Gode platespillere

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Gutter liker jo Lambourgini’er, ikke for det at det er nødvendig for å kjøre i 100 på motorveien, men fordi det er så deilig å høre summingen fra en V12 motor og fordi det er så deilig å være i trange rom.
Og gutter liker platespillere med massser av tekniske finesser.
Men det er vinylens egenskap til å holde på statisk elektrisitet som er ”det værste” med plater, for støvet som er ekstremt hørbart flyr etter platene og setter seg i rillene. De samme rillene som stiften forsøker å lage en perfekt elektrisk kopi av.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gutter liker jo Lambourgini’er, ikke for det at det er nødvendig for å kjøre i 100 på motorveien, men fordi det er så deilig å høre summingen fra en V12 motor og fordi det er så deilig å være i trange rom.
Men det er vinylens egenskap til å holde på statisk elektrisitet som er ”det værste” med plater, for støvet som er ekstremt hørbart flyr etter platene og setter seg i rillene. De samme rillene som stiften forsøker å lage en perfekt elektrisk kopi av.
Tekniske finessar, er det automatisk armlift/retur og 45 rpm?
Støvet er det berre å fjerne....

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Tekniske finessar, er det automatisk armlift/retur og 45 rpm?
Støvet er det berre å fjerne....

Jeg tenkte mer i retning av bedre motorer, tyngre tallerkener, overføringsmekanismer, opphengsfjærer osv. En NAD platespiller til 600 kroner kan jo også produere lyd, mens i en Michell er det nedlagt mye mer teknikk i form av materialvalg og tekniske løsninger.

Når jeg sitter og betrakter platespilleren i sol-lys så kan jeg se støvpartikler i luften fly mot LP-platene og "ramle" ned på dem. Et synlig støvkorn er mye større enn de fine detaljene som finnes i diskant delen av lyden, og de små partiklene som man må ha forstørrelsesapparater for å se, de er det sikkert enda flere av. Stiftens sidevegse bevegelse er hva som blir gjengitt i høyttaleren, støvkorn lager lyd som ikke skulle være der

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
En platespiller skal etter mitt syn ha minst mulig "Rallemikk".

Min spiller:

1. På/Av Knapp
2. 100 % Manuell

PS: Jeg sveiver ikke tallerken selv, men bruker nok en elektromotor ;D

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Jeg tenkte mer i retning av bedre motorer, tyngre tallerkener, overføringsmekanismer, opphengsfjærer osv. En NAD platespiller til 600 kroner kan jo også produere lyd, mens i en Michell er det nedlagt mye mer teknikk i form av materialvalg og tekniske løsninger.

Når jeg sitter og betrakter platespilleren i sol-lys så kan jeg se støvpartikler i luften fly mot LP-platene og "ramle" ned på dem. Et synlig støvkorn er mye større enn de fine detaljene som finnes i diskant delen av lyden, og de små partiklene som man må ha forstørrelsesapparater for å se, de er det sikkert enda flere av. Stiftens sidevegse bevegelse er hva som blir gjengitt i høyttaleren, støvkorn lager lyd som ikke skulle være der
Paranoid? Jeg?
Nei, det må være onsinnede rykter som er satt ut av mine fiender, og jeg har mine sterke mistanker om hvem!
Et støvkorn hører ikke jeg! Blir det mange nok av dem, konsentrert, er det en annen ting......

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kolfiberbørste (som ikkje loar fibrane sine) og nokre stoveplantar for å hindre tørr luft, ordnar mykje av støvproblema. Men platene må handsamanst svært forsiktig uansett.

Finessar er slik eg forstår det, ekstra fasilitetar ut over no-nonsense-filosofien.
Linnen min er så no nonsens som det går an, det er berre såvidt der er 33 1/3 rpm på han......

S

slowmotion

Gjest
Platespillern min har ikke lift engang.
Utrolig hvor stødig man blir på hånden med litt trening ;)

;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Platespillern min har ikke lift engang.
Utrolig hvor stødig man blir på hånden med litt trening  ;)

;)
Husker jo tilbake da man snakket om fysikk, resonanser oa på platespillere (ikke bare ren vekt, slik enkelte nå ser ut til å tro at alt dreier seg om), og det begynte å komme spillere uten noe mikk-makk.. simpelthen fordi unødvendig mekanikk skapte lydmessige kompromisser, og med den tiltakende populariteten til MC-pu'er ble dette forsterket noe slikt som 10.000 ganger før det nådde 2V...
Jeg har lagt mikk-makk platespillere på hylla forlengst, og blir hver eneste gang jeg får høre de hos kjente påmint om hvorfor.. dess mindre dill-dall dess bedre tror jeg..

Forresten slowmotion; skulle kommentere ja;- min Naim ARO (som tross alt er en arm til langt over 20k) er faktisk levert med armlift som ekstrautstyr (!!) den såkalte Aro-Matic.. så viktig synes Naim at armlift er..

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Forresten slowmotion; skulle kommentere ja;- min Naim ARO (som tross alt er en arm til langt over 20k) er faktisk levert med armlift som ekstrautstyr (!!) den såkalte Aro-Matic.. så viktig synes Naim at armlift er..

Mvh Vidar P
Er det ikke fordi Naim mener armen deres låter bedre uten armlift at de leverer den uten, men tilbyr den til dem som ikke liker å bruke en arm uten lift. Har du prøvd å sammenligne lyden med og uten armliften montert?

