Gode råd mot statisk elektrisitet på vinylplater?

mjkc

Medlem
Ble medlem
07.01.2017
Antall liker
3
Som overskriften sier, er det noen her som har noen gode råd mot statisk elektrisitet på vinylplater?
Har 3-4 lp plater som er veldig statisk ladet. Problemet med dette er jo at støv tiltrekkes platene som om det skulle vært magnestisk, og den vanlige støvbørsten klarer ikke å fjerne støvet.
Finnes det en bedre type børste som enten tar med seg støvet skikkelig, eller som klarer å abosorbere den elektriske ladingen?
Evt noen annen måte som effektivt gjør at platen ikke tiltrekker seg og holder på støv?

Sammetype støvbørste som jeg har idag: http://www.analogueseduction.net/user/APV015.jpg

Vedlegg

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Dette er et kjent fenomen, særlig nå i fyringssesongen. Det hjelper å øke luftfuktigheten, enten ved å kjøpe en luftfukter eller ved å ha mange store grønne planter i lytterommet. Det finnes også remedier å få kjøpt som skal avhjelpe. Personlig så kjører jeg platene gjennom platevaskeren hvis jeg har problemer med statisk elektrisitet.
R

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.677
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
012sA3dsnuFE.jpg

Antistatisk pistol som "skyter" en strøm av ioner. Brukt bl.a. til å fjerne statisk elektrisitet fra fotografier og LP-plater.

Dette er faktisk klippet fra Norsk Teknisk Museum, og min er fra 80 tallet en gang.
Den fungerer fortsatt.

Tilsvarende produkt "Zerostat" pistol er i produksjon og handel også i dag.

Ellers er det lurt å følge råd fra roger over her i #2.

edit: ser soundscape var ute før meg, og viser en som er å få kjøpt i dag.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har inntrykket at problmet er størst blant dagens nypressinger. Paranoia?:confused:

Bruker Zerostat selv, og det hjelper noe.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.880
Sted
Hus
I tillegg til tørr luft under fyringsperioden, så har platematta noe å si også. Fikk tak i en korkmatte som gjorde at dette ble ennå bedre enn bare med luftfukter :)

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Antall liker
265
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Platevask gjorde susen her hos meg. Så drar jeg over en runde med carbon børsten når jeg skal spille platen.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.807
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Furutech markedsfører nå en løsning:
SK-Filter | FURUTECH

Relativt dyr. Hvor funksjonell den er aner jeg ikke - noen som har testet?

Ellers, så tilslutter jeg de som har kommentert at høy luftfuktighet, grønne planter og platevask reduserer problemet.

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.018
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Min favorittbørste er Mobile Fidelity sin breie. I daglig bruk her.
Mobile Fidelity Record Cleaning Brush
Jeg opplever at den tar med seg og holder mye bedre på støvet enn en smal kullfiberbørste.
Den skaper heller ikke mer statisk elektrisitet hos meg.

ps: kjøpte min hos Big Dipper, de har den fremdeles

mjkc

Medlem
Ble medlem
07.01.2017
Antall liker
3
Får prøve den børste de har på big dipper sammen med en slik zerostat pistol sak, og se om det hjelper. Greit å prøve det billigste først.
Er kun 4-5 plater jeg har dette problemet med, de andre ca 50 stk har ikke dette problemet. Men selvfølgelig vil det nok hjelpe med høyere luftfuktighet inne.
Virker for meg litt som om innercover også har litt å si. De med grovere papircover ser ut til å være mer plaget med støv og statisk lading enn de med finere papir cover eller med plast inni innercoveret.
Nå bytter jeg alltid til innecover med plast, da jeg ser for meg at slike innecover beskytter platene bedre enn de som kun er laget av papir, samt at jeg ikke opplever at platene blir statiske med slike innercover.

Topp Bunn