 1x 6+2-pin PCIe, 6x SATA, 120mm Vifte [info] -348.30
Corsair TX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 120mm Vifte [info] -119.30
Corsair TX 750W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Vifte [info]
Corsair HX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 9x SATA, 120mm Vifte [info] +230.70
Corsair HX 750W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 140mm Vifte [info] +400.70
Silver Power SP-SS400 400W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 2x 6pin PCIe, 4x SATA, 120mm Vifte [info] -443.30
Silver Power SP-SS620 620W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 2× 6pin PCIe, 2x 6+2pin PCIe [info] -133.30
 
N

nb

Gjest
BT skrev:
Hvor stor SSD trenger jeg egentlig? 60GB? 80GB? Jeg aner jo egentlig ikke. Jeg har ikke noe i mot å presse prisen litt til ned. Sparer jo en drøy k på å ta den på 60 GB som sto som standard...

PSU er jeg rimelig blank på, vil gjerne ha et oppsett som støyer minst mulig. Valgene er:
60 GB burde holde - jeg kan sjekke hjemme i kveld hvor mye jeg bruker på nerde-PCen min, det burde være et øvre estimat for hva du trenger, det er det ganske mye på.

Nå er ikke jeg helt oppdatert, men PSUene fra Corsair pleide i alle fall å få svært gode skussmål, skulle egentlig ha det selv, men de hadde det ikke inne på det tidspunktet, så det ble en Mist (som har klikket to ganger - var visstnok feil med den første serien, andre eksemplar var nok generell uflaks). Mine har vært på 550W og 650W og det har funket fint med overklokket CPU, SSD-disk, 4 lagringsdisker og ganske hvasst grafikkort.
 
N

nb

Gjest
Jeg har brukt 62GB av min systemdisk på 160GB på nerde-PCen min. Mye jeg hadde klart meg svært fint uten, en del spill jeg ikke spiller lengre som tar opp plass osv. 60GB burde holde.

På HTPCen min har jeg brukt 72 GB hvorav jeg ser at ca 40 GB burde ligge på en annen disk.

Så 60GB er sannsynligvis nok.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Kjekt! Sparte litt på det også. Nå er mafia-PCn bestilt. Får håpe det ikke tar evigheter før den er her. Det var lite å spare på mindre strømforsyning så den gadd jeg ikke endre. Nå blir sikkert tenåringene i huset lykkelig. De vet ikke noe om dette ennå. Ikke fruen heller, forresten. ;D

Hun blir sikkert glad for å få ha 10 tommeren for seg selv igjen...

Takk for hjelpen igjen!
 

Vedlegg

N

nb

Gjest
Grattis, jeg har ikke spisskompetanse innen detaljene på hardware (det har jeg kun når jeg kjøper PC til meg selv) men du har neppe trådd mye feil. Du får stort sett det du betaler for i den bransjen der, og du har ikke gått på et dustedyrt hovedkort, noe som stort sett kun har relevans for folk som er ivrige på overklokking etc (man bør forsåvidt alltid overklokke, men det er en annen skål). Da jeg kjøpte min CPU så kunne jeg velge mellom å betale ca 2000 for den jeg kjøpte, eller å betale ca 6000 for en det tok meg 3 minutter å overklokke til samme ytelse som.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Takk - hvis den er fryktelig treg får jeg vel finne ut hva overklokking er, dog har jeg en liten anelse...
 
N

nb

Gjest
BT skrev:
Takk - hvis den er fryktelig treg får jeg vel finne ut hva overklokking er, dog har jeg en liten anelse...
Om du søker på CPU-en din og "overclocking" så får du mye svar og how-tos. Jeg vet ikke hvor bra de nye Intel-CPuene overklokker, men den jeg har Q6600 var særdeles villig. Jeg har betalt for en CPU på 2.4GHz men kjører den på 3.6Ghz. Stort sett et spørmål om å øke FSB-frekvensen og spenningen til CPUen. Men søk, og du vil finne.
 
N

nb

Gjest
Ang overklokking, så skal det ekstremt mye til å ødelegge noe. Worst case er som regel at PCen ikke starter eller er svært ustabil. Vanlig å teste med Prime95 eller lignende, om den ikke klikker etter noen timer med Prime95 vil den høyst sannsynlig aldri klikke i normal bruk, siden normal CPU-last er betydelig lavere.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Tja - jeg har vel ikke mer ekstreme behov enn at den i7-870 saken får late seg med de usle 2,93 GHzene sine, tenker jeg.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
audiolyd skrev:
coolbiz skrev:
Hvilken nettbutikk er dette, audiolyd? Jeg finner ikke det Spire-kabinettet på hardware.no sin prisguide.
Dette er ifra dustinhome.no
Takk for tips. Later til at HW sin prisguide ikke alltid er til å stole på.

