Gode merker ulike tiår - Stativhøytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Heisann!

    Jeg drar rundt i butikker på jakt etter LP plater. Men innimellom dukker det opp både det ene og det andre på loppemarkeder etc.

    Er det mulig å lage en list med gode stativhøytalere fra ulike tiår?

    60 tallet: Merke og type + pris
    70 tallet: Merke og type + pris
    80 tallet: Merke og type + pris
    90 tallet: Merke og type + pris

    Så har man en liste å dra med seg på mobilen når man går og kikker.

    90 tallet er kanskje ikke helt vintage, men de er jo snart 30 år gamle...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    60-talet: Her er det vel naturleg å trekkje fram Acoustic Research. Men eg har høyrt AR2, og tykkjer han er ganske så utdatert. (Han kom i nokre seinare utgåver som skulle vere betre) Du må nok ha AR3. Eigentleg er det ikkje mange gøyale stativhøgtalarar frå 60-talet. Eg ville heller gått etter ein frå 50-talet som heiter Quad ELS 57, og som ikkje akkurat kan kallast stativhøgtalar.

    70-talet: Om kravet er "stativ", vart IMF TLS-høgtalarane leverte med eit stativ, men det må vel heller kallast eit fundament i stypegods. Små og nette høgtalarar frå dette tiåret er vel fyrst og framst BBC-moitoren som Rogers var største leverandør av, LS3/5A. Men personleg vil eg føretrekkje Sequerra Metronome 7. Denne kunne også byggjast ut når ambisjonane vart større enn noko på stativ.

    80-talet: No tek det skikkeleg av, og det er vanskeleg å bestemme seg. Men eg var ganske fasinert av RS stativhøgtalarane med servostyrt subwoofer. Dei fekk også svært god omtale. Men etter å ha høyrt nokre av dei golvståande, retteleg store høgtalarane, var det aldri spørsmål for meg å satse på småttingane.

    90-talet hadde også ei overflod av gode konstruksjonar, og det er endå vanskeleg å kåre ein "the best". Skulle eg gjere det ville eg nok gått for Wilson Audio "Tiny Tot" (WATT). Om denne vart for dyr og sær, hugsar eg med spesielt gode minne Spica TC 50 eller Snell K, Q eller ein av dei andre småttingane.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Fra 1991 - Infinity 6Kappa - den rette utgaven med bånd diskant EMIT. Trenger en forsterker med litt krefter. Får den det er lyden veloppløst og uanstrengt.


    Final
     

    Vedlegg

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Celestion SL700 som vel kom på slutten av åttitallet var en ganske så kompromissløs og nytenkende konstruksjon som låt fantastisk med rett forsterker og et ikke for stort rom.
    Med 82 dB/W/m måtte den ha en stor forsterker for å våkne ellers låt det ordentlig kjedelig. Låt ordentlig fint med en Electrocompaniet AW250 eller aller helst to husker jeg.
    Kostet vel 18.000,- for et par den gang. Hadde også de sære, men svært gode Celestion System 6000 subbene. De har jeg faktisk stående i kjelleren enda:)

    celestion d700.jpg


    c.jpg
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    3
    Snell er nevnt, k og j modellen er verdt å ta vare på, mener jeg :)

    20638359_1530504870370313_7456571929016836972_n.jpg
     

    highfive

    Medlem
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    43
    Sted
    Göteborg, Sverige
    QLN One

    Designad och tillverkad i Göteborg, introducerades 1981, kostade väl en månadslön då.
    Jag köpte ett par fräscha på second hand, för 400 SEK i våras :)

    Hilsen Björn i Göteborg och God Jul!

    Se länken nedan.

    One | Qln
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    QLN One

    Designad och tillverkad i Göteborg, introducerades 1981, kostade väl en månadslön då.
    Jag köpte ett par fräscha på second hand, för 400 SEK i våras :)

    Hilsen Björn i Göteborg och God Jul!

    Se länken nedan.

    One | Qln
    Hadde også et par sånne. Låt veldig bra på lavt volum;)
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    80-talet: No tek det skikkeleg av,
    Beste innledning noen sinne!

    Jeg var usikker på om stativ fra 50-tallet var noe særlig. Jeg tenker ikke nødvendigvis på cream de la cream. Men ting som kan være verdt å plukke med seg fra et en bruktbutikk. For oss som ikke har snøring på merker eldre enn 1999. ;)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.522
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    E.M.I og Imf . Begge gode stativ høyttalere . tidlig og sent 70 tallet
    73_752483009.jpg
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Solide referanser - blant flere nevnte - for oss som har levd en stund:
    ‘70-tallet: Sequerra MET-7,
    ‘80-tallet: Spica TC-50...
    Mvh
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Vekket gamle minner. Mange av disse har jeg faktisk hatt i hus.

    God Jul fra en 61 åring!
     
