Godt minisystem?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Jørgen; er det disse Concept 1 de bruker? På vegg eller?
    Kan ikke sjekke nøyatig, da de er pakket vekk i anledning diverse ombygging, men de er 2 år gamle Dali kjøpt i pakke for ca 4000 og ser like ut. Da vil jeg tro det er Concept1.
    De har stått litt rundt omkring på hyller og lave bord inntil vegger, ble engang supplert med en billig sub som har blitt mindre og mindre brukt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Til Dazed (beklager Vidar P):
    Dazed skrev:
    Tror fint du kan kjøre internettradio (inkludert NRK) på alle Squeezebox-ene uten å koble den til hverken PC eller lokalnettverk (men den må jo få tilgang til internett), men det bør nesten bekreftes av noen som har prøvd en. Vet ikke om alle har ethernet-port for kablet nettverk, men Duet ser i alle fall ut til å ha det. Da kunne du gjemme boksen i en hylle, skru aktive høyttalere langt oppe på veggen, og styre alt fra fjernkontrollen (Squeezebox controller) bak skranken.
    Jeg begynner med å vise til utdrag fra mitt svar #32:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Nettradio med Squeezebox Touch via mysqueezebox.com krever ikke separat Squeezeserver på PC og fungerer meget bra og brukervennlig hvis man lagrer stasjoner med akseptable/gode bitrater (vi burde hatt en separat standardtråd for det) under favoritter. Som bonus kan man i tillegg avspille musikk på/fra USB-minne, USB-disk eller SD-kort.

    Jeg er såpass godt fornøyd med nettradio også i stua via Squeezebox Touch eller Logitech Transporter at jeg (inntil videre) har utsatt mitt planlagte innkjøp av en god radio med FM og DAB.
    [...]
    Dazed skrev:
    Tror fint du kan kjøre internettradio (inkludert NRK) på alle Squeezebox-ene uten å koble den til hverken PC eller lokalnettverk (men den må jo få tilgang til internett), men det bør nesten bekreftes av noen som har prøvd en.
    Jeg har testet nettradio mot mysqueezebox.com, altså uten/ingen lokal PC med Squeezebox server, på Logitech Squeezebox Touch, Logitech Transporter og Slim Devices Squeezebox 3. Det virker som sagt bra. Jeg benyttet ethernetkabel tilknyttet en svitsj tilknyttet ADSL bredbåndsinternettforbindelse. Jeg har ikke forsøkt trådløst nettverk.

    Dazed skrev:
    Vet ikke om alle har ethernetport for kablet nettverk, men Duet ser i alle fall ut til å ha det.
    Så langt jeg vet har alle Squeezeboxer hatt ethernetport for kablet nettverk (RJ-45) og de fleste har i tillegg hatt trådløst nettverk, men på noen av de eldre var dette valgfritt. Utgavene som også hadde trådløst nettverk var dyrere.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dazed skrev:
    [...]
    Hvis du har en DAB-mottaker, så kan jo den også bare plugges inn i eventuelle aktive høyttalere, for å senke antallet bokser. Jeg har en bitteliten en io en skuff et sted som jeg kjøpte hos Hi-Fi-klubben for noen hundrelapper. Den har fjernkontroll med volumkontroll, så med noe slikt hadde du ikke vært avhengig av å komme til volumkontrollen på høyttaleren heller.
    Audio Pro LV2:
    Analogt signal kobles via kabel til trådløs sender. Trådløs sender sender lydsignalet videre til et eller flere sett med aktive høyttalere. Volum reguleres med fjernkontroll som følger med hvert høyttalerpar. Volumet kan reguleres for alle høyttalere samlet eller for hver (sub)sone/hvert høyttalerpar.

    Man trenger altså: 1 analog kilde, 1 RCA <-> 3,5 mm kabel, 1 eller flere høyttalerpar, 1 stikkontakt for hver høyttaler.