En av forskjellene mellom Ittok og Ekos er at armliften er dempet både nedover og oppover på Ekos, nettopp for å hindre liften i å resonere under avspilling....

FZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det ikke fordi Naim mener armen deres låter bedre uten armlift at de leverer den uten, men tilbyr den til dem som ikke liker å bruke en arm uten lift. Har du prøvd å sammenligne lyden med og uten armliften montert?
Naim mener at dess flere resonerende elementer på platespilleren, dess potensielt dårligere vil det låte ja.. om enn aldri så lite.
Vel, jeg har hatt ARO'er med og uten armlift på samme LP12; kan ikke si at jeg hørte noen forskjell dengang, men hørte da heller ikke etter for å søke å høre noen forskjell..

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Vel, jeg har hatt ARO'er med og uten armlift på samme LP12; kan ikke si at jeg hørte noen forskjell dengang, men hørte da heller ikke etter for å søke å høre noen forskjell..

Mvh Vidar P
OK, men da har du noe å gjøre en dag med innevær ;)

mvh
FZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OK, men da har du noe å gjøre en dag med innevær  ;)

mvh
FZ
Denne LP12'en står i en skjenk, så armliften (Naim Aro-Matic har løftepinnen plassert nesten helt foran på chassiset) kommer godt med pga vansker med å nå armbasen.
Men å trappe en i utgangspunktet ikke optimalt resonansdesignet platespiller (så som f.eks noen tyske jeg har hatt) full av "automatikk", stag, vaiere, tannhjul etc etc... det tror jeg så gjerne vil degradere lyden.

Mvh Vidar P

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Jeg har en Technics SL-1200. En SINNSYKT bra spiller, synes jeg, og den har jo en udiskutabel status i pro-lydkretser. En spiller med lite dilldall, til tross for at pitch-kontroll ikke akkurat er noe behov for oss hifi-folk.

Men hvilken status har denne spilleren i hifi-miljøet?
Er den regnet som en god hifi-spiller, eller er den noe DJ-greier som er helt uinteressant til "high end"-bruk?

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Men hvilken status har denne spilleren i hifi-miljøet?
Er den regnet som en god hifi-spiller, eller er den noe DJ-greier som er helt uinteressant til "high end"-bruk?
Jeg er kanskje ikke helt "objektiv", men en fullrigget SL1200 mk2 er en spiller av meget høy klasse. Dette innebærer alle tweak med armdemper, ekstra platematte og platestrammer. Som A-Arve skriver kan dette konkurrere med spillere i langt høyere prisklasser. Vær stolt av din 1200!! ;D

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0
Jeg slutter meg til halleluja-koret! Er godt fornøyd med min SL-1200mk2 og angrer alldeles ikke på at den erstattet en Rega Planar 3. Personlig liker jeg også det nøkterne utseende til spilleren (dog ikke den 'stæsja' GLD-varianten som A-Arve testet - den er harry!).

Kanskje halleluja-ropene stilner litt nå jeg får prøvd min Dual 714Q og Lenco L75 utover vinteren. Vi får se.

- Harald

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Synes gold-versjonen var lekker, jeg!

Hadde ikke noe imot å ha en sånn i heimen, nei:)

Skal nok - j.fr. Arves link - begynne å eksperimentere litt med ulike tweaks for spilleren. Det morsomme med platespillere er at du merker små forandringer så utrolig fort! Et "takknemmelig" medium, så absolutt:)

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
61
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
2
Har en SME 10 den har kun et trekk som tres over etter bruk, kunne tenkt meg et deksel. Noen som har et passende, eller vet hvor man får tak i?

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.647
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Gode spillere, for meg, lages av Michell Engineering og Nottingham Analogue.

Begge lager vellydende no nonsense produkter, og fungerer på hvert sitt prinsipp,
fjæring kontra masse, noe som gir to distinkt forskjellige presentasjoner av musikk.

Over tid med lytting, har jeg kommet fram til at JEG, i de fleste tilfeller foretrekker
Nottinghams tilnærming.

Det er en smaksak...

Nottinghams spillere har ikke knapper, de startes med håndkraft.

Resonanser fra armlifter og hendler velger jeg å ikke tenke på, for det skal jeg ha,
enkelt og greit.

Vennlig hilsen

Morten

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.279
Sted
Laksevåg - Bergen
Har handlet litt hifi fra et tysk firma. Jeg får en medlemskatalog ca hvert kvartal, med forskjellige hifi- komponenter for salg ( brukt ). I den siste katalogen finnes følgende platespiller : Transrotor Gravita SME312. Prisen er ikke så avskrekkende. 32000 euro + frakt og norsk moms. Vis vedlegget untitled.bmp
Ikke så avskrekkende pris egentlig:confused:

Elvisruller

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
3
Kjøpte en brukt Michell Gyro Dec og er superfornøyd, lyden kjører fra WIMP og Spotify med Abrahamsen DAC og pre så det suser. Synes også 300.000 er "litt" mye....

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Har en SME 10 den har kun et trekk som tres over etter bruk, kunne tenkt meg et deksel. Noen som har et passende, eller vet hvor man får tak i?
Snakk med importøren. ...

Her går det i Luxman PD-350 - med lokk, og den er nesten støvfri - kun å koble fra slangen på vakumsuget og bruke den som støvsuger...:rolleyes: Nesten som å være hos tannlegen.

Topp Bunn