Gode konsertopptak

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.665
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hei

Har nettopp fått tak i "The Dave Brubeck Quartet at Carnegie Hall" og "My Foolish Heart" med Jarret, Peacock og DeJonette.
Begge to flotte konsertopptak, med samspilte musikere som virkelig lytter til hverandre. Bortsett fra det er de nokså ulike.
Nå ønsker jeg tips på flere konsertopptak som "swinger".
Jeg har fx hørt om en Miles Davis konsert fra Blackhawk, men vet ikke hva plata heter. Finner litt for mange alternativ når jeg søker.

Fyll på!

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.665
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Kan jo komme med en til: BIll Evans trio Walts for Debby/ Sunday at the village vanguard liker jeg også godt.

mvh

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hei. Tror Miles plata du mener heter "In Person At The Blackhawk". Jeg har en 4CD boks med den tittelen. Min favoritt live Miles tittel er "We Want Miles" men den fra 80-tallet. Jeg syns den er vanvittig bra og med veldig god lyd. Har den både på CD og vinyl.

Er du primært ute etter gamle jazz-opptak? Hvis ikke har jeg en del jeg kan anbefale.

mvh,
OS

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.665
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hei

Er primært ute etter konserter. Det må svinge fra scenen og magien må ha latt seg fange på opptaket. Jeg tenker ikke på at innspillingene skal ha audiofile kvaliteter, men at musikkmagien lar seg høre. Utover det stiller jeg ikke krav til utøvere, stil eller alder.

mvh

PS Har bestilt den boksen du nevnte..DS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Burnt_Island skrev:
Hei

Er primært ute etter konserter. Det må svinge fra scenen og magien må ha latt seg fange på opptaket. Jeg tenker ikke på at innspillingene skal ha audiofile kvaliteter, men at musikkmagien lar seg høre. Utover det stiller jeg ikke krav til utøvere, stil eller alder.

mvh

PS Har bestilt den boksen du nevnte..DS
Beklager at jeg uttalte meg litt vagt. Jeg mente å spørre om du primært var ute etter konsertopptak med jazz. Eller er du interresert i Rock også?

mvh,
OS

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.100
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
"Jazz At The Pawnshop" er en klassiker, det samme er "Harry Belafonte - Belafonte at Carnegie Hall"

Veldig bra live følelse på disse.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg kan trekke frem noen "godis" her ;)
Miles Davis In person, Friday and Saturday nights. At the Blackhawk, Sanfransisco.
Og så må jeg nevne en til som jeg fikk litt hakeslepp av i dag.
Webster Lewis in Norway. The club7 live tapes.

Begge deler på vinyl selvfølgelig ;D

Ellers så er det noen av disse live innspillingene som stort sett går gjennom kjente (tror ikke de er gitt ut offesiellt), og som sikkert ikke er så lette å få tak i. Ra live@Blå, og Eberson/ Andreassen group live@blå.

Fantastisk ;)

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.665
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
OS Jeg tenkte nok først og fremst på jazz, men kanskje en lignende tråd burde lages under pop/rock også? Jeg har ihvertfall flere forslag som kunne passe da..

mvh

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.665
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Fallen A: Hvor kan man få tak i titler som de du nevnte på vinyl?, jeg sliter litt med å finne gode butikker (dvs de jeg finner har sjelden det jeg leter etter, selv om de sikkert har mye annet..)

mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Burnt_Island skrev:
Fallen A: Hvor kan man få tak i titler som de du nevnte på vinyl?, jeg sliter litt med å finne gode butikker (dvs de jeg finner har sjelden det jeg leter etter, selv om de sikkert har mye annet..)

mvh
Lewis Webster, Club7 innspillingen vet jeg at de har på bigdipper. Jeg handlet min på den lokale entusiast sjappa i Sandnes, Ivar Skei.
Miles Davis finner du (hvis du er heldig) på f.eks. musicstack.com. Jeg har arvet min utgave ;)

Disse live@blaa innspillingene er ikke på vinyl, men er tatt opp direkte på blå. Meget god lydkvalitet, og en superb dynamikk. ;)

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.665
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Musicstack var et hett tips. Visste ikke om den siden fra før. Takker og bukker.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Musicstack har vært en god kilde til vinylanskaffelser. Ganske greit å ha flere av de mer proffe sjappene samlet på et sted på nettet. Har stort sett bare gode erfaringer med handel også :)

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Skal du ha noe som svinger,

Eddy Louis og Michell Pertucciani. Konsertopptak som finnes i både på enkel og dobbel CD. Hørte den hjemme hos en kompis og ble helt frelst. Litt utenom det vanlige. Fantastisk spilt, rytme og driv og god lyd.
Bare synd den ikke finnes på vinyl.

mvh

O

om.s

Gjest
Patricia Barber "Companion"...