    Sist redigert:

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Epos ES14 og senere lillebroren ES11 låter fortsatt fin fint. ES14 husker jeg kunne gjerne pares med elektronikk til 4-5 ganger prisen med flott resultat.
    Begge fra midten og sen 80 tallet.

    Bilde er "rappet" fra nettet.
    1204069-epos-es-14.jpg
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Proac Studio 100 Kjøpte et slikt par hor Lyric HiFi i Bergen på nittitallet en gang.Mitt andre høyttalerpar tror jeg dette var.

    IMG_3165.JPG
     

    scanspeak

    Medlem
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    10
    Har stående ett par es14,blir stadig overrasket over hvor bra de spiller..
    Bruker en Electrocompaniet 250watter.ES 14 er glad i strøm??????
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Synes Acoustic Energy AE-1 hører med på listen. Ble lansert i -87, og Acoustic Energy relanserte den 18 år etter. Hadde mye glede med disse, og etter mange høyttalerbytter er jeg faktisk tilbake til mine hifirøtter. Slo til da det dukket opp et par AE-2 Series II på børsen her, og lyden er fortsatt slik jeg husker den. Man finner helt sikkert mange nyere konstruksjoner som gjør både det ene og andre bedre, men det er noe med totalpakken som fortsatt oppleves høyverdig.:)
    audiophile-enceinte-acoustique-haut-de-gamme-acoustic-energy-bibliotheque-ae1-classic.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Jeg har et par Advent A1 stående på lager. Er det en god stativhøyttaler?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.132
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Synes Acoustic Energy AE-1 hører med på listen. Ble lansert i -87, og Acoustic Energy relanserte den 18 år etter. Hadde mye glede med disse, og etter mange høyttalerbytter er jeg faktisk tilbake til mine hifirøtter. Slo til da det dukket opp et par AE-2 Series II på børsen her, og lyden er fortsatt slik jeg husker den. Man finner helt sikkert mange nyere konstruksjoner som gjør både det ene og andre bedre, men det er noe med totalpakken som fortsatt oppleves høyverdig.:)
    Vis vedlegget 473156
    Hadde AE1 fra -88 til -91, og koste meg stort. Hadde desverre aldri råd til å gi de den forsterkeren de trengte, så de ble etterhvert byttet ut med Snell J3.
    Fikk abstinenser i 2015 og kjøpte ett mint par fra England av nyproduksjonen. Slet desverre med rommet og en Bass "suck-out" rundt 80-120 Hz... Burde selvsagt ha trådd til med sub osv, men feiget ut og kjøpte ProAc Studio 118 istedet.

    Med feks Mark Levinson spiller AE1 fortsatt himmelsk!

    M
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    90 tallet: JM Lab Mini / Mikro Utopia 5000-15000 brukt. Fantastisk Høyttaler
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    70-tallet;
    Spendor BC1. Denne har sine feil og mangler, men spiller likevel musikk på en måte som engasjerte meg da jeg hadde dem på lån i flere mnd.



    B = Bextrene cone.
    C = Celestion diskant.

    Fikk disse som ventehøyttalere mens jeg venta på levering av Spendor S100 på 90-tallet og trodde det låt bæsj da jeg så de første gang. Ble positivt overrasket over hvor bra de låt på mye og mangt.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mange svært gode forslag her nå. Ingen vits i å gjenta det andre har skrevet, så jeg velger å foreslå de første småhøyttalerne jeg kjøpte. Det var i 1981 og både jeg og alle andre som hørte dem var rimelig imponerte. Om vi ville vært like imponerte i dag vet jeg ikke, men jeg tror de står seg godt. Trykkammer med 8", hva kan være feil?

    ar-18.JPG


    AR18
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Kom vel i ca 1990 mener jeg. Ikke så ofte å se brukt men bør være verdt å plukke opp hvis det dukker opp et par B&W Matrix 805

     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    3
    Mange svært gode forslag her nå. Ingen vits i å gjenta det andre har skrevet, så jeg velger å foreslå de første småhøyttalerne jeg kjøpte. Det var i 1981 og både jeg og alle andre som hørte dem var rimelig imponerte. Om vi ville vært like imponerte i dag vet jeg ikke, men jeg tror de står seg godt. Trykkammer med 8", hva kan være feil?

    Vis vedlegget 473190

    AR18
    10" i trykkammer :) hadde et par av disse innom, Heco Interior 300, fra midten av 80 tallet tror jeg. skulle gjerne testet de nå igjen.

    Heco-Interior-300_slika_O_47867765.jpg
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Kjøpte disse i 88 mener jeg. Oppgraderte delefilter og diskant.
    Spilte knall, angrer i så måte at jeg solgte de...