    Tillegg:
    Bildet nedenfor viser faktisk nesten alle delene som følger med en eske med Audio Pro LV2:
    • 2 aktive trådløse høyttalere (hvite eller svarte). Begge selvfølgelig med grill selv om bildet kun viser 1 med grill
    • 1 trådløs sender for analogt og digitalt innsignal
    • 1 infrarød fjernkontroll
    • 2 strømforsyninger med kabler (ikke vist på bildet)

    I tillegg trenger man for bruk med analogt tilknyttet kilde:
    • 1 RCA <-> 3,5 mm kabel
    • 1 USB-strømkilde/-klump
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    Vidar P skrev:
    Jørgen; er det disse Concept 1 de bruker? På vegg eller?
    Kan ikke sjekke nøyatig, da de er pakket vekk i anledning diverse ombygging, men de er 2 år gamle Dali kjøpt i pakke for ca 4000 og ser like ut. Da vil jeg tro det er Concept1.
    De har stått litt rundt omkring på hyller og lave bord inntil vegger, ble engang supplert med en billig sub som har blitt mindre og mindre brukt.
    Billige sub'er har en lei tendens til det :) Dyre også, her i gården iallefall. Begynte med en, to var bedre, og solgte til slutt begge; det var aller best :)

    Takker for headup Jørgen, og takker for hyggelig møte med din foreslåtte Marantz, den var virkelig lekker!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser ut som vi har tenkt nesten likt, VidarP?
    (Gikk for ren amp siden jeg ikke har behov for radio der den skal brukes)





    R
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg nyheter i saken; jeg bestilte en NAD C715 DAB (forøvrig på tilbud for noen dager siden) og et sett Dali Concept 1 i hvit.

    Begge deler er ankommet, men siden nettbutikken til HFK dessverre sendte en ikke-DAB versjon av C715 så avventer jeg erstatteren. De var imidlertid svære med å tilby å sende med returslipp på den jeg allerede har, og siden vi har landpostbud på kontoret så er det ikke noe praktisk ulempe for oss annet enn de ekstra dagene det tar.

    Dali Concept 1 ble imidlertid satt opp idag, på min Meridian 200/263 cdp og Audiolab 8000S forsterker på kontoret. Mine sedvanlige kontorhøyttalere, et sett Naim Allae (bilde under) ble brukt som stativer etter litt balansekunst (se topp-plata på Allae).



    Concept 1 låt virkelig imponerende flott til prisen og til å komme rett fra eska. Innsiktsfulle og naturlige til et nivå milevis over det man kan forvente for under en tusenlapp paret (i pakkepris med C715). Sekretæren, som ikke er audiofil av hverken natur eller vane, var også svært imponert over de. Man kunne følge alle instrumenter med stor letthet, det var hverken skriking eller kasselyd av noe slag å spore.

    Vi spilte først 60-talls France Gall og så en 1954-innspilling med Sarah Vaughan. Det var det vi fikk tid til idag.

    Selvsagt vokser de ikke inn i himmelen; når jeg pakket de bort og koblet inn de sedvanlige Naim Allae, så kommenterte sekretæren bare at "oi, der kom dama rett inn i rommet". Men Allaene er jo høyttalere som for kort tid siden kostet noe rundt 30k så det er å forvente visse forskjeller; disse gikk på uanstrengte rytmer, kraft og skala, palpabel nesten fysisk virkelighetsnærhet og en naturligere, rikere fulltoneklang.

    Men til den latterlig lave prisen for Concept 1 så er det nesten betenkelig at man betaler titusener for ikke å si hundretusener for høyttalere. Moderne budsjetthøyttalere er virkelig blitt riktig gode når de får god nok elektronikk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt å høre at det ble suksess og musikkopplevelse med minisystemet og Dali, VidarP.

    Her har Marantz 520 blitt overrakt, da min kone hadde veldig rund fødselsdag nylig, og den er nå koblet opp og testet.

    Den står i samme rack som Rega Apollo/AN DAC og Quad rørforsterkerne, og spiller på et par Mission 700 som gjemmer seg bak ESL63. Bakgrunnen var at kona var lei av alle bryterne ( 6 for å få spilt en CD) og ustabiliteten og ville ha sitt eget.
    Hun er veldig fornøyd ("Ååh så pen den var !") og jeg fikk nesten sjokk. Det låter imponerende godt i det lille rommet. Så godt at man kan begynne å lure.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    You said it, Otto! Kan du ikke ta'n helt ut så kan du like gjerne kjøpe en miniløsning. Alt innimellom er egentlig bare waste of time & money..

    Glad jul forresten!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har ikke hørt NAD-systemet ennå, bare Dali Concept 1 på mitt sedvanlige kontoranlegg istedet for Naim Allae. Men det er godt å høre at du har gode erfaringer med Marantz'en, det gir håp for NAD C715 også.

