På tur og reise "godshotell"

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.341
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
losby, refsnes... andre steder i grei kjøreavstand fra oslo for å tilbringe en hyggelig helg for å feire en spesiell anledning?
fin turterreng i nærområdet, bra mat, noe å glo på (kunst, natur, historiske minnesmerker, etc).
(tre voksne, begynnelsen av mai).
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.777
Antall liker
13.266
Er en god del over grensa om det ikke er for langt å dra til Sverige.

Losby har kun større selskap så vidt jeg vet.

Engø Gård? De har i falle fall hatt en ganske anerkjent restaurant.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.341
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Er en god del over grensa om det ikke er for langt å dra til Sverige.

Losby har kun større selskap så vidt jeg vet.

Engø Gård? De har i falle fall hatt en ganske anerkjent restaurant.

takker.
forslag til herregårder i sverige, maks et par timer fra oslo?
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.554
Antall liker
9.721
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vi trivdes godt på Munedal Herregård for 4 eller 5 år siden. Mere småskala enn de du nevner.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Baldersnäs Herregård kjenner jeg en del som har vært fornøyd med.
Ikke vært der selv, men det ligger i -eller helt i nærheten av, fuckings-jävla-kuk-Åmål, og det er jo alltid et pluss.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Angående Losby har jeg vært der et par ganger i bursdag og begravelse. Det er vel fint nok der, men kanskje ikke så mye å se på i området der? Losby er jo et populært turområde, men det er såvidt meg bekjent mest skog og vann. Også har de golfbane, men det er vel ikke aktuelt på denne tiden av året uansett.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.359
Antall liker
8.456
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Angående Losby har jeg vært der et par ganger i bursdag og begravelse. Det er vel fint nok der, men kanskje ikke så mye å se på i området der? Losby er jo et populært turområde, men det er såvidt meg bekjent mest skog og vann. Også har de golfbane, men det er vel ikke aktuelt på denne tiden av året uansett.
Har du en hund eller to er det veldig fint der.
kan boltre seg vilt nede på golfbanen.
Har hatt noen runder der vi også, både bryllup bursdager og det heller triste, begravelser.
God mat har de også.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har du en hund eller to er det veldig fint der.
kan boltre seg vilt nede på golfbanen.
Har hatt noen runder der vi også, både bryllup bursdager og det heller triste, begravelser.
God mat har de også.
Sikkert fint for hunder der, vet det er en del hest der ute også. Men har altså aldri overnattet der, bare vært der i forskjellige tilstelninger som sagt. Maten var helt ok, den. Men nå er det noen år siden jeg var der sist. Tenkte bare at det er ikke så mange severdigheter der ute, sånn egentlig? Men fred, ro, og frisk luft får man i rikt monn. Det er vel langt nok unna Skårer til at man ikke hører noe anleggsstøy fra byggingen der.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.359
Antall liker
8.456
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Sikkert fint for hunder der, vet det er en del hest der ute også. Men har altså aldri overnattet der, bare vært der i forskjellige tilstelninger som sagt. Maten var helt ok, den. Men nå er det noen år siden jeg var der sist. Tenkte bare at det er ikke så mange severdigheter der ute, sånn egentlig? Men fred, ro, og frisk luft får man i rikt monn. Det er vel langt nok unna Skårer til at man ikke hører noe anleggsstøy fra byggingen der.
Og skytebanen rett bortenfor. Lite severdigheter er jeg helt enig i.
Men stedet og atmosfæren er på plass.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.866
Torget vurderinger
4
Losby er flott utgangspunkt for skituer innover østmarka....når det er skikkelig vintervær.
Sommerstid er det fint om du liker deg på 2 hjul eller 2 ben innover marka. Klarer man å gå tur med kjeften noenlunde lukket er sjansen stor for å se hjort, elg, hare, bever ganske så tett ved gården, og man har tilmed hatt besøk av gråbein. ;)

Slik det er nå er det bare sørpe/hålke/overvann. og dessverre lite å oppleve utenfor hotellet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Skytebanen og ja, den hadde jeg glemt. Er ofte på Skårer, men lite uti Losby. Husker noen fine telt og gapahukturer uti der om sommeren for lenge siden.
Har tenkt at det hadde vært koselig å bo på hotellet der i romjula og lignende, men ikke et sted jeg ville dratt for å oppleve noe kanskje. 🙂
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.777
Antall liker
13.266
I begynnelsen av mai bør det normal være fint å gå tur til fots i Østmarka fra Losby om man liker slikt. Det er i grei avstand til et av de flotteste områdene i Østmarka, nemling naturreservatet rundt Ramstadslottet. Har gått der mange ganger, men jeg pleier å starte på andre siden, dvs fra Marikollen indrettspark. Det er mulig å padle kano på vannene innover Losbyvassdraget. Om man ikke liker natur er det neppe veldig mye å finne på der utover å spille golf da men slikt driver man jo ikke med.

I Sverige så har jeg kun bodd i Trollhättan, antar det var på Ronnums Herregård, men husker ikke, kan ikke være så mange av de. Hadde en overnatting der da vi kjørte bilen til faren til samboeren min for Service dit. Var god mat og fint der, men det er en hel del år siden. Det er den største fossen i Sør-Sverige der og det var ganske stilig å se på når de slapp ut vannet (den er regulert, men de slipper ut en gang i uken eller hva det var som en attraksjon). Er jo et fint kanalområde med sluser og slikt, men det er også begrenset hvor lenge det er spennede å være der.

Images from beautiful Ronnums Herrgård in Vargön (ligula.se)
 
Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.896
Antall liker
26.738
Sted
Oslo/Grebbestad
Selma Lagerlöf Spa Hotel Sunne Värmland. Helpensjon. fra 1600kr inkl lunsj/3 retters. 2h
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.359
Antall liker
8.456
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Støtvik Hotell. Vært meget bra de gangene vi har vært der.

-BB-
Støtvik er fint sted. Hadde båten vår der før det ble bygd ut. Knut Weum som eide det den gang var en grepa kar. Datteren gikk jeg på skolen sammen med. Mange fine steder å gå langs fjorden der. Men muligens litt kjedelig. Mer spennende på Jeløya. Refsnes Gods og turer rundt deromkring.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.341
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
takk for innspill, alle sammen.
veldig mange fine steder i sverige, men de som passet for oss hadde ikke ledig på de aktuelle datoene.
kanskje gjenlevninger fra adelsstanden rømmer byene på bermens store dag, 1. mai?
gud vet.
vi endte i alle fall opp på trygge refsnes.
 
Topp Bunn