    Monitor Audio 652.
    Vis vedlegget 473198
    Fantes ikke de i en mer påkostet/dyrere versjon? En kompis hadde sånne men mener de het gold, elns, og hadde noe "gullfarget" på fronten som skilte de fra standard.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.075
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte disse i 88 mener jeg. Oppgraderte delefilter og diskant.
    Spilte knall, angrer i så måte at jeg solgte de...

    Monitor Audio 652.
    Vis vedlegget 473198
    Fantes ikke de i en mer påkostet/dyrere versjon? En kompis hadde sånne men mener de het gold, elns, og hadde noe "gullfarget" på fronten som skilte de fra standard.
    Mulig. De jeg hadde het R652 MD. MD stod vel for metal dome som gjaldt diskantene. Domen var gullfarget. Har forresten de diskantene liggende her.
    Bytta de med Scan SPeak 2905 -950000 mener jeg det var, samt Mundorf MCap Supreme kondis og CFAG folie spole. Blei en helt annen høyttaler og spilte som sagt veldig bra.
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    Mange svært gode forslag her nå. Ingen vits i å gjenta det andre har skrevet, så jeg velger å foreslå de første småhøyttalerne jeg kjøpte. Det var i 1981 og både jeg og alle andre som hørte dem var rimelig imponerte. Om vi ville vært like imponerte i dag vet jeg ikke, men jeg tror de står seg godt. Trykkammer med 8", hva kan være feil?

    Vis vedlegget 473190

    AR18
    storebroren til disse med 10 tommer hadde jeg tidlig på 90 tallet,spillte steinbra da husker jeg,endte opp med og montere di i en bil (golf) og det spilte så sykt att du ikke kunne bruke bakspeilet pga.vibrasjoner fra bassen ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mange svært gode forslag her nå. Ingen vits i å gjenta det andre har skrevet, så jeg velger å foreslå de første småhøyttalerne jeg kjøpte. Det var i 1981 og både jeg og alle andre som hørte dem var rimelig imponerte. Om vi ville vært like imponerte i dag vet jeg ikke, men jeg tror de står seg godt. Trykkammer med 8", hva kan være feil?

    Vis vedlegget 473190

    AR18
    storebroren til disse med 10 tommer hadde jeg tidlig på 90 tallet,spillte steinbra da husker jeg,endte opp med og montere di i en bil (golf) og det spilte så sykt att du ikke kunne bruke bakspeilet pga.vibrasjoner fra bassen ;)
    Jeg glemte pris. De kostet opprinnelig 1200 kroner for paret da jeg kjøpte dem, men Budal Radio hadde dem på salg til 800.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Dynaudio Confidence 3 er de mest imponerende stativhøyttalerne jeg har hørt. kom vel på midten av 90-tallet.

    Confidence 3.jpg
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    AR låt godt i de dager. Har hatt AR16, AR3a improved, AR11,AR14. AR18 fikk min datter. Savner alle, men det var det med plass da :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    AR låt godt i de dager. Har hatt AR16, AR3a improved, AR11,AR14. AR18 fikk min datter. Savner alle, men det var det med plass da :)
    Det er akkurat det. Selv har jeg nå mine vintage Radionette i opplag, vurderer en passende norsk vintagesak til å drive dem. Og på soverommet blir det etterhvert nye høyttalere til Nakamichi Series 2-anlegget når det er på plass. Pluss et par små Jamo jeg har hengende på veggen på gjesterommet som kan kobles til en T-amp hvis lyd blir etterspurt. Juniors Jamo-er står på det gjesterommet guttungen har som gutterom. I Krypten vet alle hva jeg har, nice compacts som Sluket beskrev dem som. Han mener også at de er butt ugly, det får stå for hans aldrende syns regning... Uansett så blir det noen kasser, og jeg har ikke en hel enebolig å spre meg utover. Baderomsanlegg er en DAB-radio med små pc-høyttalere tilkoblet, det får da være grenser for fidelity på badet.

    Så jeg har kommet til den konklusjon at mitt neste par høyttalere blir noen moderate stativere til Naka-anlegget. Tannoy fra nittitallet står høyt i kurs, men jeg suger til meg inspirasjon fra denne tråden til alternativer. Mitt eget forslag AR18 er høyst aktuelle i restaurert tilstand, de må jo uansett gjennom re-coning på grunn av alder og skumoppheng. Og jeg tror de står seg godt den dag i dag. Ellers har jeg Mission fra sent åttitall og tidlig nittitall i sidesynet, som den modellen som ble nevnt tidligere i tråden. Men de småhøyttalerne jeg velger må ikke være av den typen som trenger et minimumsnivå for å våkne til liv, på soverommet er jeg avhengig av at det også er energi nedover ved lavt volum. Loudness hjelper jo, men vil helst unngå det. Og selv om Nakamichi Amp 2 har tonekontroller og loudness så er det ikke sikkert at neste samarbeidspartner har det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn