Gode hi-fi historier

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Siden jeg har flyttet til et enderekkehus og fått meg <egen> kjellerstue, så skulle jeg endelig få oppleve high-end drømmen, eller tilgangen til kvalitets lytting.

Skuffelsen var enorm, da jeg oppdaget at jeg fikk en voldsom booom rundt 100hz.

Gulvstående høyttalere var bare å glemme. Selv stramme små monitorer var et problem.

Siden jeg hadde kjøpt prosjektor, high-end sub og lerret tok jeg valget å gå over til hjemmekino.

Hjemmekinoen funker bra heldigvis, men Klipsch og Pioneer spiller ikke fløyel sammen på musikk i mine ører, så tapet av kvalitets lyttingen var stor.

SÅ en dag så jeg en Copland rørforsterker til salgs :p. Dessverre ,så hadde jeg selvsagt tømt lommeboka ved kjøpet av hjemmekino :'(. Aldrig tidligere hadde jeg hatt en ekte rørforsterker, men en kompis av meg hadde nylig kjøpt en Copland forsterker, og dette overgikk alt vi tidligere hadde hatt av dyre transistor forsterkere.

Etter en drøy uke med stemmer i hode som sa kjøp og de som sa fornuft (for jeg er og var blakk), så ble det kjøp. :eek:

"Genialt Egon" tenkte jeg da jeg satt i stua med ny forsterker uten høyttalere og CD spiller. Jeg hadde tenkt å bruke den som stue anlegg, men med tomt budsjett og ingen flere komponenter, var jeg ikke høy i hatten der jeg satt.

Et annet STORT problem er at når jeg får nye høyttalere,så blir de stående nære veggen med kun ca 1,70 meter mellom dem. ???

På tirsdag gjorde jeg det alle ekte hifi slaver ville gjort i samme situasjon.
Jeg hadde lest så mye positivt om Tannoy Mercury F4, en gulvstående høyttaler til 5000kr.
Ikke siden slutten av 80 tallet hadde jeg hatt en såpass <billig> høyttaler.

Jeg måtte prøve, megefølelsen var så god og det jeg fikk høre av dem i butikken var enda bedre.

Da jeg forlot sjappa, hadde jeg også slått til på en meget godt tilbud på en Arcam Diva CD73 (demo mod).

Etter noen dagers innspilling av høyttalerene, smiler jeg bare fra øre til øre.

Glem 3D, suveren dybde følelse, stort lydbilde og alt det high-end greiene. Det vil aldrig skje i min stue, så lenge peisen står midt i rommet (langs veggen), og gir bortimot håpløs utgangs punkt for godt lydbilde.

Men sett på Metallica (black album), Bob Dylen eller J Cash og jeg tror selv garvede hifi entusiaster med grise dyre anlegg ville få hakeslepp.

Rytme, timing, dynamikk, basstrøkk og klangfargene er helt sykt gode.

Dette oppsettet spiller ringene rundt det meste av de mange ganger så dyre kombinasjonene jeg tidligere har hatt.
Fysisk musikk magi, med delikat utførelse er hva jeg nå hører.

Dette er heldigvis ikke en mager trøst for det jeg ikke fikk oppleve. Bare en jævlig opptur 8) ;D

Copland og rør: Jeg er solgt :-*

Tannoy : Jeg digger dere allerede :D

Alle som kun har lest om rørforsterkere, burde gå et steg videre og høre med egne ører hva <rørmagi> kan gjøre med deg ;)

PS : Til alle dere som ikke er villig til å bruke flere mnd lønninger på høyttalere, så må dere sjekke ut Tannoy Mercury F4!!!

Dette er den første høyttaleren jeg har hatt siden Dynaudio Focus 220 (ca 22000kr), som har ALT. Vannvittig kvalitetsbass med snert i skarptromma! Fløyel diskant, og nydelig mellomtone. Helheten fra de øverste toppene til kjellerdypet er høyttalerenes beste egenskap. Hadde de kostet det dobbelte, så hadde jeg fortsatt ikke trukket dem for noe :eek: :D

Her kan mange spare MYE penger på høyttalere og bruke overskuddet på en bedre CD spiller og forsterker. ;)

Har dere gode historier/opplevelser innen hi-fi, så la oss høre dem :D :p

Mvh

Bjørn

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
1.013
Torget vurderinger
4
Gnistrende morro Jonas!! :D
Vet det er utrolig mye musikkglede også i et rimelig anlegg bare det er satt riktig sammen.
Keep the good stories comin' ;)

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Liotheles skrev:
Gnistrende morro Jonas!! :D
Vet det er utrolig mye musikkglede også i et rimelig anlegg bare det er satt riktig sammen.
Keep the good stories comin' ;)

Takk Liotheles :)

Håper det er mange som vil dele sine gode/beste hi-fi opplevelser med forumets lesere.

