Gode musikkprogrammer på radio

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har mistet litt oversikten over hva som er de gode musikkprogrammen på radio. Jeg tenker da ikke på Ti i skuddet og Norsktoppen. Men mer på programmer som Pop Spesial, Pandoras Jukebox, Under Stjernene (?) etc.

For meg personlig er Sigbjørn Nedland den viktigste personen i norsk radiohistorie.

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.016
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Laurdag går Popquiz (11.07 P1)(der ein får t-skjorter) og PILS (13.30 P1), som er lette og greie. Pils er svært morosamt, med innimellom dei mest barokke vinklingar du kan tenkje deg.
Dersom du har parabolantenne, er det mange mystiske kanalar på TVen som berre spelar musikk også. Problemet er berre å kjenne att det som vert spelt, det vert i liten grad annonsert på forståelege språk.
Elles ser eg at NRK Sogn og Fjordane har lagt ut timesvis med UKM-resultat frå fylket. Kanskje ikkje alltid av topputøvarar, men til tider riktig bra. Dessutan er det interessant å fylgje med på kva ungdomen fokuserer på.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Anbefaler programmer med Harald Are Lund. Ser at det har kommet et program som er titulert med hans navn.
Mandager kl. 20-22 og torsdager kl. 20-23.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
623
Torget vurderinger
3
Tinnitus kl20.00 på onsdager på P3...for de ikkje lettskremte da ;D Ellers; Transistor på Kanal 24 på lørdags formiddager,håpe det vedvarer nu etter skifte til Radio Norge ::)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
950
I tillegg til det andre har nevnt; disse på P2: Dagsnytt 18 kl. 18.00 hver dag, Søndagsavisen kl 11.00 på Søndager, Mellom himmel og jord kl 21.00 på søndager, Hallo i uken kl 15.00 på lørdager, Ut i verden kl. 15.40 på lørdager, politisk kvarter kl 07.45 hver dag. Med mer...

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Gjestemedlem skrev:
For meg personlig er Sigbjørn Nedland den viktigste personen i norsk radiohistorie.
Der må jeg altså si meg 100% enig med deg. Denne mannen bør det reises en statue over. In Rock.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.279
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Tubesnake skrev:
Gjestemedlem skrev:
Der må jeg altså si meg 100% enig med deg. Denne mannen bør det reises en statue over. In Rock.
Dersom de startar fanklubb, er eg med....
Jeg også! Husker anmeldelsen av Pink Floyd Animals i Pop spesial, som om det var i går. Osv.

Forøvrig konsumereres det en del radio i hverdagen:
Radio Tango FM 105,8 hver morgen på badet. Eneste stasjon som alltid spiller noe bra gammelt (Who, Led Zep, ZZ Top, etc) i tillegg til nye rockeband. De har 24timers internettsending.

Jazzradioen 106,8 hver ettermiddag i bilen hjem fra jobb, og når jeg tar oppvasken etter middag. Også 24t internettsending.

Alltid klassisk NRK FM/DAB hver lørdag og søndag morgen sammen med ungene på kjøkkenet, og før kona har stått opp.

Har en Tivoli bordradio på kjøkkenet og en PAL på badet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Pop Spesial var vel det beste musikkprogrammet i si tid, iallfall på språk eg forstod...
Det var et virkelig høydepunkt. Pleide å sitte klar med kassettspilleren hver mandag kl. 19:30 når jeg kunne.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
8.192
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Andre perler er Rundt midnatt (NRK Jazz, fredager kl. 22). Dette har brukt å gå på P1, men ser ut å være delegert til DAB og nettradio...
Cowboy og indianer må også nevnes, selv om dette kan være så ymse. I går var det om Willie Nelson.

P1-scenen må også nevnes. Ymse artister.

Radioen, en Onkyo T4700 kjøpt brukt til 750,-, får godt kjør på fredager og lørdager.
http://www.fmtunerinfo.com/onkyo.html

Johan-Kr

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
950
Audiophile-Arve skrev:
Pop Spesial var vel det beste musikkprogrammet i si tid, iallfall på språk eg forstod...
Men Sigbjørn har eit greitt program no også, eg har berre gløymt kvar og når. Handlar om etnisk pop som ikkje er utprega angloamerikanisert.
P2 selvfølgelig, fra kl 14 - 15 på lørdager går "Jungeltelegrafen". Så kommer "Hallo i uken" etterpå. :)
Programmet før heter "Studio Sokrates" og handler om jazz og filosofi.

Glem P1 du, Arve!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.871
Torget vurderinger
12
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Det var et virkelig høydepunkt. Pleide å sitte klar med kassettspilleren hver mandag kl. 19:30 når jeg kunne.
Hmmm, dette hadde jeg også tenkt å skrive for det var slik det var. Klar med kassettspiller mandag 1930, jeg husker godt kjenningsmelodien enda. Jeg tror faktisk Sigbjørn Nedland har skylda for veldig mange av platene mine fra den tiden.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.564
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Trondmeg skrev:
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Hmmm, dette hadde jeg også tenkt å skrive for det var slik det var. Klar med kassettspiller mandag 1930, jeg husker godt kjenningsmelodien enda. Jeg tror faktisk Sigbjørn Nedland har skylda for veldig mange av platene mine fra den tiden.
Akkurat, Available Space, på grunn av Nedland har jeg alt av Ry Cooder som gikk å skrape i hop i moderlandet. Angrer ikke på det nei.

Og: Bluesassylet. Jeg virkelig nøt Albert Collins i bilen i kveld på vei fra fisketur !

I

ijustpop

Gjest
En de av disse har blitt nevnt før, men dette er altså hva jeg hører på
Harald Are Lund og Thomas Feldberg, P3 mandager kl.20
Popquiz, P1 Lørdag kl.11
P.I.L.S P1 Lørdag kl.13.30

En gang i blandt: Popfront på P2 og Englefjes på P1.
Marit Karlsen med Roxrevyen Tirsdag på nittitallet er vel det radioprogrammet så har influert min musikksmak mest.
Har aldri hørt noe særlig på Sigbjørn Nedland på radio, men har hatt noen fine gjesteforelesninger med mannen. Det er mest 'world music' han er optatt av om dagen.

M

maestro

Gjest
"Musikkmassasjen" på P2 - jazz og klassisk - på hverdager 11-12 har blitt meget bra! Dyktige programledere bl.a.

vargen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
208
Sted
Oppland
Graasonen som i sin tid gikk på Kanal 24,nu Radio Norge.Har det forsvunnet helt?

Topp Bunn