Recorded live at Chicago's legendary Green Mill, Companion is the follow up to pianist/composer/vocalist Patricia Barber's critically acclaimed Modern Cool.

og "A fortnight in France".....

Critically-acclaimed jazz pianist-vocalist Patricia Barber performs live in France with her outstanding quartet delighting listeners with a mix of original compositions and standards including "Witchcraft," "Call Me" and "Norwegian Wood.

Begge tilgjengelige fra Elusivedisc i mer el mindre eksklusive innspillinger.

mvh

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Patricia Barbers "A fortnigh in France" anbefales på det varmeste. Meget bra liveopptak fra en klubb, meget bra lydkvalitet i tillegg.

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Antall liker
16
Torget vurderinger
26
Vil bare henge meg på anbefalingene av Keith Jarrett og trioinnspillingene på ECM. Spesielt 6 CD-boksen "At the Blue note" fra 1994 som nevnt tidligere. Dette er på alle måter den beste innspillingen til denne trioen. Lydmessig kan jeg ikke skjønne annett enn at dette er en av verdens beste "live-trioinnspillinger" som har vært gjort. Jan Erik Kongshaug bak spakene..

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Må bare takke for tipset nok en gang EP ang. 6 CD boksen. Tror dette er den boksen jeg ville vært mest lei for å ikke å ha oppdaget. :)

Ganske fascinerende med liveopptak forøvrig. Så mye rikere enn studioinnspillinger. Legg f.eks. merke til hvordan akustikken og stemningen på "At the blue note" skiller seg fra "The Out-of-towners".

Mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.434
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hei EP.

Har du fått med deg den siste skiva til disse herrene?

Perspektiv

Medlem
Ble medlem
04.03.2007
Antall liker
0
Pat Metheny Group - The Road to you, klassiker med mange høydepunkt

Stan Getz - Anniversary, med opptak fra Cafe Montmartre i København

Larry Carlton - Last nite

Alle er obligatoriske!

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.665
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
siste innlegg ble jeg nysgjerrig på- Stan Getz liker jeg, men har ikke hørt så mye, er dette bossanova Getz eller snakker vi musikk her? (liker bossanova gets også, men liker nok bedre det han gjorde forut)

mvh

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.714
Sted
Hus
The Crusaders med Ongaku Kai på MCA japan press. Fantastisk live lp med en ditto lyd. Tror den bare er gitt ut i Japan, så den må kjøpes brukt derfra på Ebay eller liknende :)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.434
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Burnt_Island skrev:
siste innlegg ble jeg nysgjerrig på- Stan Getz liker jeg, men har ikke hørt så mye, er dette bossanova Getz eller snakker vi musikk her? (liker bossanova gets også, men liker nok bedre det han gjorde forut)

mvh
Få med deg den inspillingen han gjorde på Café Montmartre i 1987. Fantastisk, IMHO.

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
744
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har 3 fine Gerry Mulligan plater jeg vil anbefale. God Musikk og god lyd:

"And The Concert jazz Band at the Village Vanguard"

"Carnegie Hall Consert"

"Paris Concert"

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.147
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Milcho Leviev & Dave Holland - Up and down

Live innspilling med fantastisk musikk og faaantastisk lyd! (Iflg coverinfo er platen spilt inn på en DAT-spiller)

mvh
Proffen

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.665
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
hei

funnet flere interessante tips som jeg holder på å sjekke ut. Barber og Jarrett har jeg noe av fra før, og bifaller anbefalingene som har kommet. Mere og sjekke ut også.. For øyeblikket er det Blackhawk konserten(e) til Miles Davis som går på heavy rotation.

mvh

Topp Bunn