Alt som gjør verdens beste hobby så unik 8)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.567
Torget vurderinger
13
Gøy dette da Jonas.

Har selv vært interessert i å kjøpe rør forsterkere men alle demoer som jeg har vært på har fått meg til å "feige" ut.Har enda til gode å høre den såkalte "rørmagien" som mange av rørentusiastene prater om.
Men for all del...jeg tviler ikke ett sekund på at den er der har bare ikke greid å finne den enda ;D

Etter at vi gikk fra 3 stk i familien til plutselig 5 stk i familien over natta fant jeg raskt ut at motorsykkelen som jeg hadde kjørt 3000km over 2 sesonger ikke lønte seg å ha stående.Samtidlig som forsikringspremien lød på ett femsifret beløp i året skjønte til og med jeg at de få turene jeg hadde iløpet av en sesong ble svært dyre.

Valget ble tatt og sykkelen ble lagt ut for salg.........iløpet av salgsperioden som forøvrig varte å rakk i det uendelige hadde jeg bestemt og ombestemt meg en million gang om hvilket forsterkervalg jeg ville velge.
Tester ble lest og nettet ble trålet for merker som var interresante.
Så endelig gikk salget av sykkelen i boks.

2 dager før hadde jeg vært og hørt det mest komplette forsterkersett som noen gang har nådd øregangene mine. Sim Audio Moon,bare navnet ga meg frysninger så bare tenk hva lyden gjorde med meg da......Selv om settet var i overkant prismessig lot jeg ikke dette hindre meg,opplevelsen og følelsen av Moon settet var alt for stor til at noen tusener fra eller til skulle hindre meg i å bli den stolte eier av settet :)

Nå har Moon settet stått i stua over 2mnd og jeg blir enda overrasket når jeg setter meg ned for å lytte til musikk for ett fantastisk overveldende lydbilde dette klarer å skape ........for meg er dette ren Magi. 8)

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor ikke merket er mere kjent ???.Har lagt ut merket i "vennetråden" men har ikke fått noen respons :-\
Kan vel ha noe med å gjøre at merket ikke har vært så mye testet her til lands og at kanskje ikke importøren ikke har den mest "aggresive" markedsføringen som er.

Nei nå sier jeg takk for meg.......hørte plutselig igjennom "sladreboksen" (baby caalern) at tvillingene sovnet.Rett i sweetspoten på meg ja.

MVH Johnny

Vedlegg

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Og til våren kjøper Du ny sykkel, Johnny! ;)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.567
Torget vurderinger
13
JEJ skrev:
Og til våren kjøper Du ny sykkel, Johnny! ;)
;D

Da får jeg isåfall ett seriøst problem med min kone....................

MVH Johnny

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Til Jonas, artig og lese om dine posetive erfaringer til dine ny innkjøpte høyttalere. Har lignende opplevelser med såkalte "billige" høyttalere.
Kjøpte for en 2-3 år siden TannoyFusion 1. Hadde vel liten eller nesten ingen forventninger
til disse høyttalerne, de var nettop ankommet Norge, og de var så nye at selgeren på butikken ikke hadde rukket å prise dem.(fikk de langt under veil. pris)
Koblet Tannoyene opp mot en gammel Harman Kardon Hjemmekino forsterker.(93 mod virker helt fint enda). Høyttalerne spilte flott rett ut av esken, med de samme gode lyd egenskaper som du beskriver, bortsett naturlig nok fra den aller dypeste bassen.
Det morsomme med disse høyttalerne at de spiller bra, nesten uansett plassering eller hvilken elektronikk som benyttes i sammen med dem.
Denne Tannoy serien kan varmt annbefales.
mvh Kurt

U

utgatt60135

Gjest
johnnygrandis skrev:
Har enda til gode å høre den såkalte "rørmagien" som mange av rørentusiastene prater om.
Men for all del...jeg tviler ikke ett sekund på at den er der har bare ikke greid å finne den enda ;D

Nå har Moon settet stått i stua over 2mnd og jeg blir enda overrasket når jeg setter meg ned for å lytte til musikk for ett fantastisk overveldende lydbilde dette klarer å skape ........for meg er dette ren Magi. 8)

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor ikke merket er mere kjent ???.Har lagt ut merket i "vennetråden" men har ikke fått noen respons :-\
Kan vel ha noe med å gjøre at merket ikke har vært så mye testet her til lands og at kanskje ikke importøren ikke har den mest "aggresive" markedsføringen som er.