    Som Sluket sier, mange her ville ha klart seg like godt med et i-utgangspunktet-velbalansert minisystem istedet for denne evinnelig optimistiske mix & match'ingen av dyrere apparater som hver for seg har potensiale, men som ikke hører sammen og som ofte ikke er fullt kompatible, og som allikevel bare fører til at hvert av apparatene ikke når sitt fulle lydkvalitetspotensiale. Enten får man sørge for optimal systembalanse med gode eller highend produkter, ellers er det like greit med et slikt minisystem :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    husk det er stereo vi driver med! ;D
    mvh
    Leif
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    You said it, Otto! Kan du ikke ta'n helt ut så kan du like gjerne kjøpe en miniløsning. Alt innimellom er egentlig bare waste of time & money..
    Heh. Det kan de jo få tenke de som ønsker det, men her funker ikke det for far. Det er nok ikke den veien det går, nei. 8)
    Minisystem kan gi fullverdig musikkopplevelse til folk flest for lite penger, og fører til at gamle gutter får ha guttelekene i fred. Ingenting skaper julestemning som glødende rør-mono-blokker på loftet :)
    Win win situasjon, og God Jul!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ang. Marantz receiver,
    Jeg har nevnt det før, men jeg falt pladask for denne kronikken i Fidelity:
    ..........Og hun, den teknisk ukyndige, ja nesten teknisk engstelige, måtte ha et anlegg som var enkelt å forstå seg på. Altså måtte opplæring være en del av pakka. Jeg fant faktisk anlegget hennes rimelig raskt; en Marantz cd-receiver med DAB, den ligger på snaue 6 høvdinger, har nydelig design og brukbar forsterker, gitt at den får litt lettvinne høyttalere å spille på. Rega, vet dere, har fantastiske høyttalere for elskere av klassisk til utrolig små summer, legg til litt Audioquest og et par enkle stativer, og vi er i mål. Uka etter er alt handlet inn, hi-fi ambulansen er på gjenvisitt. Vi pakker ut, monterer, demon- strerer og lærer henne opp. Selv rett ut av papp og isopor låter dette overraskende behagelig og faktisk litt storslagent! Hun er over seg, ledningene gjør ingenting, stativene er pene, høyttalerne søte, Marantz’en nesten vakker, dette er rett valg, skal jeg si deg.
    Fjernkontrollen er komplisert. Vi bruker 2 timer på å øve inn de basale tastetrykk, hun har fått NRK Klassisk og en rad andre morsomme stasjoner. Og hun lever så absolutt bra med den glatte, men nokså tilbakelente lyden fra DAB. Hun kan igjen spille alle sine CD’r, Michael Jackson inkludert. Jeg tar med tomemballasjen og forlater henne strålende lykkelig med et nytt, gullegodt anlegg til 12000,- . Bose-folka kunne ikke gjort dette stuntet. Ikke kjedebutikkene heller. Det må entusiaster til. Enten sånne nerder som elsker spredning av uskadelig musikk, eller de som driver sine små entusiastforretninger landet rundt. De gutta stiller opp! Så å si 24 timer i døgnet, hele uka gjennom. De gidder å lære deg hvordan bruke alle knottene, de hjelper deg om du kjører deg fast, og de gjør det fordi de tror på det de driver med! Men snob- bene vet ikke om disse gutta, de anbefaler folket å handle mikroanlegg hjem i posten, uten opplæring, montering og bakgrunnskunnskap. Vi må ta rotta på de folka der!
    Glem heller ikke at av og til er denne hobbyen virkelig verdt å drive med. Vi er sjelepsredere, vet dere. I en tid der sjela har dårlige kår og penga ruler, er det mer behov for oss enn noensinne.
    Vi begynner på toppen hos gamlemor, og jobber oss nedover, helt til vi har ungdommen i vår hule hånd. Detta fikser vi!
    Og om kvelden, noen timer etter leveringen had- de funnet sted, ringer telefonen. I den andre enden jubler vår 75 år gamle, musikkfrelste venninne:
    - Du, den lydboksen er jo bare helt genial! Jeg koser meg altså helt forferdelig! Tusen takk for at du bragte sjelen tilbake i huset!
    http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity_47.pdf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn