Gode råd om ny pick-up?

Tessy

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
44
Antall liker
13
Jeg tenker jeg skal bytte ut min Sumico Black bird til noe annet. Jeg ønsker frem for alt detaljeringsevne og dynamikk. Kan få koste opptil ca. 30 000. Noen som har gode råd om hva jeg bør velge?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Oi. Ganske heftig budsjett. :)

Hva slags arm, og evt. Riaa og drivverk, har du?
 

Tessy

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
44
Antall liker
13
Som ses på underteksten er det en Thorens TD 2030 med Rega 300 arm.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Med ett slikt budsjett burde det ikke være av interesse å kikke etter en ny og bedre arm for spilleren? Nå kjenner jeg ikke til selve drivverket da.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke noe erfaring med pickuper i den prisklassen, men jeg tror at mange så fine pickuper fort blir litt tunge og stive for en arm så lett som 11,5g effektiv masse. Verdt å passe på.

Kjenner ikke spilleren heller, men er litt i samme båt som de som mener at en så dyr PU i en RB300 er litt skjev fordeling av budsjettet. ...men det går for all del.

Hva med en Jelco 750 og en Dynavector XX1 mk2. Da er det 8K igjen i budsjettet. Evt. en dyrere arm, men Jelco spiller IMO godt over prisklassen sin.

Gitt at man får tilpasset monteringsavstanden til den nye armen, da.
 
Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Må ha bedre arm. Men om du får min 100-timers DV XV-1S til 10k (nypris rundt 50k) så har du budsjett til superarm...! :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Van den hul er ikke tunge og stive. Selg armen, kjøp en ny f.eks. Jelco eller isokinetics (det er gruppekjøp på gang på disse fra mcru i egen tråd) og kjøp en knall pickup for resten. Min colibri vant sterkt på å skifte beite fra knallgod til arm i verdensklassen ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Van den hul er ikke tunge og stive. Selg armen, kjøp en ny f.eks. Jelco eller isokinetics (det er gruppekjøp på gang på disse fra mcru i egen tråd) og kjøp en knall pickup for resten. Min colibri vant sterkt på å skifte beite fra knallgod til arm i verdensklassen ;)

Med Jelco funker tung og stiv også, dessuten. :)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.148
Antall liker
2.701
Sted
Kongsberg
Hei Tessy - og gratulerer med kjøp av en aldeles utmerket pickup.

Ut fra min erfaring med Dynavectorpickuper er ikke denne innspilt engang ved 100 timer (gi den et par hundre timer til).

Men, med en vekt på 12,6 gram og en compliance på 10 µm/mN ved 100 Hz (ca. 18 µm/mN ved 10 Hz), er Dynavector
DV-DRT XV-1s
en pickup som krever en god tonearm for å yte optimalt. Det spørs om armen på spilleren din er moden
for oppgaven.

Armen som Thorens TD-2030 ble levert med originalt; Thorens TP-300 ser ut som - og er - en Rega RB-300, men med
ennå slakkere lager enn originalarmen. Dette ble meget åpenbart i min test av Thorens TD-850 (Fidelity #4 - s. 60) :
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/05_hele.pdf

Her (jeg vet ikke om dette var et mandagsprodukt) hadde vi en arm som bare ikke fungerte sammen med stivere (les MC)
pickuper, så jeg måtte ty til en mykere (les MM) pickup for testen. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale å bytte arm på
spilleren din - til en arm med strammere lager.

Det enkleste er å gå for en annen 9,5 tommers arm; en mer påkostet Rega-arm, en Rega-arm klone eller en annen som
kan enkelt monteres på Thorensen.

Det første som slår meg er å benytte en Michell Tecnoarm som er enkelt tilgjengelig (OHFC), gunstig priset og kan
monteres rett i hullet på Thorensspilleren din. Her er alle skavankene til originalarmen rettet opp med bedre lager, bedre
resonansdemping, bedre kabler (med dedikert jordledning!), justerbar VTA, bedre motvektslodd og mer nøyaktig justering
av stifttrykk. MICHELL TECNOARM - Oslo Hifi Center

Ønsker du en ennå bedre arm, vurder Rega originalarmer som RB-808 eller RB-2000, men vær oppmerksom på at disse
monteres litt annerledes (med 3 skruer) enn armen du har. Litt tweaking må til. http://www.rega.co.uk/tonearms.html

Et annet alternativ som har samme lengde som Regaarmene er de utmerkede 9,5 tommers tonearmene fra Origin Live.
Her kan du velge armer fra "Michellpris" og helt opp til øverste hylle. Også her kreves det litt tweaking ved montasje.
High End Tonearms with fabulous award winning performance

Et tredje alternativ er en Syrinx PU-3 (jeg har en til salgs) eller klonen av denne; Audio Origami PU-7 som også kan
monteres med samme avstand som originalarmen din, men jeg tror monteringshullet må utvides noe.

Ellers kan du vurdere litt kortere (9 tommer) eller litt lengre (10 tommer) tonearmer. Passer disse blir utvalget straks mye
større. Jelco SA-750D (eller E) som er nevnt tidligere er utmerkede alternativer til en meget hyggelig pris. Jeg ville dog
benyttet et lettere (Technics) headshell - snarere enn det originale HS-25 - for best mulig match.
TONEARMS / JELCO ICHIKAWA JEWEL CO., LTD.

SME 309, SME V eller SME M2-9R er også gode alternativer, selv om det da begynner å koste litt. Jeg har sett bilder av
spilleren din - med SME-armer, så det finnes sikkert tilgjengelige armboards for disse armene.

PS. Sikkert ikke dumt med en bedre RIAA heller.
Sjekk ut ASR Basis Mini eller Electrocompaniet ECP-2 som gode alternativer...

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ikke særlig vanskelig å være veldig enig med kollega Gunnar her, jeg iler bare til og anbefaler enda en arm, for å gjøre feltet enda tettere; Funk fx 3 er helt ekstrem ytelsesmessig til en veldig ok pris. Konstruert av platespillerlegenden Arthur Khobessarian, og med nok gigantdreperpotensiale i seg til å hevde seg i toppen og vel så det i dette feltet.
Den går rett i monteringshullet etter Rega-armen også.
Gratulerer med strålende pickup, forresten !
 
Sist redigert:

Tessy

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
44
Antall liker
13
Takker så meget for det alle di gode råden du gir Gunnar. Skall absolutt tenke over noen av dem. Flott å få så god hjelp her på forumet. Og Funkarmer er også en godt alternativ. Takk dill deg også impulse.
 

Tessy

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
44
Antall liker
13
Til alle dere som vært så hjelpsomme med å gi gode råd om pu og arm kan det nå gis beskje om att DV xv-1s blir festet til en Funk fx3 arm. Da håper jeg at det blir 'nye takter' i Tessys vinylavdeling!
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Bare hyggelig, Tessy! Synes du har gjort et strålende valg med Funk FX 3! Den omtales forøvrig i neste nummer av Fidelity.
 
Topp Bunn