Nei nå sier jeg takk for meg.......hørte plutselig igjennom "sladreboksen" (baby caalern) at tvillingene sovnet.Rett i sweetspoten på meg ja.

MVH Johnny
Hakke hørt rørmagien jeg hell... yet.. Men Moon har jeg hørt... og gliste stort :D... Stort lydbildet og meget engasjerende og behagelig samtidig. Total overkjørsel av stakkars Bladelius..

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg tipper de fleste har byttet utstyr oftere enn dere tør å innrømme.

Vi leser om nye produkter som bare må være <the missing link> i systemet for å åpnå enda bedre lyd.

Når <tingen> er kjøpt og det er tid for første hjemmelytting er som regel skuffelsen der, over at dette ikke var like bra som man hadde håpet.

Ofte ligger problemet i rom akustikken som normalt ikke er i nærheten av hva skribenter og butikker har tilgjengelig.

Det å kunne matche produkter er en evig gåte, og de fleste uansett fartstid, kan ha store problemer med nettopp dette.

De fleste av oss har begrenset mulighet til å kjøpe det vi har lyst til. Ekte high-end kan koste en årslønn, og da spiller det ingen rolle hvor mye mann orker å spare.

Med alle disse hindrene, som ønsker å sette kjepper i hjulene for en entusiast, kan alle motgangene gjøre livet surt dessverre.

MEN, når det plutselig stemmer over all forventning, da er alle motgangene glemt og kroppen fylles med <EKTE> glede, som det ikke er lett å sette ord på.

<Øyeblikket> som får alt til å virke meningsfylt, etter årevis med slit, tapt håp og tap av penger på hobbyen.

Det er disse opplevelsene som hører hjemme i denne tråden.

Også de beste lytteopplevelsene, som de fleste av oss har hørt i en sjappe, venn eller på en messe.

Det er den følelsen vi vil høre :D

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
252
Torget vurderinger
16
Vi får se hvor lenge gleden varer da.
Altid gøy med noe nytt, vet du.

Du hadde jo en åpenbaring med noen billige stativere til AudioNote også.
Hvor er de nå ;)

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
nikosidis skrev:
Vi får se hvor lenge gleden varer da.
Altid gøy med noe nytt, vet du.

Du hadde jo en åpenbaring med noen billige stativere til AudioNote også.
Hvor er de nå ;)
De AN høyttalerene hadde jeg kun på hjemlån. Og ja, jeg ville kjøpt dem til mitt stue anlegg, om de hadde vært litt mer konevennlig.
Etter min mening var de knallbra (til prisen).

Som alltid låt de helt jævlig i Nikosidis sine ører, men det skal vi nok ikke ta for allvorlig, for der finnes ingen mellomting.Kun ræva og dødtsbra. Heldigvis er hans siste kjøpte produktet alltid dødtbra ;).

Tror det er mange av oss som kjenner seg igjen her. Men som så ofte i denne hobbyen er det et ordtak som sier det meste:"hvor lenge var Adam i paradiset"

Jeg er så misunnelig på dere som har funnet oppskriften til god lyd og ikke engang vurderer bytting, bare neste plate kjøp ;D. Selv er jeg en av de patetiske som skjelden blir fornøyd og vurderer oppgraderinger konstant :-\.

Det er alltid lett å bli imponert over et nytt produkt ved de første lytte stundene. Hadde vi tatt vare på vår gamle utgående traver som har blitt erstattet, så er jeg ikke så sikker på at nyervinningen ville vunnet ved en test noen uker senere.

I denne tråden setter vi ikke krav til hva som gir en god lyd opplevelse. Selve opplevelsen er det som er interesant.
Må ikke være dyre komponenter for å få rytmen på plass (men det hjelper).

Diskusjoner om hva som er bra og ikke bra hører ikke hjemme her :-X.

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Kult at du også har oppdaget Coplands fantastiske dynamikk og fantastiske lyd Jonas!!

MVH
Ole

Topp Bunn