Godspeed You! Black Emperor

G

Gjestemedlem

Gjest
Sitter sjokkskadet her og unders over hvorfor jeg ikke har fått med meg dette fabelaktige bandet tidligere.

Nydelige lange låter som en kryssning mellom Motorpsyco, Legendary Pink Dots, Skinny Puppy og 70talls prog rock.

Hører på Monheim / Broken Windows, Locks Of Love Part III (sleep) fra Lift Your Skinny Fists Like Antennas. En 23 minutters kraftfull reise i emosjoner.

A

Akle

Gjest
Hadde nesten glemt dem... da fikk jeg bestilt to skiver gitt.

Takk skal du ha :)

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Godspeed You! Black Emperor er et glimrende band, men det tar ofte litt tid å sette seg inn i låtene. Jeg kan også anbefale Explosions In The Sky, Mono (jpn), Kepler, Mogwai og Sigur Ros som er i noenlunde samme sjanger.

Akkurat nå hører jeg faktisk på Explosions In The Sky - The Earth Is Not A Cold Dead Place. En glimrende plate :)

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.587
Torget vurderinger
5
Helt enig! (Har ikke hørt Kepler enda.) Sjekk også ut A silvet mt zion.

Tormod

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Kanskje mitt favorittband noensinne, sammen med A silver Mt. Zion.

Har vanskelig for å forklare mitt forhold til disse to bandene, da jeg opplever ting med dette som jeg aldri gjør med annen musikk.

Har sett både Mono og Mogwai live, men det blir for labert for meg. Men jeg kan anbefale Explosions in the sky, nydelige låter fra den siden og. Sjekk ut den re-utgiktte debutplata.

Dessuten heter sjangeren "postrock" så man slikker å skrive en lang "krysning mellom"-liste:)

Sjekk ut EP'en Slow riot for new Zero Kanada, låta Moya er....langt over mitt hode.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har hørt litt på A silver Mt. Zion nå. Det låter også farlig bra! Dette kommer jeg desidert til å høre på.

Men Explosions In The Sky finner jeg ikke helt ut av. Høres ut som en sammeblanding av U2, Enya og 'The Sound'. Får gi det litt tid for å se om det faller på plass men førsteinntrykket litt... deprimerende vuggeviser?

Skal prøve å få hørt på de andre som er nevnt også. Takk for tipsene.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
A silver Mt.Zion er litt lettere, kortere låter, mindre intrikat. Anbefaler Born into trouble as the sparks fly upward, fantastisk skive som en enhet! Om du kjøper plata er plateinnlegget bra å lese mens man lytter. Finnes på dobbel 10" med vakkert og forseggjort omslag.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
There are strong political motifs in the band's music. The instrumental "13 Angels Standing Guard 'round the Side of Your Bed" is apparently directed towards black bloc anarchists, according to liner notes. The song "Triumph of Our Tired Eyes" could be interpreted as lamenting the present state of the world while espousing strong hope for the future. It also references the old anarchist song, "To the Barricades," sung by anarchists during the Spanish Revolution. The band's most recent album, Horses in the Sky, contains ostensibly political tracks, including "God Bless Our Dead Marines" and "Ring Them Bells (Freedom Has Come and Gone)." However, it is worth noting that when asked about the political elements of A Silver Mt. Zion's songs after a concert in Nottingham, England in December 2004, Efrim Menuck said that the band are not trying to be 'political' per se with their songs, but write songs about the sorts of things they talk about with their friends.

Bare sånn BTW. Not your regular blingblink music.

S

smog

Gjest
Så Godspeed You! Black Emperor på Rockefeller for noen år siden ;D. Meget bra konsert. Constellation records har mye spennende musikk.

Smog

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Mono, nevnt over, hadde konsert i Oslo for noen uker siden, på .... ja nettopp; på Mono:)
Bifaller alle over på disse bandene.
Var ellers på "Appleseed Cast" på JohnDee i vår. Litt samme sjanger.
Om jeg ikke husker feil er vel flere av bandene nevnt over fra det strålende kanadiske plateselskapet Constellation (eller noe lignende?) som gir ut endel smal indie. Rett meg om jeg tar feil.

A

Akle

Gjest
Mono, nevnt over, hadde konsert i Oslo for noen uker siden, på .... ja nettopp; på Mono:)
Bifaller alle over på disse bandene.
Var ellers på "Appleseed Cast" på JohnDee i vår. Litt samme sjanger.
Om jeg ikke husker feil er vel flere av bandene nevnt over fra det strålende kanadiske plateselskapet Constellation (eller noe lignende?) som gir ut endel smal indie. Rett meg om jeg tar feil.
Mono var morsomt, gitaristen var mer opptatt av å posere for fotografen enn å traktere instrumentet sitt og bassisten visste knapt å traktere instrumentet sitt. Mye av det var dog fint.

Min (ikke spesielt) ydmyke mening.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
GYBE er strålende, live har jeg knapt sett andre band tangere dem. Uten at det betyr så himla mye, men de var virkelig utrolige den ene gangen jeg har sett dem live.

Hvis man liker GYBE kan også Slint (spes. "Spiderland") og Bark Psychosis ("Hex) være vel verdt å sjekke ut.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
GYBE er strålende, live har jeg knapt sett andre band tangere dem. Uten at det betyr så himla mye, men de var virkelig utrolige den ene gangen jeg har sett dem live.

Hvis man liker GYBE kan også Slint (spes. "Spiderland") og Bark Psychosis ("Hex) være vel verdt å sjekke ut.
Kom forresten på at bandet Do Make Say Think føyer seg fint inn i rekken av band nevnt over. De har tidligere hatt strålende konserter, blant annet på Blå.
Anbefales.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kom forresten på at bandet Do Make Say Think føyer seg fint inn i rekken av band nevnt over. De har tidligere hatt strålende konserter, blant annet på Blå.
Anbefales.
Har hørt litt på DSMT nå, og dette er bare strålende! Ser frem til å høre mye på denne musikken fremover.

Slint 'Spiderland' er også gimrende lytting.

Utrolig morro med noe helt ny musikk (for meg iallefall).

(Skal er om jeg finner flere av bandene på listen til Constellation records.)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Har sjekka litt rundt. Tror nok dette er 'Boffemusikk', må nok bestilles ja.

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Antall liker
0
Sjekk ut EP'en Slow riot for new Zero Kanada, låta Moya er....langt over mitt hode.
Obligatorisk, og ein glimrande introduksjon til GYBE.

Ei av få plater som får fram dette :eek: hjå meg.

Topp Bunn