Har du erfaringer med Spire-kabinettet som du vil dele med oss? Jeg har lett etter tester uten å finne noe. Det er spesielt støynivået jeg er interessert i.
 

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
306
Antall liker
7
Sted
Rogaland
coolbiz skrev:
audiolyd skrev:
coolbiz skrev:
Hvilken nettbutikk er dette, audiolyd? Jeg finner ikke det Spire-kabinettet på hardware.no sin prisguide.
Dette er ifra dustinhome.no
Takk for tips. Later til at HW sin prisguide ikke alltid er til å stole på.

Har du erfaringer med Spire-kabinettet som du vil dele med oss? Jeg har lett etter tester uten å finne noe. Det er spesielt støynivået jeg er interessert i.
Jeg har nok ingen erfaring med dette, nei. Det ble valg fordi det virket optimalt i det oppsettet.
Av det jeg husker så har ikke spire kabinettet noen vifter (bortsett fra kanskje i psu'en). Om dette er positivt eller negativt, er jeg ikke så sikker på.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Nå er jeg på nett med ny PCn. Nøyaktig 1 uke etter at jeg bestilte den. Så langt ser den ut til å være minst så bra som jeg hadde håpet. Har fått testet at de gamle diskene virker på den, uten å ha montert dem permanent ennå. Det hadde vært kjipt å mistet musikk- og bildesamlingen. Selvfilmede HD-opptak går så det griner, på gammel-PCn gikk de knapt nok rundt. Dette var morosamt!

Et spørsmål har meldt seg; er det en god eller dårlig idè å gjenbruke RAM-brikkene fra gammel-PCn? Den er jo 5 år gammel men var påkostet den gangen.
 
N

nb

Gjest
BT skrev:
Et spørsmål har meldt seg; er det en god eller dårlig idè å gjenbruke RAM-brikkene fra gammel-PCn? Den er jo 5 år gammel men var påkostet den gangen.
Det er neppe mulig om jeg skal tippe.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Tviler på at de er av samme type så det tror jeg du kan legge på hylla med en gang...
 

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
306
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Det er garantert ikke mulig. DDR3, som du bruker nå, var ikke på markedet for 5 år siden.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Ja det er typisk - har ikke før fått PCn så setter de ned prisen på den med en tusenlapp. :mad:
Nesten så man skulle benyttet angreretten for så å bestille den på nytt.
 
N

nb

Gjest
BT skrev:
Ja det er typisk - har ikke før fått PCn så setter de ned prisen på den med en tusenlapp. :mad:
Nesten så man skulle benyttet angreretten for så å bestille den på nytt.
Datamaskiner pleier å være en dårlig invetering;) Men klart det er irriterende når man kjøper rett før priskutt. Om man følger litt med på dataforum o.l. så er det mulig å få med seg noen varslede prisnedsettelser på nøkkelkomponenter som CPU og GPU i alle fall. Kronen har også styrket seg ganske mye mot dollar, det kan også være noe av grunnen nå.
 

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
306
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Jeg har lenge hatt lyst til å bytte ut min htpc. Har ventet nå bortimot et år, men ingenting tilstrekkelig/interessant nok har eksistert, såvidt meg bekjent.
Teknologien finnes, men det ser ikke ut til at det finnes noen som driver med den slags implementering som jeg er ute etter.

feks. så irriterer det meg måten som alt det unødvendige blir plassert på hovedkortene, masseprodusert søppel for det meste. Greit nok for kontor bruk, da er det greit med ubrukelig lyd og grafikk, unødvendig størrelse osv.
Men jeg synes det er på tide at produsenter og slikt begynner å tenke annerledes, og ikke lage det samme gang på gang. Muligens det finnes begrensninger mht lovverk, lisenser og slikt, men få det vekk...

Jeg ser for meg en stuepc med; grei effektgjerrig prosessor (f.eks bærbar-prosessor), noen minne slots, 2 utvidelses spor til grafikk og lyd, integrert nettverk/usb/sata. Muligens noen mini-pcie spor. Altså en relativt kraftig pc på liten plass (mini-itx størrelse) og varme/støyfri.

Snart kommer jo sandy-bridge og bobcat/zacate, men hovedkortene blir vel fremdeles bloated.

Det er selvfølgelig for mye å forvente seg i dag, for forbrukeren, at man skal kunne kjøpe seg skreddersydde hovedkort/datamaskiner. Men jeg tror ikke mine behov er så unike.
 
Topp Bunn